آماده‌باش داروخانه‌های شبانه‌روزی و مراکز درمانی در طرح سلامت نوروزی

تهران - ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آغاز طرح سلامت نوروزی از ۱۵ اسفند، گفت: در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کمیته سلامت نوروزی بصورت ۲۴ ساعته تشکیل شده و به تمامی بیمارستان ها، مراکز جامع خدمات شبانه‌روزی، مراکز هدایت عملیات بحران و اورژانس در ایام نوروز به شکل ویژه خدمات می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، بهرام عین اللهی روز شنبه در نشست خبری طرح سلامت نوروزی که با حضور معاون درمان وزارت بهداشت و رییس سازمان اورژانس کشور در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: رصد کاملی از کل کشور بصورت ثانیه ای از مرکز مدیریت بحران در ایام نوروز انجام می شو و ۳۰۰ ایستگاه جامع سلامت با حضور تیم کامل بهداشت و درمان آماده خدمت رسانی هستند.

وی تاکید کرد: در ایام تعطیلات همه داروخانه های شبانه روزی دایر هستند و دارو به مقدار کافی برای آنها تامین شده است.

وی افزود: خون به اندازه کافی در سازمان انتقال خون تامین شده است و مردم هر گونه مشکل و شکایت را از طریق سامانه ۱۹۰ اعلام کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: به دانشگاههای علوم پزشکی اعلام شده که بر مراکز تهیه و توزیع غذا نظارت کافی داشته باشند و سه هزار و ۳۴۵ اورژانس و چهار پایگاه سلامت نوروزی در شهرهای بزرگ و ۲ پایگاه در شهرهای کوچک و پنج هزار و ۷۰۰ آمبولانس و ۵۲ دستگاه بالگرد، ۶۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس، پنج دستگاه آمبولانس دریایی، ۳۷۰ دستگاه موتورلانس با فعالیت ۲۶ هزار و ۷۸۰ نیرو در ایام نوروز به مردم خدمت رسانی خواهند کرد.

وی با اشاره به حضور ۲ هزار تیم بهداشتی برای نظارت از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در ایام نوروز، گفت: دانشگاههای علوم پزشکی موظفند تیم های ارزیابی و واکنش سریع را داشته باشند تا به هنگام وقوع احتمالی حادثه و سیل به سرعت وارد عمل شوند.

عین اللهی افزود: ایران به عنوان یک مرجع حوزه سلامت در مجمع شانگهای مطرح است که کشورهای مختلف خواستار تعامل با ایران در این حوزه دارو و درمان بودند.

وی اظهار داشت: اعتماد به حوزه سلامت از ضروریات بوده و باید در مردم ایجاد شود.

عین اللهی افزود: ۱۹۴ مرکز مشاوره رفتاری در کشور دایر شده و این مراکز نقش بسیار موثری در کنترل رفتارها در بحث روانشناسی دارند.

تعطیلی بیمارستان‌ها در نوروز تخلف است‌

به گفته وزیر بهداشت، هر گونه تعطیلی بخش های بستری در ایام نوروز ممنوع است و در غیر اینصورت تخلف محسوب می شود.

عین اللهی افزود: عمده خدمات ارایه شده در ایام نوروز اورژانسی است و دانشگاههای علوم پزشکی بصورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به بیماران هستند.

وزیر بهداشت گفت: در حوزه اورژانس پزشکان مشخص بوده و باید حضور یابند و ۲۴ ساعته شیفت بندی شده اند و متخصصان طب اورژانس مدیریت اورژانس را از نظر تخصصی انجام می دهند .

وی ادامه داد: برخی از متخصصان نیز باید در بیمارستان مقیم باشند و بیمارستانها نیز ظرفیت حداکثری بخش های بستری و اتاق عمل را در نظر بگیرند.


ذخایر دارو در نوروز کافی است

وزیر بهداشت اظهارداشت: وضعیت دارویی ما بهتر است و برای نوروز ذخایر کافی وجود دارد ، تیم های پشتیبانی نیز تعطیل نیستند و خدمات ارایه خواهند داد.

وی به فعالیت درمانگاه‌های و کلینیک های تخصصی اشاره کرد و گفت: هر بیمارستانی موظف است خدمات ارایه شده در ایام نوروز توسط درمانگاهها و کلینیک های تخصصی را اعلام کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ارایه این خدمات در اعتبارسنجی بیمارستانها اثرگذار است و بخش های دیالیز ، آی سی یو در ایام نوروز نیز خدمات ارایه می دهند.

عین اللهی افزود: پزشکان و متخصصان باید در ایام نوروز ویزیت بیماران بستری شده را انجام دهند و مسوولیت درمان به عهده بخش های تخصصی مربوطه است.

وی ادامه داد: بخش های تصویربرداری نیز در بیمارستانها تعطیل نیست و آزمایشگاه‌ها نیز به بیماران خدمات ارایه می دهند.

مراکز تخصصی سرطان در ایام تعطیلات باز است

به گفته عین اللهی، مراکز تخصصی سرطان در ایام تعطیلات باز است و مراکز دندانپزشکی شبانه روزی نیز ( حدود ۶۴ مرکز در دولت مردمی راه اندازی شد) موظف هستند به مردم در ایام نوروز خدمات ارایه دهند.

وی در مورد ارایه خدمات به بیماران خاص در ایام نوروز گفت: مسافران بیماران خاص اگر نیاز پیدا کردند به مراکز درمانی استانها مراجعه کنند.

رییس سازمان اورژانس و مسئول اجرای طرح سلامت نوروزی سال ۱۴۰۳ نیز در این نشست خبری از آغاز طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفندماه در سراسر کشور خبر داد و گفت: اولین تذکر به یکی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل عدم آمادگی مطلوب برای خدمات سلامت نوروزی توسط دو تیم نظارتی سازمان اورژانس کشور داده شد.

دکتر جعفر میعادفر اظهار داشت: در ایام تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۲، بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر در حوادث ترافیکی، جان خود را از دست دادند که امیدواریم امسال با رعایت قوانین رانندگی و تلاش سازمان های امدادی شاهد کاهش حوادث، مصدومیت ها ومرگ و میر در ایام نوروز باشیم.

وی از برگزاری جلسات ستاد سلامت نوروزی از یکماه پیش با حضور ذینفعان درون بخشی و برون بخشی برای تامین سلامت مردم و مسافران در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: برخی سازمان ها و دستگاه های اجرایی خارج از وزارت بهداشت از جمله نیروهای مسلح، وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می کنند که هماهنگی های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم در عید نوروز با آنها انجام شده است.

حضور ۱۰ هزار پزشک عمومی در مراکز درمانی

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این نشست اظهارداشت: بخش های بستری بیمارستانها در ایام نوروز اگر به دلیل کاهش مراجعات، ظرفیت بخش ها کاهش می یابد، باید آمادگی وجود داشته باشد تا در صورت نیاز به حداکثر ظرفیت پذیرش خود برگردند.

وی با اشاره به فعال بودن ۱۷ هزار و ۱۶۰ تخت مراقبت های ویژه در ایام نوروز در کشور، یادآور شد: ۲۱ هزار و ۵۹۱ تخت اورژانس، ۲۳ هزار پزشک متخصص در شیفت های مختلف، ۱۰ هزار پزشک عمومی و چهار هزار و ۷۰۰ پزشک فوق تخصص در ایام نوروز در کشور فعال هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در هر دانشگاه علوم پزشکی کشور یک مرکز دندانپزشکی دولتی در ایام تعطیلات نوروزی به صورت شبانه روزی باید فعال باشد، افزود: در کلانشهر علاوه بر یک مرکز دولتی، دو مرکز دندانپزشکی خصوصی نیز باید فعالیت داشته باشند. در مجموع ۲۲۰ مرکز دندانپزشکی در ایام نوروز فعالیت خواهند داشت که ۱۰۱ مرکز، شبانه روزی هستند.

 کریمی به آمارهای سال گذشته در ارائه خدمات درمانی در ایام نوروز نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته و در ایام نوروز، ۳۶ هزار عمل جراحی انجام شده بود که نشان دهنده حجم بالای کاری نیروهای حوزه درمان است.

به گفته وی، در فروردین ماه امسال، ۶ میلیون مراجعه به مراکز درمانی صورت گرفت که یک میلیون نفر، بستری شدند و ۷۲ هزار نفر نیز در بخش های مراقبت های ویژه بستری بودند.

وی از تعطیلی گسترده مطب های پزشکان به عنوان یکی از گلایه های مردم در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ یاد کرد و افزود: مطب های پزشکان مجوز خودشان را از سازمان نظام پزشکی دریافت می کنند که امسال در مکاتباتی که با این سازمان داشتیم، مقرر شد تا حد امکان تعدادی از مطب های پزشکان در ایام نوروز، فعال باشند.

معاون وزیر بهداشت از نشان دار شدن بیماران خاص و اتصال سامانه های وزارت بهداشت برای ارائه خدمات به بیماران، تاکید کرد: اسامی بیماران خاص و صعب العلاج در کل کشور وجود دارد و اگر بیماران از یک منطقه به منطقه دیگر سفر کنند، اختلالی در ارائه خدمات به آنها وجود ندارد.

کریمی ادامه داد: بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت مراکز مرجع خدمات درمانی بیماران خاص و صعب العلاج در هر دانشگاه علوم پزشکی باید مشخص شود تا در صورت بروز هر مشکلی در سایر مراکز درمانی، این مراکز مرجع بتوانند خدمات مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج را ارائه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha