۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۷:۰۱
کد خبرنگار: 2506
کد خبر: 85421159
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نگاهی به موفقیت و ناکامی‌ رشته‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۲

تهران- ایرنا- فدراسیون رشته‌های رزمی ایران سال پرفراز و نشیبی را سپری کرد که برخی موفق بوده و بعضی نیز به اهدافشان نرسیدند؛ حاشیه نیز یکی از عواملی بود که اکثر فدراسیون‌های رزمی با آن دست و پنجه نرم کردند.

به گزارش عصر یکشنبه ایرنا، سال ۱۴۰۲ برای فدراسیون‌های رزمی ایران متفاوت بود چراکه علاوه بر حضور در بازی‌های آسیایی، مسابقات جهانی و قاره‌ای، برخی نیز درگیر کسب سهمیه المپیک پاریس بودند. در این گزارش نگاهی گذرا به عملکرد فدراسیون‌های رزمی داریم.

تکواندو/ موفق در کسب سهمیه، بدون طلا در هانگژو

فدراسیون تکواندو سال بسیار شلوغی را پشت سرگذاشت و علاوه بر حضور در مسابقات جهانی و آسیایی در رده‌های سنی مختلف‌، درگیر کسب سهمیه المپیک بود و همچنین میزبانی چند رویداد بین‌المللی (جام باشگاه‌های آسیا، جام فجر و جام ریاست فدراسیون جهانی) را برعهده داشت.

تیم‌های مردان و زنان تکواندو ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو، به هشت مدال شامل سه نقره و پنج برنز رسیدند. نقطه تاریک کارنامه تکواندو ایران در هانگژو این بود که برای نخستین بار نتوانست در بازی‌های آسیایی به مدال طلا برسد. مساله‌ای که موجب شد تا بیژن مقانلو یک هفته پس از این بازی‌ها و در پایان گرندپری، از هدایت تیم مردان کنار رفته و جای خود را به مجید افلاکی بدهد.

نگاهی به موفقیت و ناکامی‌ رشته‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۲

با این حال تکواندو از لحاظ کسب سهمیه المپیک، عملکرد درخشانی داشت. ناهید کیانی که در این سال مدال طلای قهرمانی جهان را کسب کرد تا نخستین بانوی طلایی تکواندو کشورمان در آوردگاه جهانی لقب بگیرد و تاریخ‌سازی کند، از طریق رنکینگ سیستم به المپیک رسید.

در ادامه مهران برخورداری نیز از طریق مسابقات گرند اسلم، مسافر المپیک پاریس شد. سپس مبینا نعمت‌زاده و آرین سلیمی در پیکارهای قاره‌ای، موفق به کسب جواز حضور در المپیک پاریس شدند. این برای نخستین بار است که تکواندوی ایران با ۲ بانوی هوگوپوش در المپیک حضور می‌یابد.

ووشو/ موفق در مدال‌آوری؛ گرفتار در دوپینگ

فدراسیون ووشو همچون یک دهه اخیر عملکرد موفقی در رویدادهای بین‌المللی داشت و توانست در بازی‌های آسیایی هانگژو یکی از بهترین فدراسیون‌ها باشد.

این فدراسیون در مجموع ۲ رشته ووشو و کوراش در بازی‌های آسیایی به ۱۲ مدال متشکل از سه طلا، هفت نقره و ۲ برنز رسید تا کارنامه مثبتی را همچون ادوار اخیر بازی‌های آسیایی، به ثبت برساند.

نگاهی به موفقیت و ناکامی‌ رشته‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۲

سپس تیم‌های ملی مردان و زنان ووشو ایران حضور در مسابقات جهانی تگزاس را به دلیل صادر نشدن روادید از سوی کشور میزبان از دست دادند.

کوراش نیز هرچند در مسابقات معتبر بین‌المللی مدال‌های خوبی گرفت اما دوپینگ‌های عجیب و مثبت ورزشکاران این رشته، به یکی از سوژه‌های ورزش‌های رزمی تبدیل شد.

کاراته/ اُفت دور از انتظار و بلاتکلیف

کاراته ایران یکی از سال‌های ناکام خود را از جهات مختلف پشت سرگذاشت و نشانی از گذشته درخشان خود نداشت.

تیم ایران در هانگژو و در مجموع دو بخش مردان و زنان از هشت فرصت تنها به یک مدال طلا توسط سجاد گنج‌زاده رسید و دیگر چهره‌های مطرح این تیم، یک به یک ناکام ماندند. چندی بعد در مسابقات جهانی مجارستان نیز این تیم حرفی برای گفتن نداشت تا مشخص شود کاراته ایران در سراشیبی قرار دارد.

این نتایج ضعیف در تیم‌های پایه نیز دیده شد و در لیگ‌های جهانی بزرگسالان هم، نمایندگان کشورمان نشانی از گذشته درخشان خود نداشتند. در این بین، ستاره‌هایی چون آتوسا گلشادنژاد نیز بودند که طلای قهرمانی آسیا را به دست آوردند.

نگاهی به موفقیت و ناکامی‌ رشته‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۲

از لحاظ مدیریتی نیز شرایط فدراسیون مشخص نیست و سیدحسین طباطبایی که یکی از مدیران باتجربه ورزش کشور است، هر روز با شایعات جدیدی مواجه می‌شود. او به‌عنوان عضو جدید هیات مدیره پرسپولیس انتخاب شده اما عملا فعالیتی در این باشگاه بزرگ ندارد. بحث مدیرعاملی وی در این باشگاه بزرگ منتفی شده است اما بازهم شنیده می‌شود او در بخش دیگری به مدیریت در ورزش می‌پردازد و از کاراته جدا خواهد شد؛ مساله‌ای که کاراته را وارد بلاتکلیفی کرده است.

به این مساله باید نامشخص بودن شرایط کادر فنی تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف را هم اضافه کرد.

جودو/ پایان تعلیق و بازگشت به میادین بین‌المللی

مهم‌ترین اتفاق برای جودو ایران در سال ۱۴۰۲، پایان چهار سال تعلیق بود و اکنون جودوکاران کشورمان می‌توانند در مسابقات مختلف قاره‌ای و جهانی روی تاتامی حاضر شوند.

تیم کاتا جودوی ایران توانست در مسابقات قهرمانی آسیا در ابوظبی به عنوان نایب قهرمانی دست یابد تا عملکرد فراتر از انتظاری داشته باشد.

نگاهی به موفقیت و ناکامی‌ رشته‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۲

تیم جوانان پسر کشورمان نیز که پس از سال‌ها در مسابقات آسیایی حاضر شده بود، ۲ مدال برنز را به دست آورد.

در بازی‌های آسیایی، جودو ایران با ترکیبی ناقص حاضر شد و مطابق انتظار مدالی در کار نبود و از امسال با حضور در مسابقات مختلف، انتظار می‌رود شرایط این رشته نیز از لحاظ مدال‌آوری بهتر شود.

بوکس/ جذب کوبایی‌ها و در جست‌وجوی کسب سهمیه

بوکس در سال گذشته، ۱۰ اعزام بین‌المللی داشته که از مهمترین آن می‌توان به حضور در جهانی ازبکستان، آسیایی نوجوانان و جوانان در قزاقستان، کسب سهمیه المپیک در ایتالیا، تورنمنت گروزنی روسیه، تورنمنت بلغارستان، جهانی نوجوانان و جوانان در ارمنستان و اردوی مشترک با اردن اشاره کرد.

مسئولان این فدراسیون پس از اینکه تیمشان عملکرد خوبی در بازی‌های آسیایی نداشت، تلاش خود را برای جذب مربیان خارجی آغاز کرده و «فونتانا» یکی از مطرح‌ترین مربیان بوکس جهان که اهل کوبا است را به‌عنوان سرمربی انتخاب کردند. همچنین «فونتس» دیگر مربی کوبایی نیز به عضویت کادر فنی درآمد.

نگاهی به موفقیت و ناکامی‌ رشته‌های رزمی ایران در سال ۱۴۰۲

تیم ایران در مسابقات گزینشی ایتالیا هرچند به سهمیه نرسید اما عملکرد بوکسورهای ایران بسیار بهتر از هانگژو بود. آخرین مرحله مسابقات گزینشی المپیک در رشته بوکس، اوایل خردادماه در تایلند برگزار خواهد شد و بوکسورهای کشورمان از شانس خوبی در این رویداد برای رسیدن به سهمیه برخوردار هستند.

موفقیت تیم نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا که با کسب یک مدال طلا، یک نقره و سه برنز همراه بود، نشان داد این رشته نیز با تلاش، برنامه‌ریزی و استعدادیابی می‌تواند به شرایط بهتری برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha