۱۰ فروردین ۱۴۰۳، ۲۰:۵۷
کد خبرنگار: 2055
کد خبر: 85430290
T T
۱۰ نفر

برچسب‌ها

حامیان افراطی نتانیاهو، پشتوانه مالی خود را از دست دادند

تهران- ایرنا- دادگاه عالی اسرائیل اعلام کرد محصلان ارتدوکس افراطی در مدارس مذهبی یهودیت، دیگر یارانه تحصیلی دریافت نخواهند کرد، این حکم می‌تواند نخست وزیری بنیامین نتانیاهو را به چالش بکشد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از تارنمای خبری شبکه «ان. بی. سی»، دادگاه عالی اسرائیل روز پنجشنبه دستور پایان دادن به بودجه این رژیم برای دانشجویان افراطی ارتدوکس موسوم به «یشیوا» را که در ارتش خدمت نمی کنند، صادر کرد؛ حکمی که می‌تواند جایگاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در جریان جنگ در غزه بیش از پیش به خطر بیندازد.

رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با ضرب‌الاجل جداگانه‌ای برای ارائه یک طرح خدمت وظیفه اجباری جدید مواجه است، زیرا جنگ در غزه، خشم عمومی را در مورد معافیت‌ها برای ارتدوکس‌های افراطی برانگیخته است، این یک نقطه تنش طولانی مدت است که اکنون می‌تواند تحولات سیاسی را به همراه داشته باشد.

دادگاه، فشار جدیدی بر نتانیاهو وارد کرده که ائتلاف شکننده اش تا حدی متکی به دو حزب افراطی ارتدوکس است که خواستار باقی ماندن این معافیت ها هستند.

فروپاشی کابینه نتانیاهو، این رژیم را به مسیری سوق خواهد داد که نظرسنجی ها نشان می دهد؛ او احتمالاً شکست خواهد خورد.

در همین حال، کابینه جنگ نتانیاهو دارای ژنرال‌های نظامی میانه‌رو است که از ناامیدی فزاینده‌ای در میان عموم یهودیان اسرائیلی درباره این واقعیت که افراطی‌های ارتدوکس حتی در بحبوحه جنگ با حماس از خدمت معاف شده‌اند، سخن گفته‌اند.

بیشتر مردان یهودی در سرزمین های اشغالی، باید نزدیک به سه سال در ارتش خدمت کنند، در حالی که زنان یهودی باید دو سال اجباری خدمت کنند اما برای دهه‌ها، معافیت‌هایی برای ارتدوکس‌های افراطی که حدود ۱۳ درصد از اعضای رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند، وجود دارد تا به آنها اجازه تحصیل تمام وقت در مدارس مذهبی را بدهد.

دادگاه عالی قبلاً حکم داده بود که این معافیت ها تبعیض آمیز هستند و به کابینه نتانیاهو تا دوشنبه فرصت داد تا طرح جدیدی را ارائه و به این نگرانی ها رسیدگی و تا ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر ۱۴۰۳) آن را تصویب کند.

دادگاه عالی به طور جداگانه دستور موقت خود را صادر کرد که این رژیم را از تأمین یارانه ماهانه برای دانش آموزان یشیوا که بین ۱۸ تا ۲۶ سال سن دارند و در سال گذشته از خدمت وطیفه اجباری مهلت دریافت نکرده اند، منع می کند و این وجوه قرار است از اول آوریل (۱۱ فروردین) مسدود شود.

ایستگاه تلویزیونی کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت: یارانه ها می تواند به طور موقت توسط صندوق های اختیاری ائتلاف حاکم پوشش داده شود، این حکم حدود یک سوم از حدود ۱۸۰ هزار محصل مدارس مذهبی را که از رژیم برای تحصیل تمام وقت یارانه دریافت می کنند، تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اعضای میانه‌روی کابینه جنگ نتانیاهو که هر دو ژنرال نظامی بازنشسته هستند، از همه جناح‌ها خواسته‌اند تا در تلاش‌های جنگی این کشور مشارکت کنند.

ارتدوکس های افراطی گفته اند خدمت اجباری، شیوه زندگی و تعهد آنها به اجرای احکام یهودی را که می گویند از اسرائیل به اندازه ارتش آن محافظت می کند، تهدید می کند.

آریه دری، رئیس حزب افراطی ارتدوکس شاس، تصمیم دادگاه را «قلدری بی‌سابقه دانشجویان تورات در کشور یهود» خواند.

یک نظرسنجی که در ماه مارس انجام شد نشان داد که اکثر ساکنان سرزمین های اشغالی می‌خواهند تغییراتی در معافیت‌های ارائه شده به جامعه حریدی ایجاد شود.

در میان پاسخ دهندگان، اکثریت (۷۰ درصد) گفتند که فکر می کنند باید تغییراتی در معافیت های داده شده به حریدی ها ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، حریدی‌ها یا یهودیان ارتدکس افراطی، بنیادگرایان شاخه یهودیت ارتدکس هستد. آنان باورهایشان را به‌طور مستقیم برگرفته از موسی و تورات نازل شده بر او در طور سینا می‌دانند. آنها اغلب در محله‌ها و شهرک‌های تماماً ارتدوکس‌نشین زندگی می‌کنند. کودکان حریدی در مدرسه عمدتاً تورات و تلمود می‌خوانند. پسرها باید در بزرگسالی و در حقیقت تا پایان عمر بیشتر وقت‌شان را صرف تحصیل این متون مذهبی کنند.

موضوع خدمت وظیفه اجباری صهیونیست های حریدی، از جمله پیچیده ترین مشکلاتی است که رژیم صهیونیستی از زمان اعلام موجودیت با آن مواجه بوده است و این امر، باعث ایجاد مشکلات سیاسی بزرگی بین جریانات سیاسی راست‌گرا و چپ‌گرای این رژیم شده است. به طوری که چپ‌گرایان خواستار وادار کردن آنها به وظیفه اجباری هستند و راست‌گرایان ضمن دفاع از آنها، از وادار کردن آنها به انجام این کار خودداری می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha