تابع: به دنبال تعامل هستیم نه مچ‌گیری!/ روند کاری ورزشکاران از ۲ سال پیش بررسی شد

تهران- ایرنا- رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی از ایزوله شدن آکادمی ملی المپیک برای تمرین اختصاصی المپین‌ها خبر داد و  در تشریح چالش کاروان المپیک گفت: نرخ ارز چالش غیرورزشی کاروان المپیک است. محمد تابع با اشاره بر محرمانه بودن نتایج آزمون‌های ورزشکاران المپیکی تاکید کرد هدف مرکز نظارت رفع مشکلات است نه مچ‌گیری.

محمد تابع رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک روز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا به مناسبت فرا رسیدن سال ۱۴۰۳ با ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز در سال گذشته اظهار داشت: از دی ماه سال ۱۴۰۱ همکاری‌ام را با کمیته ملی المپیک آغاز کردم. بعد از آن‌ با دستور محمود خسروی‌وفا در مرکز نظارت بر تیم‌های ملی مستقر شدم (آبان ماه ۱۴۰۲). البته پیش‌تر دوستان در این مرکز کار کرده بودند منتها آن‌چه قابل توجه باشد و روسا بتوانند از کارهای انجام شده تحلیل بگیرند، به صورت ملموس وجود نداشت. به همین دلیل با توجه به تجربیاتی که داشتیم، روش دیگری را پیاده کردیم.

وی افزود: یکی از اقدامات، آنالیز ورزشکاران بود. آنالیز چند مرحله دارد، این‌طور نیست که فقط به رکورد یا رنکینگ ورزشکاران نگاه کنیم. به همین دلیل رصد ورزشکاران را از چند جنبه مختلف از جمله پزشکی، سنجش (عملکرد آمادگی جسمانی)، رقبا و مسابقات. ضمن این که ورزشکار را نسبت به خودش در مسابقات مختلف می‌سنجیم تا متوجه شاخص‌های پیشرفت، ثبات یا روند نزولی ورزشکار شویم.

تابع ادامه داد: البته رشته‌های ورزشی متفاوت هستند و قاعدتا ما هم باید روش‌های مختلف را در سنجش ورزشکاران به‌کار می‌گرفتیم که همین کار را کردیم. ضمن این که روند کاری ورزشکاران را حداقل از ۲ سال قبل بررسی کردیم تا ببینیم شکست‌ها و پیروزی‌های حاصل شده ناشی از کسب یا از دست دادن امتیازات فنی بوده یا اخطارهای داوری. در مقوله اخطارهای داوری این مسئله برای‌مان بسیار مهم است که حق ورزشکار یا تیمی به ناحق پایمال نشود.

انجام آزمون‌های محرمانه با هدف تبدل تهدیدها به فرصت

وی افزود: یکی از بخش‌هایی که فعال کردیم، بخش پزشکی بود تا وضعیت سلامت ورزشکاران را بررسی کنیم. در این بخش، آکادمی ملی المپیک و فدراسیون پزشکی- ورزشی کمک بسیاری کردند. بخش عمده‌ای از کار به آزمون‌های آمادگی جسمانی اختصاص یافت. پیش‌تر این آزمون‌ها به‌روز نبود و با کمک کارگروه سنجش و ارزیابی که متشکل از ۱۵ نفر از اساتید دانشگاه‌ها هستند، آزمون‌های آمادگی جسمانی را به‌روزرسانی کردیم. نرم‌ها دوباره بررسی شد. جلساتی با فدراسیون‌ها برگزار کرده و آزمون‌ها را نهایی کردیم و درنهایت با چهره متفاوتی نسبت به گذشته آزمون‌ها برگزار شد. به این معنی که خروجی آزمون تنها با عدد به فدراسیون‌ها داده نمی‌شود بلکه حتما تحلیل و تفسیر آزمون هم به فدراسیون ارسال می‌شود.

رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی یادآور شد: در این تفسیرها مشکل ورزشکار و راه حل آن را ارائه می‌دهیم. با توجه به محرمانه بودن نتایج آزمون‌ها، طی جلسه‌ای این نتایج به صورت تفسیر در اختیار رئیس فدراسیون و کادرفنی مربوطه قرار داده شده و سپس نتیجه مکتوب آزمون‌ها هم به فدراسیون‌ها ارسال می‌شود. تا امروز که نزدیک به بازی‌های المپیک پاریس هستیم، این روند ادامه دارد. در بخش سنجش هم که مسئولیت آن با من است، کارها درحال انجام است. تقریبا دور اول آزمون بسیاری از فدراسیون‌هایی که موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند انجام شده و منتظر انجام دور دوم آزمون‌ها هستیم تا در بهبود عملکرد وضعیت ورزشکار کمکی به فدراسیون‌ها باشیم. در مباحثی چون تغذیه، پزشکی، مکمل‌ها و نیز کاهش وزن ورزشکاران (در رشته‌های مورد نیاز) بدون ایجاد آسیب‌دیدگی، کمک حال فدراسیون‌ها هستیم. هدف این است که پیش‌بینی کلی از وضعیت کاروان ایران در بازی‌های المپیک پاریس داشته باشیم تا طی این ارزیابی‌ها اگر افتی داریم، جلوی آن را بگیریم و به عبارتی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

افتتاح قریب‌الوقوع ۲ سالن ویژه و تخصصی در آکادمی

وی در واکنش به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ایزوله شدن آکادمی ملی المپیک از ابتدای سال ۱۴۰۳ و اختصاص این مجموعه صرفا به ورزشکاران المپیکی دست کم به مدت ۶ ماه تا زمان برگزاری المپیک هم گفت: از پیش از سال ۱۴۰۳ این اتفاق رخ داد و اولویت حضور در آکادمی با ورزشکارانی بود که موفق به کسب سهمیه المپیک شدند یا ورزشکارانی که در مسیر کسب سهمیه المپیک هستند. آزمون‌ها و سنجش‌ها فقط از این دسته از ورزشکاران انجام می‌شود. زمان تمرین صرفا در اختیار ورزشکارانی است که در حال آماده‌سازی برای المپیک هستند. طبق تاکید هیات اجرایی، رئیس و دبیرکل کمیته ملی المپیک، آکادمی ملی المپیک مکانی اختصاصی برای ورزشکاران حرفه‌ای است. البته خبرهای خوبی هم در راه است از جمله این که سالن بدنسازی ویژه بانوان در آکادمی ملی المپیک افتتاح خواهد شد. تعمیرات اساسی سالن انجام شده و در حال طی کردن مراحل پایانی است و برای این سالن تجهیزات جدیدی هم خریداری شده است.

تابع خاطر نشان کرد: سالن سنجش مجزا نیز خواهیم داشت که در این سالن فقط سنجش‌ها و آزمون‌های آمادگی جسمانی به صورت ایزوله برگزار می‌شود و در زمان برگزاری آزمون هیچ فردی به جز کادر فنی و ورزشکار در سالن حضور نخواهد داشت. در مجموع نرم‌افزارها و دستگاه‌هایی که نتایج دقیق‌تری ارائه می‌کنند خریداری شده، قسمت‌هایی که دارای عیوب بود برطرف شده. همه دستگاه‌ها طبق قراردادهای تعمیر و نگهداری، به‌روز هستند و کوچک‌ترین خرابی بلافاصله تعمیر خواهد شد و با شرکت‌هایی که تجهیزات از آن‌ها خریداری شده، قرارداد تجهیز و نگهداری بسته شده است.

تابع: به دنبال تعامل هستیم نه مچ‌گیری!/ روند کاری ورزشکاران از ۲ سال پیش بررسی شد

ترجیح می‌دهم بیشتر عمل کنم تا حرف بزنم!

وی در حالی از اقدامات زیربنایی انجام شده و تحولات صورت گرفته در مرکز نظارت بر تیم‌های ملی رونمایی کرد که زمان حضورش در راس این مرکز، کم‌ترین ارتباط را با رسانه‌ها داشته. وی در تشریح دلایل این اتفاق گفت: باید توجه داشت که مناف هاشمی به‌عنوان سخنگوی کمیته ملی المپیک معرفی شده‌ و او اشراف کامل به موضوعات دارد و ما هم در حال کمک هستیم. بعد از این که این مسئولیت به بنده سپرده شد، طی صحبتی که با آقایان خسروی‌فا و هاشمی داشتیم، قاعده را بر تاثیرگذاری گذاشتیم چون اگر قرار باشد تغییری صورت نگیرد و کار خروجی نداشته باشد، عملکردی نخواهیم داشت. تاثیرگذاری هم از طریق همدلی و همکاری با فدراسیون‌ها ایجاد خواهد شد. به‌شخصه بیشتر به دنبال عمل کردن هستم تا صحبت کردن. خدا را شکر ارتباط بسیار خوبی هم با فدراسیون‌ها داریم. همیشه گفته‌ام ما نقطه مقابل فدراسیون‌ها نستیم؛ همه با هم همکاریم و برای ارتقای نام ایران تلاش می‌کنیم. هرجا که می‌توانیم باید به فدراسیون‌ها کمک کنیم. همه اقدامات انجام شده برای آن است که بتوانیم گامی در راستای پیشبرد اهداف برداریم.

تابع ادامه دارد: این‌که بخواهیم مشخص کنیم که مثلا فلان ورزشکار از فلان رشته دچار فلان مشکل است، هیچ مزیتی برای ما ندارد. این یک مزیت برای فدراسیون است تا بتواند این ایراد را رفع کند. ما به دنبال مچ‌گیری نیستیم بلکه به دنبال تعامل برای رفع مشکلات هستیم تا کمک حال فدراسیون‌ها باشیم.

تشریح دلایل محرمانه بودن نتایج آزمون ورزشکاران

وی در پاسخ به این‌که چرا نتایج آزمون ورزشکاران به صورت محرمانه به فدراسیون‌ها و کادرهای فنی ارسال می‌شود، اظهار داشت: محرمانه بودن اطلاعات در همه کشورها هست. باید توجه داشت که ورزشکاران اعزامی به مسابقات مهم اعم از بازی‌های آسیایی و المپیک‌ها، ورزشکاران سطح بالای کشورها هستند و اطلاعات مربوط به این ورزشکاران باید به صورت محرمانه نگهداری شود. چون ممکن است این اطلاعات به دست رقبا بیفتد و از آن استفاده کنند. بسیاری از این اطلاعات محرمانه در کنار نقاط ضعف، حاوی بسیاری از نقاط قوت ورزشکار است. شاید یک ضعفی را بتوان به نقطه قوت تبدل کرد و یا یک نقطه قوت را بهبود بخشید و بهتر کرد. همه این‌ها در اطلاعات محرمانه ورزشکاران موجود است و قاعدتا مربی، سرمربی و رئیس فدراسیون باید از این نقاط ضعف و قوت اطلاع داشته باشد و دلیل محرمانه بودن آن این است که بتوانیم درنهایت به ورزش کشور کمک کنیم.

پیش‌بینی نتایج احتمالی کاروان المپیک شاید وقتی دیگر

تابع در واکنش به پیش‌بینی‌های صورت گرفته مرکز نظارت بر تیم‌های ملی از نتایج احتمالی کاروان ایران در المپیک پاریس گفت: هنوز مراحل کسب سهمیه باقی مانده و امروز نمی‌توان پیش‌بینی کاملا دقیقی در خصوص نتایج داشت. ورزشکاران خود و رقبا را رصد می‌کنیم. اولویت ما سنجش ورزشکار ما نسبت به خودش است و در مرحله بعد رقبا را می‌سنجیم. باید دقت کنیم که ورزشکاران ما و رقبایی که موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند، با چند درصد آمادگی‌شان در مسابقات شرکت می‌کنند و قاعدتا این دسته از ورزشکاران امروز نباید در مرز آمادگی ۱۰۰درصدی باشند. مراحل آماده‌سازی تا شروع بازی‌ها متفاوت است و ما هم در حال رصد دقیق این مراحل هستیم. نسبت به بررسی‌های انجام شده، درنهایت و بازه زمانی نزدیک به مسابقات پیش‌بینی خواهیم داشت اما باید توجه داشت که روز مسابقه اتفاقات مختلفی می‌افتد. شاید یک شانس طلا روز مسابقه حذف شود. امیدوارم بهترین‌ها برای کاروان ایران رقم بخورد و اتفاقاتی بهتر از پیش‌بینی‌ها ما رخ دهد.

تابع: به دنبال تعامل هستیم نه مچ‌گیری!/ روند کاری ورزشکاران از ۲ سال پیش بررسی شد

رد پیش‌بینی‌ها درخصوص کسب ۲ طلا و یک برنز در پاریس

رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی در واکنش به این‌که گفته می‌شود، پیش‌بینی‌ پنهان مسئولان ورزش کشور روی کسب ۲ طلا و یک نقره توسط ورزشکاران ایران در المپیک پاریس است، عنوان کرد: نمی‌دانم چطور چنین پیش‌بینی مطرح شده (می‌خندد). با توجه به بازه زمانی باقی‌مانده تا المپیک اگر امروز بخواهیم بگوییم که قطعا ۲ مدال طلا مثلا در کشتی، وزنه‌برداری یا تکواندو خواهیم گرفت، شاید اقدام زودهنگامی باشد چون هنوز در مرحله آماده‌سازی و رصد هستیم. ما به طور دقیق با فدراسیون‌ها در ارتباطیم و شاید یکی از مراحل محرمانگی ما و فدراسیون‌ها همین باشد.

وی گفت: این که می‌گویید پیش‌بینی‌ها روی ۲ طلا و یک برنز است را تایید نمی‌کنم؛ شاید تعداد مدال‌های‌مان بیشتر یا کم‌تر از این باشد. باید تحلیل‌هایمان به روز باشد. باید به یک نقطه دقیق برسیم تا با توجه به شرایط بگوییم مثلا فلان پیش‌بینی را داریم.

کاروان المپیک فعلا چالشی ندارد

وی در پاسخ به این‌که مهم‌ترین چالش کنونی کاروان ایران برای حضور در المپیک پاریس را در چه می‌بینید، گفت: با توجه به کادر مدیریتی کمیته، در حال حاضر واقعا چالشی نمی‌بینیم. خدا را شکر روند کاروان، روند خوبی است. زمان از دست رفته نداریم و هماهنگی‌ها درحال انجام است. ارتباط مدیریت، مرکز نظارت و آکادمی ملی المپیک با فدراسیون‌ها خوب است و شرایط خوبی داریم.

جهش نرخ ارز چالش اثرگذار و غیروزشی ما است

اما این که اتفاقات بیرون سازمانی از جمله جهش عجیب و غریب نرخ ارز تا چه اندازه می‌تواند کاروان ایران را در المپیک پیش رو دچار چالش کند، سوالی است که تابع در پاسخ به آن گفت: این‌ها اتفاقات غیرورزشی است. قطعا افزایش نرخ ارز در وهله اول فدراسیون‌ها را برای تهیه تجهیزات‌شان با چالش مواجه خواهد کرد. چون با توجه به تحریم‌ها تجهیزات ورزشی سخت به ایران داده می‌شود و این درحالی است که تجهیزات یک ورزشکار المپیکی باید به روز و مطابق با استانداردهای المپیک باشد. بنابراین بالا و پایین رفتن نرخ ارز و تحریم‌ها برای تامین تجهیزات ورزشی دچار چالش غیرورزشی خواهیم شد. البته این چالش‌ها در روند کار تاثیرگذار خواهد بود اما تلاش وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون این است که با این چالش هم کنار بیایند و از این تهدید هم فرصت بسازند.

احتمال انتخاب پرچم‌دار از المپین‌های آینده

کاروان ایران در یکی، دو تورنمنت از ورزشکارانی به‌عنوان پرچمدار استفاده کرد که شاهد حذف زودهنگام فرد انتخاب شده در آغاز تورنمنت بودیم. با توجه به این که تاکنون چند ورزشکار شاخص ایران موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند، حال این سوال پیش می‌آید که آیا کمیته ملی المپیک برای انتخاب پرچم‌دار کاروان المپیک پاریس به جمع‌بندی‌های اولیه رسیده است یا خیر.

تابع در این خصوص گفت: انتخاب پرچم‌دار شرایط خاصی دارد. جدا از این که انتخاب پرچم‌دار معیارهای خاصی دارد و حوزه ریاست کمیته ملی المپیک و دبیرکل درحال گرفتن مشورت برای انتخاب پرچم‌دار هستند اما باید به یکسری فاکتورهای فنی از جمله تاریخ مسابقه رشته‌های ورزشی هم توجه داشته باشیم. با توجه مطرح شدن بحث برابری جنسیتی در المپیک، باید یک پرچم‌دار زن و یک پرچم‌دار مرد در پاریس داشته باشیم و درحال بررسی هستیم. باید ابتدا سهمیه‌ها کامل شود و شاید پرچم‌دار کاروان از بین گزینه‌هایی باشد که در رقابت‌های پیش‌رو موفق به کسب سهمیه المپیک می‌شود. همه احتمالات را باید در نظر داشت.

پیش‌بینی کسب ۳۰ تا ۳۵ سهمیه برای المپیک پاریس

وی در پاسخ به پیش‌بینی مرکز نظارت از تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک پاریس هم گفت: پیش‌بینی ما کسب ۳۰ تا ۳۵ سهمیه المپیک است. یکسری از رشته‌های تیمی مثل بسکتبال متاسفانه موفق به کسب سهمیه نشدند. امیدواریم ورزشکارانی که هنوز شانس دارند، سهمیه‌ها را تکمیل کنند.

تابع: به دنبال تعامل هستیم نه مچ‌گیری!/ روند کاری ورزشکاران از ۲ سال پیش بررسی شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha