۱۵ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۴۵
کد خبر: 85432111
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مازندران در مسیر عاری از اعتیاد

۱۵ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۴۵
کد خبر: 85432111
مازندران در مسیر عاری از اعتیاد

ساری - ایرنا - با به کار گیری مشت آهنین بر سر سوداگران مواد مخدر و راه اندازی کمپ های پیشرفته برای درمان معتادان متجاهر، مازندران را از جمله استانهای پیش رو در مبارزه با مواد مخدر و قرار گرفتن در مسیر عاری از اعتیاد قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر نگاهی به ۳۵ سال ایجاد و فعالیت ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور بیندازیم هم در داشته های فیزیکی اعم از ساختمان و هم اقدامات مقابله‌ای و پیشگیری عملکرد ۲ سال فعالیت دبیر و رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان از نظر کمی و کیفی به باور صاحبنظران بالاتر از ۳۲ سال قبل است.

چراکه در سال ۱۴۰۱ براساس ارزیابی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، مازندران به عنوان استان برتر در رفع و کاهش آسیب های اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر شناخته شد و براساس ارزیابی درسال ۱۴۰۲ این برتری حفظ شد.

همچنین در زمان افتتاح مرکز کمپ پیشرفته درمان معتادان، بنا به گفته رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با عملکرد خوب شورای مبارزه با مواد مخدر مازندران، استان در رفع کاهش آسیب های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر از رتبه شانزدهم کشور به رتبه برتر دست یافت.

مازندران در مسیر عاری از اعتیاد

در دولت سیزدهم که عرصه بر سوداگران دانه درشت مواد مخدر در این خطه از شمال تنگ شد و این رویه با بکارگیری مشت آهنین و برخورد سخت تداوم دارد اقدامات موثری برای مازندران عاری از اعتیاد انجام شد.

مازندران که پیش از این با راه اندازی سند چشم انداز مبارزه با اعتیاد که برای نخستین بار در کشور انجام شد برای اشتغال بهبود یافتگان اراده جدی از خود نشان داد. راه اندازی یکی از مجهزترین مرکز بازپروری معتادان متجاهر ماده ۱۶ در بابل و بستن گلوگاه‌های ورودی و خروجی مازندران جهت ورود مواد افیونی در استان از جمله اقدامات موثر انجام شده برای مازندران عاری از اعتیاد است. بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم اقدامات موثری در مبارزه و پیشگیری از اعتیاد در مازندران انجام شد.

ظرفیت مراکز دولتی درمان معتادان متجاهر در این دولت در مازندران از ۲۰۰ نفر به ۸۰۰ نفر افزایش یافت که در این بخش شاهد رشد ۴۰۰ درصدی هستیم.

مازندران در مسیر عاری از اعتیاد

در حوزه مقابله و برخورد با سوداگران مرگ با همت دستگاههای امنیتی، انتظامی و قضایی شاهد رشد ۱۰ درصدی و در بحث مصادره اموال قاچاقچیان و ضربه زدن به بنیان های مالی آنان در طی ۲ سال گذشته بالغ بر۹۵۰ میلیارد ریال اموال آنها به فروش رسید که رشد ۶۶۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در دولت قبل داشته است.

علاوه بر انهدام ۱۱۱ باند مخوف قاچاق مواد مخدر در مازندران برای اولین بار در سطح کشور یک باند فساد در شبکه دولتی قاچاق داروهای مخدر با ارزش ۱۳ هزار میلیارد ریال در این استان شناسایی منهدم شدند و از طرف دیگر کارمندان متخلف در این بخش دستگیر شدند.

اقدامات پیشگیرانه و ایجاد مصونیت در بین اقشار مختلف جامعه برای اولین بار در سطح استان خانه یاری گران زندگی با کمک آموزش و پرورش استان راه اندازی شد تا با استفاده از ظرفیت معلمان، کارکنان و انجمن اولیا و مربیان نسبت به آموزش مهارتهای زندگی و پیشگیری از بروز اعتیاد و آسیب های اجتماعی در بدنه بزرگ آموزش و پرورش استان فعالیت داشته باشد.

مازندران در مسیر عاری از اعتیاد

از طرف دیگر با پیگیری های استاندار مازندران مقررشد تا نسبت به تخصیص اعتبار از سوی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نسبت به راه اندازی این مرکز در شهرستانهای آمل و تنکابن اقدام شود همچنین با همت فرمانداران استان حدود ۴۵۰ خانه یاری گران زندگی در روستاهای مازندران با هدف پیشگیری از اعتیاد راه اندازی و در حال فعالیت هستند.

مازندران با برگزاری یک انتخابات مجمع خیرین یاری گران زندگی برای نخستین بار در استان تشکیل شد که تاکنون بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال در این حوزه خیرین استان کمک کردند و برای چهره های برجسته فرهنگی و ورزشی استان حکم سفیر و یاری گر پیشگیری از اعتیاد صادر شد تا از وجود این شخصیت ها که دارای نفوذ کلام در بین آحاد جامعه بویژه جوانان می باشند در امر پیشگیری استفاده شود.

بهره مندی از ظرفیت یکصدو ۲۷ سمن و تشکل مردمی خدمات بسیار خوبی در زمینه آموزش خانواده ها و گروههای هدف در مناطق آسیب در سطح استان انجام شد.

در حوزه توانمند سازی و اشتغال معتادان با آموزش فنی و حرفه ای سه هزار نفر در این استان موفق به مهارت آموزی شدند که در این بخش شاهد رشد ۴۱ درصدی و در بحث پرداخت تسهیلات اشتغال با یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار شاهد رشد ۲۸ درصدی در دولت سیزدهم بودیم.

چراغ اول روشن

در این پیوند استاندار مازندران در اولین همایش بهبود یافتگان مرکز بازپروری در بابل بیان داشت: با راه اندازی کمپ های پیشرفته در این استان و کمک خانواده ها همه معتادان متجاهر در شهرهای مختلف مازندران جمع آوری و درمان خواهند شد.

وی اظهار داشت: همه تلاش ها بر این است تا مازندران در آینده نزدیک به استانی عاری از اعتیاد تبدیل شود.

حسینی پور گفت: در این دولت مازندران با راه اندازی کمپ های پیشرفته و فراهم کردن اشتغال بهبود یافتگان گام های موثری در کاهش آمار اعتیاد برداشته است.

حسینی پور با ذکر این نکته که اشتغال بهبود یافتگان از برنامه های جدی دولت در مازندران است، ادامه داد: اولویت اشتغال بهبود یافتگان با افرادی است که بیشترین همکاری را برای پاک شدن خود داشتند.

مازندران در مسیر عاری از اعتیاد

استاندار مازندران ادامه داد: تحت هیچ شرایطی نباید بهبود یافتگان بعد از پاک شدن رها شوند بلکه همه با همکاری و همدلی برای اشتغال و معیشت این افراد دغدغه داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این مطلب که نیروی انسانی بزرگترین سرمایه یک کشور محسوب می شود، بیان داشت: بهبود یافتگان اعتیاد تلخ کامی ها را به شیرینی تبدیل کردند و جامعه به این افراد نیاز دارد.

حسینی پور افزود: جامعه با دیدن این معتادانی که به صورت کامل پاک شدند به آینده امید وار خواهند شد و این افراد با اراده قوی خود مسیر زندگی شان را تغییر دادند.

وی با بیان این نکته که مرکز ترک اعتیاد بابل از جمله مراکز موفق در کشور است، خاطرنشان کرد: پرسنل این مرکز با روحیه جهادی و معنویت بالا اقدام به خدمت رسانی به این قشر از جامعه می کنند.

این مقام مسوول تصریح کرد: نقش خیرین بابلی در راه اندازی و فرایند بهبودی این بیماران بسیار برجسته است و این مسیر خیر خواهانه تداوم خواهد داشت.

استاندار مازندران گفت: در راستای تحقق برنامه راهبری مازندران عاری از اعتیاد مرکز بازپروری بزرگ ترک اعتیاد بابل تقویت و حمایت می شود.

حسینی پور گفت: در حال حاضر ۲۰۰ نفر برای درمان در مرکز بابل نگهداری می شوند که این آمار می تواند به یک هزار نفر افزایش یابد.

وی اظهار داشت: مازندران به عنوان مقصد اصلی گردشگری کشور و معروف به دیار علویان باید عاری از اعتیاد باشدکه برای تحقق این مهم گام های موثری برداشته شد.

حسینی پور با ذکر این مطلب که با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ظرفیت درمان در مرکز بازپروری بابل افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: مازندران متمدن که در طول تاریخ حرف های زیادی برای گفتن داشت باید در مسیر عاری از اعتیاد قرار گیرد.

مازندران در مسیر عاری از اعتیاد

۱۱۱ باند مخوف در دام

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران گفت: در دولت سیزدهم ۱۱۱ باند مخوف مواد مخدر در مازندران شناسایی و منهدم شد.

علی شیرازی اظهار داشت: علاوه بر انهدام ۱۱۱ باند مخوف قاچاق مواد مخدر در مازندران برای اولین بار در سطح کشور یک باند فساد در شبکه دولتی قاچاق داروهای مخدر با ارزش ۱۳ هزار میلیارد ریال در این استان شناسایی و منهدم شدند و از طرف دیگر کارمندان متخلف در این بخش دستگیر شدند.

وی با بیان این مطلب که اقدامات پیشگیرانه و ایجاد مصونیت در بین اقشار مختلف جامعه برای اولین بار در سطح استان خانه یاری گران زندگی با کمک آموزش و پرورش استان راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت معلمان، کارکنان و انجمن اولیا و مربیان نسبت به آموزش مهارتهای زندگی و پیشگیری از بروز اعتیاد و آسیب های اجتماعی در بدنه بزرگ آموزش و پرورش استان فعالیت خواهند داشت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران گفت: با پیگیری های استاندار مازندران مقررشد تا نسبت به تخصیص اعتبار از سوی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نسبت به راه اندازی این مراکز در شهرستانهای آمل و تنکابن اقدام شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: با همت فرمانداران استان حدود ۴۵۰ خانه یاری گران زندگی در روستاهای مازندران با هدف پیشگیری از اعتیاد راه اندازی و در حال فعالیت هستند.

مازندران در مسیر عاری از اعتیاد

مازندران پیش رو

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: استان مازندران از جمله استانهای پیش رو در مبارزه با مواد مخدر است.

محمد جمالو اظهار داشت: اقدامات زیر ساختی مناسبی برای کاهش اعتیاد در مازندران انجام شد که این رویه ادامه دار است.

وی بیان داشت: استفاده از ظرفیت خیران و تشکل‌های مردمی بهترین شیوه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در کشور است که مازندران از این ظرفیت استفاده می کند.

این مقام مسوول تصریح کرد: در مبارزه با اعتیاد که فرآیند پیچیده و صعب العلاجی است، استفاده از ظرفیت های مردمی از جمله خیرین و متخصصان بخش خصوصی و جامعه مدنی و تشکل های مردمی اثربخشی زیادی دارد.

به گزارش ایرنا، مجموعه بازپروری (مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶) استان مازندران که با ورود سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا در بابل در ۲۹ آذر سال گذشته راه اندازی شده دارای ظرفیت حدود یک هزار نفری است.

این مرکز در راستای تعامل و هم افزایی سپاه مازندران با ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در کمتر از یک سال با اعتبار حدود ۳۵۰ میلیارد ریال احداث، تکمیل و آماده بهره برداری شد.

مرکز ماده ۱۶ با پیگیری مجدانه استاندار مازندران و همکاری جهاد کشاورزی استان و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این خطه از شمال کشور به بهره برداری رسید.

فاز نخست مجموعه بازپروری استان مازندران با ظرفیت حدود ۲۰۰ نفر ۲۹ آذر سال گذشته با حضور وزیر کشور به بهره‌برداری رسید و با تامین اعتبار و تکمیل فازهای ۲ و سه این مرکز ظرفیت آن به حدود هزار نفر می‌رسد.

این مرکز به عنوان مجهزترین مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ به معتادان متجاهر شامل پیش، حین و بعد از درمان خدمات می‌دهد و در زمینی به وسعت حدود هفت هکتار است که به درمانگاه و سامانه‌های اُپتیکی، نانوایی، لباسشویی، کارگاه های مهارت آموزی، اتاق مشاوره و فضای سبز مجهز است.

براساس ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان مکلف شده‌اند برای ترک اعتیاد به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی یا خصوصی و یا سازمان‌های مردم‌نهاد درمان و کاهش آسیب که توسط مراجع رسمی و متولی درمان کشور تعیین می‌شوند، مراجعه کنند.

همچنین در اجرای ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر چنانچه فرد معتاد با وجود زمینه مناسب برای درمان و امکانات لازم برای ترک اعتیاد اقدام نکند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد.

۱۷ نفر از اولین گروه بهبود یافتگان در این مرکز که از شهرهای مختلف این استان بودند طی برپایی مراسمی در بابل به آغوش خانواده خود بازگشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha