رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

۱۲ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۵۸
کد خبر: 85418432
نسترن علی آبادی
رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- افتتاح سد گلمندره، بهره برداری از طرح علاج بخشی سد بیدواز، اخذ ماده ۲۳ برای اجرای طرح انتقال آب‌های منطقه سرانی، کاهش نرخ بیکاری، افزایش میزان مشارکت اقتصادی و بهبود جایگاه استان در نرخ تورم بخشی از دستاوردهای مهم دولت در خراسان‌شمالی است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا تکمیل زیرساخت ها یکی از اولویت های اصلی دولت سیزدهم به شمار می رود که در راستای توسعه اقتصادی و رونق اشتغال در دستور کار است.

توسعه زیرساخت های صنعت آب، توسعه راه ها و فعال کردن واحدهای تولیدی راکد با هدف رونق تولید و اشتغال یکی از اقدامات ارزنده دولت سیزدهم در استان خراسان شمالی است که شکوفایی و توسعه را برای مردم این خطه از کشور رقم خواهد زد.

اجرای پروژه های مختلف در این استان در حالی رقم خورده که تحریم‌ های ظالمانه، تورم و گرانی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

سالی که گذشت، سال بهره برداری از پروژه های کهنه و برزمین مانده بود، پروژه هایی که به علت نبود اعتبار زمان بهره برداری از آن سال های سال به طول کشیده بود.

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶

تحقق وعده دولت برای اجرای سد «گُلمَندره»

یکی از دستاوردهای بزرگ این دولت در خراسان شمالی، تکمیل سد گلمندره در شهرستان گرمه است، این سد از نوع خاکی با هسته رسی در کیلومتر ۱۳۰ جاده بجنورد به آزادشهر واقع شده است، این پروژه با تزریق چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد رسید و در مهرماه پارسال مجوز آبگیری دریافت کرد و فاز دوم این طرح نیز در سال جاری به بهره برداری کامل می رسد.

سد گلمندره از جمله طرح هایی بود که بیش از یک دهه به دلیل کمبود اعتبار راکد مانده بود و این طرح مهم در این مدت ۲ ساله با همت دولت، جان دوباره به خود گرفت این سد با هدف کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی در اراضی پایاب، افزایش عمر مفید سدهای گلستان و رونق اقتصادی در منطقه ساخته شد و در ۱۶ آبان ماه سال گذشته نقش سازنده این سد به خوبی اثبات شد و توانست جلوی سیلاب ویرانگر در جنگل گلستان را بگیرد.

گلمندره سدی با ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۷.۸ میلیون متر مکعب آب با توان تنظیم ۱۲.۸ میلیون متر مکعب آب است و طول تاج این سد ۶۷۰ متر، ارتفاع تاج سد ۶۱ متر و عرض تاج ۱۰ متر است.

برای ساخت سد گلمندره شهرستان گرمه این استان ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار تاکنون هزینه شده است که از این میزان چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم اختصاص یافته است. ساخت سد گلمندره شهرستان گرمه در سال ۹۱ در سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی با ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده بود.

از این میزان اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال‌ آن از محل دفتر رهبر معظم انقلاب و ۶۰۰ میلیارد ریال آن نیز از محل منابع وزارت نیرو در نظر گرفته شد که سهم اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری بطور کامل و حتی چند برابر مصوبات در طول مدت پروژه تامین شد اما به دلیل محدودیت‌های اعتباری عملیات اجرایی این سد با تاخیر انجام شد.

تا قبل از دولت سیزدهم برای ساخت این پروژه یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده بود که با این میزان اعتبار سد به پیشرفت فیزیکی حدود ۶۵ درصد رسیده بود.

دولت سیزدهم در انتهای سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ برای تکمیل این پروژه حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داد و مابقی اعتبارات در قالب مصوبات سفر رییس جمهور تامین شد.

فاز اول آبگیری سد گلمندره با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد مجوز آبگیری دریافت کرد که از مهرماه پارسال آماده آبگیری و مهار سیلاب است. برنامه ریزی شده است که فاز دوم این سد که شامل تکمیل و افتتاح آن است در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری کامل برسد که افتتاح این فازها نیز با سفر هیات دولت انجام می شود.

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

۲۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵

بهره برداری از طرح علاج بخشی سد بیدواز اسفراین

طرح علاج بخشی سد بیدواز در اسفراین یکی از دستاوردهای مهم دولت در زمینه مدیریت منابع آب است، این طرح پارسال با اعتبار یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور بهره برداری شد.

این طرح به عنوان یکی از مصوبات دوساله سفر رییس جمهور بود که در کمتر از پنج ماه تکمیل و این سد به صورت عملیاتی در پایان سال گذشته با تمام ظرفیت آماده آبگیری و مهار سیلاب شد.

فعالیت های میدانی، پایشی و کنترلی مربوط به پروژه علاج بخشی سد بیدواز اسفراین از سال ۱۳۹۳ و عملیات اجرایی علاج بخشی این سد در اوایل سال ۱۳۹۵ آغاز شد و در اواسط سال ۱۴۰۲ به پایان رسید.

سد اسفراین که از نوع خاکی با هسته رسی است در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده و مخزن آن گنجایش ذخیره سازی بیش از ۴۸ میلیون متر مکعب آب و توان تنظیم سالانه ۴۱ میلیون متر مکعب آب را دارد.

عملیات علاج بخشی سد بیدواز اسفراین به دلیل همزمانی عملیات اجرایی درحین بهره برداری و همچنین کنترل و مدیریت سیلاب های ورودی به مخزن به ویژه سیلاب های بزرگ فروردین ماه سال ۱۳۹۸ در سدی که در حال بازسازی و تکمیل بوده است، در نوع خود اولین تجربه در کشور در این زمینه محسوب می شود.

این سد در ۲۰ کیلومتری شمال شرق اسفراین بر روی رودخانه بیدواز ساخته شده است.

عملیات اجرایی ساخت سد بیدواز در سال ۱۳۷۶ آغاز شد و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. طول تاج این سد ۱۰۴ متر و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۶۶ متر است.

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۵۱

صدور مجوز ماده ۲۳ طرح انتقال آب‌های زیرزمینی خراسان‌شمالی

دست و پنجه نرم کردن با کم آبی، مشکل چندساله شهرها و روستاهای خراسان شمالی است به گونه ای که کاهش بارندگی ها و آبدهی چاه‌ها در سال های اخیر موجب شده تا بسیاری از روستاها تشنگی خود را با صف انتظار در رسیدن تانکرهای آب سپری کنند و این اقدام به یکی از کارهای روزمره آنها تبدیل شود.

مسوولان می گویند تنها چاره برون رفت از این مشکل، تامین منابع جایگزین و پایدار برای آب آشامیدن است و آن، بهره برداری از منابع زیر زمینی است و خوشبختانه دولت وجود این مشکل را به خوبی درک کرده است و در سفر رییس جمهور به استان خراسان شمالی، انتقال آب منطقه سرانی به شهرستان های مختلف استان مصوب شد. بر این اساس؛ مطالعه اولیه طرح انتقال آب منطقه سرانی شمال شهرستان شیروان به مناطق کم آب انجام شد و در دستور کار قرار گرفت.

اجرای این پروژه دشت ممنوعه شیروان و بسیاری از روستاهای فاروج، گرمه و جاجرم و اسفراین که سال ها به خاطر خشکسالی های پی در پی و کاهش بارندگی ها با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند، سیراب می شوند.

پارسال با پیگیری های استاندار خراسان شمالی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، شرکت آب منطقه ای استان و مشارکت سایر دستگاه های متولی در جلسه کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه کشور مجوز طرح انتقال آب سرانی شیروان مصوب شد.

در سفر دولت به خراسان شمالی تامین ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه مصوب شد که ۶۰ درصد از این اعتبار از محل منابع بودجه عمومی دولت و ۴۰ درصد نیز از محل مشارکت است.

بر اساس این طرح؛ سالانه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب با کیفیت استخراج و با تامین و انتقال آب پایدار بخش زیادی از نیاز شهروندان به آب آشامیدنی تامین می شود. بر این اساس ظرفیت آب شرب آزاد شده از سدهای استان به نفع سایر مصارف به ویژه کشاورزی آزاد خواهد شد.

۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۰۰

جشن گازرسانی

یکی دیگر از دستاوردهای دولت، تکمیل گازرسانی به روستاهای خراسان شمالی است، این اقدام با با تلاش جهادی مدیران این استان محقق و در سال گذشته تمامی نقاط این خطه از کشور تحت پوشش گاز قرار گرفت.

ضریب نفوذ گاز در روستاهای استان طی عملکرد دولت به ۱۰۰ درصد رسیده و تاکنون تمامی روستاهای دارای شرایط گازرسانی از این نعمت بهره مند شده‌اند.

ضریب نفوذ گاز روستایی خراسان شمالی در ابتدای تشکیل استان ۱۳ درصد، و هنگام روی کار آمدن دولت سیزدهم ۹۹.۴ درصد بود که اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است.

اکنون مردم این استان حتی در دورترین نقاط از گاز طبیعی برخوردار هستند.

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۱

راه اندازی نخستین مرکز درمان ناباروری اسفراین

یکی از اقدامات شاخص دولت، حمایت از اقدامات در زمینه کمک به جوانی جمعیت است که در این باره تجهیز مراکز درمان ناباروری در دستور کار قرار دارد تا خدمات زمینه فرزند آوری توسعه یابد.

در این زمینه پارسال نخستین مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در شهرستان اسفراین با تلاش مسوولان آغاز به کار کرد، این مرکز درمانی با هدف شناسایی، غربالگری و ارایه خدمات درمانی به زوج های نابارور در اسفراین به بهره برداری رسید.

پیش از این زوج های نابارور شهرستان برای دریافت خدمات ابتدایی درمان ناباروری به مرکز خراسان شمالی و یا دیگر شهرها مراجعه می کردند اما با راه اندازی این مرکز آزمایشات و بررسی های پاراکلینیک و خدمات آی یو آی از این پس در این شهرستان ارایه خواهد شد.

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۴۲

افتتاح مرکز تشخیص و درمان سرطان بانوان در بجنورد

یکی از دغدغه های جامعه بانوان، دست و پنجه نرم کردن شمار قابل توجهی از این قشر با سرطان است، مسوولان می گویند تشخیص زودهنگام می تواند به درمان این بیماری کمک کند، سال گذشته با همت جهاد دانشگاهی خراسان شمالی، مرکز تشخیص، پیشگیری و کنترل سرطان بانوان در بجنورد افتتاح شد.

این مرکز در اجرای طرح ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان سومین مرکز کشوری این شبکه در مجموعه درمانی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی بهره برداری شد.

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

۷ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۲

تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل جاده بجنورد-جنگل گلستان

طرح چهارخطه محور بجنورد-جنگل گلستان ( موسوم به جاده مرگ ) به عنوان تنها محور ارتباطی اصلی خراسان شمالی با استان‌های شمالی کشور با گذشت ۱۳ سال به دلیل کمبود اعتبار راکد مانده بود که این طرح با تزریق اعتبار در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت.

یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان تخصیص یافت و تکمیل این طرح شتاب می گیرد. این اعتبار به صورت نقدی تخصیص یافته و مختص اجرای این پروژه در خراسان شمالی است.

محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است. این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد. تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.

نیاز به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل

تکمیل طرح راهسازی در محور بجنورد-جنگل گلستان ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که امید می ورد با توجه مسوولان تامین و به اجرای آن سرعت داده شود.

هشت هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر دولت به استان برای محور بجنورد-جنگل گلستان مصوب شد که این منابع در سه سال در اختیار قرار می گیرد و تاکنون سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار سفر دولت به این طرح تخصیص یافته است.

تاکنون هفت هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای این محور هزینه شده است و برای تکمیل این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال نیاز است.

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷

افزایش صادرات

افزایش مراودات تجاری، تسهیل روابط اقتصادی برای بازرگانان، اعزام هیات‌های تجاری به سایر کشورها و برگزاری میزهای تخصصی بخشی از فعالیت‌های اقتصادی مسوولان در خراسان‌شمالی است که این فعالیت‌ها موجب شد تا صادرات در این خطه توسعه یابد.

خراسان شمالی دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است و در نواحی و شهرک های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره برداری دارند که میزان اشتغالزایی آنها چهار هزار و ۹۱۱ نفر و میزان سرمایه گذاری در این واحد ها نیز ۸هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است.

استان خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.

۳۸۶ هزار تُن کالا در ۹ ماهه پارسال به وسیله تجار استان صادر شد که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال ماقبل ۳۹ درصد افزایش یافت.

ارزش ریالی کالاهای صادر شده از استان در ۹ ماهه پارسال ۱۱۶ میلیون دلار است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۳۲ درصد کاهش دارد.

پارسال حدود ۴۰ قلم کالا به وسیله صادرکنندگان استان صادر شد عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره ، آمونیاک ملامین)، محصولات فولادی، سیمان، شمش آلومینیوم، فوم طرح دار و ابزارهای طرح دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، گرانول لاستیک، کف پوش، اسید سیتریک و مصنوعات آلومینیوم است.

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۹

کلنگ زنی پیشرفته‌ترین مرکز تحقیقات زیست‌محیطی شمال‌شرق کشور

پیشرفته ترین و مجهزترین مرکز تحقیقات زیست‌ محیطی شمال شرق کشور در خراسان شمالی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کلنگ زنی و وارد مرحله اجرایی شد.

این ساختمان در شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی عملیاتی شد و قرار است سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

این مرکز در وسعت سه هزار مترمربع و زیربنای یکهزار و ۸۱۰ مترمربع ساخته می شود که پیشرفته ترین و مجهزترین مرکز تحقیقات زیست محیطی در شرق کشور خواهد بود.

این مرکز تحقیقات شامل بخش های مختلف از جمله کلینیک حیات وحش در گستره ۱۸۰ مترمربع، موزه تاریخ طبیعی به وسعت ۳۵۰ مترمربع و مرکز انفورماتیک و جی.آی.اس در ۶۰ مترمربع است.

ساخت و تکمیل این مرکز نیازمند تامین ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که تامین ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار این پروژه در سفر دولت به استان مصوب شده است.

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

۲ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۰۳

هفته دولت و افتتاح ۸۷۴ طرح عمرانی و اقتصادی

همزمان با هفته دولت پارسال، ۸۷۴ پروژه با ۵۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال افتتاح و یا کلنگ زنی شد. ۷۵۶ پروژه در بخش های مختلف از جمله آب، راه، کشاورزی، مخابرات و اقتصادی افتتاح شد که ارزش ریالی این پروژه ها ۴۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال است. همچنین در هفته دولت ۲۸ پروژه وارد مرحله اجرایی شد که ارزش این طرح‌ها هفت هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال است.

اجرای شبکه جمع آوری و نصب انشعابات تصفیه خانه شیروان با ۲ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار، آبرسانی به روستاهای کسبایر با یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از مهمترین پروژه های افتتاح شده در هفته دولت است.

۲۵ دی ۱۴۰۲، ۹:۳۰

افتتاح و یا کلنگ زنی ۶۹۲ طرح دهه فجر

همزان با دهه فجر هم ۶۹۲ طرح با ۶۱ هزار میلیارد ریال اعتبار در استان افتتاح و یا کلنگ زنی شد، از این تعداد، ۶۵۰ طرح با ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح و ۴۲ طرح نیز با ۲۱ هزار میلیارد ریال کلنگ زنی شد.

رهاورد یکساله دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی

افتتاح پروژه های مخابراتی با ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار

توسعه فیبر نوری روستایی در سه مسیر به طول ۴۸ کیلومتر، توسعه فیبر نوری دوربین های شهرداری در چهار شهرستان، راه اندازی اینترنت پرسرعت همراه اول در ۳۸ سایت و احداث چهار ۴سایت جدید همراه اول، افزایش پهنای باند دیتا در سه مرکز، توسعه فیبر ۲۳ سازمان و دستگاه اجرایی، توسعه و راه اندازی ۲۹ مرکز اینترنت بسیار پرسرعت (VDSL) از جمله طرح هایی است که در سال گذشته افتتاح شدو

افتتاح ۶۵ پروژه برق رسانی

۶۵ پروژه برق رسانی با یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از جمله تامین برق نهضت ملی مسکن در چهار شهرستان بجنورد، اسفراین، جاجرم و گرمه با نصب ۲۴ دستگاه ترانس هوایی و احداث مجموع ۵.۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط هوایی و زمینی دومداره و مجموع ۱۱.۳ کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی و دو مداره،-برق رسانی به سه روستای بی برق شهرستان گرمه و چهار شهرک صنعتی بی برق شهرستانهای مانه و سملقان با احداث ۱.۹ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۶.۸ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و نصب ۶ دستگاه ترانس، تامین برق مجتمع های اداری، آموزشی، صنعتی، ارتباطی و ایستگاه های آب شرب با تقویت ۱۰ دستگاه ترانس و احداث ۱۲.۷ کیلومتر شبکه فشار متوسط هوایی و ۰.۷کیلومتر شبکه فشار ضعیف زمینی از دیگر طرح هایی است که پارسال افتتاح شد.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha