مصر در میانه مذاکرات صلح غزه به دنبال امنیت مرزی است

تهران- ایرنا- مقامات مصری می‌گویند برای کمک به ایمن‌سازی مرزها قبل از هرگونه تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به رفح، به کمک‌های مالی و امنیتی بیشتری نیاز دارند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری پولیتیکو، به گفته ۴ مقام از مصر، آمریکا و یک عضو رژیم صهیونیستی، مقامات مصری در مذاکرات با این رژیم درباره غزه، درخواست‌های زیادی شامل بودجه امنیتی و تجهیزات، به آمریکا ارائه کرده‌اند.

این پنج مقام گفتند، قاهره در ماه‌های اخیر از آمریکا درخواست کرده است که کمک به تامین بخش‌های اضافی از بودجه و تجهیزات نظامی جدید، مانند سیستم‌های امنیتی و راداری، برای تامین امنیت مرز با غزه در آمادگی برای تهاجم زمینی تل آویو به رفح را بررسی کند.

در این گزارش آمده است، مقامات آمریکایی با همتایان خود در قطر، مصر و نمایندگان رژیم صهیونیستی در حال بررسی نقشه راهی هستند که در نهایت به توقف درگیری ها برای آزادی همه اسرا در غزه منجر شود. به عنوان بخشی از این مذاکرات، رژیم صهیونیستی اعلام کرده است با انجام عملیات زمینی در رفح، تلاش خواهد کرد تا نیروهای حماس را از بخش جنوبی منطقه غزه حذف کند، مقامات مصری و آمریکایی به طور فزاینده ای بر این باورند که حمله به رفح در نهایت اتفاق خواهد افتاد.

مقامات مصری به شدت نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده اند و می گویند این تهاجم به ناچار صدها هزار نفر از مردم غزه را مجبور به فرار از جنوب به سمت مرزی می کند که احتمالاً تلاش می کنند از آنجا عبور کنند.

مقامات مصر گفتند: بودجه و تجهیزات اضافی درخواست شده مصر به ارتش این کشور کمک می کند تا با هجوم احتمالی ساکنان غزه به مرز خود مقابله کند.

دو مقام آمریکایی گفتند، درخواست‌های مصر در میانه مذاکرات گسترده بین‌المللی، لایه‌ای از پیچیدگی را به مذاکرات اضافه و سرعت آن‌ها را کند کرده است.

عضو رژیم صهیونسیتی گفت: برای حمله به رفح ما واقعاً به تأیید مصر نیاز داریم. آنها نگران مرزهایشان هستند و نمی خواهند همه مردم غزه در رفح اسکان داده شوند.

وزارت خارجه مصر و وزارت خارجه آمریکا نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

سومین مقام آمریکایی گفت: واشنگتن در هفته‌های اخیر در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد مرزهای خود، گفتگو با مصری‌ها را تسریع کرده است.

حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای فرار از جنگ از دیگر مناطق غزه به رفح گریخته اند. مصری ها اظهار می کنند: آنها جای دیگری برای رفتن به جز منطقه مرزی ندارند، زیرا اسرائیل تا حد زیادی از حرکت آنها به سمت شمال جلوگیری کرده است.

پولیتیکو نوشت: این امکان وجود دارد که قاهره از کشورهای دیگر به طور ویژه کشورهای عربی کمک بگیرد اما در اوایل ماه جاری میلادی، مقامات آمریکایی در حال آماده شدن برای ارائه طرحی به اسرائیل برای کمک به امنیت مرزی به جای حمله به رفح بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha