میدان‌داری دست‌آفریده‌های هنرمندان فارس در غرفه‌های عیدانه صنایع دستی

شیراز - ایرنا - غرفه‌های عیدانه صنایع دستی در فارس نمود پررنگ‌تری دارند، استانی که بیشترین شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی را دارد و هنرمندانش همواره در این عرصه درخشیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فارس ۲ شهر جهانی صنایع دستی دارد؛ یکی آباده که شهر منبت است و دیگری شیراز که آوازه تنوع هنر صنعت‌های فاخرش، آن را بلند آوازه کرده، خشت از توابع کازرون فارس شهر ملی حصیربافی و فیروزآباد آن شهر دست‌بافته‌های داری است، کندازی مرودشت در روواربافی(روکش گیوه) و تنگ چوگان کازرون در رُندبافی(دستبافته داری) نیز ۲ روستای ملی صنایع دستی این استان هستند.

فارس هنرپرور همواره در این عرصه سرآمد بوده؛ چنانکه امسال نیز ۱۳۷ دست آفریده هنرمندانش نشان ملی گرفت، بیشترین برگزیده‌ها را در جشنواره صنایع دستی سروسیمین فجر داشت و به تازگی نیز چهار اثر هنرصنعتگران فارسی نشان فاخر صنایع دستی کسب کردند.

۱۲۰ رشته صنایع دستی در فارس ثبت شده که حدود ۸۰ رشته آن زنده و فعال است و آنطور که از آمارهای اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر می‌آید، ۲۴ هزار هنرمند فارسی در این عرصه فعالند.

همراه با نوروز و تعطیلات سال نو که بازار سفر و سیاحت گرم است، غرفه‌های عرضه وفروش صنایع دستی در ورودی ‌ها و دیگر نقاط گردشگرپذیر شهرها برپا می‌شود و هنردوستی مردم ایران نیز این اماکن را از پربازدیدترین‌ها می‌کند.

در این میان غرفه‌های عیدانه هنرمندان فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد و این غرفه‌ها برای مسافرانی که به شهر جهانی صنایع دستی سفر کرده‌اند یکی از مهمترین جاذبه‌ها است؛ این را شلوغی سرای مشیر شیراز در بازار وکیل و غرفه‌های دائم و موقت اماکن گردشگری شهر ثابت کرده‌ است.

میدان‌داری دست‌آفریده‌های هنرمندان فارس در غرفه‌های عیدانه صنایع دستی

نمود صنایع دستی فارس در جوار جاذبه‌های گردشگری

بیشتر غرفه‌های عیدانه صنایع دستی در ورودی شهرهای کشور برپا می‌شود اما نمایش هنر صنعت‌های فارس حکایت دیگری دارد؛ به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، اماکن تاریخی فارس از اهداف گردشگری مسافران نوروزی هستند، بنابراین برپایی غرفه‌های صنایع دستی در کنار این اماکن اثرگذاری بیشتری دارد.

هرچند بهزاد احمدی در گفت‌ و گو با ایرنا، برپایی این غرفه‌ها در ورودی بسیاری از شهرها در کنار جمعیت هلال احمر را یادآور شد، اما گفت: امسال با هدف اجرای قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی، در همه اماکن گردشگری سراسر فارس غرفه‌های عرضه و فروش صنایع دستی برپا شده است.

او با بیان اینکه امسال شهرداری متولی ایجاد غرفه‌های گذر حافظیه است و میراث فرهنگی هنرمندان شاخص را برای غرفه‌داری معرفی می‌کند، ادامه داد: ۶۰ غرفه غرضه و فروش صنایع دستی در این محجل برپا می‌شود و محوریت کار آن نیز هنرصنعت‌های فاخر بومی از جمله دست‌بافته های داری، کاشی هفت‌رنگ، خاتم و قلمزنی خواهد بود.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: علاوه بر گذر حافظیه، ۴۰ غرفه صنایع دستی در آرامگاه سعدی، ۱۰ غرفه در ارگ کریمخان و سه غرفه در موزه پارس برپاست و سرای مشیر بازار وکیل نیز پذیرای مسافران نوروزی است.

احمدی ادامه داد: در دیگر نقاط فارس نیز ۳۰ غرفه در تخت جمشید، پنج غرفه در پاسارگاد، ۱۰ غرفه در بیشاپور کازرون، پنج غرفه در آتشکده ساسانی، پنج غرفه در داراب و پنج غرفه در نیریز برپاست.

به گفته او در شهر جهانی منیت نیز، غرفه‌های دائمی تیمچه صرافیان آباده پذیرای گردشگران است.

آنطور که احمدی عنوان کرد، غرفه‌های صنایع دستی نوروزی در هر یک از شهرستان‌های فارس با محوریت معرفی، عرضه و فروش هنرصنعت‌های بومی همان شهر فعالیت می‌کنند.

میدان‌داری دست‌آفریده‌های هنرمندان فارس در غرفه‌های عیدانه صنایع دستی

فرصت مغتنم نوروز برای هنرمندان فارسی

فارس با تنوع بی‌نظیر جاذبه‌های گردشگری زیارت، تاریخی، ادبی و فرهنگی همواره از مسافرپذیرترین استان‌های کشور در تعطیلات نوروز بوده طوری که آمارهای سال‌گذشته حکایت از سفر سه و نیم میلیون نفر به این استان داشته است.

حضور این حجم از مسافران نوروزی در این استان آن‌هم در بازه زمانی ۱۵ روز، فرصتی مغتنم برای هنرمندان عرصه صنایع دستی در این استان است تا شاهد رونق در فروش و جهش درآمدزایی آنها در این ایام باشیم.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به فراگیری غرفه‌های صنایع دستی در سطح اماکن گردشگری استان، پیش بینی کرد که حدود ۱۰۰ میلیارد ریال صنایع دستی فارس در همین ۱۵ روز فروخته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha