چهره‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ کیومرث هاشمی به دنبال آرامش در ورزش

تهران- ایرنا- شروع به کار وزیر جدید ورزش از تابستان سال گذشته سبب شد نسبت به گذشته آرامش بیشتری بر فضای ورزش حاکم شود، آرامشی که سال قبل از المپیک و همچنین بازی‌های آسیایی، ورزش به آن احتیاج داشت.

به گزارش ایرنا، تغییر و تحولات وزارت ورزش در سال گذشته سبب شد نام وزیر ورزش در بین چهره‌های خبرساز سال ۱۴۰۲ قرار بگیرد، سالی که ورزش ایران، بازی‌های آسیایی هانگژو را پشت سر گذاشت و سال قبل از المپیک پاریس بود. یک سال شلوغ و پربرنامه که در کنار دلمشغولی‌های دیگر، روزهای پرکاری را برای کیومرث هاشمی رقم زد.

هاشمی ۱۰ مرداد سال گذشته پس از کناره‌گیری حمید سجادی، با حکم ابراهیم رئیسی کارش را به عنوان سرپرست وزارت ورزش آغاز کرد. او در ادامه پس از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس، روز ۲۷ شهریور توانست از بهارستان رای اعتماد بگیرد

هاشمی در شرایطی به عنوان وزیر ورزش کارش را در تابستان امسال آغاز کرد که تجربه ۴ ساله‌ای در ریاست کمیته ملی المپیک در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ داشت و این بار او بر روی صندلی یکی دیگر متولیان ورزش یعنی وزارت ورزش می‌نشست.

بازگشت آرامش به ورزش، خبری از اختلافات کمیته و وزارت نیست

بازگشت آرامش به سیستم مدیریتی یکی از دستاوردهای هاشمی در دوران کوتاه حضورش تا امروز در وزارت ورزش بوده است، آرامشی که به خصوص در سال المپیک، می‌تواند انرژی‌ مدیریتی را به جای صرف امور حاشیه‌ای به سمت پیش بردن امور ورزشکاران سوق دهد.

این آرامش را علاوه بر فدراسیون‌ها، می‌شود در رابطه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مشاهده کرد و برخلاف دولت‌های گذشته خبری از چالش‌های دو متولی اصلی ورزش کشور نیست. چالش‌هایی که انرژی زیادی را از مسئولان ورزش می‌گرفت و انرژی و زمانی که باید صرف مهیا کردن شرایط بهتر جهت قهرمانان می‌شد در اختلافات وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هدر می‌رفت.

با این حال در دولت سیزدهم و حضور هاشمی با توجه به تجربه‌ای که او در کمیته ملی المپیک داشته است، روابط دو متولی ورزش به خوبی پیش می‌رود و خبری از اختلافات هزینه‌ساز و حاشیه‌ساز که نتایج کاروان ورزشی ایران را در المپیک و کمیته ملی المپیک تحت تاثیر قرار می‌دهد، نیست. رابطه خوب هاشمی و محمود خسروی‌وفا سبب شد تا همه انرژی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک جهت حضور هر چه قدرتمندانه‌تر کاروان ایران در المپیک پاریس در تابستان ۱۴۰۳ شود.

علاوه بر فعالیت‌هایی که برای ایجاد آرامش در ورزش صورت گرفت، وزارت ورزش با حضور هاشمی، تدوین اساسنامه جداگانه و تخصصی برای هر فدراسیون ورزشی مطابق بر الزامات جهانی را در برنامه قرار داده است، تدبیری که می‌تواند به روند فعالیت‌های فدراسیون‌ها شکل حرفه‌ای‌تر و قانون‌مدارانه‌تری بدهد.

چهره‌های ورزش در سال ۱۴۰۲؛ کیومرث هاشمی به دنبال آرامش در ورزش

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها سرعت گرفت، شائبه رنگی بودن وزارت ورزش از بین رفت

با این حال همچنان یکی از چالش‌های وزارت ورزش چه در دوران گذشته و چه در روزهایی که هاشمی به عنوان وزیر ورزش فعالیت می‌کند، مسائل مربوط به فوتبال است، مسئله‌ای که هم انرژی زیادی را از وزیر ورزش گرفته است و هم حواشی زیادی را به دنبال داشته است. به طوری که حمید سجادی، وزیر پیشین ورزش اشاره کرده بود« تنها استقلال و پرسپولیس با توجه به مسائلی که دارند یک وزیر می‌خواهند»، با این حال ، چالش‌های رنگی بودن وزیران ورزش که در دولت گذشته پررنگ شده بود و حواشی زیادی را به همراه داشت، در دولت سیزدهم با حضور سجادی و در ادامه با حضور هاشمی، کمرنگ شده است و وزیر ورزش در فضای فوتبال از چهره رنگی و متمایل به یکی از رنگ‌های قرمز و آبی خارج شده است.

علاوه بر این طلسم خصوصی‌سازی و واگذاری استقلال و پرسپولیس که در دولت سیزدهم پس از نزدیک به 2 دهه شکسته شد، با حضور هاشمی در وزارت ورزش سرعت بیشتری گرفته است و برای رفع مشکل مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس برای حضور در آسیا که زیرمجموعه وزارت ورزش هستند، به نظر می‌رسد قرار است در نهایت در روزهای ابتدایی فروردین، واگذاری سرخابی‌ها، نهایی شود.

از اجرای آمایش سرزمینی در ورزش تا ساخت ورزشگاه جدید در تهران

ساخت ورزشگاه جدید تهران که با توجه به تعمیرات ورزشگاه آزادی در برنامه قرار گرفت، یکی از خبرهای امیدوارکننده در روزهای حضور هاشمی در وزارت ورزش است. ورزشگاهی که ابراهیم رئیسی در دیدار شهریورماه امسال با قهرمانان وعده ساخت آن را داد. پس از قول رئیسی به جامعه ورزش، در اولین فرصت ممکن، وزارت ورزش با برگزاری جلسات مختلف و تعیین زمین مورد نظر و قرارداد دولت با یک شرکت چینی، سعی در بهره‌برداری از این ورزشگاه بزرگ و تخصصی در سریع‌ترین زمان ممکن دارد.

علاوه بر این با حضور هاشمی، سند ملی آمایش سرزمین با سرعت بیشتری پیگیری شد.با وجود تصویب سند ملی آمایش سرزمین توسط شورای عالی آمایش سرزمین در اواخر دولت دوازدهم، این سند ناقص بود و حالا دولت سیزدهم تکمیل این سند را به جد در دستور کار خود قرار داده است. رئیس جمهور در اولین جلسه شورای‌عالی ورزش و تربیت بدنی که دوم بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد، با تأکید بر ضرورت توجه به زمان‌بندی در تدوین سند آمایش سرزمینی ورزش برای تحقق عدالت ورزشی در کشور، وزارت ورزش و جوانان را مکلف کرد حداکثر ظرف مدت 4 ماه نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و تدوین این سند اقدام کند.

چهره‌های ورزش در سال ۱۴۰۲؛ کیومرث هاشمی به دنبال آرامش در ورزش

وزیر ورزش و جوانان نبودن عدالت ورزشی را یکی از معضلات این حوزه عنوان کرد و درباره طرح ملی آمایش سرزمین گفت: عدالت ورزشی زمانی اتفاق می‌افتد که از ظرفیت آمایش سرزمین استفاده کنیم و به تناسب استعدادهای استان‌ها، استادیوم‌ها و اماکن ورزشی ساخته شوند. لذا بر اساس طرح آمایش سرزمین موظف به انجام کارها هستیم. طرح آمایش سرزمین از موضوعات اساسی ما در وزارت ورزش و جوانان است چرا که با ابلاغ این طرح، تکلیف همه بخش‌ها در بخش مشخص خواهد شد.

با تمام این تفاسیر، در حالی سال جدید آغاز می‌شود که هاشمی به عنوان یکی از چهره‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲، روزهای پرکار و البته پراسترس‌تری را به خصوص در ۵ ماهه اول امسال با توجه به برگزاری المپیک پیش‌رو دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha