کارآفرینی با پرورش جلبک در فارس؛ بهره‌برداری از نخستین واحد پرورش اسپیرولینا

شیراز-ایرنا-صنعت شیلات و اقتصاد آبزیان تنها به صید و پرورش ماهی و میگو محدود نمی‌شود بلکه اخیراً با گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیانی و فناورانه مشخص شده گونه‌های مختلف جلبک هم می‌توانند ارزش افزوده و اشتغال‌زایی قابل‌توجهی داشته باشند؛بر همین اساس مجوز بهره‌برداری از نخستین واحد تولید و تکثیر ریز جلبک اسپیرولینا در استان فارس صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،پرورش جلبک نسبت به سایر آبزیان ریسک کم‌تر و بازده بالاتری دارد، هرچند هنوز گسترش زیادی پیدا نکرده است اما می‌تواند سهم بالایی در اشتغال و تقویت اقتصاد نواحی جنوبی استان داشته باشد.

جلبکی برای تنظیم سیستم ایمنی بدن

اسپیرولینا هم نوعی جلبک سبز دریایی است که افزون بر تأثیرگذاری بر کاهش وزن و کاهش کلسترول خون می‌توان از آن به عنوان یک مکمل رژیم غذایی استفاده کرد.

اسپیرولینا دارای پروتئین و ویتامین بالایی است و استفاده از این جلبک نه تنها در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کاربرد دارد بلکه تحقیقات نشان داده که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است و توانایی کمک به تنظیم سیستم ایمنی بدن نیز دارد.

شکستن انحصار تولید جلبک

سازمان بهداشت جهانی اسپیرولینا را به عنوان ابرغذا یا غذای آینده معرفی کرده است.

تولید این جلبک پیش از این تنها در انحصار کشورهای آمریکا، چین، فرانسه و هند بود اما هم اکنون تولید این ماده باارزش در مناطق مختلف کشور انجام می شود و استان فارس نیز گام‌های موثری در این مسیر برداشته است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی فارس درباره صدور مجوز بهره‌برداری از نخستین واحد تولید و تکثیر ریز جلبک اسپیرولینا در این استان گفت: این طرح با مالکیت شخصی توسط شرکت توسعه ذخایر زیستی جلبک‌های فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی شیراز و با ظرفیت تولید سالانه ۲.۵تن پودر ریزجلبک اسپیرولینا و با بهره‌مندی از تسهیلات دولتی به میزان ۶۵میلیارد ریال موفق به دریافت این مجوز شده است.

برنامه‌ریزی در پنج فاز

به گفته علی فلاحی برنامه‌ریزی تولیدات این شرکت در پنج فاز انجام شده که فاز اول آن پس از بازدیدهای مکرر این مدیریت و رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فارس از محل طرح و اخذ مجوز به بهره‌برداری رسید.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: در فاز دوم، تولید محصولاتی از جمله ۳۶۰فتوبیورآکتور با راندمان ۱۰برابری، ۱۰تن جلبک اسپیرولینا، روغن امگا ۳، فاکوسیانین و ژل ماسک هدفگذاری شده است.

فلاحی اضافه کرد: سایر محصولات تولیدی این شرکت شامل پودر خوراکی انواع جلبک، رنگ طبیعی خوراکی، مکمل های دامپزشکی ترکیبی، محصولات و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی پوست است.

کدام شهرستان‌ها ریز جلبک اسپیرولینا تولید می‌کنند؟

در حال حاضر تولید ریز جلبک اسپیرولینا توسط سه واحد تولیدی در شهرستان های شیراز، جهرم و بوانات انجام می شود که به گفته کارشناسان و فعالان در این عرصه فرآوری جلبک و تبدیل آن به محصولات غذایی، دارویی، مکمل و آرایشی و بهداشتی ارزش افزوده‌ای۲۰۰ درصدی به همراه دارد.

پرورش جلبک اسپیرولینا در استان فارس نیز ضمن فراهم کردن زمینه توسعه و گسترش فعالیت‌ها و مشاغل نو ظهور، موجب ارزآوری و ایجاد اشتغال مولد و مفید در بخش می‌شود و بنا به گفته این مسئول ضروری است تمهیدات کافی برای فراهم شدن شرایط پرورش این جلبک و تولید انبوه آن اندیشیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha