مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

ساری - ایرنا - ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ مانند سال‌های پیش از آن پر از رخدادهای مختلف و خبرهای مختلف بود که بخشی از آن‌ها مانند ناکامی‌های پیاپی فوتبال استان در لیگ‌های برتر فوتبال، فوتسال مردان و فوتسال بانوان ناخوشایند بود و بعضی دیگر نیز مانند کسب قهرمانی‌های ورزشکاران استان در میادین مختلف کام مازندرانی‌ها را شیرین کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران استان سرآمد ورزش کشور است و هر سال برای این استان با صدها خبر و رخداد ورزشی متعدد به پایان می‌رسد. رویدادها و خبرهای ورزشی مازندران طی یک سال آن‌قدر زیاد هستند که نتوان در قالب یک گزارش به آن‌ها پرداخت. اما رصد برخی از خبرها و رخدادهای ورزشی مازندران به استناد تعدادی از مطالبی که روی خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفته می‌تواند نمایی کلی از ورزش این استان قهرمان‌پرور را ارائه دهد.

بر اساس آمارهای رسمی کسب ۳۱۵ مدال رنگارنگ از میادین ورزشی بین‌المللی، آسیایی و جهانی، برگزاری ۱۸ مجمع انتخابات هیئت‌های ورزشی استان، برگزاری مراسم باشکوه تجلیل از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی و میزبانی از چندین رویداد ورزشی ملی و بین‌المللی فقط بخشی از موارد ثبت شده در کارنامه ورزشی مازندران طی سال ۱۴۰۲ است. ورزشکاران مازندرانی طی سال گذشته ۳۱۵ مدال شامل ۱۲۶ طلا، ۸۷ نقره و ۹۸ برنز کسب کردند که سهم مردان ۲۴۲ مدال و سهم زنان ۶۹ مدال بود.

در این نوشتار به استناد اخباری که روی خروجی ایرنا قرار گرفت به تفکیک ماه‌ها و ترتیب برگزاری رخدادها یک نگاه کلی تقویمی و تاریخچه‌ای به ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ داریم:

فروردین

تیم کونگ‌فو مازندران در نخستین روز سال با ۲۰ کونگ فو کار و با هدایت علی ملکی قهرمان رقابت‌های کونگ‌فواوسیما(هنرهای فردی) کشور شد.

در سومین روز فروردین پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه جهانی کشتی آخرین رده‌بندی کشتی آزاد و فرنگی در اوزان مختلف را معرفی کرد که حسن یزدانی، رضا اطری، رحمان عموزاد، یونس امامی، محمد نخودی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع مازندران در بین رتبه‌های اول تا سوم اوزان خود قرار گرفتند و محمدهادی ساروی فرنگی‌کار آملی نیز رتبه سوم وزن ۹۷ کیلوگرم را به خود اختصاص داد.

پنجم فروردین رئیس پلیس فتا مازندران اعلام کرد که اعضای باند ۲۱ نفره شرط‌بندی و قمار مسابقات فوتبال در قائمشهر و نکا شناسایی و دستگیر شدند.

بیتا ذبیحیان و سیده زهرا حسینی هفته نخست فروردین به نخستین اردوی تیم ملی وزنه‌برداری بانوان در سال ۱۴۰۲ دعوت شدند.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

۱۷ آزادکار مازندرانی برای حضور در مسابقات آسیایی آستانه قزاقستان به اردوی تیم ملی دعوت شدند. آزادکاران مازنی از این مسابقات چهار مدال کسب کردند.

برای مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا نیز ۶ فرنگی‌کار مازندرانی عضو تیم ملی شدند.

۱۶ فروردین استاندار مازندران و رییس فدراسیون کشتی در خانه کشتی تهران تفاهم‌نامه همکاری برای برگزاری ۲ رویداد بین‌المللی کشتی جام شهید هاشمی‌نژاد بهشهر و جام عبدالله موحد بابلسر را امضا کردند.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

۱۸ فروردین موتورسیکلت‌سواران روس رالی‌تور گردشگری «دریای خزر؛ دریای دوستی» که از گذرگاه مرزی باج‌گیران در استان خراسان رضوی وارد ایران شده بودند به مازندران رسیدند و نوار ساحلی این استان عبور کردند.

در نوزدهمین روز فروردین اعضای هیئت مدیره باشگاه نساجی مازندران، حمید مطهری را به دلیل کسب نتایج ضعیف از سرمربیگری این تیم کنار گذاشتند و کارلوس هرناندز مربی جوان و ۳۸ ساله اسپانیایی را به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب کردند.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

۲۰ فروردین دور جدید تمرینات تیم ملی تکواندو مردان و زنان ایران برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان با حضور ۹ هوگوپوش مازندرانی شامل علیرضا حسین‌پور، عرفان بزرگی، فرزان آشورزاده، دانیال بزرگی، علیرضا نادعلیان، ابوالفضل عباسی در بخش مردان و سعیده نصیری، تینا مدانلو و زهرا پوراسماعیل در بخش زنان آغاز شد.

تکواندوکاران مازندرانی در مرحله نهایی مسابقات انتخابی تیم ملی در چهار وزن مقابل رقیبان به برتری دست یافتند تا ۵۰ درصد نفرات ملی‌پوش در مسابقات جهانی باکو از این استان باشند.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

در هفته پایانی فروردین مینا بابویه، ریحانه اسماعیلی و زهرا خانلرزاده فوتبالیست‌های مازندرانی به اردوی آماده‌سازی متصل به اعزام تیم ملی فوتبال نوجوانان دختر به مسابقات فوتبال قهرمانی آسیا دعوت شدند.

۲۷ فروردین تیم بسکتبال کاله مازندران با پیروزی مقابل نبوغ اراک جواز حضور در مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر بسکتبال را کسب کرد.

پایان فروردین آخرین رده‌بندی کشتی فرنگی در اوزان مختلف از سوی اتحادیه جهانی کشتی اعلام شد که ناصر علیزاده و محمدهادی ساروی کشتی‌گیران مازندرانی به ترتیب در رده دوم وزن ۸۷ کیلوگرم و رده سوم وزن ۹۷ کیلوگرم قرار گرفتند.

اردیبهشت

چهارم اردیبهشت در جریان دیدار تیم‌های شهدای بابلسر و نفت‌وگاز گچساران از سری مسابقات لیگ دسته ۲ فوتبال کشور، امیرحسین شیرچی بازیکن جوان تیم فوتبال شهدای ساری دچار نارسایی قلبی شد و یکی از رخدادهای تلخ ورزش استان در سال ۱۴۰۲ با درگذشت این فوتبالیست رقم خورد.

اهدای یک رأی گوساله به تیم قهرمان مسابقات فوتسال بابل و یک رأس گوسفند به تیم نایب‌قهرمان این رقابت‌ها از رخدادها و خبرهای قابل توجه و پربازخورد ورزش استان در دومین ماه سال بود.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

در ششمین روز اردیبهشت رقابت‌های جایزه بزرگ دوچرخه سواری کوهستان کشور(کلاس A) در بخش کوهستان شهرستان تنکابن آغاز شد. این رقابت‌ها که مرحله اول انتخابی تیم ملی و رنکینگ فدراسیون دوچرخه‌سواری است با حضور ۱۰۸ دوچرخه‌سوار مرد در رشته‌های کراس کانتری، دانهیل و ماراتن برگزار شد.

هفتم اردیبهشت انتخابات هیئت کشت مازندران با حضور علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در ساری برگزار شد و اعضای مجمع امید شایگان را به عنوان رئیس هیئت کشتی استان انتخاب کردند. این انتخابات یک حاشیه پربازخورد هم داشت که جدال لفظی بین علیرضا دبیر و یکی از خبرنگاران استان اخراج خبرنگار از سالن با دستور دبیر بود.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

هشتم اردیبهشت نوزدهمین دوره رقابت‌های پاورلیفتینگ قهرمانی نابینایان و کم‌بینایان کشور و انتخابی تیم ملی با قهرمانی تیم مازندران در رشت پایان یافت.

نهم اردیبهشت «جمشید جوادی» دوچرخه‌سوار اهل نکا و مسوول کمیته کوهستان هیئت دوچرخه‌سواری نکا در جریان مسابقات کشوری در تنکابن بر اثر ایست قلبی درگذشت.

سپیده بابایی و الهه روزبه آلیش‌کاران مازندرانی و هدی نقیبی مربی مازندرانی کشتی آلیش هفته دوم اردیبهشت به نخستین اردوی سال ۱۴۰۲ تیم ملی کشتی آلیش دعوت شدند.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

هانیه رستمیان تیرانداز ماندرانی هم در همین هفته به اردوی تیم‌ ملی تیراندازی دعوت شد.

روزهای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت دومین دوره رقابت‌های بین‌المللی جام کشتی آزاد پهلوان عبدالله موحد با حضور حدود ۷۰ کشتی‌گیر از ایران، ارمنستان و عراق در بابلسر برگزار شد. این رقابت‌ها با قهرمانی ایران پایان یافت.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

تیم زیر ۱۸ سال گلف مازندران در مسابقات کشوری که اردیبهشت ۱۴۰۲ به میزبانی تهران و با حضور ۵۰ ورزشکار از ۱۲ استان برگزار شد مقام سوم را کسب کرد.

انتخاب رضا یزدانی کاپیتان و قهرمان پیشین تیم ملی کشتی ایران به عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ترکمنستان نیز از رخدادهای ورزشی دومین ماه سال برای مازندرانی‌ها محسوب می‌شد.

۲۸ اردیبهشت در آخرین هفته لیگ بیست‌ودوم تیم پرسپولیس در قائمشهر نساجی را شکست داد و برای نخستین بار جشن قهرمانی لیگ برتر فوتبال در مازندران برگزار شد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

خرداد

تیم بسکتبال کاله که فینالیست رقابت‌های لیگ برترشده بود در فینال مغلوب شهرداری گرگان شد و به مقام نایب‌قهرمانی رسید.

در این ماه احسان فضلی اصانلو عکاس ایرنا در مازندران در جشنواره سالانه ورزشی نویسان جهان (IAPS) در بخش قاره‌ای رتبه هفتم آسیا را کسب کرد.

در دومین روز خرداد مجوز حرفه‌ای باشگاه نساجی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا صادر شد و نساجی به جمع باشگاه‌های دارای مجوز حرفه‌ای در آسیا پیوست.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

باشگاه لبنیات هراز آمل خرداد ۱۴۰۲ با انتشار اطلاعیه‌ای پس از سه سال حضور در سطح اول والیبال کشور از حضور در لیگ برتر والیبال انصراف داد.

روز ۹ خرداد ایزد سیف‌الله‌پور از مدیرعاملی تیم فوتبال نساجی مازندران استعفا کرد. در این ماه کارلوس هرناندز سرمربی جوان اسپانیایی نساجی نیز به دلیل کسب نتایج ضعیف برکنار شد و سید مهدی رحمتی سرمربیگری نساجی را به عهده گرفت.

تیم ملی کشتی آزاد ایران هفته دوم خرداد با حضور همه ستاره‌هایش در مازندران اردو زد.

هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد جوانان جام شهید هاشمی‌نژاد روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد در بهشهر برگزار شد و تیم ایران مقام قهرمانی این مسابقات را کسب کرد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

تیر

پنجمین مرحله از اردوی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان هفته نخست تیر در سالن ورزشی چند منظوره شهر چمستان از توابع شهرستان نور برگزار شد.

نخستین دوره مسابقات تنیس روی میز «نوشادکاپ» با حضور ۱۲۰ تنیس‌باز از سراسر کشور در سالن ورزشی دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد.

همزمان با این مسابقات، بزرگترین سالن تنیس روی میز شمال کشور نیز در بابل به بهره‌برداری رسید.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

مسابقات شنای آب‌های آزاد قهرمانی کشور یادواره ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید مازندران در ساحل نوشهر با حضور ۵۰ شناگر از هشت استان برگزار شد.

مجمع انتخاباتی هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مازندران ۲۵ تیر برگزار شد و اعضای مجمع روح‌الله طور سوادکوهی را برای چهار سال دیگر به عنوان رئیس این هیئت انتخاب کردند.

مرداد

در نخستین روز مرداد یاسین یزدی، امیررضا اکبری و فردین هدایتی فرنگی‌کاران مازندرانی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان دعوت شدند.

رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان جهان ۱۳ تا ۱۵ مرداد در استانبول برگزار شد که تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان ایران با حضور چهار آزادکار مازندرانی شامل اهورا خاطری، سینا خلیلی، ابوالفضل حسینی و ابوالفضل رحمانی در این رقابت‌ها حاضر شد. بهنام احسان‌پور به عنوان سرمربی و مهران نصیری و سعید احمدی به عنوان مربی نیز مازندرانی‌های کاروان تیم ملی ایران در این رقابت‌ها بودند. سینا خلیلی و اهورا خاطری در این رقابت‌ها به عنوان قهرمانی جهان دست یافتند. ابوالفضل حسینی هم مدال نقره را کسب کرد. تیم ملی ایران در این رقابت‌ها روی سکوی نخست ایستاد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

علی رضایی و امیرحسین علیزاده آزادکاران جوان مازندرانی هم ۲۰ مرداد به عنوان اعضای تیم ملی کشتی آزاد جوانان برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان راهی اردن شدند.

از ۲۰ مرداد پیکارهای تکواندوی قهرمانی کشور سبک هیانگ یا ITF در بابلسر آغاز شد که این رقابت‌ها ۲۲ مرداد با معرفی برترین‌ها به پایان رسید.

شهریور

تیم ملی تنیس روی میز برای آماده‌سازی به منظور حضور در مسابقات قهرمانی آسیایی کره جنوبی و بازی‌های آسیایی هانگژو چین، با حضور ۱۰ تنیس‌باز و اعضای کادر فنی از ۲ شهریور در نوشهر اردوی هشت روزه را آغاز کرد.

چهارم شهریور بزرگترین خانه تخصصی تکواندو شمال کشور پس از ۱۶ سال بلاتکلیفی در آمل به بهره‌برداری رسید. سالن چندمنظوره شهر گتاب از توابع بابل نیز در این روز پس از ۱۲ سال انتظار اهالی منطقه گشایش یافت. در هفته دولت پارسال علاوه بر این ۲ طرح، چندین طرح ورزشی دیگر نیز به بهره‌برداری رسید.

«سید مرضیه مهدی‌زاده دیوا» بانوی بابلی تیم ملی مچ‌اندازی در مسابقات جهانی این رشته که از ۲ تا ۱۲ شهریور به میزبانی قزاقستان برگزار شد مدال برنز جهان را کسب کرد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

تیم ملی کشتی فرنگی از ۱۳ تا ۱۷ شهریور برای حضور در رقابت‌های جهانی صربستان در نوشهر اردو زد.

آیناز نصیری ملی‌پوش آملی تیم ملی تکواندو بانوان در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا که شهریور ۱۴۰۲ به میزبانی لبنان در شهر بیروت برگزار شد علاوه بر کسب نشان ارزشمند طلای این رقابت‌ها، عنوان برترین دختر تکواندوکار آسیا را نیز کسب کرد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

۱۷ شهریور رقابت‌های سامبو ساحلی قهرمانی کشور با برتری تیم مازندران در بندرانزلی پایان یافت. در این مسابقات گیلان نایب‌قهرمان و البرز سوم شد.

مسابقات جهانی کشتی آزاد و فرنگی سال ۲۰۲۳ از ۲۵ شهریور در شهر بلگراد آغاز شد که ۱۰ کشتی‌گیر نامدار مازندرانی شامل هشت آزادکار و ۲ فرنگی‌کار در تیم‌های ملی آزاد و فرنگی حضور داشتند.

تیم فوتبال نساجی مازندران نخستین دیدارش در لیگ قهرمانان آسیا را ۲۷ شهریور مقابل مومبای‌سیتی در شهر بمبئی هند برگزار کرد و موفق شد ۲ - ۰ میزبان خود را شکست دهد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

مهر

نخستین جشنواره ورزشی بادبانی استان‌های ساحلی دریای خزر در نوشهر هفتم مهر با حضور ۳۸ ورزشکار در قالب چهار تیم و در ۲ بخش آقایان و بانوان به میزبانی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) برگزار شد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

یازدهم مهر نخستین میزبانی بین‌المللی تیم فوتبال نساجی مازندران در ورزشگاه آزادی تهران از تیم پرستاره الهلال عربستان انجام شد.

نساجی در این مسابقه با وجود ارائه بازی خوب و منسجم از پس الهلال برنیامد و بازی را با گل‌های میتروویچ، نیمار و ناصرالدوساری با نتیجه ۳ – ۰ واگذار کرد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

۱۴ مهر تیم مازندران با کسب چهار مدال کشتی‌گیران جوان این استان قهرمان مسابقات کشتی پهلوانی جوانان کشور شد.

در نیمه‌های مهر شایعاتی مبنی بر خداحافظی حسن یزدانی از دنیای کشتی بر سر زبان‌ها افتاد که این شایعات ۱۵ مهر تکذیب شد.

۲۱ مهر بیست‌وسومین دوره پیکارهای لیگ برتر کشتی آزاد باشگاه‌های کشور با دیدار تیم‌های انبوه‌سازان هوتن و مقاومت البرز در قائمشهر آغاز شد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

در این ماه کشتی‌گیران مازندرانی در رقابت‌های کشتی ساحلی جهان در «دالامان» منطقه «موغلان» ترکیه موفق به کسب یک مدال طلا و یک نقره شدند.

پانزدهمین دوره‌ مسابقات عملیاتی-ورزشی آتش‌نشانان بنادر کشور نیز ۲۵ و ۲۶ مهر با حضور بیش از ۱۰۰ آتش‌نشان در نوشهر برگزار شد.

در این ماه بازی‌های آسیایی هانگژو به پایان رسید و مازندران باز هم در صدر استان‌های مدال‌آور کشور قرار گرفت. ورزشکاران مازندرانی با کسب یک‌چهارم مدال‌های کاروان ایران شامل سه طلای انفرادی و یک طلای تیمی، هفت نقره و ۲ برنز از بازی‌های آسیایی هانگژو، این استان را در صدر استان‌های مدال‌آور کشور از المپیک آسیایی ۲۰۲۲ قرار دادند.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

آبان

انتخابات اعضای مجمع سازمان لیگ فوتبال ایران چهارم آبان با حضور روسای هیئت‌های فوتبال استان‌های کشور در تهران برگزار شد که رحیم درزی خلردی رئیس هیئت فوتبال مازندران به عنوان یکی از اعضای مجمع انتخاب شد.

استمرار ناکامی‌های نساجی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا در این ماه سبب شد که ۱۶ آبان از سوی کادر مدیریتی این باشگاه فراخوان واگذاری نساجی منتشر شود. البته این اتفاق در نهایت رخ نداد.

۲۰ آبان تیم بسکتبال کاله آمل در هفته چهارم لیگ برتر باشگاه‌های کشور موفق شد طلسم‌شکنی کند و نخستین شکست شهرداری گرگان در خانه این تیم طی پنج سال گذشته را رقم بزند.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

در همین هفته از مسابقات نیز نخستین برد تیم بسکتبال آورتا ساری در لیگ برتر بسکتبال کشور مقابل رعدپدافند مشهد ثبت شد.

سید مهدی رحمتی پس از نتایج ضعیف و ناامیدکننده‌اش با نساجی، روز ۲۱ آبان و پس از شکست خانگی نساجی مقابل ذوب‌آهن از سرمربیگری این تیم استعفا کرد. اما سه روز پس از این استعفا کادر مدیریتی باشگاه اعلام کرد که رحمتی در همین مسئولیت باقی می‌ماند. وحید رضایی نیز به جمع کادر فنی نساجی اضافه شد. اما آندره پینهال مربی پرتغالی به صورت توافقی از نساجی جدا شد.

تیم ملی وزنه‌برداری جوانان ایران از ۲۲ تا ۲۹ آبان با حضور آیدین نصرتی مربی بابلسری و علیرضا یوسفی وزنه‌بردار قائمشهری در مسابقات جهانی مکزیک به میدان رفت.

وضعیت تیم فوتسال حافظ ساری که فصل را با بحران آغاز کرده بود، ۲۹ آبان با استعفای مهدی نعمتی دومین سرمربی این تیم در فصل گذشته لیگ برتر فوتسال کشور بحرانی‌تر شد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

در آخرین روز آذر نیز مالک باشگاه ورزشی حافظ ساری با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که قصد ادامه تیمداری ندارد و آماده است تا امتیاز تیم را واگذار کند و در صورت نبود خریدار هم باشگاه منحل می‌شود. این تصمیم در نهایت به تغییر مالکیت باشگاه فوتسال حافظ ساری منجر شد.

آذر

ثبت دومین برد نساجی در لیگ قهرمانان آسیا هرچند که تاثیری در نتیجه‌گیری این تیم برای صعود از گروهش نداشت، اما یکی از رخدادهای مهم ورزشی مازندران در نهمین ماه سال بود که ۶ آذر رقم خورد.

اما مهم‌ترین رویداد ورزشی مازندران در آذر ۱۴۰۲ انتخاب ساری به عنوان میزبان رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان کشور بود که از ۲۲ تا ۲۴ آذر در سالن سید رسول حسینی مرکز استان برگزار شد تا ساری پس از ۱۸ سال یک بار دیگر میزبان رویدادی مهم در کشتی کشور باشد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

همزمان با برگزاری رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی کشور در مرکز مازندران، دوره کنترل درجه داوران بین‌المللی کشتی ایران نیز با حضور «ابراهیم چی‌چی‌اوغلو» عضو کمیسیون داوران اتحادیه جهانی کشتی در ساری برگزار شد.

در چهارمین روز آذر پس از کناره‌گیری رحمان محمدی‌راد از سرمربیگری تیم والیبال هورسان رامسر، سرمربیگری این تیم مازندرانی حاضر در لیگ برتر والبیال کشور به آرش صادقیانی سپرده شد.

۱۲ آذر مجمع انتخاباتی هیئت موتورسواری و اتومیبلرانی مازندران با حضور فرهاد نژادفصیحی دبیرکل فدراسیون موتورسواری و اتومیبلرانی و علی رجبی وندچالی مدیرکل ورزش و جوانان مازندران برگزار شد و هادی حق‌پرست پس از یک دوره سه ماهه سرپرستی، با رأی کامل اعضای مجمع برای یک دوره چهار ساله به عنوان رئیس مجمع انتخاب شد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

۱۳ آذر آخرین دیدار نساجی در لیگ قهرمانان آسیا مقابل الهلال عربستان برگزار شد.

پس از شکست ۲ – ۱ نساجی از میزبان، صادق درودگر مدیرعامل نساجی از این مسئولیت کناره‌گیری کرد. مدیرعاملی این باشگاه پس از درودگر به حمیدرضا بایندریان سپرده شد.

کادر فنی تیم ملی بوکس ایران آرشام حسنی، امیررضا شکاری، روزبه صفری و ایمان رمضانپور چهار بوکسور مازندرانی را به نخستین اردوی آماده‌سازی تیم ملی بوکس بزرگسالان که آذر ۱۴۰۲ در خرم‌آباد لرستان برگزار شد دعوت کرد.

کیمیا رحیمی و نسترن مقیمی ۲ بانوی مازندرانی ۲۸ آذر به اردوی آمادگی تیم ملی فوتسال بزرگسالان کشور دعوت شدند.

سید مهدی رحمتی سرمربی نساجی پس از شکست مقابل استقلال تهران و به دلیل ادامه روند ناکامی‌ها، از مسئولیت هدایت این تیم کناره‌گیری کرد. کادر مدیریتی باشگاه نیز با کناره‌گیری رحمتی موافقت کرد.

پس از جدایی رحمتی از نساجی، لوکاس آلکاراز اسپانیایی سرمربیگری نساجی را عهده‌دار شد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

دی

در هفته دوم دهمین ماه سال کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ۱۹ آزادکار مازندرانی را در ۱۰ وزن به مرحله دوم اردوی تیم ملی و چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در سال ۲۰۲۴ دعوت کرد.

علیرضا حسین‌پور، ابوالفضل عباسی، علیرضا نادعلیان و علی احمدی، چهار تکواندوکار مازندرانی در این ماه برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا به اردوی تیم ملی تکواندو دعوت شدند.

رقابت‌های فوتسال و تنیس بانوان دانشجوی کشور روز ۱۵ دی با مشخص شدن تیم‌های برتر در ساری پایان یافت. دانشگاه‌های آمل، بابل و گرگان در مسابقات تنیس اول تا سوم شدند و در مسابقات فوتسال نیز استان‌های مرکزی، مازندران، کرمانشاه و همدان در جایگاه‌های اول تا چهارم قرار گرفتند.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

دومین مرحله از اردوهای آماده‌سازی تیم ملی کشتی آزاد جوانان از ۱۸ تا ۲۸ دی در اردوگاه شهید چمران شهر رامسر برگزار شد. از ۳۳ کشتی‌گیر حاضر در این اردوی آماده‌سازی ۱۳ نفر مازندرانی بودند.

علاء عباس مهاجم عراقی تیم فوتبال نساجی به دلیل نیمکت‌نشینی در بیشتر بازی‌های نیم‌فصل نخست لیگ برتر پس از توافق با مسئولان باشگاه از تیم فوتبال نساجی مازندران جدا شد. نساجی در این ماه نیم‌فصل نخست رقابت‌ها را با قعرنشینی به پایان رساند.

رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی کشتی از ۲۰ تا ۲۴ دی ماه در اوزان المپیکی و غیرالمپیکی در کرواسی برگزار شد که هفت آزادکار مازندرانی شامل رحمان عموزاد، عباس ابراهیم‌زاده، حسین ابوذری، محمد نخودی، عبدالله شیخ ‌اعظمی، کامران قاسمپور و امیرحسین زارع در این رقابت‌ها حضور یافتند.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

کسب ۲ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز و یک رتبه چهارمی حاصل تلاش هفت آزادکار مازندرانی تیم ملی ایران در رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام اوپن زاگرب بود که منجر به نایب قهرمانی ایران در این مسابقات شد.

در این ماه هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به میزبانی قطر آغاز شد که تیم ملی ایران با حضور چهار بازیکن مازندرانی یعنی رامین رضاییان، امید ابرهیمی، شجاع خلیل‌زاده و سامان فلاح در این مسابقات حاضر شد.

امید ابراهیمی پس از این مسابقات از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان ایران دهه سوم دی ماه با حضور ۲۵ وزنه‌بردار و اعضای کادر فنی و رئیس و نایب‌رئیس فدارسیون وزنه‌برداری در چالوس اردو زد.

حکیم منصوری و وحید سعادت‌پور ۲ بسکتبالیست مازندرانی به همراه تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در مسابقات قهرمانی آسیا اقیانوسیه و انتخابی پارالمپیک این رشته ورزشی که از ۲۲ تا ۳۰ دی در تایلند برگزار شد شرکت کردند.

مجمع انتخاباتی هیئت بوکس مازندران ۲۴ دی برگزار شد اعضای مجمع هیئت بوکس مازندران سید امیر مدرسی رئیس این هیئت را برای یک دوره چهار ساله دیگر در این مسئولیت ابقا کردند.

علی آرزومندی سرمربی تیم بسکتبال کاله ۲۷ دی از مسئولیت خود کناره‌گیری کرد و هدایت این تیم لیگ برتری مازندران به محمدرضا نوری سپرده شد.

تیم فوتبال نساجی مازندران ۲۸ دی برای برگزاری اردوی تدارکاتی عازم ترکیه شد. نساجی در این اردوی آماده‌سازی با ۲ تیم اروپایی نیز مسابقه دوستانه برگزار کرد.

سومین مرحله اردوی آماده‌سازی تیم ملی کشتی آزاد ایران برای شرکت در مسابقات بین المللی ۲۰۲۴ از ۲۷ دی در تهران با حضور ۱۵ آزادکار مازندرانی آغاز شد.

در آخرین روز دی شرکت مالک تیم بسکتبال لیگ برتری آورتا ساری در نامه‌ای به رئیس فدراسیون بسکتبال خواستار انصراف از ادامه حضور در مسابقات و انحلال تیم شد. البته این درخواست چند روز بعد پس گرفته شد و آورتا در لیگ برتر ماندنی شد.

بهمن

در نخستین روز از یازدهمین ماه سال ۱۴۰۲ محمد عباس‌زاده بازیکن باسابقه و چهره محبوب فوتبال مازندران با توافق مسئولان باشگاه فولاد خوزستان و فسخ قراردادی که با این تیم داشت، به تیم فوتبال نساجی مازندران پیوست تا نیم‌فصل دوم لیگ بیست‌وسوم را همراه سرخپوشان مازندران در لیگ برتر بگذراند.

تیم فوتسال بانوان نوا آمل که در سوپرلیگ فوتسال بانوان کشور حضور داشت در این ماه با قعرنشینی و کسب نتایج ضعیف از سوپرلیگ سقوط کرد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

مسابقات اتوموبیلرانی اسلالوم (مارپیچ) قهرمانی مازندران در سال ۱۴۰۲ روز پنجم بهمن با برگزاری راند نهایی این رقابت‌ها در ساری پایان یافت و برگزیدگان کلاس‌های آزاد آقایان و بانوان و ۲ کلاس منفی ۱۵۰۰ و مثبت ۱۵۰۰ استان در سال جاری مشخص شدند.

۱۹ آزادکار مازندرانی به دعوت کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد در چهارمین مرحله اردوی تیم ملی کشتی آزاد که از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در تهران برگزار شد حضور یافتند.

سقوط تیم فوتسال پوشاک حافظ ساری از لیگ برتر فوتسال کشور ۱۲ بهمن با ثبت هجدهمین باخت فصل و پذیرش شکست مقابل مس سونگون در هفته بیست‌ودوم و چهار هفته زودتر از پایان مسابقات قطعی شد.

یکی از رویدادهای قابل توجه ورزش استان در این ماه حضور جهان‌پهلوان عبدالله موحد در زادگاهش بود که با برگزاری برنامه‌های متعدد برای این چهره برجسته کشتی جهان همراه بود.

شانزدهم بهمن علیرضا حسین‌پور تکواندوکار مازندرانی در رقابت‌های بین‌المللی فجیره امارات در وزن ۵۸- کیلو با کسب ۲ پیروزی و یک شکست برابر حریف ایرانی بر سکوی سوم ایستاد.

۱۷ بهمن غلامرضا بهروان مدیر شاخص مازندرانی فوتبال کشور و رئیس سابق سازمان لیگ فوتبال ایران که بیش از ۲ دهه ریاست هیئت فوتبال مازندران را بر عهده داشت در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کارگران از ۱۹ بهمن با حضور ۲۰۰ کشتی‌گیر در قالب ۲۸ تیم از استان‌های مختلف در مجتمع ورزشی شهید عظیمی بابلسر برگزار شد.

با دعوت کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی، ۶ فرنگی‌کار مازندرانی در ششمین مرحله اردوی آماده‌سازی تیم ملی که از ۲۵ بهمن تا ۵ اسفند در کمپ تیم‌های ملی کشتی برگزار شد حضور یافتند.

بیستم بهمن نساجی در ادامه روند ناکامی‌هایش دیدار خانگی مقابل آلومینیوم اراک در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی را واگذار کرد و از صعود به جمع هشت تیم جام حذفی بازماند.

هانیه رستمیان تیرانداز ملی‌پوش مازندرانی ۲۰ بهمن در مسابقات هفته پنجم لیگ برتر تپانچه بانوان کشور توانست رکورد ۵۸۶ را به ثبت برساند و رکورد ملی جدیدی را در این رشته ثبت کند.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

۲۴ بهمن در مراسمی با حضور مسئولان ارشد استان، هدیه رهبر معظم انقلاب به ۱۶ نفر از مدال‌آوران مازندرانی بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو چین اهدا شد.

مازندران در این ماه از مسابقات بوکس قهرمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران میزبانی کرد. این مسابقات با حضور ۷۵ بوکسور از تیم‌های نیروی دریایی، نیروی هوایی، نیروی زمینی، پدافند هوایی و ستاد مشترک آجا در بابلسر برگزار شد.

فدراسیون کشتی بیست‌وهشتم بهمن میزبانی از هفتمین دوره مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان را به تنکابن سپرد.

الهام سادات هاشمی ورزشکار قائمشهری رشته پرتاب وزنه ۲۹ بهمن موفق شد در نخستین روز یازدهمین دوره مسابقات دوو میدانی داخل سالن آسیا، مدال برنز را کسب کند و نخستین نشان تاریخ دوومیدانی بانوان مازندران را به دست آورد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

اسفند

در دومین روز اسفند رئیس هیئت دوچرخه‌سواری مازندران اعلام کرد که تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر پس از وقفه یک دهه‌ای دوباره قرار است برگزار شود و زمان برگزاری بیست‌ویکمین دوره این رویداد بین‌المللی ورزشی مازندران نیز اردیبهشت ۱۴۰۳ است.

چهارم اسفند همکاری لوکاس آلکاراز اسپانیایی با تیم فوتبال نساجی پس از کسب نتایج ضعیف پایان یافت و پس از برکناری این سرمربی، ساکت الهامی سرمربیگری نساجی را به عهده گرفت.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

پنجم و ششم اسفند مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان با حضور هشت تیم داخلی و خارجی در تنکابن برگزار شد.

تیم بانک شهر در فینال این مسابقات با پیروزی مقابل تیم هند قهرمان شد.

تیم پتروشیمی شازند نیز رتبه سوم رقابت‌ها را کسب کرد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

۱۵ اسفند تیم والیبال مهرگان نور در فینال لیگ دسته یک والیبال کشور با پذیرش شکست مقابل صنعتگران امید تهران نایب‌قهرمان شد و در عین حال مجوز صعود به لیگ برتر والبیال کشور را نیز به دست آورد.

۱۷ و ۱۸ اسفند رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام وهبی امره ترکیه در شهر آنتالیا برگزار شد که محمدهادی ساروی، علی اسکو، فردین هدایتی و مهدی بالی از مازندران به عنوان اعضای تیم ملی در این رقابت‌ها روی تشک رفتند. حاصل تلاش مازنی‌ها در این رقابت‌ها کسب یک طلا، یک نقره و یک برنز توسط فرنگی‌کاران مازندرانی بود.

در مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد جام یاشار دوغوی ترکیه نیز که بیستم اسفند برگزار شد ۹ کشتی‌گیر مازندرانی روی تشک رفتند.

۲۰ اسفند تیم والیبال هورسان رامسر در آخرین دیدار فصل توانست با پیروزی مقابل تیم رده دومی و قدرتمند شهداب یزد سهمیه حضور در لیگ برتر والیبال کشور را حفظ کند و از سقوط به حذفی (پلی اوت) بگریزد.

مروری بر ورزش مازندران در سال ۱۴۰۲ از دریچه ایرنا

۲۲ اسفند در هفته پایانی دور مقدماتی لیگ برتر بسکتبال کشور، تیم کاله آمل با پیروزی مقابل فولاد هرمزگان به مرحله حذفی صعود کرد و آورتا ساری با پذیرش شکست مقابل مس کرمان از صعود بازماند.

وحید کاظمی داور مازندرانی فوتبال ایران ۲۳ اسفند قضاوت صد و سومین شهرآورد فوتبال پایتخت را سوت زد و پس از اشکان خورشیدی دومین داور مازندرانی شد که مهم‌ترین دیدار فوتبال ایران را قضاوت کرد.

۲۸ اسفند در اتفاقی عجیب پس از دیدار تیم فوتبال جوانان نساجی و ایمان سبز شیراز در رقابت‌های لیگ برتر جوانان کشور، یک نفر با اسپری فلفل به بازیکنان نساجی حمله کرد و موجب مسمومیت تعدادی از بازیکنان این تیم شد که این اتفاق حاشیه‌هایی را به دنبال داشت.

به گزارش ایرنا، ورزش مازندران در حالی سال ۱۴۰۲ را به پایان رساند که برای سال جدید عمده گاه‌های ورزش‌دوستان این استان به المپیک ۲۰۲۴ پاریس معطوف است تا ببینند ورزشکاران این استان چه دستاردی را برای ایران به ارمغان می‌آورند. بقای نساجی در لیگ برتر نیز در بین مهم‌ترین اولویت‌های ورزش‌دوستان مازندرانی است. هدفی که ساکت الهامی و بازیکنانش برای تحقق ان مسیر دشواری در پیش دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha