آغاز طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفندماه/اولین تذکر صادر شد

تهران - ایرنا- رییس سازمان اورژانس کشور و مسئول اجرای طرح سلامت نوروزی سال ۱۴۰۳ از آغاز طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفندماه در سراسر کشور خبر داد و گفت: اولین تذکر به یکی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل عدم آمادگی مطلوب برای خدمات سلامت نوروزی توسط دو تیم نظارتی سازمان اورژانس کشور داده شد.

به گزارش ایرنا از وبدا، دکتر جعفر میعادفر در نشست خبری طرح سلامت نوروزی که با حضور وزیر بهداشت و معاونان بهداشت و درمان وزارت بهداشت در ستاد این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه در ایام تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۲، بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر در حوادث ترافیکی، جان خود را از دست دادند که امیدواریم امسال با رعایت قوانین رانندگی و تلاش سازمان های امدادی شاهد کاهش حوادث، مصدومیت ها ومرگ و میر در ایام نوروز باشیم.

وی از برگزاری جلسات ستاد سلامت نوروزی از یکماه پیش با حضور ذینفعان درون بخشی و برون بخشی برای تامین سلامت مردم و مسافران در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: برخی سازمان ها و دستگاه های اجرایی خارج از وزارت بهداشت از جمله نیروهای مسلح، وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می کنند که هماهنگی های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم در عید نوروز با آنها انجام شده است.

رییس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: تیم های نظارتی سازمان اورژانس کشور در کنار تیم های نظارتی معاونت های بهداشت و درمان به صورت مداوم، آمادگی مراکز بهداشتی و درمانی در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و فوریت های پزشکی در ایام نوروز را پایش و بررسی می کنند.

گفتنی است در حاشیه این نشست خبری، وزیر بهداشت با اهدای لوحی از تلاش های معصومه مهرآور کارشناس مرکز ارتباطات اورژانس بابل و جمعی از کارکنان اورژانس بابل در نجات جان یک مادر و نوزاد گرفتار در برف که مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته بود، تجلیل کرد.


فعالیت مداوم نیروهای بهداشت در تمام روزهای سال

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه اقدامات حوزه بهداشت برای تامین سلامت کمتر قابل مشاهده است، با اشاره به فعالیت مداوم نیروهای بهداشت در تمام روزهای سال، گفت: در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان، برنامه های ویژه ای در حوزه بهداشت اجرا می شود.

دکتر حسین فرشیدی نیز در این نشست اظهار داشت: قطعا فعالیت همکاران ما در حوزه بهداشت در تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان افزایش می یابد. در بحرانها فعالیت نیروهای بهداشتی پس از وقوع بحران تشدید می شود که نمونه آن در سیل اخیر جنوب سیستان و بلوچستان مشاهده می شود.

وی افزود: اگر فعالیت های بهداشتی در بحرانها در حد مطلوب نباشد، فشار بیشتری بر حوزه درمان و مراکز درمانی وارد می شود. در سیل جنوب سیستان و بلوچستان چرا با وجود آلودگی آب، شاهد شیوع بیماریهایی مانند اسهال نیستم؟ چون همکاران ما به صورت گمنام در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماریها، فعالیت دارند.

به گفته معاون وزیر بهداشت با وجود کدورت بالای آب در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان اما مراقبت ها و سنجش های ورزانه آب توسط نیروهای بهداشتی به صورت مداوم در حال انجام است تا از شیوع بالای اسهال در این منطقه و تحمیل فشار بر مراکز درمانی پیشگیری شود.

دکتر فرشیدی با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات سلامت روانی و اجتماعی در بحرانها، گفت: بعد از هر بحران و اتفاقی که باعث آسیب رساندن به افراد شود، ارائه خدمات سلامت روانی و اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد که معمولا کمتر مورد توجه قرار گرفته اما این خدمات در همه دانشگاه ها و در بحرانها از جمله در سیل سیستان و بلوچستان به خوبی در حال ارائه است.

فعالیت ۱۰۶۷ اورژانس بیمارستانی به صورت شبانه روزی در کشور در ایام نوروز

معاون درمان وزارت بهداشت از فعالیت یک هزار و ۶۷ اورژانس بیمارستانی به صورت شبانه روزی در سراسر کشور در ایام نوروز خبر داد و گفت: بیمارستانها در تعطیلات نوروز، اجازه تعطیل کردن بخش های بستری را ندارند.

دکتر سعید کریمی در این نشست خبری اظهارداشت: بخش های بستری بیمارستانها در ایام نوروز اگر به دلیل کاهش مراجعات، ظرفیت بخش ها کاهش می یابد، باید آمادگی وجود داشته باشد تا در صورت نیاز به حداکثر ظرفیت پذیرش خود برگردند.

وی با اشاره به فعال بودن ۱۷ هزار و ۱۶۰ تخت مراقبت های ویژه در ایام نوروز در کشور، یادآور شد: ۲۱ هزار و ۵۹۱ تخت اورژانس، ۲۳ هزار پزشک متخصص در شیفت های مختلف، ۱۰ هزار پزشک عمومی و چهار هزار و ۷۰۰ پزشک فوق تخصص در ایام نوروز در کشور فعال هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در هر دانشگاه علوم پزشکی کشور یک مرکز دندانپزشکی دولتی در ایام تعطیلات نوروزی به صورت شبانه روزی باید فعال باشد، افزود: در کلانشهر علاوه بر یک مرکز دولتی، دو مرکز دندانپزشکی خصوصی نیز باید فعالیت داشته باشند. در مجموع ۲۲۰ مرکز دندانپزشکی در ایام نوروز فعالیت خواهند داشت که ۱۰۱ مرکز، شبانه روزی هستند.

کریمی به آمارهای سال گذشته در ارائه خدمات درمانی در ایام نوروز نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته و در ایام نوروز، ۳۶ هزار عمل جراحی انجام شده بود که نشان دهنده حجم بالای کاری نیروهای حوزه درمان است. همچنین در فروردین ماه امسال، ۶ میلیون مراجعه به مراکز درمانی صورت گرفت که یک میلیون نفر، بستری شدند و ۷۲ هزار نفر نیز در بخش های مراقبت های ویژه بستری بودند.

وی از تعطیلی گسترده مطب های پزشکان به عنوان یکی از گلایه های مردم در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ یاد کرد و افزود: مطب های پزشکان مجوز خودشان را از سازمان نظام پزشکی دریافت می کنند که امسال در مکاتباتی که با این سازمان داشتیم، مقرر شد تا حد امکان تعدادی از مطب های پزشکان در ایام نوروز، فعال باشند.

معاون وزیر بهداشت از نشان دار شدن بیماران خاص و اتصال سامانه های وزارت بهداشت برای ارائه خدمات به بیماران، تاکید کرد: اسامی بیماران خاص و صعب العلاج در کل کشور وجود دارد و اگر بیماران از یک منطقه به منطقه دیگر سفر کنند، اختلالی در ارائه خدمات به آنها وجود ندارد.

کریمی ادامه داد: بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت مراکز مرجع خدمات درمانی بیماران خاص و صعب العلاج در هر دانشگاه علوم پزشکی باید مشخص شود تا در صورت بروز هر مشکلی در سایر مراکز درمانی، این مراکز مرجع بتوانند خدمات مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج را ارائه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha