۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۱۰
کد خبر: 85415964
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خدمات ماندگار دولت مردمی در سرزمین آفتاب/سرآمد احیای واحدهای تولیدی

اراک - ایرنا - سال ۱۴۰۲ درحالی به پایان رسید که دولت سیزدهم دستاوردهای پرشماری در پایتخت صنعت ایران در کارنامه خود ثبت کرد که موفقیت در حوزه خارج کردن ۳۰۰ واحد صنعتی راکد استان مرکزی از مهم‌ترین موفقیت‌ها است.

به گزارش ایرنا، استقرار ۲۱ صنعت مادر تخصصی و پیمانکاری کلان هر یک با نیروی کار بیش از ۵۰۰ نفر، بیش از ۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی، ۲ منطقه ویژه اقتصادی و ایستادن بر سکوی چهارم صنعتی کشور شرایط ویژه‌ای را برای استان مرکزی رقم زده، بنابراین امروز باید ساز و کارهای این حوزه به گونه‌ای باشد که رونق تولید و نشاط صنعتی استان با نگاه حمایتی و کارسازی مسئولان همراه شود.

وجود خوشه‌های صنعتی نظیر آلومینیوم، قطعه‌های خودرو، گل و گیاه و سنگ، عایق رطوبتی، صنایع ریلی، نفت و گاز و پتروشیمی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان است که انگیزه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را برای سرمایه‌گذاری در استان بالا برده است.

نگاهی گذرا به فعالیت سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ استان مرکزی نشانگر نقش آفرینی صنعت این استان در چهار دهه گذشته ایران است و به جرات می توان گفت که بسیاری از این صنایع از نظر دانش فنی و ظرفیت‌های تولید نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه کم نظیر است.

تشدید تحریم‌ها و واگذاری غلط و بی‌برنامه برخی واحدهای صنعتی در سال‌های گذشته سبب شد بسیاری از کارخانه‌های استان مرکزی که در گذشته نه چندان دور غول‌های تولیدی منطقه محسوب می‌شدند، به تدریج در سراشیبی تعطیلی و رکود قرار گیرند.

با آغاز فعالیت دولت مردمی، احیا و رونق تولید بسیاری از این واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفت و گام‌های موثری در راستای راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی استان مرکزی برداشته و در سال گذشته بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشتند.

عزم دولت مردمی در اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

دولت سیزدهم عزم خود را بر اتمام طرح‌های نیمه تمام قرار داد تا از تداوم خسارت‌های تحمیل شده ناشی از فرسایشی شدنِ طرح‌ها هم جلوگیری کند، در سال بودجه‌ای ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی در استان هزینه شد که این عدد ۶۰ درصد بیش از مجموع بودجه عمرانی شش سال ماقبل آن است و نتیجه‌ی این تزریق مالی قدرتمند، شتاب در روندِ اجرای طرح‌های عمرانی در سال ۱۴۰۲ بود، کما اینکه در سالی که گذشت نیز تلاش شد بودجه عمرانی خوبی به طرح‌های مختلف با لحاظ فرصت قانونی باقیمانده تخصیص یابد.

با تلاش مسئولان استان و همراهی فعالان بخش‌های مختلفِ تولیدی، صنعتگران، بخش خصوصی و تعاونی، نرخ بیکاری استان مرکزی کاهش یافت و بر اساس گزارش سامانه ملی رصد اشتغال، استان مرکزی با پیشی گرفتن در تحقق تعهد ایجاد اشتغال در رتبه دوم کشور قرار گرفت که بخشی از این دستاورد ارزشمند در نتیجه فعال شدن صنایع راکد و نیمه تعطیل و جذب نیروی جدید در این واحدها پس از چندین سال رکود است.

سال ۱۴۰۲ استان مرکزی موفق به کسب رتبه برتر کشور در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ شد و در حوزه درآمدی بیش از ۱۵۰ درصد از سهم تعهد شده استان محقق شد و رتبه برتر بهبود فضای کسب و کار در چند فصل متوالی توسط استان مرکزی احراز شد.

بخش کشاورزی با وجود تداوم شرایط خشکسالی در سالی که گذشت، توفیقات بسیاری حاصل شد و با خرید تضمینی بیش از ۲۵۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، رشد ۳۰ درصدی خرید نسبت به سال ۱۴۰۱ و رشد ۱۹۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ رقم خورد، ضمن اینکه استان، حائز رتبه‌های برتر در تولیدات انواع محصولات کشاورزی، دام و طیور و شیلات است.

خدمات ماندگار دولت مردمی در سرزمین آفتاب/احیای واحدهای تولیدی راکد سرآمد اقدامات

۱۴۰۲.۵.۱۴ احیای ۳۰۰ واحد تولیدی در استان مرکزی

این استان با احیای ۳۰۰ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در سال ۱۴۰۲، رتبه برتر کشور را در این خصوص به خود اختصاص داد.

این موفقیت نتیجه همراهی و تلاش نظام بانکی و مدیران دستگاه‌های اجرایی به ویژه دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید است.

نبود زیرساخت‌ها، نداشتن مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش و عدم توانایی در پرداخت تسهیلات در سال‌های گذشته تعطیلی و رکود یا نیمه فعال‌شدن بسیاری از واحدهای تولیدی را رقم زد.

خدمات ماندگار دولت مردمی در سرزمین آفتاب/احیای واحدهای تولیدی راکد سرآمد اقدامات

۱۴۰۲.۱۲.۱۹ تحویل نخستین راکتورهای بومی فوق سنگین توسط ماشین‌سازی اراک

مهمترین دستاورد دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ در حوزه صنعت استان مرزی تولید و تحویل نخستین راکتورهای بومی فوق سنگین تولید متانول ماشین‌سازی اراک است.

این راکتورهای بومی فوق سنگین با همت شرکت دانش‌بنیان و صنعت‌ ساز ماشین‌سازی اراک و با دانش و فناوری کاملا داخلی ساخته شده و ایران به جمع پنج کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول پیوست.

این راکتورهای تولید متانول با نام R۳۰۰۱، برای نخستین بار در ایران و به دست مهندسان و متخصصان شرکت دانش بنیان ماشین‌سازی اراک وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان تولید شد و در فاز نخست، ۲ دستگاه از این راکتورهای غول پیکر تحویل شرکت پتروشیمی دنا از دیگر شرکت‌های متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان تحویل شد.

با ساخت این راکتورهای غول پیکر علاوه بر میلیون‌ها دلار صرفه جویی ارزی، باعث شکسته شدن انحصار تولیدکنندگان اروپایی، تقویت دانش بومی در دوره تحریم، بی نیازی به طرف‌های خارجی و در نهایت موجب همگرایی درون سازمانی و سودآوری مجموعه‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان شده است.

خدمات ماندگار دولت مردمی در سرزمین آفتاب/احیای واحدهای تولیدی راکد سرآمد اقدامات

۱۴۰۲.۱۰.۲ تامین واگن مورد نیاز مترو تهران از اراک

تقاضای تولید واگن‌های مترو تهران بین همه شرکت‌های واگن‌سازی کشور، به نسبت متناسب از جمله واگن‌سازی مپنا اراک توزیع می‌شود.

این مهم در راستای قرارداد شهرداری تهران با چین در سال‌های گذشته منعقد شده بود اما اجرای آن به امسال رسیده است.

شرکت‌های داخلی هر ظرفیتی که در تولید واگن دارند، وارد میدان کنند تا از هرگونه انحصار در یک شرکت جلوگیری و از ظرفیت حداکثری تولید داخل، بهینه استفاده شود.

۱۴۰۲.۹.۱ امضای ۱۴ هزار میلیارد ریال قرارداد در واگن‌پارس مپنا اراک

قرارداد ساخت ۳۰۰ دستگاه واگن باری لبه‌بلند با شرکت حمل و نقل چند وجهی مپنا و ۶۷۰ دستگاه سیستم ترمز شرکت فناوری ریلی مپنا به ارزش ۱۴ هزار میلیارد ریال امضا شد.

این قرارداد با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش و استاندار مرکزی در شانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت استان مرکزی امضا شد.

خدمات ماندگار دولت مردمی در سرزمین آفتاب/احیای واحدهای تولیدی راکد سرآمد اقدامات

۱۴۰۲.۱۱.۲۳ هزینه ۶ میلیارد ریالی برای تجهیزات کتابخانه‌های عمومی اراک

بخشی از تجهیزات مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی شهر اراک با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد ریال تامین شد.

این تجهیزات شامل ۳۷ میز مطالعه تک‌ نفره، ۴۷ میز مطالعه ۲ نفره، سه میز مطالعه ۶ نفره، ۱۵۰ صندلی مطالعه و میز و صندلی تاشو است که بر اساس بازدید کارشناسان اداره‌کل کتابخانه‌ها و اعلام نیاز کتابخانه‌های عمومی اراک، خریداری شده است.

اقلام تهیه شده تجهیزات همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در کتابخانه عمومی دکتر حصیبی، کتابخانه عمومی آیت الله اراکی و کتابخانه عمومی استاد محتاط شهر اراک نصب و بهره‌برداری شد که مورد استقبال اعضای کتابخانه‌ها قرار گرفت.

۱۴۰۲.۱۱.۲۸شناسایی ۲۸۱ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی

۲۸۱ ملک از املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی این استان در سال ۱۴۰۲ شناسایی شد.

طرح مولدسازی دارایی‌ها از جمله برنامه‌های اولوت دار و مهم اقتصادی دولت سیزدهم است که با هدف افزایش کارایی و بهره‌وری دارایی‌های مازاد دولتی و تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام انجام می‌شود.

این طرح با تصویب در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه به صورت جدی در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته‌ است.

۵۴ مورد از مجموع املاک مازاد دستگاه‌های استان به تایید کارگروه استانی مولدسازی دارایی‌های دولت و هیات عالی مولدسازی رسید.

خدمات ماندگار دولت مردمی در سرزمین آفتاب/احیای واحدهای تولیدی راکد سرآمد اقدامات

۱۴۰۲.۷.۳۰ بازگشایی مرکز اهدای خون اراک پس از ۱۱ سال

مرکز اهدای خون شهید رجایی شهرستان اراک با هدف تامین خون برای بیماران نیازمند به گروهای خونی و فرآورده‌های موردنیاز، پس از ۱۱ سال بازسازی و بازگشایی شد.

این مرکز سال ۸۴ بهره‌برداری شد و تا ۱۳۹۱ فعال بود و از ۹۱ تا امسال، تعطیل و یا بازگشایی موقت داشت.

اکنون این مرکز با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی با وجود کمبود نیرو بازگشایی شد تا بخشی از نیاز بیماران را به خون فراهم کند.

این مرکز به مساحت ۱۲۰ مترمربع در خیابان شهید رجایی، کوچه شهید توسطی اراک واقع است و دومین مرکزی است که امسال بعد از مدت‌ها رکود و تعطیلی، بازسازی و بازگشایی شده است.

۱۴۰۲.۱۲.۱۷ افتتاح بیمارستان ۱۴۴ تخته خمین بعد از ۱۳ سال

مرکز آموزشی و درمانی ۱۴۴ تختخوابی خمین با نام فاطمه الزهرا(س) پس از ۱۳ سال انتظار با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی سال گذشته افتتاح شد.

این بیمارستان با حمایت‌های وزارت بهداشت تکمیل و پس از ۱۳ سال انتظار، افتتاح و مردم خمین از خدمات این مجموعه درمانی بهره‌مند می‌شوند.

بیمارستان در ۱۲ هزار مترمربع وسعت ساخته شده است و طراحی فضای فیزیکی و هتلینگ این مرکز کاملا در جهت حفظ کرامت بیماران و همراهان و در راستای ایجاد رضایتمندی صورت گرفته است.

۱۴۰۲.۱۲.۱۳ ایجاد سه‌هزار و ۷۶۱ اشتغال پایدار با همکاری کمیته امداد استان مرکزی

کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی در سالی که گذشت سه هزار و ۷۶۱ فرصت شغلی برای مددجویان تحت پوشش خود ایجاد کرد که مهم خارج شدن این تعداد مددجو را از پوشش این نهاد انقلابی به دنبال دارد.

۱۴۰۲.۱۲.۱۳ چهار هزار و ۷۸۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در صنعت خمین

چهار هزار و ۷۸۲ میلیارد و ۲۰۵ میلیون ریال سرمایه‌گذاری سال گذشته در بخش صنعت و معدن خمین محقق شد.

این حجم از سرمایه‌گذاری با صدور ۲۴ فقره پروانه بهره‌برداری محقق شد و ۶۶۱ فرصت شغلی جدید ایجاد کرد.

۱۹ فقره جواز تاسیس با برآورد سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار و ۹۲۳ میلیارد و ۱۸۴ میلیون ریال نیز پارسال در این شهرستان صادر شده است.

۱۴۰۲.۱۱.۱۴ بهره‌برداری از طرح ازن زنی با فناوری نانو در ساوه

طرح ازن زنی با فناوری نانو حباب ازن در تصفیه خانه‌ها به منظور کاهش طعم و بوی حس شده در آب ناشی از وجود جلبک هاب کلروفیل و دیاتومه در تصفیه خانه شهر ساوه برای اولین بار در کشور سال گذشته اجرا شد.

این طرح به منظور افزایش حلالیت ازن در آب و کاهش هدر رفت آن، ارتقا عملکرد ازن زنی در حذف طعم و بو در آب و به دنبال سیاست‌های کلان دولت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با رایزنی‌های انجام شده بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (ستاد ویژه توسعه فناور نانو) و شرکت آب و فاضلاب کشور به صورت نمونه آزمایشی کشور در ساوه اجرا شد.

اجرای این طرح با هزینه کرد ۲۵ میلیارد ریالی در تصفیه‌خانه آب شهر ساوه توسط شرکت دانش بنیان نانو حباب انرژی در سال ۱۴۰۰ شروع شد و بهمن ماه ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده بود.

خدمات ماندگار دولت مردمی در سرزمین آفتاب/احیای واحدهای تولیدی راکد سرآمد اقدامات

۱۴۰۲.۱۱.۱۰ ایجاد ۱۵ هزار و ۳۶۹ فرصت شغلی در استان مرکزی

۱۵ هزار و ۳۶۹ فرصت شغلی از ابتدای سال ۱۴۰۲ در این استان بر اساس ثبت در سامانه رصد ایجاد شده که این میزان از تعهد هدفگذاری شده جلوتر است.

۱۴۰۲.۱۱.۳ خودکفایی سه هزار و ۵۰۰ خانواده مددجویی در استان مرکزی

سه هزار و ۵۰۰ خانواده مددجوی تحت پوشش این استان در سال ۱۴۰۲با حمایت‌های انجام گرفته به مرحله خودکفایی رسیدند.

مددجویان پس از ایجاد اشتغال به مدت سه تا پنج سال از سوی این نهاد برای رسیدن به پایداری شغلی مورد حمایت قرار می‌گیرند و پس از پایان این دوره به خودکفایی می رسند.

۱۴۰۲.۱۱.۲۱ بهره‌برداری ۱۱ واحد نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی

۱۱ واحد نیروگاه خورشیدی سال گذشته در شهرستان‌های اراک، آشتیان، فرمهین، محلات و دلیجان بهره‌برداری شد.

بهره‌برداری از این تعداد واحد نیروگاه خورشیدی، ۴۰۰ کیلووات به ظرفیت برق استان مرکزی اضافه کرد.

این نیروگاه‌ها با ۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی ایجاد شده است.

۱۴۰۲.۱۱.۲۰ بهره‌برداری یک‌ هزار و ۷۱۳ طرح عمرانی و اقتصادی در استان مرکزی

یک‌هزار و ۷۱۳ طرح عمرانی و اقتصادی در استان مرکزی در ایام مبارک دهه فجر در سال ۱۴۰۲ افتتاح شد.

بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال در بخش عمرانی استان مرکزی هزینه شد که حدود ۶۰ درصد بودجه ۶ سال قبل از آن در استان مرکزی بوده است.

۳۵ هزار میلیارد ریال از محل ارزش افزوده به دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان در سال ۱۴۰۲ تخصیص داده شد.

۱۴۰۲.۱۰.۲۰ جذب ۶۲ میلیون و ۶۷۸ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان مرکزی

۶۲ میلیون و ۶۷۸ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ در این استان جلب و جذب شد.

جذب و جلب سرمایه‌گذاری خارجی در این استان، سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، بیش از ۲ و نیم برابر افزایش‌ یافته‌ است.

استان مرکزی از جمله استان‌های مستعد کشور در حوزه جذب سرمایه خارجی است و این میزان جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در قالب هشت طرح در این استان انجام شده‌ است.

خدمات ماندگار دولت مردمی در سرزمین آفتاب/احیای واحدهای تولیدی راکد سرآمد اقدامات

۱۴۰۲.۱۱.۱۰ صدور پنج مجوز سرمایه‌گذاری خارجی جدید در استان مرکزی
پنج مجوز سرمایه‌گذاری جدید توسط هیات سرمایه‌گذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران سال ۱۴۰۲ در این استان صادر شد.

ارزش این مجوزها، ۵۳ میلیون و ۱۷۳ هزار دلار است که از نظر ارزشی نسبت به سال گذشته ۵۳ برابر افزایش داشته‌ است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha