۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۵۶
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85426036
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فیلم | اولویت‌های کردستان برای تحقق شعار سال۱۴۰۳

۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۵۶
کد خبر: 85426036
فیلم | اولویت‌های کردستان برای تحقق شعار سال۱۴۰۳

سنندج- ایرنا- مدیران دستگاه های اقتصادی کردستان در نخستین جلسه کارگروه تحقق شعار سال، به بیان اولویت های استان برای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) پرداختند.

به گزارش ایرنا، دستیار استاندار کردستان در امر مردمی سازی روز یکشنبه در کارگروه تحقق شعار سال که با حضور مدیران اقتصادی استان در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: برای تحقق شعار سال نیاز به ترسیم نقشه راه داریم و گام اول دستیابی به این مهم هم گفتمان سازی است.

محمد صادق صادقی با بیان اینکه در استان زنجیره های ارزشی وجود دارد که به مرور به فراموشی سپرده شده است افزود: می طلبد در راستای احیای آنها اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: برای تحقق شعار سال نیاز است سازوکاری نه در حد تبریک و چاپ بنر و سربرگ نامه ها، طراحی شود تا این مهم به صورت اصولی به منصه ظهور رسانده شود.

تکمیل طرح های پیشران صنعتی و معدنی در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد اشتغال استان مربوط به حوزه صمت است، اظهار کرد: تکمیل طرح های پیشران صنعتی و معدنی از مهمترین برنامه های این اداره کل در استان است.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۵ طرح پیشران زنجیره فولاد در استان تکمیل می شود، افزود: سال گذشته ۱۱ واحد معدنی غیرفعال در استان احیا شد و فعالسازی واحدهای راکد امسال در دستور کار است.

وی بیان کرد: براساس هدف تعیین شده برای سال جاری، در بخش صنعت باید هشت درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت هم ۲۳ درصد رشد داشته باشیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: الزامات دستیابی به شعار سال در سند راهبردی حوزه صنعت، معدن و تجارت لحاظ شده است و بر این مبنا حرکت خواهیم کرد.

اقتصاد در بخش کشاورزی بیشتر مردمی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این جلسه اظهار کرد: از آبان سال گذشته تاکنون تغییر قیمتی در عرضه مرغ در بازار استان نداشتیم و این به دلیل ثابت بودن روال تولید این محصول بوده است.

پیمان اسکندری با بیان اینکه بهترین سازه های مشارکت مردمی در بخش کشاورزی وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۱۸۳ هزار نفر در تعاونی های تولید و روستایی استان عضویت دارند.

وی یکی از طرح هایی را که با مشارکت مردم در استان به اجرا درآمده طرح جهش تولید در دیمزارها خواند و افزود: بیشترین سطح اجرای این طرح مربوط به کردستان با ۶۰۰ هزار هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه اقتصاد در بخش کشاروزی بیشتر مردمی است، اضافه کرد: ۱۲۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان فعالیت می کنند.

اسکندری یکی از موانع افزایش تولید گوشت قرمز در استان را محدودیت های ایجاد شده در روستاها خواند و گفت: با مقرراتی که بنیاد مسکن و دامپزشکی در ارتباط با عدم اجازه وجود طویله در منازل روستایی اعمال می کنند روستاها از کانون تولید به مصرف تبدیل شده اند.

وی خواستار مطرح کردن مورد مذکور در هیات مقررات زدایی شد و گفت: در زمینه تولید دام سبک هنوز هم کردستان با داشتن ۲ میلیون راس جزو استان های صادرکننده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: یکی از برنامه های دولت رفع موانع است و از طریق هیات مقررات زدایی هر قانون و مقرراتی قابلیت اصلاح و بازبینی دارد.

محمدمشیرپناهی بیان کرد: حساب پیشرفت و عدالت استانی ایجاد شده و از سال آینده پنج هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید در قالب تسهیلات به تولیدکنندگان اعطا می شود.

ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین کردستان و اقلیم کردستان عراق

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از مزیت های اصلی استان مرزی بودن است، اظهار کرد: امید می رود امسال شاهد ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین کردستان ایران واقلیم کردستان عراق باشیم که بی شک نفع این اقدام در حوزه رشد و جهش تولید بسیار اثرگذار خواهد بود.

حمیدرضا امانی بیان کرد: با توجه به شعار سال و تاکید بر مشارکت مردم، می طلبد در بخش تولید از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان دعوت به حضور در چنین جلساتی و نظرخواهی از آنها در ارتباط با شیوه های دستیابی به رشد و جهش تولید کنیم.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه بانک ها سال گذشته در کنترل تورم عملکرد بسیار خوبی داشتند، اظهار کرد: در بانک کشاورزی ۱۰۰ درصد منابع پرداختی استان که ۴۳ هزار میلیارد بوده از محل وصولی اتفاق افتاده به عبارتی این بانک سال گذشته یک ریال خلق پول نداشته است.

اسماعیل حیدری با اشاره به اینکه اولویت امسال بانک های استان هم این است که تسهیلات بدون هیچ انحرافی پرداخت شود، افزود: در تسهیلات سرمایه ای به هیچ عنوان انحرافی صورت نمی گیرد و اگر تخلف و انحرافی هم ایجاد شود در حوزه تسهیلات جاری است که امیدواریم برای ممانعت از آن هم سازوکاری اندیشیده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha