خریداران دقیقه نودی؛ تب و تابِ بازار زاهدان در یک قدمی نوروز

زاهدان- ایرنا- تب و تاب خریدهای عید نوروز در آخرین ساعات پایانی سال ۱۴۰۲ در جای جای بازارهای زاهدان قابل مشاهده هست و خرید از پاساژ و مغازه و بازار رسمی فراتر رفته و به کف معابر و خیابان‌های شهر رسیده است.

به گزارش ایرنا، شمارش معکوس برای سال جدید آغاز شده، امسال اما عید نوزوز با دیگر سال‌ها تفاوت دارد در بازار که راه می‌رویم عده ای تلاش می‌کنند خریدهای سفره هفت سین را انجام دهند و عده ای نیز برای سفره‌های افطار و سحر در حال خرید هستند تلاقی عید باستانی نوروز با ماه مبارک رمضان با یکدیگر برای مردم دیندار سیستان و بلوچستان حال و هوای خاصی به شهرها داده است، این روزها اما روزه داری هم مانع از بازارگردی شهروندان نشده و بازارها و مراکز تجاری شهر زیر موج گرانی‌ها جنب و جوش عجیبی دارد.

بازار دستفروشان و مغازەداران خیابان های مختلف در زاهدان بە راە است، در میان جمعیت صدای فریاد دستفروشان به گوش می‌رسد هر کدام برای جذب مشتری بیشتر کلماتی همچون "حراج، حراج واقعی، حراج پایان فصل و تخفیف ٥۰ درصدی" سعی در بازار گرمی دارند در امتداد خیابان‌های شریعتی و مصطفی خمینی زاهدان هر چه به جلو حرکت می‌کنیم جمعیت بیشتر و بە تعداد دستفروشان نیز افزودە می‌شود به طوریکه همهمه کل بازار را گرفته است همه در تکاپوی خرید هستند.

نفس‌های سال به شماره افتاده و این موضوع نوید فرا رسیدن نوروز و سال جدید را می‌دهد، این روزها بازارهای مختلف شهر حس و حال عجیبی دارد هر کس را که می بینی در تکاپوی تهیه وسیله ای است. خرید مایحتاج منزل، پوشاک و لوازم خانگی از اصلی ترین خریدهایی است که این روزها در دست هر خریدار مشاهده می‌کنیم این نوع خریدها همواره برای مردم یادآور خاطرات به یاد ماندنی بوده چرا که با شور و شادی خاصی اتفاق می‌افتد اما در چند سال اخیر و با توجه به تورم‌های به وجود آمده دیدن قیمت‌ کالا و اجناس شب عید، لبخند تلخی بر لب های مردم می‌نشاند و شیرینی رسیدن به بهار را به کام آن‌ها تلخ می‌کند.

خریداران دقیقه نودی؛ تب و تابِ بازار زاهدان در یک قدمی نوروز

فعالیت اصناف زیر ذره‌بین

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سیستان و بلوچستان گفت: در سطح استان ۲۷ تیم ۲ نفره با همکاری تعزیرات حکومتی بر تمام کالاهای اساسی و بخش خدماتی بازار نظارت و کنترل دارند که نظارت بر بازار از تاریخ ۱۵ اسفند سالجاری تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

قنبر کرمی بیان کرد: طرح نظارت و بازرسی بر کالاها و خدمات ویژه ماه مبارک رمضان و عید نوروز ۱۴۰۳ شامل نظارت بر تمام حلقه‌های زنجیره‌ای تولید، تأمین و عرضه است.

وی افزود: برای هم‌افزایی و بسیج تمامی امکانات و مقدورات، برنامه‌ریزهایی را در کارگروه تنظیم بازار سیستان و بلوچستان و معاونت اقتصادی استانداری ابلاغ کردند که جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و سازمان صمت با هماهنگی همدیگر با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی نسبت به اجرای طرح اجرا کنند.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نظارت اصلی در تمام حوزه‌ها و بر روی تمام کالاهای اساسی است؛ بیشترین تمرکز بر بازار میوه، گوشت قرمز، مرغ، شکر، نان، روغن‌نباتی، برنج و اساسا کالاهای اساسی و همچنین بحث حمل‌ و نقل و پایانه‌ها یعنی سازماندهی حمل‌ و نقل برون‌ شهری است.

وی ادامه داد: البته کالاهایی مانند پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خاروبار و شیرینی‌ها، مواد شوینده، روغن‌موتور، لوازم‌یدکی، تایر خودرو و لوازم‌خانگی هم در اولویت‌های بخش کالایی برای بازرسی و نظارت هستند.

کرمی اظهار کرد: در بخش خدماتی نظارت و کنترل بیشتر بر واحدهای اقامتی، رستوران‌های بین‌راهی و غذاخوری‌ها و خدماتی مانند قالیشویی و خشک‌شویی است.

وی افزود: در سطح استان و ۲۳ شهرستان تیم‌های نظارتی 2 نفره‌ای ایجاد شده که البته این تیم‌ها در برخی از شهرستان‌ها دائمی نیستند و فقط در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز به این شهرستان‌ها نیرو اعزام شده است.

طرح نظارت و بازرسی بر کالاها و خدمات ویژه ماه مبارک رمضان و عید نوروز ۱۴۰۳ شامل نظارت بر تمام حلقه‌های زنجیره‌ای تولید، تأمین و عرضه است

معاونت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بیان کرد: مردم اگر با کم‌فروشی یا گران‌فروشی یا سایر تخلفات مانند احتکار یا خودداری از عرضه کالا روبرو شده‌اند به شماره ۱۲۴ گزارش دهند و مطمئن باشند که مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی تشریح کرد: از ابتدای اسفندماه سالجاری آمادگی اولیه با حضور در واحدهای صنفی و بررسی و بازرسی در بازار آغاز شده است. اطلاع‌رسانی و تأکید به تمام واحدهای صنفی برای درج قیمت‌ها بر روی کالاها شده و بیشتر کالاها دارای قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده هستند.

کرمی در خصوص تعداد پرونده‌های تخلفات صنفی بیان کرد: تنها تعداد پرونده‌های اسفندماه سالجاری ۴۵۳ پرونده در سیستان و بلوچستان ایجاد شده و از این تعداد پرونده، ۵۰ پرونده فقط مربوط به قاچاق کالا است.

وی در خصوص بخش خدمات نیز ادامه داد: قیمت‌های مصوب ابلاغی برای بخش خدماتی اعلام شده که به‌ عنوان‌ مثال در مسافرت‌های زمینی سازمان حمل‌ و نقل قیمت‌هایی را اعلام می‌کند و بازرسان در محل حمل‌ و نقل و ترمینال‌ها بر روی این قیمت‌های ابلاغی نظارت و کنترل دارد.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: خوشبختانه در سالجاری ما شاهد فراوانی کالاها هستیم قیمت کالا گران است؛ اما فراوانی کالا را داریم و این گرانی هم به علت تورم به وجود آمده است.

وی افزود: شاهد صف نخواهیم بود و اگر جایی صف باشد؛ نشان از استقبال مردم برای خرید کالا است و کمبودی در کالا وجود ندارد و فقط باید مکان‌های توزیع کالا را افزایش دهیم.

کرمی اظهار کرد: جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در حال توزیع کالاهای اساسی مانند برنج، شکر، گوشت قرمز منجمد و مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان است.

خریداران دقیقه نودی؛ تب و تابِ بازار زاهدان در یک قدمی نوروز

هفت پرونده تخلف صنفی طرح نظارتی نوروز و ماه رمضان در سرباز تشکیل شد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان از تشکیل هفت پرونده برای تعدادی واحد صنفی متخلف در جریان اجرای طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان، ایام پایانی سال و نوروز ۱۴۰۳ خبر داد.

محمد رحیمی اظهار کرد: با برنامه ریزی اداره صمت، طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان، ایام پایانی سال و نوروز ۱۴۰۳ در قالب گشت‌های مشترک بازرسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط در سرباز در حال انجام است.

وی افزود: در جریان اجرای طرح نظارتی و انجام گشت‌های مشترک نظارتی و بازدید از واحدهای صنفی راسک که با حضور معاون فرماندار، بازرسان صمت و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی انجام شد تعداد هفت پرونده برای واحد صنفی تشکیل شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سرباز ادامه داد: عمده تخلفات واحدهای مورد نظر در شهرستان گران‌فروشی و عدم درج قیمت بر کالا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پرونده‌های متشکله جهت رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha