به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، سعید حسنزاده درباره ارائه خدمات الکترونیک به مسافران اظهار داشت: در دولت سیزدهم به درستی یک خیز بلند برای ارائه خدمت به مردم از طریق فضای الکترونیک، انجام شده و این اهتمام باعث شده است تا بخش زیادی از ترددها، عدم شفافیتها و کاغذبازیها از بین برود و مردم طعم شیرین زیرساخت خوبی که پدید آمده را به تدریج بچشند.
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و دادهکاوی شرکت راهآهن اظهارداشت: پدیده دولت الکترونیک به طور عمده دو جلوه در رابطه با مردم دارد؛ خدماتی که مردم از دولت انتظار دارند و مجوزهایی که بخشی از مردم برای کسب و کارهای خود نیاز دارند که از دولت کسب کنند.
حسنزاده خاطرنشان کرد: دولت الکترونیک در این دو قسمت، در حال انجام یک کار ویژه در طی سالهای اخیر است و شرکت راهآهن هم از این موارد مستثنی نبوده و فهرستی از خدمات را به سازمان امور اداری و استخدامی معرفی کرده است و طی روندهای کارشناسی، خدماتی مورد انتظار از راه آهن را اکنون به صورت الکترونیکی ارائه میدهد.
وی بیان داشت: از ۶ خدمتی که برای شرکت راه آهن شناسایی شده، تمامی آنها از طریق فضای الکترونیک ارائه میشود و فقط یک مورد است که بخشی از انتظارات سازمان فناوری اطلاعات و مجموعه امور اداری و استخدامی برآورده نشده است که در آینده نزدیک به صورت کامل اتفاق میافتد. ۱۰۰ درصد خدماتی که برای ما تکلیف شده به صورت الکترونیک ارائه خواهد شد. اکنون ۸۳.۳ درصد خدمات ما به صورت الکترونیک ارائه میشود.
وی افزود: در مورد مجوزها هم شرکت راه آهن مسیر دریافت مجوزها را به صورت الکترونیک در اختیار مردم قرار داده شده و در حال حاضر، سه نوع مجوز را به صورت الکترونیک به متقاضیان ارائه میکند که شامل دفتر فروش بلیت قطار مسافری، احداث خط فرعی ریلی و فعالیت شرکت حمل و نقل ریلی باری است و ۶ نوع مجوز دیگر هم در دستور کار است که در آینده نزدیک به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد.
حسنزاده گفت: در مورد کسانی که از قبل به صورت کاغذی و سنتی مجوز داشتند نیز به صورت الکترونیک و شناسه یکتا به متقاضیان ارائه میشود.
وی با اشاره به مزایای الکترونیکی شدن خدمات خاطرنشان کرد: به واسطه الکترونیکی شدن، هرگونه نظارتی که قابلیت داشته باشد انجام میشود. فرآیند و زمان صدور مجوزها به راحتی نظارت و کنترل میشود و مردم از رفاه نسبی در تهیه مجوزها برخوردار هستند.
حسنزاده اضافه کرد: به دلیل اینکه ما وارد فضای دولت الکترونیک شدیم و خدمات را به صورت الکترونیک ارائه میکنیم، کل فرآیند هوشمند میشود و تقریبا از دخالت دست و سلیقه، فاصله گرفته میشود و هر اطلاعاتی که برای تصمیمگیری لازم است از مراجع ذیصلاح، دریافت و از دوبارهکاری و تکرار جلوگیری میشود.
وی اظهار داشت: پس از اینکه خدمات را الکترونیک کردیم که الان نزدیک ۱۰۰ درصد است، بنا داریم وارد فاز هوشمندی شویم که ۲۰ درصد خدمات را باید انجام دهیم که اکنون دو خدمت به صورت هوشمند انجام میشود و این کمک میکند که فرآیند شفافیت، عدالت و جلوگیری از تبعیضها اتفاق بیفتد.
به گفته حسنزاده، دفتر هوشمندسازی و داده کاوی در زمینه دولت الکترونیک جهشهای خوبی در رتبه و امتیاز داشته، به طوری که امتیاز این دفتر در جشنواره شهید رجایی از ۱۹۸ به ۲۵۰ رسیده و برآورد این است که در ارزیابی دولت الکترونیک نیز از عدد ۴۰ در سال گذشته به ۶۰ برسد.
نظر شما