استان مرکزی در ۱۴۰۲/ از صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیون یورویی تا افتتاح بیمارستان خمین

اراک- ایرنا- استان مرکزی در سال ۱۴۰۲ تجربه‌های متعددی را پشت سر نهاد، رویدادهایی که هر کدام تکه‌ای کوچک از پازل توسعه و پیشرفت این استان بودند و شاید نگاهی اجمالی به بخشی از این رویدادها برای ارزیابی دقیق‌تر به پیشرفت این استان در سالی که گذشت خالی از لطف نباشد.

به گزارش ایرنا، استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر وسعت و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر، با دارا بودن حدود سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ و بنیه کشاورزی غنی از دیرباز نقش مهمی را در حوزه اقتصادی، سیاسی، تحولات فرهنگی و اجتماعی و درآمد سرانه ناخالص ملی کشور داشته است.

برخورداری از صنایع بزرگ و مادر با ویژگی‌های برتر فنی‌ و تخصصی، تجربه چهاردهه استقرار و توسعه صنعتی صنایع بزرگ و کوچک متعدد و موقعیت ممتاز جغرافیایی و همجواری با قطب‌های جمعیتی و صنعتی مهم تهران، اصفهان و استان‌های همدان، لرستان و قم، قرارگیری در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب و راه‌های ارتباطی شرق غرب کشور و مسیر راه آهن سراسری و همچنین قرار گرفتن در مسیر خطوط اصلی انتقال و تأمین انرژی نفت، گاز و برق کشور، وجود منابع و ذخایر معدنی فراوان فلزی و غیرفلزی، امکان ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی به دلیل غنی بودن منطقه از نظر برخی محصولات از جمله ویژگی‌های برجسته استان مرکزی است.

این استان واقع در قلب ایران به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور در سال ۹۷ بستر تحولات و رخدادهای متنوعی بود و در کارنامه یک ساله این خطه رخدادهای تلخ و شیرینی ثبت شده که بسیاری از آن ها در سطح کشور اثرگذاری داشته است

استان مرکزی در عرصه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فنی‌حرفه‌ای، گل و گیاه، دام و طیور، ساخت و ساز و عمرانی سال موفقی را سپری کرد، در بسیاری از این عرصه‌ها گرد رکود چندین ساله زدوده شد و طراوت حرکت رنگ و عطر دیگری به این استان صنعتی بخشید و شاهد رونقی در کسب و کار و فعالیت مردم این استان بودیم.

رسانه یکی از نگارنده‌های مهم در بحث رویدادهای یک استان و در نهایت یک کشور تلقی می‌شود و مرور اخبار یک رسانه در مدت یک سال می‌تواند اطلاعات مناسبی را برای جمع بندی اقدامات یک استان در اختیار قرار دهد. با همین نگاه مهم‌ترین رویدادهای استان مرکزی در یک سال گذشته از نگاه خبرگزاری ایرنا جمع‌آوری و برخی از انبوه اخبار دست‌آوردها در این گزارش مرور می‌شود که ابتدای سال جاری با انگیزه‌ای مضاعف برای این استان شروع شود و اقدامات موثری که در این سال انجام شد در سال ۱۴۰۳ نیز تداوم یابد.

استان مرکزی در ۱۴۰۲/ از صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیون یورویی تا افتتاح بیمارستان خمین

۱۴۰۲.۹.۱ ۴۷ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی بازدید کردند

۴۷ هزار نفر در نوروز سال ۱۴۰۲ از جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی بازدید کردند و ۱۰ هزار و ۵۷۰ نفر از مهمانان نوروزی در مجموعه‌های اقامتی استان اسکان یافتند.

۸۳۷ هزار و ۵۹۹ تردد در جاده‌های استان مرکزی از ابتدای تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۲ ثبت شد.

۲ هزار و ۹۵۸ مسافر نوروزی با حمل و نقل عمومی جاده‌ای، ۳۴۲ مسافر نوروزی با حمل و نقل ریلی و مابقی با خودرهای شخصی به استان مرکزی سفر کردند.

۱۴۰۲.۱.۱۱ ۴۲۵ گروه جهادی به نقاط محروم استان مرکزی اعزام شدند

۴۲۵ گروه جهادی در ابتدای سال ۱۴۰۲ به نقاط محروم استان مرکزی اعزام شدند، این گروه‌های جهادی متشکل از هفت‌هزار و ۵۹۰ جهادگر است که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، تبلیغی، عمرانی، رنگ‌آمیزی مدارس و بهداشت و درمان فعالیت داشتند.

بسیج سازندگی استان مرکزی علاوه بر انجام فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و عمرانی، ۲۱ هزار بسته معیشتی در ایام نوروز سال ۱۴۰۲ بین نیازمندان توزیع کردند.

۱۴۰۲.۱.۱۶ ۱۱ طرح سرمایه‌گذاری گردشگری در استان مرکزی تصویب شد

۱۱ طرح سرمایه‌گذاری گردشگری در فروردین ماه سال گذشته بعد از بررسی مجوز ۱۷ طرح سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، به تصویب رسید. این طرح‌ها با حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده به ارزش، سه‌هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای۱۷۳ نفر، بود.

این طرح‌ها شامل ایجاد سفره‌خانه‌های سنتی، مجتمع‌های پذیرایی بین‌راهی، هتل، اقامتگاه، بومگردی و محوطه گردشگری است که از این تعداد ۲ طرح در شهرستان‌ ساوه، ۲ طرح در شازند، سه طرح در تفرش، سه طرح در دلیجان و یک طرح در کمیجان بود.

۱۴۰۲.۱.۱۷ مرحله دوم مجتمع گردشگری تخت جمشید ساوه افتتاح شد

مرحله دوم این مجتمع گردشگری با فعالیت سفره‌خانه سنتی و با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. این بخش از مجتمع گردشگری با اشتغال‌زایی ۱۰ نفر شامل رستوران سنتی آغاز به کار کرده است.

مجتمع بین‌راهی در پنج کیلومتری شهر ساوه که یکی از مسیرهای پرتردد استان است در حال احداث است و با راه‌اندازی این مجتمع بین‌راهی زمینه بسیار مناسبی برای ارایه خدمات به گردشگران فراهم خواهد شد.

استان مرکزی در ۱۴۰۲/ از صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیون یورویی تا افتتاح بیمارستان خمین

۱۴۰۲.۱.۱۹ کشتارگاه دام شهرداری خمین نیمه صنعتی شد

با توجه به سنتی بودن عملیات کشتار به‌ویژه در دام‌های سنگین، این عملیات از حالت سنتی با خرید و نصب تجهیزات و منصوبات مورد نیاز به حالت نیمه صنعتی تبدیل شد

سرزنی، پوست‌کنی، تخلیه محتویات شکم و شقه‌کردن به وسیله سیستم‌های پیشرفته و نوین و با دخالت حداقلی نیروی انسانی و روی ریل انجام می‌شود.

برای خرید و نصب این تجهیزات، بیش از هفت میلیارد ریال هزینه شد و عرضه گوشت به صورت کاملا بهداشتی ارایه می‌شود که این مهم موجب رضایتمندی صنف قصابان شده است.

۱۴۰۲.۱.۲۲ بانوی کبدی کار استان مرکزی به اردوی تیم ملی دعوت شد

بانوی کبدی کار استان مرکزی به چهارمین مرحله اردوی تیم ملی دعوت شد.

این اردو به منظور برگزاری نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳ بود و آماده‌سازی این دوره از بازی‌ها زیر نظر کادر فنی تیم ملی از ۲۵ فروردین‌ماه تا پنجم اردیبهشت‌ماه امسال در مجموعه ورزشی بعثت تهران برگزار شد.

استان مرکزی در ۱۴۰۲/ از صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیون یورویی تا افتتاح بیمارستان خمین

۱۴۰۲.۲.۵ تولید یک هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن در اراک هدفگذاری شد

در سال جاری تولید یک هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع واگن در شرکت واگن پارس اراک هدفگذاری شد.

سه هزار میلیارد تومان از محل فروش این میزان تولید برای کارخانه واگن پارس اراک درآمد حاصل می‌شود.

سال ۱۴۰۱ یک‌هزار دستگاه انواع واگن در این شرکت تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شد.

۱۴۰۲.۲.۶ اجرای سه کیلومتر بادشکن غیر زنده در جنوب کویر میقان اراک آغاز شد

اجرای سه کیلومتر بادشکن غیر زنده در کانون بحران فرسایش بادی جنوب کویر میقان اراک از دیگر اقداماتی است که در این سال انجام شد.

اجرای بادشکن‌های غیرزنده با هدف مقابله با حرکت‌ شن‌های روان در این منطقه و با هرس و جوان‌سازی ۱۱۶ هکتار از سرشاخه‌های آتریپلکس‌های حاشیه کویر میقان اراک که به سن دیرزیستی رسیده بودند انجام شد.

۱۴۰۲.۲.۷ نیاز شهر صنعتی کاوه با افتتاح سردخانه ۲۰ هزار تنی رفع شد

نیاز شهر صنعتی کاوه به انبار و سردخانه با بهره‌برداری از یک واحد سردخانه‌ای ۲۰ هزار تنی رفع شد.

عملیات ساخت این سردخانه در پی اعلام نیاز مسوولان شهرستان ساوه از ۲ سال پیش در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع با ۱۶ هزار متر مربع زیربنا آغاز شد و در سال ۱۴۰۲ با ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به بهره برداری رسیده است.

۱۴۰۲.۲.۱۳ عملیات اجرایی بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی شهرستان شازند آغاز شد

عملیات اجرایی بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی شهرستان شازند با هدف پاسخگویی به نیاز مردم در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ شروع شد.

این طرح از جمله برنامه‌های مغفول مانده دولت قبل بود که مورد توجه استاندار مرکزی قرار گرفت و مانند بسیاری دیگر از طرح‌های مغفول مانده وضعیت آن تعیین تکلیف شد.

استان مرکزی در ۱۴۰۲/ از صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیون یورویی تا افتتاح بیمارستان خمین

۱۴۰.۲.۲۴ ۸۷ هزار و ۵۰۰ تن کالا از گمرکات استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد

در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ این حجم از کالا از استان مرکزی صادر شد، این کالاها به ارزش ۵۴ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۶۲۵ دلار از گمرکات استان مرکزی به مقصد ۳۶ کشور جهان از جمله افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و ارمنستان صادر شد.

صادرات کالا از گمرکات استان مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافته‌ است.

هیدروکربن، گاز مایع، کامپاند پلی اتیلن، روغن سبک، قوطی آلومینیوم، ظروف شیشه‌ای، رول دستمال کاغذی، آب میوه تغلیظ شده، شیر خشک صنعتی، شمش آهن و فولاد عمده کالاهای صادر شده در این مدت از گمرکات استان به خارج از کشور بود.

۱۴۲۰.۲.۲۵ گیاه کاملینا در یک هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی کشت شد

قرارداد کشت یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار دانه‌های روغنی کاملینا در سال زراعی ۱۴۰۲ در قالب طرح جهش تولید در دیم زارهای استان مرکزی با کشاورزان منعقد شد و یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت این گیاه اختصاص یافت.

با توجه به بازدهی مناسب دانه‌های روغنی کاملینا در اراضی کشاورزی استان، این گیاه به عنوان محصول جدید به این استان وارد و در زمین‌های کشاورزی کشت شد.

۱۴۰۲.۰۲.۳۰ اراک دومین شهر موفق کشور در تفکیک پسماند از مبدا معرفی شد

اراک دومین شهر موفق کشور در تفکیک پسماند از مبدا در سال ۱۴۰۲ معرفی شد که دلیل اصلی این مهم همکاری شهروندان اراکی در تفکیک از مبداء پسماندهای خشک و حمایت آن‌ها از محیط زیست بود.

میانگین جمع‌آوری پسماندهای خشک توسط اپلیکیشن اکو با همراهی شهروندان حدود ۲۰ تُن در هفته در سال ۱۴۰۲ و همین امر نشان دهنده شکستن رکوردهای تفکیک از مبداء در شهر اراک و سپس در سطح کشور بود.

استان مرکزی در ۱۴۰۲/ از صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیون یورویی تا افتتاح بیمارستان خمین

۱۴۰۲.۳.۳ صادرات پودر گوشت از استان مرکزی ۱۰۰ درصد افزایش یافت

صادرات پودر گوشت از استان مرکزی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافت. ۵۲ تن پودر گوشت امسال در قالب ۲ محموله با نظارت اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد.

۱۴۰۲.۳.۴ ۱۷۲ هزار شاخه گل از محلات به ارمنستان و عمان صادر شد

در اواخر بهار سال ۱۴۰۲ گلکاران محلاتی در پنجمین نمایشگاه اکسپو قرارداد صادرات ۱۷۲ هزار شاخه گل از محلات به ارمنستان و عمان را به امضا رساندند.

از مجموع این میزان صادرات به خارج، ۱۴۵ هزار ساناز گلدانی به کشور ارمنستان و ۲۷ هزار انواع پتوس به کشور عمان است.

تولید ۷۰۰ نوع کاکتوس، تولید گل‌های داوودی در قالب بیش از ۸۰۰ رنگ با انجام اعمال ژنتیکی و تولید و صادرات گل زیبای ژِربِرا از دیگر توانمندی‌های خاص این شهرستان در تولید گل و گیاهان زینتی است.

۱۴۰۲.۳.۱۰ چهار میلیون و ۱۷۸ هزار اصله نهال در استان مرکزی تولید شد

سال ۱۴۰۲ چهار میلیون و ۱۷۸ هزار اصله نهال در استان مرکزی تولید شد، این تعداد نهال شامل ۲ میلیون و ۸۷۶ هزار اصله نهال (ریشه لخت ویژه کشت در فصل زمستان) و یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۳۵۰ اصله نهال گلدانی بود.

۵۸۰ هزار اصله نهال بیابانی از مجموع نهال‌های تولید شده در استان مرکزی توسط بخش خصوصی در شهرستان زرندیه، ۵۰ هزار اصله نهال بیابانی در شهرستان محلات و ۷۵ هزار اصله نهال بادامچه نیز توسط بخش خصوصی در شهرستان خمین تولید شد.

۱۴۰۲.۴.۲۸ اولین تجهیز کولر راکتور احیای آهن اسفنجی در ماشین‌سازی اراک ساخته شد

اولین تجهیز کولر راکتور احیای آهن اسفنجی در ماشین‌سازی اراک در سال ۱۴۰۲ تولید شد. این راکتور برای اولین بار در کشور و چهارمین بار در دنیا توسط صنعتگران ماشین‌سازی اراک در حال ساخت است و همه مواد خام مورد نیاز آن از داخل کشور تأمین شده است و اکنون عملیات حمل و ارسال اولین بخش ساخته شده این رآکتور به نام، کولر آغاز شد.

۱۴۰۲.۴.۲۷ شرکت کمباین سازی اراک ۳۵۰ محصول تولید کرد

از دیگر اقدامات سال ۱۴۰۲ تولید ۳۵۰ محصول در کمباین سازی بود دستگاه کمباین ۱۰۵۵، ۲۰ دستگاه کمباین برنج، ۵۴ دستگاه بیلر ۳۴۹، ۱۳ دستگاه بیلر۳۵۱ و ۱۱۰ دستگاه کابین کمباین، توسط کارگران این شرکت در سال جاری ساخته و روانه بازار مصرف شد.

۱۴۰۲.۶.۲۵ مجوز ۲۸ میلیون یورو سرمایه گذاری مستقیم خارجی در استان مرکزی صادر شد

از دیگر اتفاقات سال گذشته صدور این مجور بود، مجوز سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۲۸ میلیون یورویی برای یک شرکت معتبر و مشهور بین المللی فعال در تولید و عرضه پروتزها و تجهیزات پزشکی، توسط هیات سرمایه گذاری خارجی ایران در شهرستان ساوه صادر شد.

اجرای کامل این طرح، ضمن خودکفایی در تولید داخلی برخی اقلام دندانپزشکی از خروج ارز برای واردات این اقلام از کشور جلوگیری می‌شود.

استان مرکزی در ۱۴۰۲/ از صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیون یورویی تا افتتاح بیمارستان خمین

۱۴۰۲.۷.۱۴ اجرای سامانه آبیاری نوین در یک‌هزار و ۲۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی

اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در یک‌هزار و ۲۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان در سال گذشته آغاز و روند اجرا شورع شد. ۱۶۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی مستعد اجرای سامانه‌های آبیاری در استان مرکزی وجود دارد که تاکنون ۷۵ هزار هکتار شامل ۴۸ درصد این زمین‌ها به انواع سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز شده‌است.

یک‌هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال منابع مالی در سال گذشته برای اجرای انواع طرح‌های آب و خاک این استان از جمله سامانه آبیاری نوین، لایروبی قنوات و لوله‌گذاری انتقال آب کشاورزی اختصاص یافته‌است.

۱۴۰۲.۹.۷ ۳۰۰ هزار اصله گل و گیاهان زینتی از استان مرکزی صادر شد

۳۰۰ هزار اصله انواع گل و گیاهان زینتی در سال ۱۴۰۲ از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد. ۴۰ هزار اصله گل و گیاهان زینتی سال گذشته از شهرستان ساوه و ۲۶۰ هزار اصله از شهرستان محلات به کشور امارات متحده عربی، عمان، عراق و روسیه صادر شد. یک‌هزار و ۱۰۰ تن فلفل دلمه‌ای نیز در ۱۴۰۲ از شهرستان اراک به روسیه و ۱۷۰ تن کشمش به عراق و روسیه صادر شد.

۵۵۰ تن انار نیز از شهرستان ساوه به ارمنستان و ۱۲۸ تن خربزه و هندوانه از این استان به کشورهای اروپایی صادر شد. یک‌هزار و ۳۰۰ تن خشکبار، سبزیجات خشک شده، خرما و برنج نیز از گمرک زرندیه نیز به کشورهای اروپایی صادر شد.

۱۴۰۲.۹.۱۴ مرمت بازار ساوه به اتمام رسید

در این سال عملیات مرمت بازار تاریخی ساوه با هفت میلیارد ریال هزینه به اتمام رسید. در این مرحله از مرمت، اصلاح و مرمت قسمت‌های فرسوده شامل طاق تویزه‌های بازار و اجرای اندود گچ و کاهگل مرمت طاقها و تویزه‌ها و تعویض اجرهای فرسوده و نازک کاری قسمت‌های فرسوده سقف و اجرای مجدد گچکاری زیر سقف‌های بازار و همچنین استحکام بخشی و زیرسازی و شیب‌بندی همراه با عایق‌بندی بام بازار تاریخی ساوه با هفت میلیارد ریال اعتبار انجام شد.

بازار ساوه از بازارهای قدیمی است که به دوره شکوفایی دین اسلام و مذهب تشیع علوی در دوران حکومت صفوی مربوط بوده که این بازار در طی دوران‌های متمادی بافت سنتی خود را حفظ کرده و با گذشت ایام و گرمی داد و ستد فعال بوده و پهنه‌ای گسترده یافته است.

۱۴۰۲.۱۰.۱۴ فنی و حرفه‌ای دلیجان ۱۷۵ هزار نفر دوره آموزش مهارت ارایه کرد

این مرکز ۱۷۵ هزار و ۱۳۷ نفر دوره آموزش مهارتی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا زمستان این سال در بخش دولتی برای متقاضیان ارایه کرد. ۱۱۶ هزار و ۶۵ نفر دوره از این آموزش‌ها به مردان و بقیه به زنان شهرستان دلیلجان ارایه شد، ۲۹ هزار و ۲۶۳ نفر دوره از این متقاضیان مرد و بقیه را بانوان تشکیل می‌دهند.

همچنین در این بازه زمانی، سه‌هزار و ۴۷۲ نفر دوره در پادگان و ۶ هزار و ۵۰۲ نفر دوره در زندان دلیجان آموزش‌های مهارتی فرا گرفتند.

۱۴۰۲.۱۰.۲۰ ۱۸۰ میلیارد ریال طرح آب و خاک در خمین اجرا شد

حدود ۱۸۰ میلیارد ریال طرح آب و خاک از ابتدای سال ۱۴۰۲ در این شهرستان اجرا شد. این طرح‌ها شامل لایروبی و مرمت ۳۶ر شته قنات این شهرستان به طول ۲۵ هزار متر بود.

اعتبار هزینه شده برای لایروبی این تعداد قنات ۹۶ میلیارد و ۳۹۰ میلیون ریال بود، ساخت چهار هزار و ۷۸۰ متر کانال آبیاری در ۱۰ روستای شهرستان خمین از دیگر طرح‌های آب و خاک اجرا شده در سال ۱۴۰۲ بوده است.

۱۴۰۲.۱۰.۲۰ گردهمایی بزرگ سرآمدان دیار آفتاب برگزار شد

گردهمایی بزرگ سرآمدان استان مرکزی(دیار آفتاب) شامگاه سه‌شنبه همزمان با سالروز شهادت میرزا تقی‌خان امیرکبیر در سالن اجتماعات وزارت کشور در تهران برگزار شد. بیش از ۲ هزار نفر از شخصیت‌های تأثیرگذار و شاخص استان امامینِ انقلاب (مقیم تهران) در این آیین گرد هم آمدند.

استان مرکزی در ۱۴۰۲/ از صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیون یورویی تا افتتاح بیمارستان خمین

۱۴۰۲.۱۰.۳۰ نرخ بیکاری در استان مرکزی کاهش یافت

در پاییز سال ۱۴۰۲ میزان نرخ بیکاری استان مرکزی ۶.۳ دهم درصد به ثبت رسیده است که نسبت به نرخ متوسط بیکاری در کشور با نرخ ۸.۲ دهم درصد کمتر بود.

صنایع در ایجاد اشتغال استان نقش موثری داشتند، بسیاری از صنایع بزرگ استان وارد فاز جذب نیرو شدند و بسیاری از صنایع راکد و نیمه فعال نیز به چرخه تولید کامل برگشتند، تزریق مالی برای پرداخت تسهیلات انجام پذیرفت که بخشی از نگرانی فعالیت اقتصادی برای رکود تولید رفع شد.

۱۴۰۲.۱۰.۳۰ دستگاه تصویربرداری ام آر آی خمین بهره‌برداری شد

این دستگاه، از به روزترین دستگاه‌ها در سطح استان مرکزی و منطقه است که برای آن ۵۰۰ میلیارد ریال از محل پروژه سازمان بهداشت جهانی هزینه شد. ۳۰۰ مترمربع فضای فیزیکی استاندارد برای دستگاه ام آر آی خمین ایجاد و با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال تجهیز شد.

این دستگاه آخرین نسخه دستگاه تصویربرداری در کشور است و در فضای ایزوله به منظور جلوگیری از انتشار امواج الکترومغناطیسی به اطراف نصب می‌شود.

۱۴۰۲.۱۱.۱۰ ۱۵ هزار و ۳۶۹ فرصت شغلی در استان مرکزی ایجاد شد

۱۵ هزار و ۳۶۹ فرصت شغلی از ابتدای سال ۱۴۰۲ در این استان بر اساس ثبت در سامانه رصد ایجاد شد که این میزان از تعهد هدفگذاری شده جلوتر بود. اشتغال به ثبت رسیده در استان مرکزی نسبت به تعهد، افزایش ۱۴۰ درصدی را نشان می‌داد.

یک‌هزار و ۷۰۳ طرح مشاغل خانگی نیز از ابتدای این سال با مبلغ یک‌هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شد که تا بهمن ماه یک‌هزار و ۳۰۰ طرح موفق به دریافت یک‌هزار و ۲۶ میلیارد ریال شدند.

استان مرکزی در ۱۴۰۲/ از صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیون یورویی تا افتتاح بیمارستان خمین

۱۴۰۲.۱۱.۲۱ ۱۱ واحد نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی بهره‌برداری شد

۱۱ واحد نیروگاه خورشیدی این استان به شکل متمرکز و در دهمین روز از دهه مبارک فجر در شهرستان محلات بهره‌برداری شد. ۱۰ واحد نیروگاه خورشیدی در شهرستان‌های اراک، آشتیان، فرمهین و دلیجان است.

یک واحد نیروگاه خورشیدی نیز با ظرفیت ۲۰۰ کیلووات بر ساعت در شهرستان محلات است که به بهره‌برداری رسید. بهره‌برداری از این تعداد واحد نیروگاه خورشیدی، ۴۰۰ کیلووات به ظرفیت برق استان مرکزی اضافه کرد.

۱۴۰۲.۱۱.۲۱ ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال طرح عمرانی و اقتصادی در دلیجان بهره‌برداری شد

۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال طرح عمرانی و اقتصادی همزمان با دهمین روز از دهه مبارک فجر در شهرستان دلیجان بهره‌برداری و عملیات اجرایی برخی طرح‌ها نیز آغاز شد.

۷۴ طرح عمرانی و اقتصادی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در شهرستان دلیجان بهره‌برداری و کلنگ‌زنی شد.

این واحد ضایعات و پسماندهای پت را به تولیدات با ارزش افزوده تبدیل می‌کند و به اعتقاد کارشناسان برای اولین بار در جهان این کار دانشی انجام می‌شود.

۱۴۰۲.۱۱.۲۰ استان مرکزی در صدر جذب اعتبارات بخش روستایی/ بهره‌برداری ۱۱۶ طرح عمرانی در تفرش

رتبه نخست جذب اعتبارات بخش روستایی در کشور طی سال جاری به این استان تعلق گرفت. همه روستاهای استان با نقشه راه مشخص حرکت کردند و دهیاری‌ها همکاری بسیار مناسبی با دولت داشتند.

۱۴۰۲.۱۱.۲۰ ۴۴ طرح عمرانی و اقتصادی در شهرستان آشتیان بهره‌برداری شد

۴۴ طرح عمرانی و اقتصادی روز جمعه همزمان با نهمین روز از دهه مبارک فجر با حضور استاندار مرکزی در شهرستان آشتیان بهره‌برداری شد. همچنین عملیات اجرایی ۶ طرح اقتصادی و عمرانی نیز در این شهرستان آغاز شد.

طرح‌های عمرانی و اقتصادی شهرستان آشتیان با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال اعتبار و سرمایه‌گذاری بهره‌برداری شد که در نهایت، برای یک ۱۶۷ نفر در این شهرستان، اشتعال ایجاد شد.

۱۴۰۲.۱۱.۲۷ حمایت از ورزش حرفه‌ای و کارگری در استان مرکزی شتاب گرفت

در این سال حمایت از ورزش حرفه‌ای و کارگری در این استان شتاب گرفت. حمایت‌های صورت گرفته از ورزش استان مرکزی منجر به موفقیت‌های زیادی بویژه در رشته فوتبال شد و تیم آلومینیوم در دیدار رقابت‌های لیگ برتر مقابل پرسپولیس پیروز شد و این افتخار بزرگی برای استان بود.

استان مرکزی مدارج موفقیت را در رشته فوتبال و فوتسال به خوبی طی می‌کند و توفیقات در این رشته‌ها در حال افزایش است. ۲ رشته مهم فوتبال و بسکتبال در جامعه کارگری از اهمیت و جایگاه خوبی برخوردار است.

۱۴۰۲.۱۲.۱۶ چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال منابع کمیته امداد استان مرکزی به اشتغال اختصاص یافت

کمیته امداد امام خمینی(ره) استان از بودجه هفت هزار و ۶۱۰ میلیارد ریالی در این سال چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال را به اشتغال اختصاص داده، که امید است با همکاری بانک‌ها، تمام مبلغ اختصاص یابد.

کمیته امداد امام خمینی(ره)استان سال ۱۴۰۱ چهار هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به چهار هزار و ۷۰۰ مددجو پرداخت کرد.

۱۴۰۲.۱۲.۱۷مرکز آموزشی و درمانی فاطمه الزهرا(س) خمین افتتاح شد

مرکز آموزشی و درمانی ۱۴۴ تختخوابی خمین با نام فاطمه الزهرا (س) پس از ۱۳ سال انتظار روز پنجشنبه ۱۷ اسفندماه با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

بیش از سه هزار میلیارد ریال برای احداث بیمارستان ۱۴۴ تخت خوابی خمین هزینه شده است و ارزش کلی این بیمارستان چهار هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha