سبقت مرگ در کمربندی یاسوج؛هر ۶ ساعت یک کشته

یاسوج- ایرنا- رئیس اورژانس کهگیلویه وبویراحمد می گوید: ظرف یک روز (چهارشنبه ۲۳اسفند امسال) چهارفقره تصادف با سه کشته و ۲۴ مجروح در جاده کمتربندی یاسوخ رخ داد این وضعیت بغرنج و ناایمن بودن این محور ارتباطی آن هم در آستانه تعطیلات نوروز امسال بر نگرانی مسافران و خانواده ها به ویژه اهالی چنارستان و روستاهای پیرامونی افزوده است.

به گزارش ایرنا، کمربندی یاسوج معروف به جاده مرگ سالهاست به قتلگاهی برای مردم مبدل شده است‌.

نبود روشنایی، تابلو و علائم هشداردهنده دهنده، جاده باریک و پیچ های خطرناک و عبور هراس انگیز شوتی ها زمینه ساز حوادث دهشتناک در این جاده شده اند.

این جاده که عرض کمی دارد همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده و مسئولان امر سعی کردند که با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.

به گزارش پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته ، ۲۰ نفر در سوانح جاده ای کمربندی یاسوج جان خود را از دست داده اند.طرح چهار خطه کردن این محور در مراحل پایانی اجراست.

البته پس از ۱۷سال انتظار در متمم سفر نخست رئیس جمهور دولت مردمی سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه قرار گرفت و در یک سال و نیم اخیر بخشی از چهار خطه آن افتتاح و مابقی نیز در دستور کار است.

یکی از هولناک ترین و دردناک ترین تصادف های هفته گذشته در این کمربندی منجر به فوت سه جوان ۱۷ تا ۲۰ ساله شد و هر چند روز یکبار صدای ناقوس مرگ از این جاده بلند می شود.

طبق آخرین آمارها از اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد، در مدت ۲۴ ساعت در چهار فقره تصادف در کمربندی چنارستان یاسوج ۲۳ نفر کشته و مجروح شدند.

این تصادفات به ترتیب، در یک تصادف بامداد چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۲ به دنبال شاخ به شاخ شدن دو خودروی پراید و پژو سه فوتی و ۲ مصدوم، در تصادف دیگر بین دو خودرو پژو ۴۰۵ ساعت ۱۳:۰۴ امروز هفت مصدوم و یک کشته، یک تصادف سه مصدوم، یک تصادف پژو پارس با پراید نیز هفت مصدوم برجای گذاشت.

گذر از این جاده آنقدر برای مردم رعب آور است که آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج در خطبه های این هفته به آن اشاره کرده است و خواستار رعایت مسائل ایمنی و قوانین رانندگی در مسافرت‌ها شده است و ادامه داده است تلفات ما در حوادث و سوانح رانندگی بالا بوده و می‌طلبد که با ایمنی رانندگی کنیم.

وی فرزندان را سرمایه‌های ارزشمندی برای کشور، خانواده و جامعه دانست و ادامه داد: نباید با رانندگی اشتباه ضمن به خطر انداختن خود، امنیت جانی دیگران را نیز به خطر بیندازیم.

جاده کمربندی مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه چنارستان به سه روستای سفلی، علیا و وسطی تبدیل شده است، تصریح کرد: جاده کمربندی برای مردم و دانش آموزان خطراتی ایجاد کرده که هر چه سریعتر موضوع احداث زیرگذر و یا روگذر در این روستا مورد بررسی قرار گیرد تا با رایزنی با وزارت راه اعتبارات اولیه برای احداث این پروژه گرفته شود.

سید علی احمدزاده گفت: طول جاده ای که از روستاهای چنارستان عبور می کند ۱۰ کیلومتر است و تا زمانی که وضعیت زیرگذر و روگذر در این نقطه به نتیجه برسد چند پل عابر پیاده برای تردد مردم و دانش آموزان به منظور کاهش تلفات جانی احداث شود.

همچنین چهار دوربین جدید ثبت تخلف نصب، ۶ سرعت گاه نیز ایجاد و علائم نیز نصب شود.

جاده کمربندی یاسوج ۳۰ نفر از اهالی روستای چنارستان را به کام مرگ کشاند

۴۴ دانش آموز دختر و ۶۰ دانش آموز پسر در مقطع متوسطه اول در قسمت پایین کمربندی و ۱۱۸ دانش آموز ابتدایی در سمت بالای روستا مشغول به تحصیل هستند که برای تردد و عبور از این کمربندی با سختی ها و مشکلات جدی روبه رو هستند.

روستای چنارستان بویراحمد با جمعیتی افزون بر سه هزارو ۶۰۰ نفر در فاصله ۱۰ کیلیومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

رئیس شورای شهر چنارستان سفلی گفت: روستای چنارستان با احداث این کمربندی به دو نیمه تقسیم شده است.

«سجاد نجفی» افزود: عبور و مرور مردم و به ویژه دانش آموزان از این جاده بسیار خطرناک است و بیش از ۳۰ نفر از فوت شدگان قبرستان روستای چنارستان در این کمربندی جان خود را از دست داده اند.

وی بیان کرد: طبق اعلام مسئولان با توجه به اینکه این کمربندی حدود ۱۱ درصد تلفات تصادفات استان کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده که می طلبد هر چه سریع تر نسبت به اصلاح و تکمیل آن گام برداشته شود.

لزوم توجه ویژه به اصلاح و ایحاد زیرگذر در کمربندی یاسوج

رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم ترافیک به سبب اینکه جاده مذکور محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است بسیار بالاست و علاوه بر ان شهرک های صنعتی بسیار، کارخانه ها، روستاهای بسیار در حاشیه این محور واقع شده اند.

سرهنگ حسن دانایار ابراز کرد: این کمربندی در محدوده روستای چنارستان نیاز به یک زیرگذر یا تقاطع غیرهمسطح دارد که تا قبل از اجرای این مهم باید بصورت موقت اقداماتی انجام شود.

وی افزود: اهالی این روستا بخصوص دانش‌آموز برای انجام امور روزمره و تحصیل خود با مشکلات جدی مواجه هستند که با این وضعیت کمربندی جانشان در خطر است و باید فکری اساسی کرد.

وی عنوان کرد: حدود ۱۰ کیلومتر جاده کمربندی نباید این همه تلفات بدهد و باید اقدام اساسی فوری در این خصوص انجام شود.

پروژه کمربندی یاسوج نیاز به تزریق اعتبار دارد

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشکل و چالش اصلی پیش روی عملیات اجرایی چهار خطه شدن کمربندی یاسوج کمبود اعتبار است.

محمد راستا تصریح کرد: بخش عظیمی از تصادفات استان در این محور رخ می دهد و حادثه خیز ترین نقطه در استان است.

وی بیان کرد: با هدف افزایش ایمنی سفر چهارخطه کردن جاده تا ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای بزرگ کهگیلویه و بویراحمد در اولویت برنامه های این اداره است.

راستا تاکید کرد: تاکنون ۶۰کیلومتر از جاده یاسوج به سمیرم ، پنج کیلومتر جاده کمربندی یاسوج و۱۶ کیلومتر در مسیر یاسوج به شیراز چهارخطه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵۰ کیلومتر جاده بابامیدان – یاسوج – سمیرم اولویت راه استان بوده که مهمترین قسمت این محور کمربندی ۱۲کیلومتری یاسوج به اصفهان در محدوده روستای چنارستان است.

راستا افزود: تاکنون پنج کیلومتر از این کمربندی چهارخطه شده و هفت کیلومتر مابقی آماده افتتاح است.

وی عنوان کرد: پیمانکار این کمربندی بیش از ۵۰ میلیارد ریال مطالبه دارد.

مشکل اصلی این کمربندی این است که از نقاط حادثه خیز کد دار کشور است و در محدوده روستای پرجمعیت چنارستان است می طلبد تقاطع غیرهمسطح یا زیرگذر ایجاد شود و برای اجرای این پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

یکی از مصوبات مهم نخست سفر رئیس جمهور عملیات اجرایی چهار خطه شدن جاده کمربندی یاسوج بود که اکنون عملیات تعریض و بهسازی جاده کمربندی یاسوج - اصفهان در دست اجراست و فاز اول پروژه احداث و چهارخطه کردن کمربندی یاسوج به طول پنج کیلومتر در سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

با این وجود نیاز است توجه ویژه تری نسبت به این جاده صورت بگیرد تا شاهد کاهش تصادفات مرگبار در این محدوه باشیم.

هرچند کهگیلویه وبویراحمد همچنان از دسترسی به آزادراه و راه های ریلی محروم و جاده های دسترسی برخی نقاط ناهموار است اما نگاهی به راه های ارتباطی عمدتا خاکی استان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زیرساخت های ایجاد شده امروزی نشان دهنده تحولی بزرگ در این حوزه است ضمن اینکه طرح های در دست ساخت و یا بهره برداری شده به ویژه جاده پاتاوه به دهدشت نویدبخش آینده ای بهتر در خصوص زیرساخت های جاده ای است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی روستایی در استان وجود دارد.

راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha