سیستان و بلوچستان صدرنشین سفرهای جاده‌ای/تقارن نوروز با رمضان فرصتی برای معرفی میراث معنوی

زاهدان- ایرنا- تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا آداب و رسوم و سفره افطار سنتی و غذاهای بومی و محلی خاص شهرستان‌های سیستان و بلوچستان به عنوان میراث معنوی به مسافران و گردشگران معرفی شود.

به گزارش ایرنا، تقارن ماه مبارک رمضان و سال جدیدی شمسی یعنی بهار قرآن با بهار طبیعت باعث شد تا این‌بار سیستان و بلوچستان آغوش خود را برای پذیرایی از مهمانان نوروزی متفاوت باز کند و از مسافران و گردشگران در زمان افطار با غذاهای بومی محلی این استان استقبال شود.

امسال تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا آداب و رسوم و سفره افطار سنتی و غذاهای بومی و محلی خاص شهرستان‌های سیستان و بلوچستان به عنوان میراث معنوی به مسافران و گردشگران معرفی شود.

در این میان علاوه‌بر سیاه چادرهای عشایری، بوستان‌ها و اقامتگاه‌هایی که در ورودی و خروجی شهرهای سیستان و بلوچستان برای استقبال از مسافران نوروزی تدارک دیده شده، در مرکز این استان «زاهدان» نیز بوستان‌های مناطق پنجگانه شهرداری هم آماده استقبال و اسکان از مهمانان نوروزی در بهار ۱۴۰۳ هستند.

این بوستان‌ها شامل، پارک فرهنگیان واقع در خیابان معلم، پارک لاله واقع در خیابان مزاری، بوستان حافظ واقع در بلوار یادگار امام خمینی، پارک شهر واقع در خیابان آزادی، پارک شادی‌ها واقع در خیابان آزادی، پارک کوی قدس واقع در خیابان چمران است.

با این وجود سیستان و بلوچستان دارای فرهنگ ملی، دینی و منطقه‌ای سرشار از اسطوره‌پروری و به نوعی یک خزانه فرهنگ و آداب و رسوم است که اگر قصد سفر به این سرزمین نخل و باد، آفتاب و دریا را دارید خوب است بدانید که این استان قدمتی نزدیک پنج هزار سال دارد و در گذشته هم یکی از مهم‌ترین فرهنگ‌های شهرنشینی به نام شهر سوخته در همین استان قرار داشته است.

سیستان و بلوچستان دارای فرهنگ ملی، دینی و منطقه‌ای سرشار از اسطوره‌پروری و به نوعی یک خزانه فرهنگ و آداب و رسوم با قدمتی نزدیک پنج هزار سال دارد

مردم سیستان و بلوچستان، آداب و رسوم خاصی برای استقبال از آیین باستانی نوروز داشته‌اند که هنوز هم برخی از آنها را به خوبی حفظ کرده‌اند، به خصوص سنت شب‌های قبل از عید را که در آن شب‌ها زنان کارهای ناتمام چون دوخت و دوز را انجام می‌دادند و مردان منتظر فصل درو بودند؛ شب‌ها زود نمی‌خوابیدند و دور هم می‌نشستند و ظروف تخمه، خرما، لندو (مخلوطی از خرمای بدون هسته و گندم برشته، کنجد یا کنجد و خرما) و گندم بریان، پر و خالی می‌شد.

اهالی سیستان و بلوچستان از دیرباز آیین کهن ایرانیان مبنی بر پخت شیرینی‌های محلی بر پایه محصولاتی که در طبیعت این خطه از کشور کشت می‌شود را حفظ کرده به طوری‌که پایه شیرینی‌های محلی همچون کلوچه، تجگی، قتلمه، بورک، لندو، حلوای مَدَر و دانکوک را گندم خطه سیستان و خرمای بلوچستان تشکیل می‌دهد.

تنوع و گستردگی بی‌نظیر فرهنگ غذا در سیستان و بلوچستان باعث شد تا ۳۱ نمونه غذای محلی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت برسد که می‌توان از آن به عنوان ظرفیتی مهم در تنوع بخشی به جاذبه‌های گردشگری در این استان بهره گرفت.

سیستان و بلوچستان صدرنشین سفرهای جاده‌ای/تقارن نوروز با رمضان فرصتی برای معرفی میراث معنوی

معرفی سیستان و بلوچستان با غذاهای محلی

مدرس و کارشناس برجسته آشپزی در این باره گفت: سیستان و بلوچستان را باید با برگزاری مسابقات آشپزی و جشنواره های غذا به تمام دنیا معرفی کرد.

سامان گلریز افزود: سیستان و بلوچستان همانند جواهری براق در دل یک قصر گمشده است و این فضاهای شگفت انگیز و جالب، لباس‌ها و صنایع‌دستی جالب آن همچنان ناشناخته برای مردم ایران و دنیا است.

وی ادامه داد: غذاهای موجود در سیستان و بلوچستان آنقدر متنوع و زیاد است که هنور برای بسیاری از مردم ناشناخته بوده و هر یک شیوه طبخ و پخت منحصر به فرد خود را دارد و می توان این استان را به گردشگری خوراک و غذا به بهترین نحو به مردم ایران معرفی کرد و این ظرفیت فوق العاده ارزشمند و ایده‌آل است.

مدرس و کارشناس آشپزی گفت: باید با برگزاری مسابقات گردشگری و جشنواره های غذا این گنجینه پنهان در دل ایران را به دنیا بشناسانیم و ناگفته نماند که این استان مردمان بسیار میهمان‌نواز، گرم‌ و صمیمی دارد.

سیستان و بلوچستان صدرنشین سفرهای جاده‌ای کشور

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در نوروز امسال سیستان و بلوچستان صدرنشین رشد ترددهای جاده‌ای در کشور شده است.

سیدمصطفی فاطمی در جلسه وبیناری با استان‌های کشور که با حضور معاون سیاسی اجتماعی استاندار، مدیرعامل جمعیت هلال احمر و به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان انجام شد، اظهار کرد: بر اساس آمار موجود و گزارشات واصله تاکنون، این استان در حوزه ترددهای جاده‌ای بیشترین رشد را داشته و رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: پس از سیستان و بلوچستان، استان‌های فارس و هرمزگان رده های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

تکمیل ۷۱ درصد ظرفیت اقامتی در سیستان و بلوچستان

جانشین ستاد خدمات سفر سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه در نوروز امسال ۷۱ درصد ظرفیت اقامتی در استان تا امروز تکمیل شده است.

رضا شریفی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به لحاظ امنیت، مرز و زیرساخت ها رشد بسیاری خوبی داشته و با پای کار آوردن ظرفیت رسانه موفق شدیم بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های استان را معرفی کنیم.

وی افزود: در ایام نوروز امسال در بخش تکمیل ظرفیت های اقامتی و آمادگی برای پذیرایی از مسافران از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان فراهم شده و جای هیچ نگرانی و دغدغه ای وجود ندارد و گردشگران می‌توانند با خیال آسوده از جاذبه‌های بگر این استان بازدید کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در بخش ترددهای جاده‌ای نیز یک میلیون و ۷۷۵ هزار و ۴۹۷ تردد داشته ایم که پرتردد ترین محورها شامل نیکشهر- چابهار، ایرانشهر-بمپور و زهک- میلک است که به نسبت مدت مشابه سال قبل وضعیت مطلوبی را پشت سر می‌گذاریم.

به گفته وی؛ در بحث اسکان هم از ۵۰۴ واحد اقامتی موجود در سیستان و بلوچستان با ظرفیت ۲۲هزار و ۶۱۲ نفر تقریباً ۲ برابر این ظرفیت در حال استفاده است و میزبان هموطنان سراسر کشور هستیم.

شریفی تاکید کرد: در حوزه سوخت نیز قبل از آغاز سال جدید نگرانی هایی وجود داشت؛ اما با برنامه ریزی های انجام شده و جلساتی که برگزار شد ۱۲۶ جایگاه در استان مهیای سوخت‌رسانی شد که به ۶۶ جایگاه نیز کارت‌های اضطراری داده شد تا مشکلی برای تامین سوخت مسافران و گردشگران به وجود نیاید و تا امروز نیز هیچ گزارشی دریافت نشده است.

پذیرایی از مهمانان نوروزی سیستان و بلوچستان با میوه‌های گرمسیری

دبیر ستاد تسهیلات خدمات سفرهای نوروزی سرباز در سیستان و بلوپستان گفت: مسافران نوروزی در بدو ورود به شهرستان سرباز با بسته‌های ویژه میوه‌های گرمسیری مورد استقبال قرار می‌گیرند.

مسلم بارکزهی اظهار کرد: به منظور نشان دادن میهمان‌نوازی و خونگرمی مردم و کشاورزان شهرستان سرباز، تمامی مسافران و گردشگرانی که به این شهر وارد می‌شوند با بسته‌های میوه‌های گرمسیری مورد استقبال قرار می‌گیرند.

وی افزود: این بسته‌ها شامل انواع میوه‌های گرمسیری از جمله پاپایا، گواوا، چیکو، کُنار و موز بوده که محصول باغات شهرستان است و خاطره‌ای خوب را برای گردشگران رقم می‌زنیم.

دبیر ستاد تسهیلات خدمات سفرهای نوروزی سرباز ادامه داد: در این شهرستان همه دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفر با مشارکت و همراهی اداره میراث‌فرهنگی و همکاری خوب مردم و روستائیان در تدارک فراهم کردن روزهای بسیار خوبی برای گردشگران نوروزی هستند.

به گفته وی؛ با هماهنگی انجام شده در ستاد خدمات سفر سرباز، مقرر شده تا مسافرانی که در ایام نوروزی به این شهرستان وارد می‌شوند مورد استقبال اعضای عضو ستاد قرار بگیرند و این امر از روزهای ابتدایی سفرها آغاز شده و در همان بدو ورود لبخند رضایت بر لبان گردشگران نشانده می‌شود.

بارکزهی تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در بهمن‌ماه سال گذشته نیز بر روند ورود مسافران به سرباز تاثیر ویژه‌ای داشت چرا که در نمایشگاه تهران با استفاده از ظرفیت اداره کل، فعالان فضای مجازی و بوم‌گردی ها موفق شدیم تا سیستان و بلوچستان را با تمام زیبایی‌ها و دارایی‌های بکر و کم‌نظیری که دارد به مردم کشور معرفی کنیم و امروز برخی از آنها که به این استان سفر می‌کنند ناشی از تبلیغات مثبت نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha