واکاوی علل اجتماعی و روانی حرکت مخاطره آمیز یک مرد جوان در همدان

همدان-ایرنا- بازتاب فیلم ماجراجویی خطرناک مرد جوان و پیاده روی او بر روی نرده تقاطع های غیرهمسطح عبوری خودروها در همدان در فضای مجازی زمینه ای برای بررسی علل اجتماعی و روانی بروز این قبیل حرکات مرگ آفرین شد.

به گزارش ایرنا، چندی پیش مرد جوانی با هویت نامشخص اقدام به حرکت بر روی نرده پل های محل عبور خودروها در سطح شهر همدان کرد و با وجود اینکه چند نوبت نزدیک بود تعادل خود را از دست بدهد همچنان اصرار به تکرار این حرکت مخاطره آمیز داشت.

یکی از اساتید برجسته و استادیار جامعه شناسی رشته علوم اجتماعی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: معتقدم بیشتر افرادی که دست به این قبیل حرکات مخاطره آمیز می زنند از سطح فرهنگی و اجتماعی پایین برخودار هستند و در خانواده های ضعیفی از منظر اقتصادی و فرهنگی رشد و پرورش یافته اند.

فقر فرهنگی و اجتماعی عامل انجام اقدامات مخاطره آمیز

دکتر صفی الله صفایی افزود: در این قبیل خانواده ها نگاه به فرزندان به گونه ای است که «بود و نبودشان» جدیت و اهمیتی ندارد که این ناشی از تعارضات اجتماعی و اختلافات طبقاتی است.

وی اضافه کرد: اختلاف طبقاتی و تعارضات اجتماعی در این خانواده ها در قالب دیده شدن و جلب توجه نمایان می شود با این توضیح که این افراد چون دانش، تخصص، مال و دارایی برای ارائه ندارند با مانور های خطرناک از جمله تک چرخ زدن، عبور از روی نرده پل های مرتفع و دیگر اقدامات، نظر دیگران را به خود جلب می کنند.

این استادیار جامعه شناسی، فقر فرهنگی و اجتماعی را از علل مهم بروز این رفتارها دانست و گفت: یکی از ضرورت های کنونی جامعه ایجاد اصلاحاتی در زمینه باز اجتماعی کردن فرزندان است.

دکتر صفایی با بیان اینکه این قبیل افراد و خانواده ها نباید از حمایت های اجتماعی محروم شوند،افزود: بی توجهی به این مساله، زمینه بروز بزه های اجتماعی، کودک همسری، طلاق، اعتیاد و فساد، تخریب اموال عمومی، سرقت های خرد و کلان، دزدی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تبدیل شدن سرقت به شغل یکسری افراد می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه بخش زیادی از جامعه دچار آسیب "بی تفاوتی اجتماعی" شده است با این توضیح که پیشتر افراد با دیدن فردی که بر رو زمین افتاده به کمک او می شتافتند یا به اشخاصی که حرکات مخاطره آمیز انجام می دادند تذکر داده و نصیحت می کردند اما هم اینک جامعه بی تفاوت و بدون هیچگونه واکنش و عکس العملی از کنار این مسائل می گذرد.

یک روانپزشک هم از منظر روانی این حرکت مخاطره آمیز را تحلیل کرد و گفت: یک روانپزشک برای ارائه شرح حال دقیق از وضعیت بیمار باید با او مصاحبه کند که این امکان در مورد این فرد میسر نشده بنابراین نمی توان نظر قطعی درباره او ارائه کرد.

اقدامات مخاطره آمیز تلاشی برای دیده شدن

دکتر محمدرضا افخمی افزود: با این فرضیه که این فرد با این حرکت مخاطره آمیز قصد خودکشی نداشته می توان عنوان کرد که این رفتار ناشی از چند مساله است که در گام نخست احتمال می رود این فرد به علت مصرف موادمخدر و محرکی نظیر شیشه، دچار اعتماد به نفس کاذب توان و قدرت ریسک بالا و یک نوع بیماری روانی شده است.

وی افزود: به نظر می رسد این فرد دچار اختلال دوقطبی و شیدایی شده بنابراین احساس توانایی بیش از حد برای انجام کارهای خارق العاده می کند و این کارها را نیز انجام می دهد.

یک روانپزشک اضافه کرد: کاهش هوشیاری در این افراد و بروز سایکوموتور، رفتارهای روانی حرکتی، انواع تشنج، سرع، غش و موجب می شود کارهای پیچیده و خطرناک انجام دهند.

دکتر افخمی ادامه داد: در برخی از افراد نیز مشاهده شده به علت یکسری خرده فرهنگ ها، حضور در جمع های خاص علاقه زیادی به انجام کارهای خارق العاده دارند که یکی از نمونه ها تک چرخ زدن با موتورسیکلت در اماکن پر تردد است.

روانپزشک همچنین گفت: همچنین افرادی که ترس شدید از ارتفاع دارند برای پنهان کردن این ترس یا غلبه بر آن به کارهای ضد فوبیا از جمله ورزش های در ارتفاع نظیر چتر بازی روی می آورند.

وی اضافه کرد: کم توجهی یا بی توجهی به افراد حتی کسانی که مدارک و مدارج بالایی دارند و دیده نشدنشان و متصور نبودن آینده ای درخشان از سوی آنان زمینه را برای حرکات خطرآفرین مهیا می کند.

این روانپزشک معتقد است چنانچه عمیق تر به این مساله توجه شود در می یابیم که افرادی که در بالای یک نرده می ایستد علاقه مند به اوج گرفتن و دیده شدن است.

دکتر افخمی ادامه داد: برای این افراد آینده زندگی فراموش شده و زندگی و مرگ برای او فرقی ندارد بنابراین فرقی ندارد که این اقدام او منجر به سقوط و مرگش شود یا زنده بماند و در اصل این یک حرکت اعتراضی است.

وی افزود: این افراد می خواهند با این کار مرگ آفرین نشان دهند «من هستم» و «من را فراموش کردید» و به علت دیده نشدن به مرحله ای رسیده که مرگ و زندگی برای او فرقی ندارد و زندگی کنونی او نیز شبیه مرگ است.

این روانپزشک اضافه کرد: حتی این افراد دوست دارند خودکشی و مرگ شان قهرمانانه، درماتیک و عجیب و غریب باشد تا به عنوان یک خاطره در اذهان مردم ثبت و ماندگار شود.

اخبار مرتبط