۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۱۸
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 85430527
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جاده معلمان - جندق با نگاه ملی جان می‌گیرد؟

۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۱۸
کد خبر: 85430527
جاده معلمان - جندق با نگاه ملی جان می‌گیرد؟

سمنان - ایرنا - ایمن‌سازی جاده معلمان - جندق و بالعکس محور اتصالی استان‌های سمنان و اصفهان رکورددار تصادف‌های مرگبار نیازمند عزم، انسجام و تلاش برای تخصیص اعتبار ملی از جمله سفر دور دوم رییس‌جمهور به منظور حفظ جان هموطنان و پاسخ به مطالبه‌های مردمی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محور دوطرفه و کم‌عرض معلمان دامغان - جندق اصفهان جزو مسیرهای اصلی و اتصال جنوب به شمال کشور و بالعکس طی سال، حوادث جاده‌ای بسیاری را رقم می‌زند و انسان‌های زیادی را به کام مرگ می‌کشاند؛ در آخرین حادثه، تصادف مرگبار بر اثر برخورد ۲ دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ و سواری هیوندا سوناتا در نهم فروردین ۱۴۰۳ در محدوده استان سمنان، ۹ نفر از هموطنان در صحنه تصادف جان باختند، تا ورقی دیگر از قصه پر غصه جاده مرگ باشد.

جاده مرگ معلمان - جندق با نگاه ملی جان می‌گیرد؟

خودرو هیوندا چهار سرنشین داشت که همه سرنشینان فوت کردند و پژو ۴۰۵ طبق بررسی‌ها ۶ سرنشین داشت که پنج نفر فوت شدند و یک نفر پسر پنج ساله با شکستگی در چندین ناحیه تنها مصدوم حادثه زنده ماند، اما تا آخر عمرش یتیم شد و حسرت داشتن پدر و مادر بر دلش جاویدان.

پس از وقوع این حادثه دلخراش با حضور سردار حسن مومنی رییس پلیس راه کشور و کارشناسان استان سمنان زوایا و علل تصادف سهمگین ۲ خودرو در محور جندق- معلمان بررسی و خستگی و خواب آلودگی راننده سوناتا مقصر حادثه اعلام شد.

رییس پلیس راه کشور گفت: علت اصلی این حادثه خستگی، خواب آلودگی و انحراف به چپ خودروی سوناتا است و خودرو ۴۰۵ هم به علت اینکه از کیفیت لازم برخوردار نبود شدت آسیب‌های جانی این تصادف را بالابرد.

رییس پلیس راه استان سمنان نیز با اشاره به اینکه راننده خودرو سوناتا از قشم حرکت و بیش از یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر را بدون توقف طی کرده بود، افزود: آخرین دوربینی که تردد این خودرو را ثبت کرده شب قبل حادثه در جاده انار - یزد بود و با توجه به ساعت تصادف مشخص است راننده بدون استراحت در حال تردد و خواب آلود بود.

حسین درخشان سرپرست جمعیت هلال احمر استان سمنان هم نبستن کمربند را یکی دیگر از عوامل مرگبار در این حادثه برشمرد و گفت: با توجه به آتش سوزی و شدت آسیب اقدامات این ماموریت در دقایق اولیه با اطفای حریق ۲ خودرو با همکاری آتش نشانان آغاز شد.

در عین حال کارشناسان دیگری درباره این تصادف دلخراش می‌گویند نمی‌دانیم به کیفیت خودروهایی از جمله سوناتا شک کنیم، یا اینکه ایمنی محور جندق - معلمان اینقدر کم است.

برخی مسوولان استانی نیز با وجود حجم زیاد ترددها و آمار بالای تصادف‌های منجر به فوت و جانباختن ۱۴ نفر در مدت ۶ ماه در محور دامغان - جندق، تاکید دارند که این جاده فرعی است و نباید درگیر حاشیه شد.

حادثه‌ای مرگبار دیگر در کمتر از ۶ ماه در آبان ۱۴۰۲ در محور دامغان به جندق در محدوده استان سمنان مربوط به تصادف رخ به رخ یک دستگاه کامیون با خودروی سواری تیبا بود که پنج کشته در صحنه بر جاگذاشت.

در کنار خاطره‌های تلخ خانواده‌ها از جان‌باختن بستگان خود در این محور، حادثه تلخ هشت خرداد ۱۳۹۱ و فوت شدن چهار نفر از نیروهای معلم به نام‌های سعید خطیبی، رضا قاسمی برمی، حسین میرزایی و علیرضا زحمتکش نیز در خاطر مردم دامغان ماندگار است.

جاده مرگ معلمان - جندق با نگاه ملی جان می‌گیرد؟

این سانحه در کیلومتر ۴۲ محور مذکور و بین یک دستگاه پراید و یک کامیون رخ داد و بر اثر آن، چهار سرنشین خودروی پراید در دم فوت شدند، علت این سانحه انحراف به چپ خودروی پراید و برخورد شاخ به شاخ با کامیون بود که در صورت ۲ بانده بودن محور، این گونه حوادث رخ نمی‌داد.

طبق تحقیقات در اواخر دهه ۹۰ خورشیدی هزینه کشور برای یک فرد ۴۰ ساله دارای تحصیلات عالیه و اثرگذار در جامعه در حدود ۱۰ میلیارد ریال است و متاسفانه میانگین سنی افراد جان‌باخته در سوانح رانندگی ۳۵ تا۵۰ سال است؛ پس رعایت اصل «هر ۲ ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت رانندگان» و رانندگی با سرعت مطمئنه و ارتقای ایمنی راه‌ها با درنظر گرفتن اعتبارات ملی با همراهی و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به عنوان راهکار کاهش حوادث دردناک و تلخ را نباید فراموش کرد.

طول محور دامغان - جندق به عنوان محور اتصالی استان سمنان به استان اصفهان از دشت کویر ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۰ کیلومتر آن در محدوده شهرستان دامغان استان سمنان و ۳۰ کیلومتر آن در استان اصفهان قرار دارد.

پیشینه ایجاد بزرگراه دامغان به جندق به دولت پنجم برمی‌گردد و با توجه به افزایش تردد و تصادفات مرگبار، ۲ بانده شدن این محور از سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت.

عملیات ساخت محور دامغان به جندق در ۲۴۰ کیلومتر محدوده استان سمنان، در ۱۱۸ کیلومتر ابتدایی توسط سه پیمانکار در سال ۱۳۹۹ در حال انجام بود که طبق شنیده‌ها در همان زمان گفته بودند هیچ عملیات عمرانی در ۱۲۰ کیلومتر نهایی انجام نمی‌شود و این موضوع نگران کننده است.

اکنون در بهار ۱۴۰۳ طی بررسی‌ها مسوولان اعلام کردند وظیفه ساخت راه با اداره‌کل راه و شهرسازی و نگهداری آن با اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و اجرای عملیات چهار باند کردن محور دامغان به معلمان به طول ۱۰۰ کیلومتر توسط سه پیمانکار در دست پیگیری و اجرا است.

مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد علاوه بر عرض کم جاده دوطرفه معلمان - جندق، این جاده از روکش آسفالت مناسبی هم برخوردار نیست و علاوه بر خطرها و صدمه‌های جانی، به خودروهای سواری عبوری در این مسیر نیز آسیب زیادی وارد می‌کند.

یکی از رانندگانی که برای عزیمت به یکی از استان‌های مرکزی یکبار هر ۲ مسیر رفت و برگشت را از جاده دامغان - جندق با خودرو شخصی پیموده بود روز شنبه با ابراز گلایه شدید از وضعیت نامناسب این جاده به خبرنگار ایرنا تاکید کرد که محال است که بار دیگر با تردد در این مسیر جان خود و خانواده‌اش را به خطر بیاندازد.

تاکید امام جمعه دامغان بر ارتقای ایمنی محور جندق - معلمان

امام جمعه دامغان در خطبه‌های دومین نماز جمعه سال ۱۴۰۳ دامغان در مصلای این شهرستان با انتقاد به وضعیت تصادفات جاده‌ای بیان کرد: حادثه تلخ و اسف بار تصادف خونین در محور معلمان دامغان - جندق اصفهان به فوت ۹ نفر از هموطنان انجامید.

حجت الاسلام محمد حسن رستمیان با بیان اینکه محور معلمان - جندق از جمله محورهای پر تصادف است، ابراز کرد: از مسئولان انتظار داریم فکری به حال این جاده کرده و در راستای تکمیل ۲ بانده شدن این محور تسریع داشته باشند.

واکنش رییس‌کل دادگستری استان سمنان به تصادف مرگبار جاده جندق - معلمان در دامغان

رییس‌کل دادگستری استان سمنان نیز در واکنش به تصادف مرگبار جاده جندق - معلمان در دامغان، قضایی مربوطه را مکلف کرد با بسیج مسئولان اجرایی، انتظامی و راهور نسبت به افزایش سطح ایمنی جاده و کاهش تصادفات در روزهای پایانی نوروز امسال، نسبت به حفظ جان مسافران حساس شوند.

محمد جعفر عبداللهی در پی وقوع سانحه مرگبار رانندگی در جاده جندق - معلمان که منجر به جان باختن ۹ نفر و مصدوم شدن یک کودک شد، افزود: موقعیت جغرافیایی استان سمنان به نحوی است که در زمره محورهای مواصلاتی پرتردد به ویژه در طول سال محسوب و سالانه اتفاقات متعددی در اثر سوانح جاده‌ای منجر به جان باختن و صدمه بدنی بسیاری از هموطنان می‌شود.

وی تصریح کرد: در نشست‌های مختلف با مدیران قضایی و مسئولان اجرایی، انتظامی و راهور استان کاهش نقاط حادثه خیز و افزایش ایمنی جاده‌ها مورد تذکر واقع شده و مطالبه جدی دستگاه قضایی از مسئولان مربوطه افزایش ایمنی در طول جاده‌های استان است.

وی با بیان اینکه حادثه محور جندق معلمان منجر به جان باختن و صدمه دیدن ۱۰ نفر از هموطنان شد و کام مردم را تلخ کرد، اضافه کرد: جلوگیری از تکرار چنین حوادث احتمالی در روزهای پایانی سفرهای نوروزی سال جاری، وظایف خطیر دستگاه‌های مسئول را دوچندان می‌کند.

جاده مرگ معلمان - جندق با نگاه ملی جان می‌گیرد؟

عبداللهی بیان کرد: به مدیران قضایی شهرهای دامغان و امیرآباد دستور داده شد با برگزاری نشست مشترک با حضور مسئولان اجرایی، انتظامی و راهور استان علاوه بر شناسایی و رفع نقاط ضعف، افزایش سطح ایمنی جاده را با اقدام‌های فوری پیگیری کرده و نسبت به حفظ جان مسافران حساس باشند.

وی با تاکید بر اینکه اقدام‌های پیشگیرانه باید قبل از وقوع حوادث انجام شود، گفت: ضروری است مواردی از جمله میزان حضور و اثرگذاری پلیس، خط‌کشی استاندارد و تعیین خطوط موزیکال ایمنی جاده، هشدار سبقت غیرمجاز و رعایت سرعت مجاز، شناسایی نقاطی که امکان برقراری ارتباط تلفنی ندارد و رفع مشکلات مخابراتی، افزایش علائم راهنمایی رانندگی و پایگاه‌های امدادرسانی و ایجاد ایستگاه‌های الزام خیرخواهانه مسافران به استراحت و توقف کوتاه به سرعت اتفاق بیفتد.

رییس‌کل دادگستری استان سمنان تاکید کرد: معیارهای هفت گانه افزایش ایمنی راه موضوعی است که منجر به بهسازی و ارتقای ایمنی راه‌ها و اصلاح نقاط پرتصادف شده و ارتقای سطح ایمنی راه‌ها و تامین الزام‌های آن متناسب با نوع جاده مبنای عمل مسئولان مربوطه قرار گیرد و عدم تحقق آن به بروز برخورد قهری دستگاه قضایی منجر خواهد شد.

عبداللهی با ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان افزود: امنیت سفر و کاهش نقاط حادثه خیز سراسر استان از سوی دادستان مرکز استان مطالبه خواهد شد و عدم انجام تکالیف از سوی مسئولان مربوطه، پاسخگویی آنان در مراجع قانونی صالح را به وجود می‌آورد.

رییس‌کل دادگستری استان سمنان خاطر نشان کرد: افزایش سطح ایمنی جاده‌ها و کاهش نرخ حوادث و تلفات جاده‌ای با اقدام‌های همزمان مردم و مسئولان حاصل می‌شود، اما مسئولان موظفند زمینه‌های کیفی سفر امن برای مردم را فراهم آورند و مردم نیز با رعایت قوانین می‌توانند تا حد زیادی از بروز حوادث پیشگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با توجه به خطرآفرین بودن این محور، ۲ بانده شدن و رسیدگی بهتر به این جاده از درخواست‌های اصلی بازماندگان متوفیان و مردم دامغان و دیگر شهرستانهای همجوار است که امید می‌رود با تخصیص اعتبار لازم از جمله سفر دور دوم رییس جمهور به استان سمنان شاهد پیشرفت سریع‌تر اجرای طرح عمرانی در این محور باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha