فروش بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال صنایع دستی کرمانشاه، در نوروز ۱۴۰۳

کنگاور - ایرنا - سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه از فروش بیش از ۱۵۰میلیارد ریالی صنایع‌دستی و سوغات کرمانشاه در نمایشگاه‌های نوروزی امسال خبر داد.

«امین کوگانی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به فعالیت نمایشگاه‌های نوروزی صنایع‌دستی در سطح استان، اظهار کرد: برای نوروز امسال در ۱۷ نقطه از سطح استان نمایشگاه‌های نوروزی صنایع‌دستی برپا شد.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه گفت: در این نمایشگاه‌ها ۱۷۵ غرفه صنایع‌دستی و سوغات به همراه ۵۹ سیاه چادر آثار و تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی استان را به گردشگران عرضه کردند.

او تاکید کرد: در کنار نمایشگاه‌های موقت نوروزی صنایع‌دستی در سطح استان، تعداد سه بازارچه دائمی در سطح شهرستان‌های کرمانشاه، دالاهو و اسلام آبادغرب و نیز ۶۹ کارگاه صنایع دستی نیز به عرضه تولیدات صنایع‌دستی استان پرداختند.

کوگانی تاکید کرد: خوشبختانه از آغاز تعطیلات نوروزی تا ۱۲ فروردین‌ماه نمایشگاه‌های نوروزی صنایع‌دستی و سیاه‌چادرها بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال فروش داشته‌اند که فروش خوبی را در حوزه صنایع‌دستی برای هنرمندان استان را شاهد بودیم.

او افزود: با برنامه ریزی که از ابتدای سال داشته‌ایم تلاش شده تا این بازارچه‌ها را در ایام مختلف مانند اربعین جهت توسعه هنرهای دستی استان که تجسم عینی فرهنگ غنی مردمان غیور این مرز و بوم است دایر کنیم.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه یادآورشد: با توجه به استقبالی که مردم از این نمایشگاه‌ها داشته‌اند و در راستای حمایت از هنرمندان این عرصه و توسعه بازار فروش صنایع‌دستی استان، این بازارچه‌ها را به شکل فصلی ایجاد می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ کرمانشاه از دیرباز به علت موقعیت خاص جغرافیایی و نیاز مردم به لوازم و مواد اولیه زیستی، مهد صنایع دستی بوده به همین دلیل در این منطقه می‌توان ردپایی از هر نوع صنایع دستی اصیل ایرانی را یافت.

این استان غربی در دامنه زاگرس از قدیمی ترین سکونتگاه‌های اقوام ایرانی و یکی از نقاط باستانی ایران است. بنیان کرمانشاه را به تهمورث دیوبند ـ پادشاه افسانه ای پیشدادیان نسبت می دهند کسی که ریسندگی، بافندگی و صنعت را به مردمان آموخت برخی از مورخین نیز بنای آن را به بهرام پادشاه ساسانی منسوب می دانند.

در هر حال شواهد باستان شناسی ـ از قدیمی ترین نشانه های تمدن در گنج دره هرسین تا آثار دوران مادی، هخامنشی، ساسانی و دوران اسلامی و پس از آن گواه آن است که مناطق مختلف کرمانشاه در اعصار مختلف همواره مورد توجه حکومت های وقت بوده است و این استان خاستگاه و قرارگاه بسیاری از تمدن های ایرانی است.

همچنین کرمانشاه از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و نیاز اهالی به لوازم و مواد اولیه زیستی ، مرکز صنایع دستی بوده است و در بین مردم بومی، افراد مستعد و ماهر در هر رشته پرورش یافته اند. انواع قالی و قالیچه، قلم زنی، نقره کاری، مسگری، زرگری، چرم سازی، نمدمالی، سفالگری، نساجی سنتی و فلز کاری در محدوده استان از رونق دیرینه برخوردار بوده و تولیدات آنها بیشتر به سایر نقاط ایران و خارج از آن صادر می‌شود.

شاخص ترین تولیدات صنایع دستی استان کرمانشاه عبارت است از گلیم، قالی و گیوه و سازهای سنتی است که در کنار آنها به ترتیب صنایع دستی دیگری نیز وجود دارد. جاجیم بافی , چاقو سازی و ابزار آلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیور آلات محلی، چیغ بافی، فلز کاری، دوخت‌های سنتی (رودوزی )، گلیم گل بر جسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب،, نگار گری، خراطی و مجسمه سازی از جمله تولیدات حال حاضر استان کرمانشاه است که امکانات آموزش آنها نیز در سطح استان فراهم می‌باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha