جهاد دانشگاهی برای تبیین شعار سال بسته‌های سیاستی ارائه می‌کند

تهران- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی ضمن تشریح مشارکت‌های مردمی برای توسعه فناوری‌های توسعه یافته در این نهاد گفت: شعار سال باید از جهت علمی پشتیبانی شود و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در زمینه شعار سال بسته‌های سیاستی را در این زمینه ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بامداد دیروز (اول فروردین) در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند.

ایشان در این پیام افزودند: بنده با مطالعه‌ نظرات کارشناسان این مساله به این نتیجه می رسم که یک کلید اساسی برای حل مشکلات اقتصادی کشور عبارت است از مسئله‌ تولید؛ تولید داخلی، تولید ملّی، برای همین هم هست که در این چند سال گذشته بر روی تولید تکیه کردیم. اگر رشد تولید و حرکت رو به جلو در تولید ملّی به نحو مطلوب انجام بگیرد، بسیاری از مشکلات مهمّ اقتصادی مثل مسئله‌ تورّم، مسئله‌ اشتغال و مسئله‌ ارزش پول ملّی، این مسائل اساسی اقتصاد به نحو خوبی به سمت حل پیش خواهد رفت. بنابراین مسئله‌ مهمّی است و به همین جهت امسال هم روی مسئله‌ تولید تکیه می کنم و توقّع دارم، انتظار دارم که ان‌شاءالله امسال یک جهشی در کار تولید اتّفاق بیافتد و بِجد اعتقاد دارم که این جهش بدون مشارکت مردم و بدون حضور مردم اتّفاق نخواهد افتاد. اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه‌ تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّت های بزرگی وجود دارد که من ان‌شاءالله توضیح خواهم داد در این باره و این ظرفیّت ها بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود. لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم: جهش تولید با مشارکت مردم این شعار امسال است. امیدواریم ان‌شاءالله این شعار به بهترین وجهی تحقّق پیدا کند. برنامه‌ریزان کشور برنامه‌ریزی کنند، صاحب‌نظران همکاری فکری کنند و فعّالان اقتصادی به نحو عملی در این کار ان‌شاءالله مشارکت کنند.

حسن مسلمی‌نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد اقداماتی که جهاد دانشگاهی برای تحقق شعار سال می‌تواند انجام دهد، گفت: یکی از نهادهایی که توانسته به خوبی در زمینه جهش تولید موفق باشد و تولیدات و فناوری های علمی زیادی داشته باشد، جهاد دانشگاهی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همت کرده و در این زمینه کار زیادی در تولیدات مختلف انجام داده است ولی بحث اصلی، بحث تجاری سازی این تولیدات علمی و فناوری هاست.

وی با اشاره به تامین بخش کمی از بودجه دانشگاهی از سوی دولت اظهار داشت: امکان اینکه از دولت بخواهیم استفاده کنیم، وجود ندارد و فقط ۲۵ درصد از بودجه جهاد دانشگاهی توسط دولت تامین می شود و بقیه را باید بخش های مختلف جهاد دانشگاهی تامین کنند.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: به همین دلیل پیشنهاد رهبر معظم انقلاب واقعا ارزنده، هوشمندانه و حکیمانه است که باید برای جهش تولید از مشارکت مردم استفاده کنیم تا بتوانیم دانش های فنی تولید شده را به محصول تبدیل و به بازار عرضه کنیم.

جهاد دانشگاهی برای تبیین شعار سال بسته‌های سیاستی ارائه می‌کند

همکاری‌ با بخش خصوصی

وی ادامه داد: مردم دو قسمت هستند؛ یک قسمت سرمایه گذار و افرادی که می توانند مشارکت کنند و جهاد دانشگاهی به دلیل اینکه سرمایه در گردش کافی ندارد، بهتر است با مشارکت سرمایه گذاران علاقه مند، دلسوز و آماده خدمت برای کشور این کار را شروع کنیم.

مسلمی نائینی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: طی سال گذشته همکاری‌هایی با سرمایه گذارها در حوزه گیاهان دارویی داشتیم. در این زمینه ۴ محصول از محصولاتی که مجوزهای لازم را گرفته بود ولی تولید انبوه نشده بود با مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از توانمندی آنها شرکت مشترکی را تاسیس کردیم. این شرکت در آینده نزدیک به تولید انبوه می رسد و در داخل و خارج کشور توزیع می شود. ضمن اینکه با همین مشارکت دستگاه ها و فضاها را نوسازی کردیم.

وی با اشاره به تکمیل طرح های ناتمام متعلق به جهاد دانشگاهی نیز گفت: طرحی‌هایی مانند بیمارستان ها و مراکز آموزش و تحقیقاتی را با مشارکت بخش خصوصی در حال تکمیل داریم. برای نمونه یک بیمارستان در اصفهان که از چند سال قبل نیمه کاره بوده است، با همکاری بخش خصوصی کامل می شود.

به گفته وی زمینه دیگر همکاری با بخش خصوصی، این است که فضاهای فیزیکی جهاد دانشگاهی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد.

رییس جهاد دانشگاهی در این مورد توضیح داد: فضاهای فیزیکی زیادی با زحمات مدیران سابق و خود جهادگران برای جهاد دانشگاهی فراهم و برخی هم توسط مدیران کشور به جهاد دانشگاهی هدیه شده است. قصد داریم این فضاها را تقسیم بندی کرده و در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهیم که مشتاق هم هستند. زیرا فضاهایی را برای تولید ایده های خود نیاز دارند تا محصولات خود را به تولید انبوه برسانند. این شرکت ها نیاز به فضاهایی دارند و ما این فضاهای فیزیکی را با قراردادها و اجاره مناسب در اختیار این شرکت ها قرار می دهیم.

وی افزود: این کار در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز انجام و فضاها در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار داده شده است و در سال جاری با توجه به نظر مقام معظم رهبری ادامه می یابد و بیشتر هم خواهد شد.

تاسیس شهرک علم و فناوری های نرم

وی در مورد اقدامات جهاد دانشگاهی برای فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در تولید گفت: متقاضیان بسیاری برای ورود به پارک های علم و فناوری از میان فناوران، نخبگان و صاحبان ایده داریم. گاه فضاها کوچک است ولی در حال گسترش فضاها هستیم. برای نمونه در حوزه علوم و فناوری های نرم و صنایع دستی و صنایع فرهنگی تعداد متقاضیان فراوان است و به همین دلیل با پیشنهاد جهاد دانشگاهی و توافق شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد یک شهرک علم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در آینده نزدیک تاسیس شود و متقاضیان بسیاری در این شهرک مستقر شوند.

مسلمی نائینی گفت: جهاد دانشگاهی اکنون یک پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دارد و فناوران مستقر در آن در حوزه علوم انسانی، هنر و صنایع دستی فعالیت می‌کنند. همانطور که پارک های علم و فناوری، دیگر فضاهایی را به افراد در حوزه های فنی و مهندسی یا پزشکی خلاق داده اند، این پارک هم فضاهایی را در اختیار افراد صاحب ایده در حوزه علوم انسانی، هنر و صنایع خلاق قرار داده است. این پارک تنها پارک ملی در این زمینه و وابسته به جهاد دانشگاهی است. حالا ما قصد داریم این پارک را گسترش دهیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تصویب کرده است که یک شهرکی برای این کار تاسیس شود.

وی در پایان تاکید کرد: همچنین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و پژوهشکده های مرتبط دیگر در زمینه شعار سال از جهت تحقیقاتی کار می کنند تا رهنمودها و پیشنهادهایی را برای محقق کردن شعار ارائه دهند. لازم است شعار سال از جهت علمی پشتیبانی شود و مقام معظم رهبری پیشنهاد دادند که این شعار باید تبیین شود و برای این امر نیاز به پشتیبانی علمی دارد. این اقدام در پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشکده های مرتبط وابسته به جهاد دانشگاهی انجام شده و نتیجه آن به صورت بسته های سیاستی به مسئولان دولتی ارجاع می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha