۲۴ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره دانش آموزی " ایران جوان بمان " بوشهر ارسال شد

بوشهر- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ۲۴ اثر فاخر و تاثیر گذار به دومین جشنواره دانش آموزی " ایران جوان بمان" این استان که از پاییز پارسال فراخوان آن صادر و تا ۱۵ فروردین ماه امسال ادامه دارد ارسال شده است.

" قاسم برجویی " روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: دانش آموزان بوشهری آثار خود را در قالب‌های سرود، تئاتر ، فیلم کوتاه، موشن گرافیک ، پادکست ، کمدی، سخنرانی کوتاه، نقاشی و حتی شعارهای بهداشتی به دبیرخانه این جشنواره ارسال کرده‌اند.

وی با دعوت از دانش آموزان این استان برای ارسال آثار خود تا زمان باقیمانده افزود: پارسال در نخستین جشنواره دانش آموزی " ایران جوان بمان" تعداد هفت هزارو ۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: باتوجه به پیری جمعیت کشور و کاهش نرخ باروری زنگ خطر زمستان جمعیتی ایران در حال به صدا درآمدن است .

برجویی یادآور شد: درحالی که کشورهای اروپایی با فاصله زمانی ۱۵۰ ساله مسیر کاهش زاد و ولد را دنبال کردند اما در ایران به فاصله زمانی ۳۰ ساله این واقعیت تلخ درحال رخ‌دادن است.

۲۴ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره دانش آموزی " ایران جوان بمان " بوشهر ارسال شد

وی ادامه داد: در صورت ادامه وضعیت فعلی در سال ۱۴۲۵ شمسی نرخ جمعیت کشور صفر می‌شود و ۲۵ درصد جمعیت افراد سالمند بالای ۶۴ سال خواهند بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: در راستای تبیین تبعات کاهش نرخ جمعیت باتوجه به بازخورد مثبت طرح همیار پلیس در کاهش تصادفات در قالب طرحی ابتکاری، با هدف استفاده از ظرفیت تاثیرگذاری درخواست‌های فرزندان بر تصمیم‌های والدین خود که ما برادر و خواهر می خواهیم این جشنواره برگزار شده است.

برجویی گفت: براساس آخرین آمارها جمیعت استان بوشهر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است و میزان خام ولادت بر حسب هزار نفر جمعیت ۱۱.۲ است که شاخص کشوری این رقم ۱۲.۹ است.

وی افزود: میزان باروری بر حسب هزار زن ۱۵ تا۴۵ سال نیز شاخص کشوری ۶۰.۹ است که در استان بوشهر ۵۰.۹ ثبت شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: میزان خام مرگ بر حسب هزار نفر جمعیت شاخص ملی ۵.۱ است که برای استان بوشهر ۴.۱ است.

برجویی افزود: سهم فرزند آوری مادران ۳۰سال به بالا از ۳۱/۱ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۵۲/۸درصد در سال ۱۴۰۱ در استان بوشهر رسیده است.

وی تصریح کرد: الگوهای سنی باروری نیز در استان بوشهر در سال های اخیر از الگوی زودرس فرزند آوری به سمت الگوی دیررسی فرزندآوری در حال تغییر است که اثر جمعیتی این تحول بر رشد جمعیت مستقیم است چرا که با افزایش سن ، با کاهش باروری و کاهش رشد جمعیت روبرو خواهیم شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha