ضرورت توزیع متناسب اشتغال در کردستان؛ کاهش بیکاری دستاورد مهم امسال استان بود

سنندج-ایرنا- استاندار کردستان ۱۴۰۲ را سال مطلوب از لحاظ اشتغال و کاهش نرخ بیکاری براساس آمارها اعلام و تاکید کرد: بیشترین اشتغال استان در بخش خدمات است که ضرورت دارد در سایر بخش ها نیز از این نظر ظرفیت سازی شود.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه دوشنبه در جلسه پایان سال مالی در سالن جلسات اداره کل اقتصادی و دارایی استان با اشاره به اینکه وجود بیشترین میزان اشتغال استان در بخش خدمات یکی از دلایل تورم است افزود: شهر کوچکی مانند بانه دارای ۱۶ هزار واحد صنفی است که وجود هزینه های ثابت این واحدها بر روی قیمت نهایی کالاها تاثیر می گذارد.

وی بر تقویت تولید و سرمایه گذاری در استان تاکید کرد و گفت: در حوزه بیکاری و اشتغال سال خوبی برای استان بود به گونه ای که نرخ بیکاری پاییز امسال به ۹.۷ درصد رسید در حالیکه این نرخ در پاییز سال گذشته ۱۳.۶ درصد بود.

زارعی کوشا اعلام کرد: براساس آمار اعلامی از سوی سازمان برنامه و بودجه در زمستان سال گذشته هم نرخ بیکاری استان ۲۰.۵ درصد بود که امسال به ۱۴.۵ درصد به عبارتی دیگر ۶ درصد کاهش، رسیده است.

وی با بیان اینکه مسائل استان در حوزه اقتصادی ریشه ای است و معادله تک مجهولی نیست که بتوان در کوتاه مدت آن را حل کرد افزود: بیشتر شاخص های اقتصادی در دوره های گذشته شرایط مناسبی نداشتند و این اتفاق دلایل متعددی داشته است.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه با کار یک یا ۲ ساله نمی توان وضعیت را بهبود بخشید، اضافه کرد: البته در بخش هایی نیاز به سرعت‌بخشی به کارها را داریم.

زارعی کوشا با بیان اینکه استان نقشی در برخی مولفه ها کلان اقتصادی مثل ارزش پول ملی و فشار تحریم ها ندارد، گفت: در عین حال اگر به استان مولدی تبدیل شویم می توان انتظار کاهش تورم را داشت.

وی اضافه کرد: کردستان تولیدکننده عمده گوشت مرغ است لذا در استان پذیرفتنی نیست قیمت هر کیلوگرم این محصول ۹۰۰ هزار ریال باشد.

پرداخت پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ظرفیت سازی ایجاد شده در استان ناشی از تدبیر و نگاه دولت است اظهار کرد: عملکرد سال گذشته استان حدود چهار هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای(عمرانی) و ۱۰ هزار میلیارد ریال (جاری) اعم از ابلاغی و استانی بوده است.

محمد مشیرپناهی با بیان اینکه هزینه کرد بودجه استان مورد نظارت قرار گرفته و اجرایی شده است افزود: سال گذشته از ۱۱ هزار میلیارد ریال سهم استان از اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به واحدهای تولیدی و صنعتی استان پرداخت شد.

وی ادامه داد: امسال ۱۱ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال سهم استان از اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه بود که تاکنون پنج هزار و ۳۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

معاون نظارت و مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه استان رتبه ۱۶ کشور در اعتبارات هزینه ای را دارد، اظهار کرد: سال جاری، مجموع اعتبارات هزینه ای ۱۰ هزار میلیاد ریال و سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبارات تملک دارایی ها بوده است.

مولانایی با بیان اینکه ۹۲ درصد درآمدهای استان از محل مالیات تامین می شود گفت: ۳۰ هزار میلیارد ریال درآمد مصوب استان بوده که تاکنون ۲۷ هزار میلیارد ریال معادل ۸۸ درصد آن محقق شده است.

تخصیص ۶۲ درصد اعتبارات عمرانی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: روند سازنده و امیدوار کننده ای در بخش اقتصاد استان شکل گرفته است که شاخص های موجود این مهم را بخوبی نشان می دهد.

اکبر محمدی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد کشاورزی بیش از هدف استان محقق شده است، افزود: نرخ بیکاری در زمستان امسال ۶ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش داشته است.

وی اعلام کرد: میزان تخصیص اعتبارات عمرانی استان به ۶۲ درصد افزایش یافته است و در حوزه اعتبارات هزینه ای امسال هیچ گونه کسری نداریم.

رشد ۹۰ درصدی وصول مالیات مشاغل

مدیرکل امور مالیاتی کردستان نیز اظهار کرد: با توجه به بافت اقتصادی استان عمده ترین منابع مالیاتی مربوط به مالیات مشاغل است که سال ۱۴۰۰، ۱۱۲ هزار اظهار نامه مالیاتی به مبلغ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال دریافت شد.

مصطفی فعله گری ادامه داد: سال ۱۴۰۱ این عدد به سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و در سه دوره سال ۱۴۰۲ به هفت هزار میلیارد ریال رسید.

وی با اشاره به اینکه ۶۴ درصد از اظهار نامه های مالیاتی استان صفر بوده است اضافه کرد: عملکرد شرکت های دولتی استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان بیان کرد: مالیات ارزش افزوده هم در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد، مالیات مشاغل ۹۰ درصد و مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی ۱۰ درصد رشد داشته است.

رشد هشت درصدی درآمد گمرکات

ناظر گمرکات کردستان هم اظهار کرد: امسال یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۸۲۴ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج کشور صادر شده که از این میزان یک میلیون و ۹۲ هزار تن به ارزش ۵۱۴ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان و مابقی صادرات اظهار شده از سایر گمرکات کشور بوده است

فرامرز امیدی با اشاره به اینکه میزان صادرات انجام شده از گمرکات استان از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از نظر ارزشی ۱۶ درصد رشد داشته است، افزود: در زمینه واردات کالا هم در سال جاری از نظر وزنی ۲۹ درصد و ارزشی هم ۱۲۸ درصد رشد داشته ایم.

وی با بیان اینکه درآمد گمرکات استان در سال جاری پنج هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال بوده است ادامه داد: میزان درآمد گمرکات استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha