۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85418371
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۳ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت کردستان سرمایه‌گذاری شد +فیلم

سنندج-ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ۱۲۷ پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت استان با سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار میلیارد ریال در سال جاری صادر شد.

به گزارش ایرنا، بختیار خلیقی روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: کردستان مزیت‌های مطلوبی در زمینه تجارت، کشاورزی و گردشگری دارد و افزون بر این در بخش صنعت و معدن هم توانمندی فراوانی دارد.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد اشتغال استان مربوط به مجموعه صنعت، معدن و تجارت است، اضافه کرد: یک‌هزار و ۵۶ واحد صنعتی با اشتغال اسمی ۲۰ هزار و ۹۶۳ نفر و سرمایه گذاری ۸۲ هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: از مجموع واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان ۶۵ درصد فعال و مابقی نیمه فعال و راکد هستند و ۲۰ تا ۲۲ درصد آنها هم زیر ظرفیت اسمی فعالیت می کنند.

وی تکمیل و راه‌اندازی طرح های نیمه تمام را از مهمترین برنامه‌های این اداره کل خواند و گفت: اجرای ۱۱ طرح پیشران در استان هم در اولویت قرار داده شده که بیشتر آن مربوط به طرح های زنجیره فولاد است.

خلیقی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی انجام شده تا سال ۱۴۰۵ همه طرح های مربوط به زنجیره فولاد در استان به بهره برداری می رسند، اظهار کرد: در سال جاری ۱۲۷ پروانه بهره برداری در بخش صنعت استان با ۲۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغال ۲ هزار و ۶۳۳ نفر صادر شده است.

وی یادآور شد: با نهضتی که در این مجموعه به اجرا درآمد هم اکنون مجوزهای سرمایه گذاری کمتر از ۲۴ ساعت برای سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی صادر می شود.

احیای ۷۷ واحد صنعتی راکد در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان از دیگر فعالیت های مهم این مجموعه را فعال سازی واحدهای راکد خواند و بیان کرد: با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان ۳۷ واحد صنعتی طی سال جاری در استان و ۱۱ واحد معدنی راکد به چرخه تولید بازگشتند.

خلیقی ادامه داد: به طور کلی در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در استان ۷۷ واحد صنعتی راکد، احیا شد که این مهم منجر به ایجاد اشتغال مجدد و تولید شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان واحدهای پتروشمیی، لاستیک بارز، شرکت معدنی زرکوه، واحدهای تولید کنسانتره و توتون آپادانا را از مهمترین واحدهای صنعتی و معدنی استان خواند و گفت: از لحاظ ذخیره طلا رتبه دوم و از نظر تولید شمش طلا رتبه نخست کشور را داریم به گونه ای که ۵۲ درصد طلای کشور در شهرستان قروه تولید می شود.

خلیقی ادامه داد: چهار محدوده معدنی طلا در شهرستان های مختلف استان آماده افتتاح است که در دهه فجر امسال ۲ مورد افتتاح شد.

تولید ۲۵ درصد لاستیک خودرو سواری در کردستان

وی بیان کرد: کارخانه لاستیک بارز کردستان در شهرک صنعتی دهگلان با تولید سالانه ۵.۵ میلیون حلقه لاستیک توانسته است ۲۵ درصد تولید لاستیک خودرو سواری کشور را تامین کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه شهرستان های بانه و سقز قطب تولید لوازم خانگی و لامپ کشور هستند، گفت: سالانه بیش از یک میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در شهرستان بانه و ۷۵ میلیون عدد لامپ در شهرستان های بانه و سقز تولید می شود.

خلیقی از دیگر ظرفیت های صنعتی استان را وجود کارخانه سیگارت سقز با تولید پنج میلیارد نخ خواند و افزود: کارخانه دخانیات سقز با ظرفیت تولید سالانه سه میلیارد نخ هم بزودی به چرخه تولید باز می گردد.

وی یادآور شد: تعداد طرح های صنعتی استان، ۲ هزار و ۳۰ مورد است که پیش بینی میزان اشتغال آن ۳۵ هزار نفر و میزان سرمایه گذاری آنها هم ۵۸ همت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha