نذر خون توسط شب زنده داران؛ سیستان و بلوچستان در صدر جدول دریافت خون از استان‌های معین

زاهدان- ایرنا- شب زنده داران سیستان و بلوچستان در شب‌های قدر ۶۷۲ واحد خون اهدا کردند این درحالیست که در طرح سلامت نوروزی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با بهره برداری از ظرفیت "شبکه ملی خون رسانی کشور" بیشترین میزان خون به سیستان و بلوچستان، ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، برکات ایام و شب های ماه مبارک رمضان بر هیچ کس پوشیده نیست و بسیاری به دنبال بهره بردن از آن هستند، به ویژه لیالی قدر و احیای این شب ها فرصتی مغتنم برای درخواست مغفرت از درگاه حق تعالی است. بی شک همه منتظر رسیدن این شب ها و بهره بردن از فضیلت های این سه شب بوده اند و با حضور در محافل مذهبی، سعی بر غنیمت شمردن آن می‌کنند. همزمان با شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، مردم روزه‌دار و نوع دوست شهرستان زاهدان و دیگر شهرستان‌ها سیستان و بلوچستان با حضور در مراکز خونگیری، خون خود را برای بیماران نیازمند اهدا کردند.

در شب های قدر بسیاری از کارکنان انتقال خون در نقاط مختلف استان در کنار مردم حضور داشتند و این شب‌ها را با دریافت خون اهداکنندگان و تضمین زندگی نیازمندان سپری کردند هرچند ایام نوروز با ماه مبارک رمضان تقارن داشت اما مشارکت مردم برای اهدای خون در شب‌های احیا قابل توجه بود که این امر نشان می‌دهد نذر خون در شب‌های قدر به یک فرهنگ تبدیل شده است.

وجود سه هزار و ۳۰۰ بیمار تلاسمی ماژور و یک‌هزار و ۲۰۰ بیمار هموفیلی در سیستان و بلوچستان سبب شده این استان نیاز مبرمی به خون‌های اهدایی داشته باشد

وجود سه هزار و ۳۰۰ بیمار تلاسمی ماژور و یک‌هزار و ۲۰۰ بیمار هموفیلی در سیستان و بلوچستان سبب شده این استان نیاز مبرمی به خون‌های اهدایی داشته باشد که با وجود افزایش اهدای خون از سوی مردم نوع دوست در این ایام با توجه به اینکه بیماران تالاسمی هر هفته یا هر ۲ هفته نیازمند دریافت خون دارند و از مصرف‌کنندگان همیشگی خون به شمار می‌روند استان همواره با کمبود ذخایر خونی مواجه است.

براساس گزارش‌ها در هفته اول سال ۱۴۰۳ که با ماه مبارک رمضان مصادف شده بود، از مجموع یک‌هزار و ۹۴ مراجعه کننده به مراکز خونگیری سیستان و بلوچستان، تعداد ۸۷۲ اهدای خون به ثبت رسیده که بیش از ۴۰درصد نسبت به هفته اول سال ۱۴۰۲ افزایش داشته با این وجود اما به گفته سرپرست معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون در اجرای طرح سلامت نوروزی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان از ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین، بیشترین ارسال خون از شبکه ملی خون رسانی مربوط مربوط به سیستان و بلوچستان با ۲ هزار و ۹۲ واحد بوده است.

شهرام میرزایی ادامه داد: در این مدت با بهره برداری از ظرفیت "شبکه ملی خون رسانی کشور" تعداد هفت هزار و ۱۴۴ واحد خون از استان های معین برای استان های سیستان و بلوچستان، تهران و خوزستان تامین و ارسال شده است.

نذر خون توسط شب زنده داران؛ سیستان و بلوچستان در صدر جدول دریافت خون از استان‌های معین

مراجعه ۸۱۹ نفر به پایگاه انتقال خون در شب‌های قدر

به گفته مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان ۸۱۹ نفر در شب‌های قدر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کرده اند که از این تعداد ۶۷۲ نفر موفق به اهدای خون شدند.

ابوالحسن صفدری با قدردانی از حضور چشم‌گیر اهداکنندگان خون در شب‌های قدر در مراکز خونگیری افزود: در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، ۱۳۸ نفر در مراکز اهدای خون سیستان و بلوچستان پذیرش و از این تعداد ۱۰۵ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی ادامه داد: در شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان، ۳۶۶ نفر در مراکز اهدای خون سیستان و بلوچستان پذیرش و از این تعداد ۲۹۷ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان، ۳۱۵ نفر در مراکز اهدای خون استان پذیرش و از این تعداد ۲۷۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با اشاره به اینکه پنج مرکز ثابت خونگیری در شهرستان‌های زاهدان، زابل، ایرانشهر، سراوان و چابهار در ماه رمضان در سیستان و بلوچستان فعال هستند بیان کرد: علاوه بر پایگاه‌های ثابت انتقال خون در این شهرستان‌ها در زاهدان ۲ تیم سیار نیز در شب‌های قدر در سطح شهر خونگیری انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: بیشترین گروه خونی اهدا شده در شب ماه مبارک رمضان را گروه خونی O مثبت به خود اختصاص داده که از مجموع اهدا کنندگان ۳۰۶ نفر اهدا کننده مستمر بودند ۲۵۴ نفر اهدا کننده مستمر باسابقه و همچنین ۱۱۲ نفر برای اولین بار برای اهداء خون به مراکز مراجعه کردند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان با بیان اینکه روزانه ۳۵۰ واحد خون و فرآورده های خونی در سیستان و بلوچستان مورد نیاز است، خاطرنشان کرد: میزان خون‌های اهدایی در شب‌های قدر فقط نیاز ۲ روز استان را برطرف می‌کند که ضروری است مردم نوع دوست استان بیشتر نسبت به این امر خداپسندانه اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه روزه‌ داری هیچ‌گونه منافاتی با اهدای خون ندارد عنوان کرد: داوطلبانی که قصد اهدای خون به بیماران نیازمند را دارند می ‌توانند ساعتی پس از افطار برای اهدای خون اقدام کنند و پس از آن تا سحر مایعات بیشتری صرف کنند.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ با مجموع ۵۵ هزار و ۳۳۵ اهدای خون در سیستان و بلوچستان به پایان رسیده است تصریح کرد: در این سال ۷۰ هزار و ۴۲۱ مراجعه به مراکز خونگیری سطح استان داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد همچنین بانوان در سال ۱۴۰۲ مشارکت ۷.۱۴ درصدی داشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha