۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۰۹
کد خبر: 85428727
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آبگیری سد تاخیری _تغذیه‌ای تنگ خمار فسا در سامانه بارشی اخیر

شیراز-ایرنا-مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت:سد تاخیری _تغذیه‌ای تنگ خمار در بارش‌های اخیر، یک میلیون و هشتصد هزار متر مکعب آبگیری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،سیاوش بدری چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: آبگیری سد در سامانه بارشی اخیر به میزان یک میلیون و ۸۰۰هزار متر مکعب کمک شایانی به پرآب شدن منابع زیر زمینی پایین دست سد می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس افزود :سد تأخیری- تغذیه‌ای تنگ خمار بر روی رودخانه کنکان از سرشاخه‌های رودخانه شور جهرم است که در نهایت به رودخانه قره آغاج می‌ریزد این سد با هدف تنظیم آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی پایین دست در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی فسا احداث شده است.

وی هدف از احداث سد تنگ خمار را کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت‌های آن و ذخیره موقت آوردهای فصلی رودخانه کنکان و نیز تخلیه تدریجی آن در مسیل دانست و گفت: با این فرآیند ذخیره‌سازی و تخلیه، تغذیه آبخوان آبرفتی دشت شیبکوه در پایین دست به خوبی انجام می‌شود و همچنین با جلوگیری از خسارت سیلاب‌های مخرب رودخانه در فصول پرباران از آسیب‌های احتمالی جلوگیری خواهد شد.

بدری گفت: سد تاخیری _تغذیه‌ای تنگ خمار فسا در دشت شیبکوه با وسعت کلی ۴۳۸ کیلومتر مربع احداث شده که با توجه به برداشت توسط چاه‌های موجود در منطقه با افت سطح آب مواجه شده بود که امید می‌رود آبگیری سد تنگ خمار قدری از این افت سطح آب را جبران کند.

وی اضافه کرد: سد تغدیه‌ای تنگ خمار با آبگیری متعدد و تخلیه طی سیلاب های مکرر در طول سال قادر به تغذیه متوسط سالانه هفت میلیون متر مکعب آب است که کمک بسیار شایانی به تغذیه سفره آب زیرزمینی و رونق کشاورزی در دشت شیبکوه می‌کند.

رئیس هیئت مدیر شرکت آب منطقه‌ای اظهار کرد: سامانه بارشی اخیر کمک قابل توجهی به آبگیری سدهای استان و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کرد اما هنوز تا رسیدن به میانگین بلند مدت بارندگی استان فاصله داریم و از مردم عزیز استان خواهشمندیم با سرلوحه قرار دادن صرفه جویی مصرف در تمام بخش‌ها به‌خصوص شرب و کشاورزی نهایت همکاری را در مدیریت هر چه بهتر منابع آب استان داشته باشند.

به گزارش ایرنا، سد تأخیری تغذیه‌ای تنگ خمار از نوع سد خاکی غیر همگن است و به ارتفاع ۱۲متر و طول تاج ۱۷۰ متر و با یک سرریز اوجی دریچه دار به طول ۱۰۳ متر احداث شده؛ این سد شامل ۱۱ دریچه قطاعی است و ظرفیت سرریز آن ۷۷۶ متر مکعب بر ثانیه برآورد می‌شود، حجم کل مخزن ۲و نیم میلیون متر مکعب آب است که با آبگیری‌های متعدد قادر به تغذیه متوسط سالانه هفت میلیون متر مکعب آب است.

شهرستان فسا در فاصله ۱۴۵ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha