۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85425130
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۱ هزار نفر در استان سمنان خون اهدا کردند

۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85425130
۳۱ هزار نفر در استان سمنان خون اهدا کردند

سمنان - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: ۳۱ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون این استان موفق به اهدای خون شدند.

محسن طاهریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استقبال برای اهدای خون سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱ طبق گزارش‌ها افزایش بیش از یک درصد داشته است.

وی اضافه کرد: مردان در استان سمنان بیشترین مشارکت برای اهدای خون را در سال گذشته داشتند و انتظار می‌رود با فرهنگ‌سازی زنان بیش از پیش به اهدای خون ترغیب شوند.

۳۱ هزار نفر در استان سمنان خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون استان سمنان بیان کرد: نبود جایگزین مناسب برای خون، محدودبودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی، همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده‌های آن، سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

این مسوول اظهار کرد: با وجود پیشرفت‌های فراوان در علم پزشکی، تاکنون هیچ جایگزین آزمایشگاهی برای خون ساخته نشده و فقط خونی که توسط انسان‌های بخشنده اهدا می‌شود، می‌تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات دهد.

طاهریان گفت: با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد، از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت به دست می‌آید که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در روند درمان بیماران کبدی و دارای سوختگی استفاده می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به فعالیت چهار پایگاه اهدای خون در شهرهای سمنان، دامغان، گرمسار و شاهرود برای خون‌گیری از متقاضیان، گفت: مهدیشهر، آرادان، ایوانکی، سرخه، میامی و شهرک صنعتی سمنان، دارای حدود ۴۰ هزار جمعیت با داشتن شرایط اهدای خون، اما فاقد پایگاه انتقال خون است و راه‌اندازی «اتوبوس سیار خونگیری» این کمبود را جبران می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آزمایش‌هایی از جمله هپاتیت بی و سی، ایدز و بیماری‌های مقاربتی از خون‌های اهدایی به عمل می‌آید و خون اهدایی برای افراد نیازمند در عمل های جراحی، درمان مجروحان تصادف، زایمان، برای تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha