پیش‌بینی رشد ۳ تا ۵ درصدی مسافران بخش هوایی در نوروز ۱۴۰۳

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: پیش بینی می‌شود در نوروز ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته رشد سه تا پنج درصدی مسافران بخش هوایی را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "رضا نخجوانی" امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاحیه عملیات نوروزی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: سال گذشته یک میلیون و ۱۸۱هزار و ۱۲۱ نفر، بخش هوایی را برای انجام سفرهای نوروزی خود انتخاب کردند و پیش‌بینی می‌شود این آمار امسال به یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۲۵۱ نفر در پروازهای داخلی برسد.

وی خاطرنشان کرد: همه ۵۶ فرودگاه زیر نظر شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوای ایران آمادگی پذیرش همه پروازهای داخلی و خارجی را در ایام نوروز دارند و همه امکانات و زیرساخت‌های فرودگاهی برای اعزام و پذیرش مسافران فراهم شده است.

نخجوانی همچنین از انجام برنامه پایش کیفیت خدمات به مسافران در فرودگاه‌ها خبر داد و گفت: این برنامه روز جمعه آینده در فرودگاه مشهد به عنوان نخستین فرودگاه آغاز می‌شود.

بدهی ۲هزار  میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوای ایران بدهی دارند که رقم آن حدود ۲هزار  میلیارد تومان است. البته این مساله مانع خدمات‌دهی به این شرکت‌ها در ایام نوروز نمی‌شود.

تعرفه‌های فرودگاهی افزایش نمی‌یابد

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: در چند سال گذشته با وجود افزایش قیمت‌ها و افزایش هزینه‌هایی که به شرکت فرودگاه‌ها تحمیل شد، اما با سیاست دولت تعرفه‌های فرودگاهی افزایش نیافت.

وی گفت: در این زمینه پیشنهاد افزایش تعرفه نیز داده شده است، اما اجازه‌ای برای اعمال آن نیافته‌ایم و ما تابع سیاست دولت هستیم.

نخجوانی افزود: امروز بسیاری فرودگاه‌های زیر نظر این شرکت غیر سودده و زیانده هستند که دلایل متعددی دارد.

وی ادامه داد: بعضی فرودگاه‌ها هرچند ساخته شده، اما پیش بینی برای ساخت آنها اشتباه بوده است و امروز شاهدیم که مورد استقبال مردم قرار نگرفته و پرواز ندارند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با تاکید بر اینکه منکر نقاط ضعف در مدیریت دولتی نیستیم، تصریح‌کرد: نکته اصلی این است که اصل احداث این فرودگاه‌ها اشتباه بوده است و امروز بهتر است هواپیماهای با ظرفیت مناسب برای این فرودگاه‌ها در نظر گرفته شود.

وی همچنین بیان داشت: فلسفه ایجاد این فرودگاه‌ها صرفاً اقتصادی نیست و می‌توان در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه نیز از آنها استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تاکید کرد: برنامه مشخص ما حمایت از ایرتاکسی است و همچنین شرکت‌های هواپیمایی باید برای خروج از زیان برنامه داشته باشند.

وی ادامه داد: در صورت ابلاغ شورای نگهبان، مدیریت فرودگاه‌ها را می‌توانیم به بخش غیر دولتی واگذار کنیم.

نخجوانی همچنین با اشاره به فرودگاه چابهار اظهار داشت: طبق توافق سه‌جانبه بین مسوولان دولتی در چابهار، فرمانده کل ارتش و وزارت راه و شهرسازی، مقرر شده کل این فرودگاه در اختیار بخش غیرنظامی قرار بگیرد.

وی گفت: این موافقتنامه مراحل اخذ مجوز از ستاد کل نیروهای مسلح را می‌گذراند و ارتقای فرودگاه فعال فعلی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در موضوع حفظ حجاب تنشی در فرودگاه‌ها نداشتیم

وی با بیان اینکه در موضوع حجاب ما تابع قانون و تابع ستاد حمل و نقل هستیم، گفت: البته افرادی که برای امور انتظامی، همچنین ارشاد و مراقبت از حجاب انتخاب می‌شوند، باید از افراد آموزش دیده باشند تا با متانت و اخلاق کریمه این کار انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: این مهم در گذشته نیز در فرودگاه‌ها انجام شده و تاکنون هیچ تنشی در این زمینه گزارش نشده است.

در ادامه "محمد حسین آجیلیان" مسوول عملیات نوروزی شرکت فرودگاه‌ها افزود: عملیات نوروزی از ۲۴ اسفند آغاز شده و تا ۱۸ فروردین ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از وقوع بارندگی‌هایی در ایام نوروز است و بر این اساس تاخیر در برخی پروازها احتمال می‌رود.

آجیلیان تاکید کرد: مسافران هرگونه پیشنهاد و انتقاد خود را در سامانه حقوق مسافری درج و کد رهگیری دریافت کنند و در هر حال مسافران باید از پاسخ‌های ایرلاین‌ها مجاب شوند.

وی به تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز امسال اشاره کرده و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید حرمت این ماه مبارک حفظ شود.

همچنین "محمد مهدی افشاری" مسوول کیفیت خدمات فرودگاهی در این نشست خاطرنشان‌کرد: طرح سنجش و پایش کیفیت ارائه خدمات فرودگاهی در همه فرودگاه‌ها با محوریت فرودگاه‌های پر ترافیک و بین‌المللی در اولویت است که به طور مستمر در همه ایام سال به ویژه نوروز در ۱۰ حوزه اصلی ارائه خدمات به انجام پایش می‌پردازد.

وی اظهار داشت: سامانه پیامکی ۱۰۰۰۷۰۶۹ به عنوان سامانه ارسال پیشنهادات و انتقادات از میزان رضایتمندی سفر در نظر گرفته شده است و در ۵۴ فرودگاه کشور نماینده انحصاری برای پاسخگویی به نظرات مردم پیش‌بینی شده است که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی مسافران خواهند بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha