۴ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۲۹
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85423865
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

سنت دید و بازدید دسته جمعی، رسم زیبای مردمان "کهمان بالا" در سلسله لرستان

خرم آباد - ایرنا - یکی از رسوم زیبای مردمان روستای کهمان بالا در شهرستان سلسله سنت دید و بازدید دسته جمعی است که توسط بزرگان این روستا به خوبی حفظ و به آیندگان منتقل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، شهرستان سلسله با آب و هوایی مطبوع و خنک در شمال استان لرستان و در دامنه کوه های سرسبز و سترگ گرین قرار دارد.

این شهرستان به دلیل برخورداری از خاک حاصلخیز، بارش های مناسب و طبیعتی چهار فصل در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان و حتی کشور است.

منطقه نمونه گردشگری کهمان دارای چشمه‌های پرجوش و خروش و درختان گردوی چند صدساله زیبایی است که طراوت و دل انگیزی خاصی را به این منطقه بخشیده است.

برخورداری از طبیعتی بکر، یخچال‌های دائمی، غارهای متعدد و ارتفاعات جذاب و دیدنی، گیاهان دارویی بسیار نادر و کمیاب، چشمه سارهای فراوان و پرآب، طراوت و خنکی سایه سار درختان پهناور گردوی این منطقه روح هر انسانی را به ویژه در فصول گردشگری اسیر خود می‌کند.

منطقه نمونه گردشگری کهمان از ۲ روستای کهمان بالا و کهمان پایین تشکیل شده و جلوه های بی نظیر گردشگری آن باعث شد در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ۳۷۵۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت برسد.

مردمان کهمان بالا و پایین در این شهرستان به اتحاد و همدلی سرآمد و زبانزد بوده و هرگاه نیاز به مشارکت در انجام کاری بوده به خوبی توانسته اند فعل وحدت و اتحاد را صرف کنند.

یکی از رسومی که از دیرباز در شهرستان سلسله بخصوص در ایام نوروز وجود داشته، دید و بازدیدهای دسته جمعی و سرکشی از اقوام و همسایگان است که در گذر زمان به فراموشی سپرده شده اما هنوز هم با قوت در میان مردم روستای کهمان سنت دید و بازدیدهای دسته جمعی نوروز حفظ شده است.

مردم روستای کهمان بالا در همان روز نخستین نوروز، دور هم جمع شده و به رسم دیرینه نیاکان خود، دید و بازدیدهای نوروزی را به جا می آورند ، چرا که معتقد هستند با حفظ این سنت نیکو علاوه بر اینکه از احوال همسایگان و فامیل خود باخبر می شوند، اتحاد و وحدت میان آنان نیز به خوبی حفظ می شود.

یکی از اهالی روستای کهمان بالا در این خصوص به ایرنا گفت: از وقتی به یاد دارم با فرا رسیدن نوروز، مردم آبادی در صبح روز نخست عید، دور هم جمع شده و برای سرکشی و دید و بازدید به منزل یکدیگر می روند.

علی ترکاشوند افزود: این رسم یکی از سنت های پسندیده این روستاست که از گذشته تاکنون به صورت سینه به سینه حفظ شده و ما نیز وظیفه داریم آن را به آیندگان منتقل کنیم.

یکی دیگر از اهالی کهمان بالا گفت: دید و بازدیدهای دسته جمعی نوروز باعث ایجاد صمیمیت و رفع کدورت ها می شود و معتقد هستیم باید فرزندان کوچک خانواده نیز در این بازدیدها حضور داشته باشند تا از هم اکنون با آداب بزرگان فامیل خود آشنا و آنها را محترم بشمارند.

علی یوسفوند عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از سنت های نیکوی ما به دلیل کم توجهی به فراموشی سپرده شده اند، در حالیکه احیای آنها می تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز را برطرف کند.

وی افزود: ما به عنوان بزرگترها وظیفه داریم سنت های نیکوی گذشتگان را حفظ و کوچکترها را با آنها آشنا کنیم تا در گذر زمان به فراموشی سپرده نشوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha