اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

اصفهان-ایرنا- دیار نصف جهان در سال گذشته همچون دیگر نقاط کشور، روزهای پر فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشت و شاهد وقوع رویدادهای مهمی از مطالبه مردم اصفهان در حق آبه اصفهان گرفته تا پیشرفت های علمی و بین‌المللی بودیم.

به گزارش ایرنا، مرور مهمترین رخدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد گوشه و کنار استان اصفهان مملو از خبرهای متنوع و رویدادهای زیادی است که هر کدام در نوع خود می تواند توشه، عبرت و یا خاطره باشد.

اگرچه نوروز ۱۴۰۲ پس از گذر از سال های قبل و درگیر شدن از کرونا گذشت اما در این سال هم با موج هشتم کرونا مواجه بودیم که بخیر گذشت. میزبانی اصفهان از رویدادهای بین‌المللی در حوزه پزشکی، علم و فناوری، مشکلات حوزه آب و سفرهای مختلف وزاء از وزیر نیرو گرفته تا ارتباطات و هسته‌ای در گوشه و کنار استان، افتتاح مهمترین پروژه در حوزه راه، حضور گردشگران داخلی و خارجی در اصفهان، کسب موفقیت‌های ورزشی، اقتصادی و هنری همه و همه دستاوردهای یک ساله دیار نصف جهان بوده است.

۱ فروردین l خرس، کارگر باغ وحش صفه اصفهان را از پای در آورد

کارگر باغ وحش اصفهان در حمله یک قلاده خرس جان خود را از دست داد. معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این پیوند گفت: این کارگر که تجربه فراوانی در این باغ وحش داشته و دو توله خرس ۵ ساله را از زمان تولد رسیدگی می‌کرده است با اطمینان از آسیب ندیدن در نوبت دوم غذا دادن به خرس‌ها بر اثر بی احتیاطی مورد حمله آن‌ها قرار گرفت و در اثر جراحات شدید در دم جان باخت.

۳ فروردین l فسیل های گیاهی و جانوری چند میلیون ساله در نطنز شناسایی شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز از شناسایی فسیل های مختلف گیاهی و جانوری چند میلیون ساله مربوط به دوره سوم زمین شناسی در این شهرستان خبر داد.این فسیل ها شامل گونه های گیاهی و جانوران دریایی هستند و مربوط به دوره سوم زمین شناسی مربوط به ۱۲ تا ۴۰ میلیون سال قبل است.محوطه کوه چرخه و کوه دارهنه در شمال شرق شهر نطنز واقع شده و شامل رسوبات دریایی مربوط دوره سوم زمین شناسی است که سال گذشته در فهرست آثار ملی ثبت شد.

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

۵ فروردین l چهار شهرستان اصفهان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: چهار شهرستان چادگان، فریدونشهر، شهرضا و نطنز در این استان بر اساس آخرین رنگ‌بندی میزان ابتلا به کرونا، در وضعیت قرمز و بسیار پُرخطر قرار دارند.استان اصفهان ۲۸ شهرستان دارد؛ در رنگ‌بندی میزان ابتلا به کرونا، قرمز نشانه بسیار پُرخطر، نارنجی پُرخطر، زرد به نسبت پرخطر و آبی به معنی شرایط عادی است.

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

۱۲ فروردین l ورود گردشگران نوروزی به استان اصفهان از مرز ۹ میلیون نفر گذشت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از ورود بیش از ۹ میلیون و ۹۰ هزار نفر گردشگر و مسافر نوروزی به استان پهناور اصفهان خبر داد.

علیرضا ایزدی با اعلام این مطلب گفت: با توجه به آمار ارسالی به دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان، از روز ۲۴ اسفندماه سال ۱۴۰۱ تا پایان ۱۱ فروردین‌ماه امسال، بیش از ۹ میلیون و ۹۰ هزار نفر گردشگر و مسافر نوروزی وارد این استان شدند.

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

۱۶ فروردین| کیومرث پوراحمد درگذشت

کیومرث پوراحمد کارگردان سینما و تلویزیون صبح امروز ۱۶ فروردین در سن ۷۴سالگی درگذشت‌.

کیومرث پوراحمد متولد سال ۱۳۲۸ در اصفهان بود که در کارنامه حرفه‌ای خود آثار ماندگاری همچون سریال‌های قصه‌های مجید و سرنخ و فیلم‌های سینمایی همچون به‌خاطر هانیه، خواهران غریب، شب یلدا و اتوبوس شب را داشت. او در شهرک ساحلی بندرانزلی درگذشته است.

فیلم سینمایی پرونده باز است آخرین ساخته زنده‌یاد پوراحمد بود که اسفند سال گذشته در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

۲۴ فروردین ۵۰۰ طرح کسب و کار و فن‌آفرینی به هفدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی رسید

دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی گفت: جشنواره ملی شیخ بهایی دارای ۲ بخش مسابقه‌ای "طراحان کسب و کار" و "فن‌آفرینی و تجاری‌سازی فناوری" است که از میان طرح‌های دریافت شده تاکنون ۱۱ طرح مربوط به بخش نخست و ۱۴ طرح مربوط به بخش دوم به مرحله نهایی رسیده‌اند.

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

۴ اردیبهشت l اصفهانی‌ها در مسابقات جهانی ورزشکاران پیوند اعضا هفت مدال کسب کردند

ورزشکاران اصفهانی حاضر در "مسابقات جهانی ورزشکاران پیوند اعضا" به میزبانی استرالیا موفق به کسب هفت مدال در ۲ رشته شدند.

مریم شریفی یکی از ورزشکاران از استان اصفهان در "مسابقات جهانی ورزشکاران پیوند اعضا" در رشته دو و میدانی سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز بدست آورد.نجمه کمالی دیگر شرکت کننده اصفهانی در مسابقات بدمینتون انفرادی موفق به کسب مدال طلا شد و در مسابقات دو نفره(دوبل) مدال نقره را به گردن آویخت. ستایش محمدی ملی پوش اصفهانی اسکواش در این دوره نتوانست مدال کسب کند.مسابقات جهانی ورزشکاران پیوند اعضا در تاریخ دوم اردیبهشت در شهر "پرث"(Perth) استرالیا پایان یافت.

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

۱۰ اردیبهشت l نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق در غرب آسیا در اصفهان افتتاح شد

نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق غرب آسیا با حضور مدیران عامل سازمان‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور در اصفهان افتتاح شد. این آزمایشگاه به‌منظور ارائه خدمات حرفه‌ای و علمی در زمان وقوع حادثه و در راستای نمایش توانمندی‌های آتش نشانی با همکاری شهرداری و دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت:مرحله اول نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق در غرب آسیا با هزینه بیش از ۱۵ میلیارد تومان در فضایی به وسعت ۳۵۰ مترمربع در ایستگاه شماره ۱۲ آتش نشانی اصفهان به بهربرداری رسیده است.

۱۰ اردیبهشت| شناگر اصفهانی به فینال رقابت‌های ترکیه راه یافت

مهرشاد افقری شناگر اصفهانی با ثبت زمان ۵۳.۸۱ ثانیه در ۱۰۰ متر پروانه به فینال رقابت‌های شنا ترکیه(کسب سهمیه مسابقات جهانی) راه یافت. رقابت‌های ترکیه زیر نظر فدراسیون جهانی شنا و به‌عنوان مسابقات انتخابی تیم ملی ترکیه برگزار می‌شود و مجوز حضور ۶ شناگر ایران برای ورود به عرصه جهانی نیز در این رویداد داده شد.

۱۰ اردیبهشت| ۲ قرارداد مشارکت در تجاری‌سازی محصولات فناور در دانشگاه اصفهان منعقد شد

سرپرست امور فناوری، مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان از انعقاد ۲ قرارداد مشارکت در تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های فناور در مرکز تجاری‌سازی این دانشگاه به ارزش ۳.۵ میلیارد تومان خبر داد. از محل ۲ قرارداد تجاری سازی و مشارکت در تولید محصولات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۳.۵ میلیارد تومان نصیب ۲ شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه اصفهان شد که در زمینه های تجهیزات پزشکی و صنایع شیمیایی فعال هستند.

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

۱۶ اردیبهشتl دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان، رُتبه دوم کشور را در اجرای قانون جوانی جمعیت بدست آورد

این دانشگاه در بین ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور در موضوع عملکرد و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، رُتبه دوم را به خود اختصاص داد. زنجان با ۸۹ امتیاز در رُتبه نخست و اصفهان با ۸۴ امتیاز در رُتبه دوم ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در زمینه اجرای قانون جوانی جمعیت قرار گرفتند.

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

۱۶ اردیبهشت | اصفهان محور گسترش روابط ایران و مکزیک می‌شود

خانم "لورنا پینون ریورا"رییس گروه دوستی پارلمانی مکزیک و ایران ما بعنوان گروه دوستی مُتشکل از نمایندگان دارای تخصص‌های مختلف می‌کوشیم تا در حوزه‌های فناوری، علمی، دارویی، معادن و دیگر بخش های تخصص به اصفهان نزدیکتر شویم.

وی افزود: هنر می‌تواند زبان مشترک مردم ۲ کشور باشد، همچنین سال آینده جشن ۶۰ سالگی دوستی و برادری میان مردم ایران و مکزیک را پیش‌رو داریم و امیدواریم گروه‌های فرهنگی ۲ کشور در این فرصت، امکان حضور و هنرآفرینی را داشته باشند.

۱۹ اردیبهشتl حریق برج خنک کننده یکی از واحدهای نیروگاه اصفهان مهار شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:در قسمت برج خنک کننده یکی از واحدهای نیروگاه برق اصفهان اتفاق افتاد که تیم های آتش نشانی در سریعترین زمان ممکن به محل اعزام شدند.این نیروگاه پنج واحد دارد که برج خنک کننده یکی از واحدهای آن دچار حریق شد، اظهار داشت: این آتش سوزی با حضور سریع نیروهای امداد اطفا شد و مصدومی نداشت.اینکه نیروگاه اصفهان ۸۳۰ مگاوات ظرفیت تولید برق دارد که واحدی که برج خنک کننده آن دچار حریق شد حدود ۳۲۰ مگاوات ظرفیت تولید دارد.

۱ خرداد l اصفهان رُتبه نخست کشور را در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی کسب کرد

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان گفت: این استان رُتبه نخست کشور را در مجموع مبالغ معرفی شده به بانک‌ها و پرداختی‌ مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ کسب کرد.

این استان همچنین در مجموع مبالغ معرفی شده به بانک‌ها و پرداختی‌ ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری، تبصره ۱۶ سال ۱۴۰۱، تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ نیز رُتبه نخست کشور را در بین استان‌های کشور بدست آورده است.

۷ خرداد l نخستین مرکز نگهداری معتادان متجاهر زن در اصفهان راه اندازی شد

نخستین مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر زن (افراد پرخطر که با ظاهر نامناسب و به شکل علنی به مصرف مواد مخدر اقدام می‌کنند) موسوم به ماده ۱۶ (ویژه افرادی که با دستور قضایی شناسایی می‌شوند) روز یکشنبه در جنوب اصفهان راه اندازی شد. این مرکز ظرفیت نگهداری ۲۰۰ نفر را دارد.

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

۸خرداد l حریق نخلستان‌های خور و بیابانک استان اصفهان مهار شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: حریق نخلستان‌های شهرستان خور و بیابانک واقع در شرق استان با تلاش آتش‌نشانان مهار شد ولی بیش از یک هزار درخت نخل در این حادثه آسیب دید.حریق نخلستان "مزرعه دهنو" روستای مهرجان خور و بیابانک با تلاش آتش‌نشانان و امدادگران منطقه و دیگر ظرفیت‌های موجود در شهرستان اطفا شد.

۸خرداد l هفت مرکز علمی اصفهان در زمره یک درصد برتر جهان قرار گرفتند

بر اساس آخرین گزارش‌ مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و آخرین رتبه‌بندی پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) که مربوط به بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ میلادی می‌باشد،ایران با ۱۱۵ دانشگاه و موسسه پژوهشی پر استناد برتر دنیا، بعد از ترکیه دارای بالاترین سهم در بین کشورهای اسلامی است.

در این گزارش، اُستان اصفهان با داشتن هفت دانشگاه و موسسه پژوهشی مستقل و پر استناد برتر دنیا، بعد از اُستان تهران دارای بالاترین سهم در تولید علم بین اُستان‌های کشور را داراست.

۱۰خرداد l نخستین کارخانه تولید دانش بنیان کشور در حوزه قلب و عروق در کاشان افتتاح شد

نخستین کارخانه تولید محصولات دانش بنیان در حوزه قلب و عروق و راه اندازی خطوط تولید شیت شریانی و کتتر آنژیوگرافی روز چهارشنبه(۱۰خرداد) با حضور سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در کاشان افتتاح شد.کارخانه تولید محصولات دانش بنیان در حوزه قلب و عروق و راه اندازی خطوط تولید شیت شریانی و کتتر آنژیوگرافی برای نخستین بار در کشور در شهرستان کاشان راه اندازی شد،عملیات اجرایی این طرح سال ۱۳۹۷ آغاز و با هزینه کرد ۳۰۰ میلیارد تومان با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) امروز (۱۰خرداد) افتتاح شد،این مجموعه در سال ۳۰ هزار شیت شریانی تولید می کند.

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

۱۱خرداد l مسابقات هندبال باشگاه های آسیا به میزبانی اصفهان

بیست و پنجمین دوره رقابت‌های هندبال جام باشگاه‌های آسیا با حضور ۱۱ تیم از ۸ کشور به میزبانی اصفهان برگزار شد. د

۱۷ خرداد l تالاب گاوخونی صد در صد خشک است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بر اساس تصاویر ماهواره ای، تالاب گاوخونی صد در صد خشک است و شاید دو یا سه درصدِ قسمت شمالی آن کمی مرطوب باشد.رهاسازی آبی که در بهمن ماه سال گذشته صورت گرفت ،موجب شد بین ۶ تا هفت درصد این تالاب مرطوب شود ولی چون این جریان آب استمرار نداشت و با فصل گرما روبه رو شدیم، در عمل این رهاسازی هم بی نتیجه بود.

۱۸ خرداد l سیل در روستای نهوج اردستان سه کشته و یک مصدوم برجا گذاشت

فرماندار اردستان گفت: بر اثر جاری شدن سیل در روستای نهوج اردستان سه نفر جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز مصدوم شد.افراد کشته شده در این سیل اعضای یک خانواده بودند که پس از ورود سیلاب به داخل منزل فوت کردند.

۲۰ خرداد l نمایشگاه ملی صنایع دستی در اصفهان افتتاح شد

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

«سید عزت الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری عصر شنبه ( ۲۰ خرداد ۱۴۰۲) در سفر به شهر اصفهان ضمن حضور مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت، نمایشگاه ملی صنایع دستی را در باغ موزه چهلستون افتتاح کرد. همچنین بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایع‌ دستی شامگاه شنبه با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل باغ‌ موزه چهلستون اصفهان افتتاح شد.

۲۲ خرداد ۲ رشته صنایع دستی اصفهان به ثبت جهانی رسید

معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اصفهان گفت: ۲ رشته صنایع دستی "میناکاری" و "قلمکاری" این استان تاکنون به ثبت جهانی رسیده و موفق به دریافت نشان جغرافیایی بین‌المللی شده است. "میناکاری"، میناگری یا میناسازی هنری است که سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال دارد و از صنایع دستی محسوب می‌شود. امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود ولی می‌توان بر روی طلا، نقره، سفال نیز آن را بعمل آورد. اصفهان کانون تولید ظروف میناکاری در ایران محسوب می‌شود.

"قلمکاری"(چیت سازی) هنر چاپ یا نقش زدن روی پارچه است. این هنر در دوره صفویه گسترش یافت و امروزه یکی از مهمترین شاخه‌های صنایع دستی استان اصفهان به‌ شمار می‌رود.

۲۳ خرداد l اصفهان رُتبه پنجم کاهش تلفات رانندگی در کشور را کسب کرد

رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: این استان با کاهش ۱۷ درصدی تلفات ناشی از تصادفات در طرح نوروزی ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رُتبه پنجم کشور را کسب کرد.

​​​۲ تیر l در ۱۰ روز گذشته؛۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی و مراتع استان اصفهان طعمه حریق شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۲۵ هکتار از مراتع این استان و بویژه شهرستان سمیرم طی ۱۰ گذشته دچار حریق و خسارت شده است.وز گذشته نیز ۱.۷ هکتار از مراتع آب ملخ شهرستان سمیرم طعمه حریق شد که با تلاش تیم های منابع طبیعی، بسیج و مشارکت ساکنین محلی حریق اطفا شد.

۷ تیرl آتش‌سوزی در بزرگترین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور در اصفهان مهار شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: آتش‌سوزی در انبار قطعات بزرگترین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور واقع در شهرک صنعتی مورچه خورت اصفهان که بعد از ظهر امروز بوقوع پیوست، توسط ماموران آتش‌نشانی این استان مهار شد.گروه صنعتی "انتخاب" با داشتن شش کارخانه تولیدی، به مثابه بزرگترین مجموعه سازنده لوازم خانگی کشور و برخوردار از بِرندهایی نظیر "اسنوا" بعنوان برند ملی لوازم خانگی، در شهرک صنعتی مورچه خورت در ۴۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

۱۵ تیرl اصفهان میزبان شماری از سفیران کشورها در "کنگره دیپلماسی ملل" است

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران گفت: شهر اصفهان روزهای هجدهم و نوزدهم تیر جاری میزبان شماری از سفیران و نماینده‌های دیپلماتیک کشورهای خارجی در "نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل" است.نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده با هدف آشنایی با فرهنگ غنی ایرانی، ترویج فرهنگ صلح و همزیستی بین ملت‌ها، فراهم کردن بستر مناسب در راستای دیپلماسی علمی و فرهنگی، بهره‌گیری از اندوخته های علمی و فرهنگی بین ملت‌ها و ترویج ارزش‌های انسان دوستانه در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

۱۵ مرداد | آرک معدن TH۲۹ " در ذوب آهن اصفهان رونمایی شد

تولید انحصاری" آرک معدن TH۲۹" برای اولین بار در ایران و خاورمیانه در شرکت ذوب آهن اصفهان روز یکشنبه رونمایی شد.

۲۰ مرداد | ۱۸۱۸ نفر در اصفهان برای شرکت در انتخابات مجلس پیش ثبت نام کردند

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: تا پایان روز پنجم، در مجموع یکهزار و ۸۱۸ نفر در ۱۶ حوزه انتخابیه استان مراحل پیش ثبت‌نام جهت رقابت در نمایندگی مجلس شورای اسلامی را تکمیل کردند.

۱۱ شهریور | اصفهان، رُتبه نخست فروش "ارز اربعین" در کشور را دارد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: این استان با فعال‌سازی ۱۲۰ باجه روستایی و ۲۰ شُعبه پست بانک در مراکز شهرستان‌ها برای فروش "ارز اربعین" به زئران حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، رُتبه نخست فروش ارز در کشور را به خود اختصاص داد.

۷ مهر | سفر رییس جمهور به اصفهان

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی شامگاه جمعه در مراسم آغاز به کار پنجمین دوره رویداد بین المللی «جایزه مصطفی(ص)» در اصفهان، حضور پیدا کرد. پنجمین دوره رویداد «جایزه مصطفی(ص)» از امروز کار خود را بطور رسمی آغاز کرد و تا دوازدهم مهر جاری در اصفهان ادامه دارد.

۱۲ مهر | دومین شهرِ زیرزمینی دوره اشکانی در تیران و کَروَن اصفهان کشف شد

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تیران و کَروَن از توابع اصفهان گفت: محوطه‌ای با مساحت بالغ‌ بر۱۰ هزار مترمربع در روستای "دولت‌آباد" بعنوان دومین شهرِ زیرزمینی دوره اشکانی در این شهرستان شناسایی شد.روستای دولت‌آباد در بخش کَروَن این شهرستان در پنج کیلومتری روستای "کُرد علیا" واقع است که پیشتر هم یک شهر زیرزمینی مربوط به دوره اشکانی در آن شناسایی شده بود.

۲۵ مهر | نشست بین المللی میراث فرهنگی ناملموس و تغییرات اقلیمی در اصفهان آغاز شد

نشست تخصصی بین المللی «میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی، با تأکید ویژه بر نقش فعالان غیردولتی» عصر سه شنبه در اتاق بازرگانی اصفهان آغاز بکار کرد.این نشست با همکاری مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی (مرکز میراث ناملموس تهران)؛ مرکز بین‌المللی شبکه‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد میراث فرهنگی ناملموس در منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه (ICHCAP)، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

۲۷ آبان | سفر وزیر کشور و وزیر نیرو به اصفهان درپی تنش های آبی

وزیر کشور گفت: طرح آبی بن- بروجن جز برای مصرف آشامیدنی استفاده نمی شود و بارگذاری اضافه‌ای بر زاینده رود انجام نشده است.

۲۸ آبان | ۵۵ استاد دانشگاه از اصفهان در جمع پژوهشگران یک درصد برتر جهان

۲۱ آذر l انتخاب بانوی فناور برتر و چهار پژوهشگر برگزیده کشوری از اصفهان

چهار استاد دانشگاه از اصفهان در جمع پژوهشگران برگزیده ایران در سال ۱۴۰۲ قرار گرفتند و همچنین بانوی فناور برتر کشور از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) انتخاب شد.

در بخش پژوهشگران برگزیده ۵۰ نفر از سراسر کشور معرفی شدند که در بین آنها محمود قلعه نویی از دانشگاه هنر اصفهان در گروه شهرسازی، پرویز کاملی از دانشگاه صنعتی اصفهان در گروه فیزیک، داوود مستوفی نژاد از دانشگاه صنعتی اصفهان در گروه مهندسی عمران و احمد عابدی از دانشگاه اصفهان در گروه «روانشناسی و آموزش افراد» حضور دارند.

۲۵ آذر l اجرای مصوبات مقابله با آلودگی هوا در اصفهان بعد از ۱۶ سال

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

استاندار اصفهان گفت: ۱۶ سال است از مصوبه خارج کردن کارگاه های ریخته‌گری و آجرپزی از شعاع ۵۰ کیلومتری می‌گذرد اما این مصوبه بلاتکلیف مانده بود و مصوبه ای که باید سال های گذشته اجرا می‌شد، طی دو سال اخیر در دستور کار قرار گرفته است.

۲۷ آذر l کارخانه تاریخی «ریسباف» بطور رسمی به میراث فرهنگی اصفهان تحویل شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: با مصوبه شورای تأمین استان، کارخانه «ریسباف» بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحویل شد تا در کوتاهترین زمان ممکن، درِ آن به روی مردم گشوده شود.در راستای اجرای مُصوبه هیات وزیران و شورای تأمین استان در باره واگذاری ریسباف که از اماکن تاریخی و میراث گردشگری استان و کشور محسوب می‌شود، پس از جلسات متعدد، نشستی در محل کارخانه با حضور نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی، بانک ملی، فرماندار اصفهان و سایر دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

۲۳ دی l چند شیء موزه هنرهای تزئینی ایران در اصفهان به سرقت رفت

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: سارقی که صبح امروز قصد ورود به مخرن موزه هنرهای تزئینی ایران در اصفهان را داشت، چند شیء معاصر دارای ارزش هنری این گنجینه را به سرقت بُرد.با این حال، سارق هنگام فرار با شکستن شیشه‌های تالار جنوبی اقدام به سرقت چند قطعه از تزئینات هنرهای سُنتی دوران معاصر این گنحینه که واجد ارزش هنری است، کرد.

۲۷ دی l در ۹ ماه سالجاری۱۹ اصفهانی بدلیل مسمومیت با «قرص برنج» جان باختند

مدیرکل پزشکی قانوتی اصفهان از مسمومیت ۱۹ نفر در ۹ ماه سالجاری بدلیل مسمومیت با «قرص برنج» در استان خبر داد و گفت: این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۶ نفر بود.از مجموع تلفات ناشی از مسمومیت با قرص برنج ۱۷ نفر مرد و ۲ نفر زن بودند.

۲۸ دی ۱۳۰۰ مُصوبه در ۲۸ سفر شهرستانی شورای اداری اصفهان به تصویب رسید

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

استاندار اصفهان گفت: ثمره ۲۸ سفر اعضای شورای اداری استان به شهرستان‌های اصفهان، یک هزار و ۳۰۰ مُصوبه در زمینه‌های مختلف بوده است.در صادرات غیرنفتی، درآمد کشور در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۵ میلیارد دلار بود که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۵۳ میلیارد دلار رسید.
وی ادامه داد: صادرات نفت ما از حدود ۲۰۰ هزار بشکه به بالغ بر یک و نیم میلیون بشکه افزایش یافت.
مرتضوی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی به ۲۶ درصد کاهش یافت و در تلاش هستیم تا پایان سال این رقم به ۲۵ درصد تنزل یابد.

۲۹ دی l «نماز باران» در اصفهان اقامه شد

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

«نماز استسقاء» (طلب باران) صبح جمعه به امامت آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت اصفهان در گلستان شهدای این شهر اقامه شد.

این چندمین بار است که در استان اصفهان به طلبِ بارش باران، مردم این دیار به خواندن نماز باران فراخوانده می‌شوند، پیش از این نیز در آذر سال ۱۴۰۰ نیز آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، نماز باران را در گلستان شهدای اصفهان اقامه کرده بود.

۳۰ دی l تولید «روتور مکنده دودِ صنعت فولاد» در اصفهان، ایران را از وابستگی به خارج بی‌نیاز کرد

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در این شهرک با روش مهندسی معکوس، نقشه‌برداری و ساخت، موفق به تولید این تجهیز در ایران شد که هم‌اکنون در کارخانه‌های مهمی همچون ذوب‌آهن اصفهان مورد استفاده قرار گرفته و کیفیتی به مراتب بیشتر از نمونه‌های خارجی پیشین از خود نشان داده است.

تولید و بومی‌سازی «روتور مکنده دودِ صنعت فولاد» توسط یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، ایران را در این زمینه از وابستگی به خارج بی‌نیاز کرد.

۱ بهمن l سقوط بار میلگرد منجر به فوت جوان ۴۰ ساله در اصفهان شد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از وقوع حادثه ناگوار سقوط بار میلگرد و فوت یک جوان ۴۰ ساله در خاتون‌آباد اصفهان خبر داد.آتش‌نشانان پس از رسیدن به محل حادثه با پیکر این جوان ۴۰ ساله مواجه شدند.

۴ بهمن l افزایش ۴۳ درصدی اهدای عضو در اصفهان

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: تعداد اعضای اهدایی از افراد دچار مرگ مغزی در این استان در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۳ درصد افزایش یافته است.۸۶ عضو بدن از افراد دچار مرگ مغزی در ۹ ماه امسال بمنظور پیوند به بیماران اهدا شد درحالیکه این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۶۰ عضو بود.

۱۱ بهمن l نخستین تصفیه‌خانه «نانو اُزون» کشور در اصفهان به بهره‌برداری رسید

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: نخستین تصفیه‌خانه کشور بر مبنای تزریق «نانو اُزون»، در کلانشهر اصفهان به بهره‌برداری رسید.این پروژه با فناوری دانش بنیان و ظرفیت تصفیه ۵۰ لیتر بر ثانیه پساب، در مدت سه ماه احداث شده است.نخستین تصفیه‌خانه «نانو اُزون» کشور با اعتبار بالغ بر۵۰۰ میلیارد ریال در میدان «المپیک» واقع در منطقه هفت شهرداری به بهره‌برداری رسید.

۱۳ بهمن l اثر خبرنگار ایرنا در «جشنواره رسانه‌ای ابوذر» اصفهان برتر شد

آیین اختتامیه نُهمین «جشنواره رسانه‌ای ابوذر» روز جمعه در آستان مقدس حضرت زینب(س) اصفهان برگزار و بر اساس رای هیات داوران «فاطمه زمانی دارانی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز اصفهان با اثر «دشنه بر قلب‌های آویز» در بخش «تیترِ موضوعی» حائز رتبه برتر شد.

۱۵ بهمن l پُمپاژ تونل «کوهرنگ سه» آغاز شد

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: پُمپاژ پروژه کوهرنگ سه از مهمترین طرح های آبی اصفهان طبق وعده وزیر نیرو آغاز شد. کوهرنگ ۳ یکی از پروژه‌های بر زمین مانده و مطالبه دیرین مردم استان اصفهان است که مصوبات بالادستی متعددی نیز دارد اما سال‌ها بلاتکلیف مانده بود.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم و آغاز به کار مدیریت استان جلسات متعددی برگزار شد تا این مطالبه بحق مردم اصفهان محقق شود.

معاون استاندار اصفهان افزود: با پیگیری مُجدانه بدنبال سفر وزیران نیرو و کشور در ماه‌های گذشته به اصفهان، مقرر شدتا پمپاژ کوهرنگ سه به زودی آغاز شود که خوشبختانه این امر تحقق یافت.

۱۸ بهمن ۴۶۴ خانواده‌ اصفهانی، زمین رایگان دریافت کردند

۴۶۴ خانواده چهار فرزندی اصفهان همزمان با جشن پیروزی انقلاب و اجرای قانون «جوانی جمعیت» در قالب «پویش خانواده مهدوی» در شهر جدید بهارستان، زمین رایگان دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان گفت: واگذاری ۲۳۲ پلاک زمین برای ۴۶۴ خانواده دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال، بر اساس بند «ح» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و با هدف حمایت از خانواده و جوانی جمعیت انجام می‌شود و طبق آن وزارت راه و شهرسازی قرار شد یک قطغه زمین رایگان در اختیار اینگونه خانواده‌ها قرار دهد.

۱۸ بهمن ۳۵۶ هزار میلیارد ریال مالیات در اصفهان وصول شد

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت:افزون بر ۳۵۶ هزار میلیارد ریال مالیات در این استان امسال وصول شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد رشد دارد.تا اکنون از ابتدای سال ۱۴۰۲ افزون بر ۳۵۶ هزار میلیارد ریال، وصولی مالیات استان به حساب خزانه دولت واریز شده است که ۵۴ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته رُشد داشته است.

وی با بیان‌ این‌که حدود ۹۸ درصد بودجه استان را مالیات تامین می‌کند ادامه داد: تاکنون ۹۷ درصد بودجه پیش بینی شده استان تحقق یافته است و تلاش داریم تا پایان سال سهمیه پیش بینی شده برای استان تامین گردد.

۲۲ بهمن l شُکوهِ اقتدار در شُکوفه‌بارانِ چهل و پنجم

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

مردم انقلابی دیارِ نصف جهان در چهل و پنجمین بهارِ انقلاب؛ شانه به شانه هم آمده‌اند تا شُکوه اقتدار را در عبور از فراز و فرودهای سرنوشت‌ساز کشور جشن بگیرند. سخنران این مراسم حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه بود.

۲۵ بهمن l برای اولین بار روغن موتور مناسب خودروهای داخلی در اصفهان رونمایی شد

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

روغن موتور مناسب خودروهای تولید داخل با نام تجاری ۵W۲۰ برای اولین بار در شرکت نفت سپاهان اصفهان رونمایی و تولید آن در این شرکت آغاز شد.این پروژه در بازه زمانی حدود یک ساله و با اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی تکمیل شده است.

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

۳۰ بهمن l کشف ۳۵۰ بسته هروئین از معده چهار قاچاقچی در اصفهان

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری چهار سرنشین یک دستگاه خودروی سواری و کشف ۳۵۰ بسته هروئین از معده آنها خبر داد.پس از انتقال این افراد به مقر انتظامی و با انجام اقدامات پزشکی، ۳۵۰ بسته هروئین به وزن سه کیلوگرم از معده این افراد خارج شد.

۳ اسفند l ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار تُن کالا از گمرکات اصفهان صادر شد

مدیرکل گمرکات اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار تُن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است. تشریفات صادرات کالا از اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون به مقصد ۹۲ کشور جهان انجام شده است.

۷ اسفند | بارش برف در اصفهان

بارش برف و باران در اصفهان صبح دوشنبه (۷ اسفند ۱۴۰۲) سبب قرار گرفتن شاخص کیفی هوای این کلانشهر در وضعیت پاک و سبز شد.بارش باران از عصر شنبه و برف از دیروز در اصفهان شروع شد و با ادامه بارش‌ها این خطه سفیدپوش شده است.

۱۵ اسفند ۹۰ درصدِ زمین طرح «نهضت ملی مسکن» در اصفهان تامین شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: بیش از ۹۰ درصد از زمین مورد نیاز طرح «نهضت ملی مسکن» استان انجام شده و سایر اقدامات نیز در حال اجراست. بر اساس برآورد انجام شده بیش از ۱۴۵ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی، تامین‌کننده نیاز استان است که از این تعداد، زمین بیش از ۷۰ هزار واحد در شهرهای مختلف استان تامین شده است. اغلب متقاضیان این طرح در هسته مرکزی استان و اطراف شهر اصفهان در بهارستان و شاهین شهر هستند که یک سایت ۱۴۷ هکتاری در شاهین شهر در ماه‌های اخیر به آنها تخصیص پیدا کرده است که بیش از ۶ تا هفت هزار نفر را پوشش خواهد داد.

۱۶ اسفند l نخستین اجرای کنسرت علیرضا قربانی

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

شامگاه سه شنبه (۱۵ اسفند ۱۴۰۲) در مجموعه سیتی سنتر اصفهان برگزار شد.کنسرت علیرضا قربانی که به دلیل حضور نوازنده زن در اصفهان دچار حواشبی شده بود،بلاخره با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اصفهان برگزار و با استقبال مواجه شد.

۱۶ اسفند l حضور پنج دانشگاه اصفهان در رُتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام

پنج دانشگاه از استان اصفهان در جدیدترین رُتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام(ISC ۲۰۲۳) در بین ۴۹۹ مرکز آموزش عالی برتر کشورهای اسلامی قرار گرفتند.

در میان دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این فهرست، نام پنج دانشگاه از استان اصفهان به چشم می‌خورد که به ترتیب شامل صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، کاشان و مالک اشتر است.

۱۸ اسفند l جُستار آماری در سبد منتخبان مردم اصفهان

اصفهان از گذر موج هشتم کرونا تا بارش برف غافلگیر کننده در اسفند

از واجدان شرایط در ۱۶ حوزه انتخابیه استان امسال بنا بر اعلام ستاد انتخابات استان اصفهان ۳۷/۰۴ درصد رای خود را به صندوق انداختند تا منتخبان خود را راهی بهارستان و مجلس خبرگان رهبری کنند.

در انتخابات امسال ۶۱۵ داوطلب (۶۸ زن و ۵۴۷ مرد) برای ۲۰ کُرسی نمایندگی مجلس (۱۹ کرسی مربوط به استان اصفهان و یک کرسی برای ارمنی‌های جنوب ایران) به رقابت پرداختند.

در انتخابات امسال ۱۱ داوطلب نیز در استان اصفهان برای پنج کُرسی مجلس خبرگان رهبری به رقابت پرداختند.

۱۹ اسفند۱۰۶ روستا و منطقه عشایری اصفهان به شبکه ملی اطلاعات مُتصل شدند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان گفت: ۱۰۳ روستای بالای ۲۰ خانوار و سه منطقه عشایری استان از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون به شبکه ملی اطلاعات مُتصل شدند.جعفر مُطلب‌زاده افزود: پوشش اینترنت پُرسرعت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان در دولت سیزدهم، با نصب و راه‌اندازی ۴۱ سایت‌ جدید و ارتقای فناوری ۶۳ سایت‌ تلفن همراه به ۹۴ درصد رسید.ابزارک تصویر

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha