رقص مرگ بر هیاهوی آتش و ترقه

۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۲۹
کد خبر: 85416087
رقص مرگ بر هیاهوی آتش و ترقه

بجنورد-ایرنا- آیین چهارشنبه سوری در سال های نه چندان دور، برای خانواده‌های ایرانی شب شادمانی و استقبال از بهار بود اما اکنون در هیاهو و صدای وحشتناک ترقه‌ها و آژیر آمبولانس‌ها رنگ باخته و دلهره را برای افراد به ارمغان آورده است.

به گزارش ایرنا، سال ها است که چهارشنبه های آخر سال دیگر آن آرامش و شادابی را ندارد حتی نامش هم ترس و دلهره می آورد، چه بسیار خانواده هایی که نام چهارشنبه سوری برایشان یادآور خاطرات ناخوش بی احتیاطی و یا قربانی شدن در بی مبالاتی دیگران است.

آیین چهارشنبه سوری در میان ایرانیان با برگزاری جشن، دورهمی و شادمانی کردن همراه بود در آن سال ها خانواده ها دور هم جمع می شدند آتش کوچکی درست می کردند و تمام مشکلات را به آتش می سپردند، بیماری و رنگ زرد آن را به آتش می دادند و سرخی و سلامتی را از آن می ستاندند اما این آیین در سال های اخیر دستخوش تغییر شده و برگزاری آن به سمتی سوق یافته که افراد برای کوچکترین بی احتیاطی به پرداخت بهای سنگین و بعضا از دست دادن سلامتی محکوم می شوند.

سال‌ ها پیش از این، رونق چهارشنبه سوری به دورهمی ها، جمع شدن دوستان و خویشان بود و مردم با مراسم قاشق زنی، فال گوش ایستانا و درست کردن آتش کوچک و پریدن از روی آن به استقبال بهار می رفتند اما اکنون صداهای مهیب انفجار نارنجک و ترقه ها این آیین کهن و زیبا را به فراموشی برده است.

ایرانیان به شکرانه تندرستی و سلامتی و برای اینکه بیماری ها و بدی ها را از خود دور کنند، آتش روشن می کردند و زردی رخسار خود را به آتش می سپردند و به جای آن رنگ سرخ و سلامتی را از آن می ستاندند اما سال هاست که در آستانه چهارشنبه سوری، گاه و بیگاه صدای ترقه ها هراس در دل می اندازد، هر لحظه بیم آن هست که کودک بی گناه و یا نوجوانی قربانی استفاده از مواد محترقه و آتش زا شود و یا عابری در این میان دچار حادثه شود، این در حالی است که اینگونه آتش بازی ها هیچ جایگاهی در آیین ایرانیان ندارد.

خطرات برگزاری مراسم چهارشنبه سوری تا جایی پیش رفته که مسوولان برای امدادرسانی به حادثه دیدگان به حالت آماده باش درآمده اند. همچنین بوستان ها در این شب به روی مردم بسته می شود.

رقص مرگ بر هیاهوی آتش و ترقه

بوستان‌های بجنورد بسته شد

فرمانده انتظامی خراسان شمالی در این خصوص گفت: بوستان های "بش قارداش" و "باباامان" در شهر بجنورد بدلیل خطرات احتمالی چهارشنبه پایانی سال از امروز بسته شد.

سردار سعید مطهری زاده اظهار کرد: این تصمیم برای حفظ امنیت شهروندان و برای جلوگیری از حادثه و کاهش و به حداقل رساندن خطرات و آسیب های ناشی از اجتماع مردم برای برگزاری آیین چهارشنبه سوری اعمال شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه قربانیان حادثه های چهارشنبه سوری اغلب جوانان و نوجوانان هستند، به خانواده ها توصیه می شود که مراقبت های لازم از فرزندان داشته باشند و خطرات مواد محترقه دست ساز که منجر به آسیب های شدید جسمی برای شهروندان خواهد شد را هشدار دهند.

فرمانده انتظامی خراسان شمالی افزود: گشت های پلیس تاکنون منجر به کشف ۷۵ هزار عدد انواع مواد محترقه در سطح استان شده است که برخی از این ترقه ها بسیار خطرآفرین و خطرناک هستند.

وی با بیان اینکه نیروهای پلیس در چهارشنبه آخر سال در تمامی بوستان ها و تفرج گاه ها حضور دارند افزود: پلیس با متخلفان و بر هم زنندگان امنیت در جامعه برخورد قانونی انجام می دهد.

فرمانده انتظامی خراسان شمالی گفت: افراد متخلف چهارشنبه سوری که دستگیر می شوند، تا پایان عید در بازداشت هستند و خودروها هم در این مدت در توقیف خواهند بود.

رقص مرگ بر هیاهوی آتش و ترقه

آماده باش ۱۱۴ آتش‌نشان بجنورد

مدیرعامل آتش نشانی بجنورد گفت: ۱۱۴ نفر آتش نشان مرکز استان برای خدمات رسانی در حادثه‌های احتمالی چهارشنبه آخر سال به حالت آماده باش درآمده اند.

محمدحسن صحراگرد اظهار کرد: آتش نشانان از امروز در ۱۳ نقطه شهر مستقر و آماده خدمات رسانی می شوند و در پنج ایستگاه ثابت و هشت نقطه سیار برای امداد رسانی حضور دارند.

وی افزود: آتش نشانان مرکز استان در ۱۹ گروه سه تا پنج نفره برای امداد رسانی در حادثه های احتمالی چهارشنبه آخر سال آماده هستند.

مدیرعامل آتش نشانی بجنورد در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تاکنون حادثه مهم و خاص مربوط به چهارشنبه آخر سال در استان و در بجنورد گزارش نشده است از والدین خواست تا در این زمینه مراقب رفتار فرزندان خود باشند.

وی افزود: جوانان و نوجوانان بیشتر از سایر افراد در معرض حادثه های چهارشنبه سوری هستند از این رو خانواده ها برای جلوگیری از وقوع حادثه، نوجوانان را خطرات و تهدیدهای استفاده از مواد محترقه آشنا کرده و مراقبت های لازم را در این زمینه داشته باشند.

صحراگرد گفت: والدین در برگزاری آیین چهارشنبه سوری در کنار فرزندان باشند و این آیین را با رعایت موارد ایمنی برگزار کنند، افراد مراقب باشند که آتش در کنار خودروها، ترانس برق و یا در نزدیکی فضای سبز و درختان ایجاد نشود و برای مهار آتش یک سطل آب به همراه داشته باشند.

رقص مرگ بر هیاهوی آتش و ترقه

آماده باش ۳۵۰ نیروی اورژانس استان

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم گفت: ۳۵۰ نیروی اورژانس این دانشگاه برای خدمت رسانی به شهروندان در چهارشنبه آخر سال آمادگی کامل دارند.

دکتر تقی دولت آبادی اظهار کرد: تمامی پایگاه های شهری و جاده ای و پایگاه اورژانس هوایی، مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات اورژانس استان، واحد مدیریت بحران دانشگاه و مرکز پایش مراقبت‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان برای این شب آمادگی کامل دارد.

وی افزود: استقرار اتوبوس آمبولانس و سایر آمبولانس ها در مکان های پر تردد مرکز استان و سایر شهرستان ها از دیگر اقدامات پیش بینی شده اورژانس خراسان شمالی برای شب چهارشنبه پایان سال است.

دولت آبادی با بیان اینکه شهروندان در صورت مواجه با مصدوم با ۱۱۵ تماس گیرند گفت: به شهروندان توصیه می شود که اگر در شب چهارشنبه سوری با مصدومی مواجه شدند، بلافاصله با شماره ۱۱۵ تماس گرفته و نشانی دقیق را اعلام کنند.

وی در خصوص اقدامات اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری، گفت: بهره گیری از ظرفیت رسانه ها، آموزش حضوری در ادارات، مدارس، مساجد و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آگاهی در خصوص مخاطرات چهارشنبه سوری از اقدامات واحد آموزش و روابط عمومی سازمان اورژانس دانشگاه علوم پزشکی استان است.

اکنون ۵۰ پایگاه اورژانس جاده ای و شهری در خراسان شمالی فعال است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در مسیر زائران ثامن الحجج(ع) قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha