ادامه همکاری ژاپن و آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه نیروگاه فوکوشیما

تهران – ایرنا - دبیر ارشد کابینه ژاپن و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) توافق کردند که به همکاری در زمینه تجزیه و تحلیل تاثیرات پساب تصفیه شده رآکتور آسیب دیده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ادامه دهند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودونیوز، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی(IAEA) برای نخستین بار از زمان آغاز رهاسازی پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در ماه آگوست ۲۰۲۳(مرداد-شهریور) به ژاپن سفر کرده است.

یوشیماسا هایاشی دبیر ارشد کابینه ژاپن در آغاز این نشست اظهار داشت: مشارکت آژانس بین المللی انرژی اتمی در رهاسازی پساب تصفیه شده «همچنان مهم» است و افزود: ژاپن می‌خواهد تا رهاسازی آخرین قطره این پساب به همکاری نزدیک با این سازمان بین المللی ادامه دهد.

گروسی به یوشیماسا هایاشی گفت که توکیو و آژانس بین المللی انرژی اتمی، سال گذشته میلادی، «نقطه عطف بسیار مهمی» تعیین کردند و وعده دادند برای حل مساله پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما با ژاپن همکاری کنند.

ژوئیه ۲۰۲۳(تیر-مرداد)، آژانس بین المللی انرژی اتمی با ارائه گزارشی به ژاپن اعلام کرد که رهاسازی پساب این نیروگاه هسته‌ای مطابق با استانداردهای ایمنی جهانی است و «تأثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط زیست» می‌گذارد.

یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجه ژاپن و گروسی سال گذشته میلادی یک سند همکاری در زمینه رهاسازی پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما میان ژاپن و آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا کردند. این نیروگاه در پی زلزله ویرانگر و سونامی مارس ۲۰۱۱ آسیب دید.

یوکو کامیکاوا و گروسی سپتامبر ۲۰۲۳(شهریور-مهر) گفتند که آژانس بین المللی انرژی اتمی به نظارت و ارزیابی تاثیرات رهاسازی پساب این نیروگاه بر محیط دریایی اقیانوس آرام ادامه می‌دهد.

گروسی که آخرین بار ژوئیه ۲۰۲۳(تیر-مرداد) از ژاپن بازدید کرده بود، قرار است در این سفر آخرین وضعیت نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی را بررسی کرده و با ماهیگیران محلی درباره رهاسازی پساب این نیروگاه هسته‌ای تبادل نظر کند.

چین از ژاپن به دلیل رهاسازی «پساب آلوده رادیواکتیو» نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در اقیانوس انتقاد می‌کند. پکن پس از شروع تخلیه پساب این نیروگاه، واردات همه محصولات غذایی دریایی ژاپن را ممنوع کرد. اما توکیو از پکن خواسته است که این محدودیت را هر چه سریع‌تر لغو کند و اظهار می‌کند این عملیات به شکل ایمن انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha