۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۲۴
کد خبر: 85430351
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ندای بک یا الله قشموندان تا عرش الهی بلند شد

۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۲۴
کد خبر: 85430351
ندای بک یا الله قشموندان تا عرش الهی بلند شد

قشم - ایرنا - همزمان با شب اول قدر ندای بک یا الله ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس به درگاه خداوند سبحان تا عرش الهی بلند شد و ندای الغوث، الغوث جوشن کبیر به فضای این شب رحمانی جلوه ای معنوی و عرفانی داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرزمین آب و آفتاب جمعه شب و بامداد شنبه شاهد لحظات شیرین و به یاد ماندنی خلوت بندگان نادم با معبود خویش بود.

دیشب و همزمان با فرا رسیدن شب های قدر و ایام ضربت خوردن و شهادت امام اول شیعیان حضرت علی(ع) تمامی مساجد جزیره قشم در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس میزبان مردم موحد و مومن این جزیره و شب زنده داران و عزاداران آن امام همام بود.

ندای استغفار و الهی العفو قشموندان در اولین شب از لیالی پر فیض قدر از مساجد اهل تشیع و تسنن این جزیره، آسمان تیره شب را شکافت و ساحل نشینان خداجوی بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس در شهرها و روستاهای سراسر این جزیره پس از به جای آوردن نماز جماعت مغرب و عشا، دعای جوشن کبیر را خوانند و سپس آیین شب قدر را به جا آوردند و تا سحرگاه به درگاه حضرت احدیت، نیایش و ستایش کردند.

همزمان با سحر نوزدهم ماه مبارک رمضان و ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی(ع) مومنان مکتب توحید در این مراسم با دعا و توبه به درگاه خداوند رحمان و با توسل به خاندان عصمت و طهارت (ع) از خدای خود طلب عفو و هدایت کردند.

در این مراسم معنوی سخنرانان و واعظان درباره رمضان، جایگاه و اهمیت شب های قدر و همچنین جایگاه و شخصیت ارزشمند و والای حضرت امیر مومنان، حضرت علی (ع) بیاناتی ایراد کردند و جزیره نشینان قشمی که با نیت بلندشان در اطاعت و بندگی عابدشان، با روزه داری، تشنگی را شرمنده حق جویی و خداطلبی خویش می کنند، در شب پر خیر و برکت قدر، بر قدر و اندازه بندگی خویش افزودند و با ندای الغوث الغوث، قرآن به سر، به سوی درهای رحمت الهی شتافتند.

حضور جوانان و نوجوانان به ویژه دختران و پسران قشمی در حالی که عاشقانه به درگاه خداوند اشک می ریختند جلوه ویژه و روحانی به این آیین باشکوه داده بود.

صدها زن و مرد و پیر و جوان این جزیره شب گذشته در مساجد و منازل خود با گرفتن احیا و شفیع قرار دادن امیرالمومنین حضرت علی(ع) دستان خود را به سوی مغفرت بی منتهای الهی به آسمان بلند کردند تا از گناه تطهیر شوند.

عده زیادی از مردم جزیره قشم در اولین شب قدر با خواندن نمازهای صدرکعتی، خواندن دعای جوشن کبیر، دعای ابوحمزه ثمالی، قرآن گرفتن بر سر و دیگر مناجات امشب را تا سحر سپری کردند.

به درستی شب قدر، در گرانبهای صدف و قلب ماه رمضان است که دل عاشقان و سالکان کوی دوست را در ماه ضیافت خداوندی می رباید.

شب قدر گشودن گسترده ترین سفره لطف و نعمات خداوندی است و در این شب سفره دل بندگان نیز گشوده می شود و در پیشگاه خداوندی چون ابر بهار اشک می ریزند تا چهره دل را از آب توبه بشویند و پاک شوند.

ارزش و فضیلت شب های قدر قابل بیان نیست و قلم از نگارش آن ناتوان است اما هر انسان به اندازه وسع و ظرفیت درونی خود باید تلاش کند تا توشه ای را از شب های قدر برای آخرت خود ذخیره کند.

خدا در شب قدر حوادث یک سال را تقدیر می کند و زندگی، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایی دیگر از این قبیل را مقدر می ‌سازد که فرشتگان به امر پروردگار، آن را انجام می دهند و شیطان در این شب بیرون نمی‌آید تا صبح آن طلوع کند.

شب قدر، شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی رسد و عمل در آن بهتراز عمل در هزار ماه است.

در این شب برنامه های یک سال هر کس مقدر می شود.

شب اول که سپری شد دو شب دیگر قدر را از دست ندهیم.

شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به عنوان لیالی قدر در نزد مسلمانان از عظمت خاصی برخوردار است، مردم در این شب‌ها به اعمال خاص همانند قرائت دعا، اقامه نماز و مستحبات پرداخته و تا سحر شب زنده داری می‌کنند.

(شب اول) امسال برابر با روز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳، (شب دوم) روز یک شنبه ۱۲ فروردین و (شب سوم) روز سه شنبه ۱۴ فروردین است.

۲۱ رمضان سال چهارم هجری قمری حضرت علی(ع) نخستین امام مسلمانان و شیعیان جهان، آن مظهر عدالت و رافت، به شهادت رسید.

حضرت علی(ع) پسر عم و داماد حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام بر اثر ضربت شمشیر زهر آلود ابن ملجم مرادی، از خوارج متعصب به شدت مجروح شد و سرانجام در چنین روزی به شهادت رسید و مسلمانان را در سوگ خویش فرو برد.

حضرت علی(ع) در همه مقاطع مخاطره آمیز تاریخ صدر اسلام در کنار حضرت محمد(ص) حضور داشت.

امام علی(ع) بعد از جنگ نهروان مصمم شد معاویه را سرکوب کند و مشغول تهیه مقدمات نبرد بود که هنگام سحر به دست ابن ملجم مرادی در مسجد کوفه به شهادت رسید.

قشم با وسعت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha