بازسازی مدارس آسیب دیده  شاخصی برای اقدامات دولت در زلزله سی سخت+ فیلم

یاسوج- ایرنا- ۱۰۷ مدرسه در دایره وقوع زمین لرزه ۵.۶ ریشتری شهر سی سخت قرار داشتند و از این تعداد ۴۵ مدرسه آسیب اساسی دید، بلافاصله بازسازی تمام فضاهای آموزشی منطقه سی‌سخت پس از زلزله آغاز شد و با تلاش متولیان امر در کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های معین، مدارس این منطقه آماده حضور دانش‌آموزان شده است.

به گزارش ایرنا، در تاریخ ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ زلزله ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در شهر سی سخت به وقوع پیوست.عمق خسارات وارده به فضاهای آموزشی در شهر زلزله زده سی سخت بالا بود و این زلزله آسیب های فراوانی به اماکن آموزشی، منازل فرهنگیان شاغل و بازنشستگان وارد کرده بود.

۲ هزار و ۳۰۰ دانش آموزش در فضاهای آموزشی تخریب شده و یا نیازمند تعمیر شهر زلزله زده سی سخت و روستاهای اطراف آن مشغول تحصیل بودند و با تخریب این مدارس ادامه تحصیل به خاطر برف و بوران و سرمای منطقه برای آن ها دشوار بود.

چنانچه دولت سریعا به موضوع نوسازی مدارس این شهر ورود نمی کرد، این دانش آموزان با بحران جدی برای ادامه تحصیل در سی سخت مواجه می شدند.

تعداد ۱۰۷ مدرسه در دایره زلزله قرار داشتند که از این تعداد ۴۵ مدرسه آسیب دیدند.از همان دقایق ابتدایی پس از زلزله سی‌سخت، کارشناسان و ارزیابان نوسازی مدارس در کانون اصلی زلزله حضور یافتند و نسبت به بررسی تمام مدارس موجود در این مناطق اقدام کردند.

اکیپ های تخصصی بررسی و ارزیابی میزان خسارات وارده به مدارس تشکیل شد و پس از آن نیز پنج اکیپ تخصصی با حضور (معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) در پی حادثه به استان عزیمت کردند.

۳۲ مدرسه نیازمند تعمیرات اساسی ، چهار مدرسه مقاوم سازی و هشت مدرسه تخریب و بازسازی بین چهار استان تقسیم شدند.تمامی مدارس تعمیری و مقاوم سازی تکمیل ، تجهیز و تحویل آموزش و پرورش شدند.

ابتکار عمل نوسازی برای بازسازی مدارس آسیب دیده

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور استفاده از ظرفیت استان‌های معین را تجربه موفق و موثر در هنگام بروز سوانح طبیعی برشمرد و گفت: بدین منظور استان‌های خوزستان، فارس و آذربایجان‌شرقی در کنار اداره‌کل نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد مسئولیت بازسازی و مقاوم سازی مدارس آسیب دیده را برعهده گرفتند تا روند کار با سرعت بیشتری انجام شود.

با ابتکار عمل نوسازی مدارس، سه استان معین برای بازسازی مدارس نیازمند تخریب و بازسازی در سی‌سخت مشخص شدند و این استان‌ها در کنار امکانات استان کهگیلویه و بویراحمد برای تسریع در عملیات بازسازی، کار خود را آغاز کردند.

داریوش ورناصری افزود: از اواخر اسفند ۱۳۹۹، فضاهای نیازمند بازسازی، پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌ای داشتند که به مرور به بهره‌برداری رسیدند و فضاهای نیازمند مقاوم‌سازی نیز آماده بهره‌برداری شدند.

از زمان زلزله جلسات مستمر و منظمی در ستاد سازمان نوسازی مدارس و همچنین در محل شهر سی‌سخت به جهت بازسازی مدارس آسیب‌دیده ناشی از زلزله مذکور تشکیل و کار بهسازی این فضاها با سرعت و جدیت انجام گرفت.

آخرین اقدامات از بازسازی مدارس آسیب دیده در زلزله سی سخت

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: این مدارس بر اساس آسیب های وارده درجه بندی شدند و کار تخریب، مقاوم سازی و یا تعمیر و بهسازی آن ها از سر گرفته شد. از هشت مدرسه تخریب و بازسازی ، پنج فضا برای مهرماه ۱۴۰۱تکمیل و تجهیز و تحویل آموزش و پرورش شد.

سید رضا حسینی نیک افزود: سه فضای دیگر مهرماه ۱۴۰۲ تکمیل و تحویل شد، اعتبار هزینه شده در پروژه های آموزشی زلزله زده شهرستان دنا یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که از محل طرح حوادث سی سخت ۳۶۰ میلیارد ریال تخصیص یافت.

وی افزود: خرید تجهیزات مربوطه به مدارس بازسازی شده شهر سی سخت و همچنین تعمیرات مدارس آسیب دیده از این محل هزینه و مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: از محل دریافت سهمیه قیر تهاتری با اعتبار ۳۲۰ میلیارد ریال آسفالت و ایزوگام مدارس به متراژ۱۵۸ هزار متر مربع آسفالت و ۱۶۴ هزار مترمربع ایزوگام انجام و مورد بهره برداری قرار گرفت.

حسینی نیک عنوان کرد: به طور کلی در مهرماه ۱۴۰۱ و مهر ماه ۱۴۰۲ تعداد ۲۰۰ پروژه فضای آموزشی و ورزشی در قالب ۵۳۸ کلاس درس و زیربنای ۷۸ هزار و ۲۴۴ مترمربع و با اعتباری بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شد که از این تعداد ۲۱ پروژه مربوط به سی سخت بوده است.

بازسازی مدارس آسیب دیده  شاخصی برای اقدامات دولت در زلزله سی سخت+ فیلم

زلزله سی سخت و خسارتی که به بار آورد

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شامگاه ۲۹ بهمن ماه ۹۹شهر سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند و همچنان پس لرزه های آن ادامه دارد.

در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.

۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

۶۴ نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند.

۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha