۳۱۰ میلیون دلار کالا از گلستان به ۲۸ کشور صادر شد
عکس آرشیو است

گرگان- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: امسال ۳۱۰ میلیون دلار کالا از گلستان به ۲۸ کشور صادر شد که در این میان ترکمنستان با ۸۳ میلیون دلار مقصد اصلی و بازار هدف صادرات استان است.

به گزارش ایرنا، امیر یوسفی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: ترکمنستان همسایه مهمی در حوزه صادرات برای گلستان است و دولت سیزدهم نیز تلاش کرده بستر رسیدن به اهداف صادرات‌محور را با رونق دیپلماسی اقتصادی فراهم کند.

به گفته وی پس از ترکمنستان، قزاقستان، عراق، پاکستان، ازبکستان، رومانی، روسیه و ارمنستان مقاصد بعدی صادرات کالا از گلستان هستند.

وی ادامه داد: امسال ۶۴۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۱۰ میلیون دلار از گلستان صادر شد که این مقدار ۵۴ درصد از لحاظ وزنی و ۴۶ درصد از نظر ارزش بیشتر از پارسال است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: توجه دولت سیزدهم به رونق دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه و رفع موانع تجارت، یکی از دلایل مهم رونق صادرات گلستان در ۲ سال اخیر است.

به گفته یوسفی اقلام صادراتی گلستان‌ شامل لبنیات، رب گوجه فرنگی، خوراک آبزیان، پلی‌استایرن، یُد، خرما، پسته، ماشین‌آلات، گل و گیاه، پای مرغ، تخم‌مرغ. میگو، میوه، صیفی‌جات، سیمان، آب معدنی و مصالح ساختمانی است.

رسیدگی به ۶ پرونده بین‌المللی در اتاق بازرگانی گرگان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: امسال ۶ پرونده بین‌المللی تجار که دارای مشکل مالی چندین ساله و غیرقابل حل تجاری بود برطرف شد.

یوسفی ادامه داد: این پرونده‌ها در کشورهای هدف صادرات از جمله ترکمنستان، قزاقستان، ایتالیا و عراق بود که با پیگیری شورای داوری اتاق بازرگانی گرگان حل و فصل شد.

۳۱۰ میلیون دلار کالا از گلستان به ۲۸ کشور صادر شد

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم در این نشست خبری گفت: تعامل دولت با بخش خصوصی برای حمایت از تولید و صادرات در دولت سیزدهم روبه گسترش است.

رضا مبصری افزود: اتاق بازرگانی گرگان تعامل زیادی با دستگاه‌های دولتی گلستان برای برداشتن موانع سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساختی، حمایت از تولید، صادرات کالا دارد.

وی خاطرنشان کرد: جهش درآمدی ساکنان گلستان نیازمند استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی به عنوان پیشران توسعه سرمایه‌گذاری است.

مبصری، غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه، دشواری تامین منابع مالی از طریق بانک‌ها، صدور شیوه نامه‌های نوپدید (خلق الساعه) در حوزه کسب و کار، ناعادلانه بودن ممیزی و دریافت مالیات و دخالت غیرمنطقی نهادهای حاکمیتی در تعیین قیمت را از جمله موانع تولید و رونق اقتصادی برشمرد.

گلستان ۷۵۰ عضو فعال اقتصادی دارای کارت بازرگانی دارد که بیشتر فعالیت فعالان اقتصادی این استان با کشورهای آسیای میانه است.

داشتن مرز خشکی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر دریای خزر و ارتباط با کشورهای حوزه این دریا از طریق مازندران، وجود فرودگاه‌های گرگان و کلاله و گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس و مجوز راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون، از جمله ویژگی‌های رونق مبادلات تجاری استان گلستان به شمار می‌رود.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد بیشتر اهالی آن بر پایه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha