شعار "آب برای صلح" نشانگر اهمیت آب در دوستی کشورهاست

تبریز - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به تعیین شعار سال از سوی بخش آب سازمان ملل "آب برای صلح"، گفت: انتخاب این شعار برای روز جهانی آب، نشان دهنده اهمیت آن در دوستی کشورها و مراودات بین المللی است.

یوسف غفارزاده روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: ۲۲ مارس مصادف با سوم فروردین، روز جهانی آب نامگذاری شده و با توجه به درگیر بودن بیشتر کشورها با کمبود و بحران آب، این شعار از سوی سازمان ملل تعیین شده و اهمیت نقش آب در دوستی کشورها را نشان می دهد.

وی ادامه داد: امروز درک کرده ایم که آب می تواند به وسیله ای برای دوستی و همین طور درگیری تبدیل شود که خوشبختانه در استان ما، رودخانه مرزی ارس، به نماد صلح و دوستی چهار کشور ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان تبدیل شده و هر چهار کشور طبق پروتکل ها و به طور مسالمت آمیز از این رودخانه بهره مند هستند.

غفارزاده ادامه داد: سد ارس نیز که ۵۲ سال پیش بر روی این رودخانه ساخته شده موید این است که این چهار کشور با احترام متقابل، از حقابه خود استفاده می کنند و صلح و دوستی در حاشیه ارس حاکم بوده و می تواند به الگویی برای دیگر رودخانه های مرزی تبدیل شود.

وی اضافه کرد: منابع آبی محدود است از این رو باید، این منابع را بهینه، درست و معقول مصرف کنیم و با استفاده از روش های نوین در بخش کشاورزی و صنعت و بازچرخانی آب، از هدر رفت آن جلوگیری کنیم.

غفارزاده ادامه داد: در بخش شرب نیز، نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا میزان مصرف سرانه هر فرد در شبانه روز را به استاندارد جهانی که حدود ۱۵۰ لیتر است برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر سرانه مصرف آب برای هر فرد در شبانه روز در آذربایجان شرقی ۲۵۰ لیتر است که با توجه به خشک و نیمه خشک بودن کشور و استان، رقم بسیار بالایی است لذا باید فرهنگ سازی لازم از سوی همه دستگاه ها و افراد دارای مخاطب، در این زمینه صورت گیرد.

وی پیشنهاد داد: تبریز در بسیاری از موارد، جزو اولین ها در ایران بوده و انتظار داریم مردم این شهر در کاهش مصرف سرانه به زیر ۲۰۰ لیتر در ایران نیز پیشقدم شوند و با اندکی صرفه جویی، آب را که امانت آیندگان در دست ماست، حفظ کنند.

به گزارش ایرنا، میزان تولید سالانه آب شرب شهری و روستایی در آذربایجان شرقی حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب است که ۷۵ درصد تامین آب شرب استان از طریق آب منطقه ای و ۲۵ درصد نیز از طریق چاه های شرکت آب و فاضلاب تامین می شود.

منابع آب تجدیدپذیر آذربایجان شرقی ۳.۵ میلیارد مترمکعب است و سالانه به طور متوسط حدود ۷۵ درصد از این منابع معادل ۲.۸ میلیارد مترمکعب در استان مصرف می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha