دولت شکست‌خورده هائیتی؛ از استعفای نخست‌وزیر تا خطر سرایت بی‌ثباتی به منطقه

تهران- ایرنا- همزمان با نگرانی‌ها از گسترش بی‌ثباتی هائیتی به سایر کشورهای منطقه، هرج‌ومرج و موج بی‌سابقه خشونت، «آریل هنری» نخست وزیر این کشور بحران‌زده را مجبور به استعفا کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، آریل هنری نخست‌وزیر هائیتی، در بحبوحه موجی از خشونت‌های کنترل نشده که گریبانگیر مردم این کشور شده است، استعفای خود را به عنوان رئیس دولت این کشور حوزه دریای کارائیب ارائه کرد.

عرفان علی رئیس‌جمهوری گویان و رئیس موقت جامعه کارائیب (Caricom) در جریان نشست سران عالی‌رتبه منطقه در مورد هائیتی که در جامائیکا برگزار شد، خبر استعفای هنری را اعلام کرد.

بحران حاضر در هائیتی اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) با فرار بیش از سه هزار زندانی بدتر شد و هنری در راه بازگشت از سفر به کنیا، موفق به بازگشت به پورتو پرنس، پایتخت هائیتی نشد و در پورتوریکو باقی ماند. وی در ژوئیه ۲۰۲۱ پس از ترور ژوونل مویس رئیس‌جمهوری وقت که این کشور را با یک هرج و مرج مطلق و بحران نهادی بی‌سابقه مواجه کرد، نخست وزیری را عهده‌دار شد.

هفته گذشته، جیمی شریزیه (Jimmy Chérizier) افسر پلیس سابق با نام مستعار باربیکیو (Barbecue)، که رهبری جنایت‌های سازمان‌یافته هائیتی را بر عهده دارد، تهدید کرد که در صورت استعفا ندادن رئیس دولت، «جنگ داخلی» به راه خواهد انداخت.

یک مقام ارشد دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به خبرنگاران گفت که تصمیم برای استعفا جمعه گذشته گرفته شد و نخست وزیر اجازه دارد در پورتوریکو بماند یا به سایر نقاط آمریکا سفر کند. این منبع دولتی افزود، اگرچه هنری تمایل خود را برای بازگشت به کشورش ابراز کرده است، اما شرایط امنیتی در حال حاضر اجازه آن را نمی‌دهد.

جمعه گذشته، مرکز شهر پورتو پرنس برای چندمین شب، صحنه خشونت بود و گروهی از تبهکاران مسلح در مقابل دروازه‌های کاخ ملی با نیروهای امنیتی درگیر شدند و قصد داشتند مقر وزارت کشور را به آتش بکشند تا اینکه اعضای باند توسط ماموران کشته شدند. هدف این شورش تصرف مقر ریاست جمهوری بود.

دولت شکست‌خورده هائیتی؛ از استعفای نخست‌وزیر تا خطر سرایت بی‌ثباتی به منطقه

یک تحلیلگر در مصاحبه با اسپوتنیک هشدار داد، بحران اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کاملاً جدی هائیتی همچنین نشان‌دهنده یک «چراغ قرمز» است که بی ثباتی آن می‌تواند کشورها و مناطق همسایه را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

روسیو مندز باتیستا استاد روابط بین‌الملل تصریح کرد، اگر بحران امنیتی که هائیتی در حال حاضر تجربه می‌کند طولانی شود، خطر عمیق‌تر شدن وضعیت شکست‌خورده‌ای که این کشور کارائیب در حال تجربه آن است وجود دارد.

پیامدهای این موج خشونت برای هائیتی انواع مختلفی دارد و از آواره شدن اجباری میلیون‌ها نفر تا افزایش تعداد قتل‌ها را شامل می‌شود. این کارشناس هشدار داد اگر در مدت کوتاهی اقدام نکنیم، علاوه بر دولت شکست خورده، وضعیت می‌تواند به کشورهای دیگر نیز سرایت کند.

بی‌ثباتی در هائیتی علاوه بر کشورهای حوزه کارائیب، برای واشنگتن نیز مشکل جدی است. کشوری با حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت که توسط باندهای مسلح اداره می‌شود، به ویژه به دلیل تاثیر بالقوه آن بر معضل مهاجرت در سال انتخاباتی آمریکا بسیار نگران‌کننده است.

از قرن بیستم، آمریکا مداخله قوی در هائیتی داشته است؛ ابتدا از طریق اشغال نظامی و در سال‌های اخیر به دلیل وابستگی اقتصادی ایجاد شده به این کشور آمریکای شمالی، که سلاح و پول آن را تامین می‌کند. به رغم نفوذ گسترده آمریکا در این کشور، هائیتی اکنون به قلمرویی تبدیل شده است که نخست وزیر آن تا پیش از استعفای خود، قادر به بازگشت نبود، گروه‌ها و باندهای خشن، کنترل پایتخت را در دست گرفته اند و اجساد در خیابان‌های آن انباشته شده است.

هائیتی از سال ۱۹۹۳ میلادی تا کنون، میزبان ۱۰ عملیات سازمان ملل با هدف برقراری صلح و ثبات بوده است و اینکه چرا پس از اقدامات این نهاد بین‌المللی، همچنان وضعیت در هائیتی اینگونه است، خود جای سوال دارد.

برخی کارشناسان معتقدند بخش بزرگی از مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر این کشور است، ناشی از «تصمیم‌های بد، به ویژه از سوی دولت ایالات متحده» است.

در همین حال «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور، ۱۰۰ میلیون دلار دیگر برای تامین مالی یک نیروی چندملیتی در هائیتی اختصاص می‌دهد. این رقم، کمک‌های وعده داده شده آمریکا را به ۳۰۰ میلیون دلار می‌رساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha