تصفیه‌خانه جدید فاضلاب مشهد وارد مدار بهره‌برداری شد

مشهد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: عملیات بهره‌برداری از تصفیه‌خانه جدید فاضلاب «پرکندآباد ۲» مشهد به عنوان گامی بزرگ در نجات رودخانه «کشف رود» این شهر آغاز شد.

حسین اسماعیلیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش اول عملیات احداث تصفیه خانه پرکندآباد ۲ با ظرفیت تصفیه ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز اکنون فاضلاب‌گیری شده است.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی این تصفیه‌خانه در سال ۱۳۹۵ آغاز و در سال ۱۳۹۷ متوقف شد، با پیگیری های انجام شده در سال ۱۴۰۱ با اخذ اعتبار از محل صندوق توسعه ملی مجدد عملیات اجرایی آن شروع و سرعت گرفت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: برای بهره برداری از این بخش از تصفیه خانه ۱۰ هزار میلیارد ریال با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به قیمت روز هزینه شده است.

وی بیان کرد: تصفیه خانه پرکندآباد ۲ مشهد بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب کشور است که در چهار بخش اجرا خواهد شد و با تکمیل آن ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز به ظرفیت تصفیه فاضلاب این شهر افزوده می شود.

اسماعیلیان اضافه کرد: بخش دوم این تصفیه خانه نیز با ظرفیت ۵۰ هزار متر مکعب در شبانه روز تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی، طرح ارتقا و افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد به رغم وجود مشکلات مالی با جدیت در حال اجرا است.

اکنون پنج تصفیه خانه فاضلاب در مشهد با ظرفیت اسمی ۲۶۳ هزار مترمکعب در شبانه روز دایر است، اکنون روزانه ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار مترمکعب فاضلاب در این شهر جمع آوری می‌شود.

در صورت اجرای کامل شبکه فاضلاب و اتصال همه مشترکین به شبکه جمع آوری فاضلاب، ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب مورد نیاز برای این کلانشهر ۴۵۰ هزار متر مکعب در شبانه روز خواهد بود.

کَشَف رود، رودی تاریخی و از جمله رودخانه‌هایی است که به جای آب زلال و زندگی‌بخش، فاضلاب و پساب در آن جاری است.

شعبه ای از کشف رود از کوههای هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد.

این رود ۲۹۰ کیلومتری که اکنون تنها خاطراتی از پرآبی آن در یادها باقی مانده است، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود و از آنجا به رود "تجن" می ‌پیوندد و به سمت ترکمنستان ادامه می ‌یابد تا در پایان مسیرش در ریگزارهای کشور همسایه فرو رود.

خشکسالی های متوالی باعث شده که رودخانه کشف رود فقط در شرایط سیلابی آب داشته باشد اما در دیگر مواقع تنها جریانی از فاضلاب در آن روان است.

بیش از ۲۰ سال از تکاپوی دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات زیست محیطی کشف رود می گذرد و برنامه های مختلفی برای ساماندهی آن تدوین شده است که متاسفانه هیچ یک تاکنون به ثمر ننشسته و همچنان فاضلابی خروشان در این رودخانه جاری است.

در آخرین تفاهمی که در آبان ماه ۹۸ صورت گرفت، "ساماندهی کشف‌رود" از سوی ۶ دستگاه اجرایی با واگذاری مدیریت واحد اجرای طرح ساماندهی به شهرداری مشهد، با مدیریت واحد وارد مرحله اجرایی شد اما هم اینک روزانه ۴۰۰ تانکر فاضلاب در کشف رود تخلیه می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha