روستای قلعه بالا بیارجمند شاهرود در مسیر ثبت جهانی است

شاهرود - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود گفت: اخطار و تذکر به برخی مالکان، اتمام سنگ فرش معابر، مرمت و بازسازی سقف حمام عمومی و آماده‌سازی اقامتگاه بوم‌گردی دهیاری بخشی از اقدام‌های این اداره در مسیر ثبت جهانی روستای هدف گردشگری قلعه بالا بیارجمند است.

مرتضی نظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای مصوبه‌های کمیته توسعه گردشگری و رفع موانع ثبت جهانی روستای قلعه بالا اخطار و تذکرهای لازم به برخی از مالکان داده شد تا در اولین فرصت ایرادها برطرف شوند.

وی از اتمام سنگ فرش بخشی از معابر روستای هدف گردشگری قلعه بالا خبر داد و گفت: روستای هدف گردشگری قلعه بالا ظرفیت ثبت جهانی شدن را دارد و ‌این امر با همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی محقق می‌شود.

به گفته وی، اعتبارهای مناسب عمرانی در سال جاری برای این روستا در نظر گرفته شد.

روستای قلعه بالا بیارجمند شاهرود در مسیر ثبت جهانی است

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود افزود: در راستای رفع موانع ثبت جهانی روستای هدف گردشگری قلعه بالا و با توجه به مصوبات کمیته توسعه گردشگری سقف حمام عمومی این روستا مرمت و سبک سازی شد.

نظری از آماده‌سازی اقامتگاه بوم‌گردی وابسته به دهیاری قلعه بالا خبر داد و گفت: این اقامتگاه سال‌ها بدون استفاده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده توسط دهیاری آماده‌سازی شد.

به گزارش ایرنا، شهرستان شاهرود با توجه به اقلیم‌های متنوع و وجود هشت منطقه گردشگری مصوب هیات دولت، هشت روستای گردشگری، یک شهر نمونه گردشگری، جاذبه‌های تاریخی و عرفانی و طبیعی متعدد، طی سال پذیرای شمار زیادی از گردشگران است.

روستای هدف گردشگری قلعه بالا در بیارجمند شاهرود واقع در شرق استان سمنان، یکی از مقصدهای سفر گردشگران داخلی و خارجی است. بافت روستایی و پلکانی قلعه بالا با مصالح و معماری بومی بیشتر از همه مورد توجه گردشگران خارجی قرارگرفته و باعث اقامت بیشتر در این روستا می‌شود.

روستای قلعه بالا بیارجمند شاهرود در مسیر ثبت جهانی است

این روستا با پارک ملی توران و وجود حیوانات و پرندگان وحشی نظیر یوز پلنگ آسیایی، گور خر آسیایی، زاغ بور و … گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به این روستا جذب می‌کند. چشمه‌های اطراف روستا نظیر هوژده، عنابو، دلبر، تنگه و انجیر آور از جمله اماکنی است که هر ساله مورد توجه مسافران و گردشگران است.

بهترین زمان سفر به این روستا و منطقه خارتوران بخش بیارجمند فصل‌های بهار و پاییز است. روستای قلعه بالا در زمان برگزاری جشنواره‌های گردشگری (اردیبهشت و آبان) به دلیل حضور گروه‌های موسیقی، آیین‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی و سوغات دارای جاذبه‌های بیشتری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha