۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۷:۱۰
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85432148
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پاکستان درصدد نهایی سازی قرارداد تجارت ترانزیت با ترکمنستان

اسلام‌آباد - ایرنا - رئیس جمهور پاکستان با تاکید بر نهایی سازی فوری قرارداد تجارت ترانزیتی با ترکمنستان اظهار داشت که به موجب این قرارداد ارتباطات و فعالیت‌های اقتصادی در منطقه‌ گسترش پیدا می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی کاخ ریاست جمهوری پاکستان، آصف علی زرداری امروز در اسلام‌آباد طی دیدار با عطا جان مولاموف سفیر ترکمنستان در پاکستان خواستار تسریع روند نهایی سازی قرارداد تجارت ترانزیتی میان دو کشور شد.

وی افزود: امضای این معامله ترانزیتی به گسترش تجارت دوجانبه، ارتقای ارتباطات منطقه‌ای و همچنین افزایش فعالیت های اقتصادی در منطقه کمک می کند.

طرفین با اشاره به خط لوله گاز موسوم به «تاپی» گفتند: هر دو کشور متعهد به تکمیل این پروژه انرژی ‌که به نفع اقتصاد پاکستان و تامین نیازهای آن به انرژی است، هستند.

پاکستان و ترکمنستان اواسط خرداد سال گذشته برای آنچه تسریع در پیشبرد عملیات احداث طرح انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند تاپی عنوان شده، برنامه اجرایی مشترک امضا کردند.

پروژه خط لوله تاپی که قرارداد اولیه آن در سال ۲۰۰۸ بین افغانستان، پاکستان و هند امضا شد و قرارداد این سه کشور با ترکمنستان به عنوان طرف صادر کننده گاز در سال ۲۰۱۰ بسته شد، قرار است گاز ترکمنستان را به افغانستان، پاکستان و در ادامه به هند منتقل کند. در واقع نام "تاپی" (TAPI) از حروف اول نام این چهار کشور تشکیل شده است.

با این وجود، مسائل و موانع زیادی باعث شده است تا این پروژه بعد از ۱۵ سال، همچنان معطل و مبهم بماند و اگرچه در چند مرحله و با حضور سران یا مقامات عالی وقت این چهار کشورها، مراسم های نمادین برای آغاز اجرای این پروژه برگزار شد اما هنوز تا بهره‌برداری از آن راهی طولانی و پر پیچ و خم در پیش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha