نقش و مسئولیت دستگاه دیپلماسی در تحقق شعار سال

تهران-ایرنا- سفیر پیشین ایران در ایتالیا با بیان اینکه آنچه منجر به پشتیبانی صادرات می‌شود رشد تولید است، گفت: هرگاه موضوع صادرات مطرح می‌شود به نوعی نقش و مسئولیت دستگاه دیپلماسی هم مورد توجه قرار می‌گیرد تا بتواند بازارهای مناسب را برای کالاهای ایرانی شناسایی کند.

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص نقش سیاست خارجی، دستگاه دیپلماسی و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در تحقق شعار سال که از سوی رهبری انقلاب اعلام شده، اظهارداشت: مفهوم شعار سال در کنار اشاره رهبری انقلاب اسلامی به گشایش‌هایی که در سال گذشته و در حوزه سیاست خارجی اتفاق افتاده، به نوعی بیانگر این موضوع کلیدی است که ما باید بر موضوع مهم صادرات تمرکز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آنچه منجر به پشتیبانی صادرات در هر کشوری می‌شود رشد تولید است، گفت: در واقع اتصال و ارتباط دو موضوع رشد تولید و صادرات با یکدیگر رابطه مستقیم است و هرگاه موضوع صادرات مطرح می‌شود به نوعی نقش و مسئولیت های دستگاه دیپلماسی هم مورد توجه قرار می‌گیرد تا بتواند بازارهای مناسب را برای کالاهای ایرانی که در سطح کلان ملی و با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد را شناسایی و آن بازارهای خارجی را به داخل معرفی کند.

ظهره‌وند افزود: بنابراین یک رابطه ارگانیک میان نقش مردم و رشد تولید و موضوع رشد تولید و صادرات دیده می‌شود که همانطور که گفته شد در این زمینه دستگاه دیپلماسی نقش و سهم تعیین کننده‌ای دارد.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا با بیان اینکه امیدوارم در سال جدید بتوانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در دو سازمان بریکس و همکاری شانگهای که در سال گذشته موفق به عضویت در آنها شدیم استفاده مطلوبی در جهت توسعه تجارت خارجی داشته باشیم، تصریح کرد: هر چقدر در این شرایط تقاضای جهانی برای کالای ایرانی افزایش پیدا کند و هر چقدر بتواند رشد تولید در سایه مشارکت مردم در صنایع کوچک، بزرگ و متوسط اتفاق بیافتد می‌توان امیدوار به تحقق شعار سال بود.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم سیاست خارجی نقش مهم و تاثیرگذاری در رشد صادرات دارد یعنی نمایندگی‌های ایران در اقصی نقاط جهان نقش کلیدی دارند که در این راستا باید سفرا و رایزنان بازرگانی و اقتصادی ما تجزیه و تحلیلی از تراز پرداخت‌های خارجی کشورها، فهرست صادرات و وارداتی که در کشورها صورت می‌گیرد و انعکاس آن به داخل داشته باشند تا با توجه به مزیت‌هایی که داریم بتوانیم بر روی کالاهایی متمرکز شویم که بازار خارجی آن در کشورهای هدف مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته است.

ظهره‌وند عنوان داشت: نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور باید موانع، استانداردها، قوانین و مقرراتی که در راستای واردات کالاهای خارجی به کشورهای هدف وجود دارد را مورد بررسی قرار دهند تا با در نظر گرفتن جمیع ملاحظات، ذائقه بازارهای متنوع خارجی و دیگر نکات لازم بسته‌بندی کالاهای صادراتی ایران متناسب با بازارهای خارجی شناسایی شده، تولید شود.

سفیر پیشین ایران در افغانستان اظهار کرد: بنابراین لازم است که مقدمات اولیه با مراکز و و مراجع بازرگانی کشورهای مختلف از سوی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور صورت گیرد و برخی نمایشگاه‌ها جهت معرفی کالاها و توانمندی‌های ایرانی به خارج از کشور برگزار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی این موضوع می‌تواند با ایجاد یک تارنمای جامع از اطلاعات کاربردی جهت تجارت با کشورهای مختلف در اختیار فعالین اقتصادی و تولیدی کشورمان قرار گیرد که قطعاً در صورت وجود چنین شرایطی می‌توان امیدوار به تحقق شعار سال بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha