هشدار هواشناسی سطح نارنجی در کرمانشاه

۲۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۲۶
کد خبر: 85421174
هشدار هواشناسی سطح نارنجی در  کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه از قرار گرفتن این استان، «به ویژه نیمه شمالی و نواحی شرقی» در وضعیت هشدار سطح نارنجی خبر داد.

افشین یگانه عصر یکشنبه در این ارتباط به ایرنا توضیح داد که پیرو هشدار سطح نارنجی، تحلیل آخرین الگوهای پیش یابی حاکی از تشدید فعالیت سامانه بارشی به ویژه نیمه شمالی و نواحی شرقی استان از روز دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ لغایت چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ که به موجب آن تشدید سامانه بارشی مورد انتظار است.

وی از شهروندان خواست از توقف در بستر رودخانه ها، مسیل های فصلی, دامنه کوهها و فعالیت های کوهنوردی خودداری کنند.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه؛ سامانه ای قوی و ناپایدار، از فردا (دوشنبه) تا روز چهارشنبه، به تناوب سبب وزش باد نسبتاً شدید، بارندگی، رعدوبرق و احتمالاً رگبار تگرگ در سطح استان خواهد شد.

بارش که بتدریج موجب آبگرفتگی معابر، رواناب و سیلابی شدن مسیل ها در سطح استان می شود؛ از عصر دوشنبه تا اواخر وقت سه شنبه، بخصوص در نیمه شمالی و نواحی شرقی، از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

هواشناسی مخاطرات این سامانه را بارش باران، وزش باد نسبتاً شدید، رعدوبرق و احتمالاً رگبار تگرگ اعلام کرده است.

منطقه اثر این سامانه نیز کل استان، بخصوص نیمه شمالی و نواحی شرقی شامل شهرستان های پاوه، روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی، اسلام آبادغرب، دالاهو، کرمانشاه، سنقر، کنگاور، صحنه و هرسین اعلام شده است.

اثر مخاطرات این سامانه نیز آبگرفتگی معابر عمومی و رواناب، سیلاب های محلی و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، لغزندگی جاده ها، کاهش میدان دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، احتمال وقوع خسارت به دلیل وزش باد نسبتا شدید، رعدوبرق و رگبار تگرگ است.

اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه بر پاکسازی کانال ها و آبراهه ها، پرهیز از کوهنوردی و قرارگرفتن در مناطق مرتفع، محافظت تجهیزات برقی در برابر رعدوبرق، استحکام سازه ها در مقابل وزش باد، آمادگی دستگاه های اجرایی، احتیاط در رانندگی، اجتناب از ترددهای غیرضرور و اطلاع رسانی به موقع از طریق رسانه های محلی را توصیه کرده است.

براساس اعلام رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه، میزان بارش‌ها در استان در سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است.

سعید قاسمی اظهار کرد: میزان بارش‌ها از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون به ۲۹۸ میلیمتر رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی گذشته ۵۷ میلیمتر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: با وجود این، میزان بارش ها در سال زراعی جاری در مقایسه با میانگین بلند مدت سالانه ( ۳۳۶ میلیمتر )، حدود ۱۱ درصد کاهش نشان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha