شب نوزدهم ماه رمضان ، امامزاده صالح شمیران میزبان عاشقان

شمیرانات - ایرنا - امامزاده صالح ابن احمد در شمیران شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در شب قدر اول میزبان عاشقان و مومنان بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم شب زنده داری واحیای لیالی قدر آستان مقدس امامزاده صالح (ع) در شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان کریم از ساعت ۲۲ الی دو بامداد با سخنرانی و روضه‌خوانی برگزار می‌شود.

حرم مطهر امامزاده صالح (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام هشتم شیعیان، در مرکز بازارچه سنتی تجریش (منطقه یک تهران) واقع شده است.

شب نوزدهم ماه رمضان ، امامزاده صالح شمیران میزبان عاشقان

کتاب مراقد المعارف و بحر الانساب، امامزاده صالح(ع) را فرزند امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) دانسته است که پس از اعلام ولایتعهدی امام رضا(ع)، به همراه دیگر برادرانش از بغداد به‌سمت خراسان حرکت کردند، تا آنکه وارد شمیران شد و در تجریش به‌دست شخصی به شهادت رسید.

پایگاه جامع امامزادگان نیز به استناد کتاب‌های ریاض الانساب، کنز الانساب، حیاة الامام موسی بن جعفر(ع)، ناسخ التواریخ، انوار المشعشعین، منتخب التواریخ، آثار تاریخی تهران و جغرافیای تاریخی شمیران، امامزاده صالح(ع) را فرزند بلافصل موسی بن جعفر(ع) به شمار می‌آورد.

مراسمات احیاء و شب قدر در امامزاده علی‌اکبر (ع) چیذر، کهف الشهدا ولنجک، تکیه بزرگ نیاوران و حسینیه امامزاده عبدالله (ع) جائیج لواسان در شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان برگزار می شود .

شب زنده داری در آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر (ع)

شب نوزدهم ماه رمضان ، امامزاده صالح شمیران میزبان عاشقان

مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر (ع) نیز با سخنرانی ، مناجات‌خوانی و مداحی مادحین اهل بیت ۱۰ ، ۱۲ و ۱۴ فروردین ماه از ساعت ۲۳ میزبان شب زنده‌داران لیالی القدر برگزار شد.

آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر (ع) که منتسب به امام چهارم شیعیان است، در محله چیذر منطقه یک تهران قرار دارد. این حرم مطهر دارای مزاری‌ است که ۵۸۷ شهید عظیم الشان در آن به خاک سپرده شده‌اند. این امر بر اهمیت آن افزوده و به یکی از پایگاه‌های مهم مذهبی پایتخت تبدیل شده است.

خانواده شهدا در امامزاده سیدناصرالدین قران سر گرفتند

شب نوزدهم ماه رمضان ، امامزاده صالح شمیران میزبان عاشقان

خانواده معظم شهدا به همراه عاشقان حضرت امیر المومنین، هیات رایت الرضا و روزه داران شب نوزدهم ماه مبارک رمضان را در امامزاده سیدناصرالدین قران سر گرفتند.

هیات خانواده شهدا در زمان جنگ تحمیلی در دو مکان سنگرهای مقاومت در خط مقدم جبهه و همزمان در این مکان مقدس برگزار گردیده و با پایان سالهای دفاع مقدس این مراسم با حضور چشمگیر رزمندگان جانبازان و خانواده معظم شهدا ادامه دارد.

امامزاده سیدناصرالدین (ع) شجره نامه و سلسله اش به نقل از مرحوم حضرت آیت الله عظمی مرعشی نجفی (ره) که صاحب علم انساب بوده اند این گونه ذکر شده است: سید ناصرالدین بن سید احمد بن سلطانعلی بن محمد بن علی امام باقر (ع) می باشد. سیدسلطانعلی همان امام زاده مدفون در اردهال است که فرزند بلافصل امام پنجم(ع) می باشد. مدفن سید احمد (ع) پدر بزرگوار سید ناصرالدین (ع) نیز در اصفهان قرار دارد. طبق نقل آیت الله مرعشی نجفی (ره) عمده سادات طالقان از جمله سید ابوالحسن و سید محی الدین طالقانی به حضرت سیدناصرالدین(ع) می رسند. بقعه این امامزاده در خیابان خیام روبروی بازار تهران واقع شده است.

نوای الغوث الغوث مردم روزه دار ملارد در اولین شب از لیالی قدر 
مردم مومن و روزه دار شهرستان ملارد در نخستین شب از لیالی قدر ماه مبارک رمضان امسال ، با حضور در بقاع متبرکه ، گلزارهای ۹شهدا و مساجد سطح شهرها و روستاهای این شهرستان ، ضمن قرآن به سر گذاشتن و قرائت دعای جوشن کبیر ، به شب زنده داری ،تضرع و مناجات با پروردگار خود پرداختند . 

به گزارش ایرنا در مراسم معنوی و پرفضیلت شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که در آن خانواده های ملاردی بهمراه جوانان و نوجوانان خود حضور داشتند ،خطبا و سخنرانان از فضیلت های این شب پربرکت و سراسر نور و رحمت گفته ، سپس سایر اعمال مربوط به شب های قدر را به جا آورده و در شب ضربت خوردن امیرالمومنین علی ع به عزاداری و سوگواری پرداختند.

بر اساس این گزارش شرکت کنندگان در مراسم احیای شب قدر در گلزار شهدای شهر ملارد در گفتگو با ایرنا اول خواسته خود را فرج امام زمان عج و بعد از آن آمرزش گناهان ، عاقبت به خیری برای جوانان ،شفای مریضان ،گشایش در امورات دنیوی و معیشتی هموطنان و نابودی اسرائیل و نجات مردم مظلوم و بی دفاع غزه از دست صهیونیست ها را از درگاه خداوند مسئلت داشتند .

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست. قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن می‌گوید. براساس آیات قرآن و روایات، ارزش شب قدر بیش از هزار ماه است. این شب بافضیلت‌ترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند.

زمان دقیق شب قدر، روشن نیست؛ ولی بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ این ماه دانسته شده است. شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تأکید بیشتری دارند.

شیعیان در این شب‌ها با الگوگیری از معصومین(ع)، به شب‌زنده‌داری، تلاوت قرآن، دعا ، عبادت و مذاکره علمی و کسب دانش و معرفت می‌پردازند. ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شب‌ها نیز به اهمیت آن نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام با آیین‌های شب قدر همراه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha