۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۵۰
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85432653
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

استقبال گردشگران نوروزی همدان از سیاه چادرهای عشایری

۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۵۰
کد خبر: 85432653
استقبال گردشگران نوروزی همدان از سیاه چادرهای عشایری

همدان-ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری همدان گفت: با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه عشایری شهرستان و در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری دیارهگمتانه نوروز امسال تعداد سیاه چادرهای عشایری نوروز همدان در مناطق مختلف گردشگری از ۳به ۱۰ مورد افزایش یافت که مورد استقبال ویژه گردشگران قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، اسدالله ربانی‌مهر روز سه شنبه به همراه جعفر کاویانی دلشاد مدیر امور عشایر استان همدان در بازدید از سیاه چادرهای نوروزی شهر همدان اظهار کرد: برای اولین بار این تعداد سیاه چادر در ایام نوروز در مناطق گردشگری و اماکن مسیرگردشکری بر پا می‌شود و سال‌های قبل فقط ۲ یا سه سیاه چادر برپا بود و انتظار است در مناسبت های بعدی به ۳۰ سیاه چادر نیز برسد.

وی افزود: راه اندازی سیاه چادرهای عشایری در ایام نوروز فرصت خوبی برای معرفی توانمندی های بوم گردی و گردشگری، تولیدات محلی، گیاهان دارویی، صنایع‌دستی و موسیقی محلی است.

معاون فرماندار همدان یادآور شد: عشایر قشر پرتلاش و کم توقع جامعه هستند که نقش اساسی در تولیدات گوشت قرمز، گیاهان دارویی،صنایع دستی و فرش دارد و باید از ظرفیت عشایر بیشتر استفاده کرد.

ربانی‌مهر اظهار کرد: برای اولین بار در سفر رئیس جمهور اعتبارات ویژه عشایر در نظر گرفته شد و از محل تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ به عشایر استان تسهیلات ارزان ارایه شد.

مدیر اداره امور عشایر استان همدان نیز گفت: سیاه چادرهای عشایری که در راستای گسترش فرهنگ گردشگری و اجرای طرح نوروزی ۶۰-۳۰ در مبادی ورودی استان همدان ایجاد شده تا ۱۸ فروردین ماه جاری میزبان گردشگران هستند.

استقبال گردشگران نوروزی همدان از سیاه چادرهای عشایری

جعفر کاویانی دلشاد افزود: اداره امور عشایر همدان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری و با حضور راهداران و عوامل انتظامی، در راستای توسعه گردشگری و اجرای طرح نوروزی ۶۰-۳۰ و ایجاد نوروزگاه ها، سیاه چادرهای عشایری را برای استقبال از میهمانان نوروزی در مبادی ورودی شهر همدان، نهاوند و تویسرکان برپا کرده است.

وی ادامه داد: این رویداد با هدف اشاعه فرهنگ و آداب و رسوم عشایری و ارائه صنایع دستی معرف جامعه عشایری مورد استقبال میهمانان و گردشگران نوروزی انجام می شود و تا ۱۸ فروردین میزبان شهروندان و گردشگران هستند.

مدیر اداره امور عشایر استان همدان اظهار کرد: با توجه به اینکه ۶۰ درصد تصادفات در ورودی و خروجی‌ها و نزدیک ۳۰ کیلومتر مانده به شهر اتفاق می‌افتد پویش طرح نوروزی ۳۰-۶۰ در استان همدان با هدف کاهش تصادفات راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، جمعیت عشایری استان همدان ۱۳ هزار و ۸۸۰ نفر است که در قالب حدود سه هزار و ۹۰۰ خانوار در ۱۲ کانون عشایری سکونت دارند.

عشایر استان همدان با داشتن ۴۷۱ هزار راس دام سبک، سالانه حدود ۶ هزار تن گوشت قرمز و ۳۸۰ تن پشم گوسفند تولید می‌کنند.

۱.۲ درصد از جمعیت عشایری کشور در استان همدان حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha