درس رسانه‌ای حادثه پالایشگاه نفت آفتاب بندرعباس برای سایر دستگاه‌ها و صنایع

بندرعباس - ایرنا - حوادث کار با وجود به‌کارگیری تمامی تدابیر، غیرقابل اجتناب است اما نداشتن سیاست و شفافیت رسانه‌ای در اطلاع‌رسانی سریع موجب شکل‌گیری شایعات و گمانه‌زنی‌ها از یک سو و سوءاستفاده برخی رسانه‌های مغرض خواهد شد که حادثه ۱۷ اسفند پالایشگاه نفت آفتاب بندرعباس نمونه‌ای قابل تامل از بی‌تدبیری‌های رسانه‌ای امروزمان است.

به گزارش ایرنا، روز ۱۷ اسفند برخی گروه‌های محلی مجازی در هرمزگان خبری مبنی بر وقوع انفجار در "پالایشگاه بندرعباس" و کشته و مجروح شدن چند نفر در این حادثه منتشر کردند.

به دنبال انتشار این خبر، خبرنگار ایرنا بلافاصله با روابط عمومی پالایشگاه بندرعباس تماس گرفت که مشخص شد در این واحد صنعتی مهم اتفاقی نیفتاده و هر چه بوده در پالایشگاه خصوصی نفت آفتاب رخ داده است که شایعه اول تصحیح شد.

اما تماس بعدی ایرنا با مسئول خبر روابط عمومی شرکت نفت آفتاب و پس از آن مدیر روابط عمومی این مجموعه بود.

در تمامی این تماس‌های چندباره، روابط عمومی این مجموعه، حادثه را جزئی با یکی ۲ مجروح سطحی اعلام کردند که با اخبار رسیده از سایر منابع در تناقض بود!

با وجود تاکید متولیان اطلاع رسانی شرکت نفت آفتاب بر نبود فوتی در این حادثه، سرپرست فرمانداری بندرعباس و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یکی پس از دیگری ، وقوع انفجار در یکی از کوره ها و جان باختن در دم یکی از کارکنان را تایید کردند تا جایی برای انکار باقی نماند.

در این شرایط اصرار مجدد روابط عمومی بر بی اطلاعی از وجود یک فوتی در دم را می توان عذر بدتر از گناه تلقی کرد.

در کنار آن ماهیت و چگونگی حادثه هم همچنان در هاله‌ای از ابهامات پرتناقض ماند، که همین موضوع زمینه ساز سوءاستفاده رسانه های بیگانه و شاخ و برگ دادن به آن شد.در کنار آن ماهیت و چگونگی حادثه هم همچنان در هاله‌ای از ابهامات پرتناقض ماند، که همین موضوع زمینه ساز سوءاستفاده رسانه های بیگانه و شاخ و برگ دادن به آن شد.

بالاخره فرمانده پدافندغیرعامل صنایع غرب بندرعباس و مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با تشریح رسمی و رسانه ای جزئیات انفجار یکی از کوره های نفت آفتاب هنگام تعمیرات ، به شایعات پایان داد اما در کمال تعجب، روابط عمومی نفت آفتاب حتی در اطلاعیه ای که به ناگزیر بعد از این اطلاع رسانی های سایرین منتشر کرد نیز هیچ اشاره ای به ماجرای انفجار در کوره نداشت و به تنها کلمه حادثه بسنده کرد.

پرده اول این رویداد با بازتاب گسترده رسانه ای به پایان رسید و متاسفانه ۱۰ روز بعد خبر رسید که یکی از سه مجروح این حادثه، جان باخته و تعداد فوتی ها به ۲ نفر افزایش یافت.

باز هم در نخستین اقدام خبرنگار ایرنا با مسئول روابط عمومی نفت آفتاب برای اطلاع از صحت و سقم این خبر تماس گرفت که به جای پاسخی یک کلمه‌ای، طی ۲۳ دقیقه مکالمه، مدیر روابط عمومی سعی کرد خبرنگار را برای منتشر نکردن خبر متقاعد کند و دست آخر نیز با وعده دادن اطلاعیه رسمی، ضمن تایید تلویحی دومین فوتی، از دادن خبر صریح خودداری کرد.

این روند نشان می دهد هنوز درک درست و روشنی از مفهوم رسانه در برخی بخش‌ها وجود ندارد و گمان می‌کنند می توان خبر را حبس کرد و با شیوه ها و زبان های مختلف مانع انتشار آن شد.این روند نشان می دهد هنوز درک درست و روشنی از مفهوم رسانه در برخی بخش‌ها وجود ندارد و گمان می‌کنند می توان خبر را حبس کرد و با شیوه ها و زبان های مختلف مانع انتشار آن شد.

در استان هرمزگان و به ویژه غرب بندرعباس که صنایعی مهم و راهبردی مستقر شده اند، نداشتن سیاست و پیوست رسانه ای و نگاه غیرمحرم بی اعتمادگونه به این حوزه می تواند نتایجی فاجعه بارتر از اصل حوادث اینچنینی داشته باشد.

طی یک سال گذشته نمونه های متعددی از حوادث مهم در هرمزگان رخ داده که اطلاع رسانی درست یا به عکس تلاش برای پنهانکاری، تاثیر مستقیم در نتیجه آن داشته است.

در حادثه ای مانند انفجار تانکر در همین پالایشگاه نفت آفتاب (۱۹ تیرماه امسال ) یا آتش‌سوزی در خط انتقال سوخت گوره - جاسک (ششم شهریور ۱۴۰۲ ) یا حادثه تونل تنگ زاغ (یکم مرداد ماه امسال) این رسانه های قانونی و صاحب نام بودند که با عبور از همه موانع، تمامی تلاش خود را برای اطلاع رسانی سریع و دقیق به کار گرفتند تا سایت‌های زرد و جنجال پسند مجال شایعه سازی را نداشته باشند.

با وجود همه مشکلات می توان گفت هنوز هم دیر نشده و می توان در بستری تعاملی و بی حاشیه و با درک مشترک از موقعیت رسانه و از همه مهمتر با نداشتن توقعات عجیب و غیرمنطقی مانند "گذشتن از خیر انتشار یک خبر" فضایی شفاف و سالم برای اطلاع رسانی ایجاد کرد.

انتظار می رود سایر دستگاه های اجرایی و صنایع به این ماجرا و بازخوانی آن به عنوان یک تجربه و کلاس رسانه ای نگاه کرده و در بزنگاه های خبری ارتباطی سریع و صحیح با رسانه های مرجع داشته باشند تا مجالی برای موج سواری مغرضان باقی نماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha