تحلیلی بر نوسانات بازار اقلام اساسی در مشهد به روایت یک مدیر صنفی

مشهد-ایرنا- مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد با ارایه تحلیلی بر بازار اقلام اساسی در این شهر در سال ۱۴۰۲، نوسانات قیمتی در این حوزه را متاثر از دلایل مختلف دانست که تشدید نظارتها و طرحهای دولت در کنترل قیمتها اثر قابل توجهی داشته است.

به گزارش ایرنا، دولت در سال گذشته مسوولیت توزیع و نظارت تا مصرف کننده نهایی را برعهده اتحادیه‌های اتاق اصناف گذاشت تا سوداگری از بازار حذف و کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، براین اساس مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی شرایط تامین کالا را برای اتاق اصناف و اتحادیه های زیر مجموعه آن در سراسر کشور فراهم کند و در مقابل این اتاق با شبکه توانمند توزیع، کالا را به دست مصرف‌کننده نهایی برساند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد روز شنبه در تحلیل وضعیت بازار برخی اقلام اساسی در این شهر و نحوه نظارت بر آنها به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت گوشت مرغ در سال گذشته با فراز و نشیبهای زیادی همراه بود، به طوری که قیمت هر کیلو گوشت مرغ از ۷۳۰ به ۷۹۰ و سپس به ۸۵۰ هزار ریال رسید، دلایل متعددی از جمله فرا رسیدن فصل سرما، قیمت بالای گوشت قرمز، ضعیف بودن وضعیت معیشتی مردم و عدم کشتار مرغ توسط کشتارگاها در این موضوع دخیل بودند.

محسن صیادی پیش بینی کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۳ بویژه تا پایان ماه مبارک رمضان به دلیل جوجه ریزیهای انجام شده، مشکلی در تامین و عرضه گوشت مرغ بوجود نیاید، از ابتدای امسال تاکنون نیز از سه هزار و ۶۸۰ واحد صنفی عرضه گوشت مرغ در مشهد بازرسی شد که منجر به تنظیم ۴۶۱ فرم تخلف و پلمب هشت واحد صنفی و یک واحد کشتار و قطعه بندی مرغ شده است.

وی اظهار کرد: اکنون با توجه به نظارتهای شدید انجام گرفته در این حوزه، گوشت مرغ در بازار مشهد زیر قیمت مصوب (هر کیلو ۸۵۰ هزار ریال) عرضه می شود و با اینکه در ماه مبارک رمضان تقاضا افزایش یافته اما نرخ مرغ پایین تر از قیمت مصوب است.

گوشت قرمز

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: در سالی که گذشت قیمت گوشت با توجه به واردات آن بویژه در ۶ ماهه دوم و رو به پایان سال، همچنان روند صعودی داشت به طوری که قیمت دام سبک از حدود هر یک میلیون و ۸۵۰ هزار ریال با شیب نسبتا تند به قیمت کنونی هر کیلو ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال (افزایش حدود ۵۰ درصدی) رسیده که عوامل متعددی مانند عدم کشتار، کشتار دام مولد در سالهای گذشته و همچنین بارشهای زمستانی سال قبل در افزایش قیمت این کالا دخیل بوده اند.

صیادی اظهار کرد: طبق آمار معاونت بازرگانی وزارت صمت ماهانه هشت هزار تن گوشت قرمز منجمد در کشور نیاز است که بیش از سه برابر نیاز کشور تامین و وارد شده است، با برنامه ریزی‌های انجام گرفته و تخصیص ارز مناسب تا پایان فروردین ۱۴۰۳ روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارد کشور خواهد شد.

وی افزود: براساس برنامه ریزی تولیدی دامداران و آمار مرکز آمار بیش از ۲۵ درصد زایش‌های دام افزایش پیدا کرده است بنابراین به نظر می‌رسد که در سال ۱۴۰۳ عرضه گوشت داخلی به مراتب بیشتر از سال قبل باشد تا بتوان واردات را کاهش داد.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: در حال حاضر قیمت دام زنده وقت کشتار کیلویی ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار ریال (نهایتا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال) و لاشه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار ریال (نهایتا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال) در جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تعیین شده که در صورت بالاتر بودن از این نرخ مشارکت در تخلف اعضاء هیات مدیره میادین لحاظ می شود.

صیادی افزود: در سال ۱۴۰۲ در مشهد حدود هزار و ۳۵۰ فقره بازرسی از واحدهای عرضه گوشت قرمز انجام گرفته است که ۱۷۲ مورد منجر به تشکیل فرم و چهار واحد صنفی مرتبط پلمب شد.

نــــان

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: سال ۱۴۰۲ در مشهد افزایش قیمت نان را داشتیم که به مرور در سراسر کشور اجرایی شد، قیمت‌ها هرچند که هزینه‌های تولید را کاهش داده، اما هنوز هم تولید نان به صرفه نیست.

صیادی اظهار کرد: یکی از اقدامات مهمی که در سال گذشته پیرو مصوبات کارگروه آرد و نان استان خراسان رضوی انجام گرفت، اجرای پدافند غیرعامل در تامین نان همشهریان در سطح شهرستان با اولویت نانوایی هایی که دارای سهمیه بالاتر از ۴۰۰ کیسه در ماه به جهت دوگانه سوز شدن و استفاده از سوخت دوم (نفت) بود که این مصوبه گامی در جهت بهبود تأمین نان در سطح شهرستان مشهد به شمار می رود.

وی، اجرای موفق دستگاههای نانینو، کاهش یا افزایش سهمیه آرد نانوایان بر مبنای دریافت داده ها از کارتخوان های نانینو و نیز دریافت گزارشات مردمی از تخلفات به اشکال مختلف از جمله تماس تلفنی و افزایش ساعات کاری نانوایی ها را از دلایلی برشمرد که موجب کاهش صف‌های غیرمتعارف برای نان و افزایش قیمت آرد یارانه‌ای در مصارف خارج از شبکه با افزایش شد.

وی بیان کرد: تعداد بازرسی های انجام گرفته از سطح نانوایی های مشهد در سال گذشته هفت هزار و ۸۵۰ مورد بوده که منجر به تشکیل ۶۵۳ فقره فرم تخلف شده است.

روغن، برنج و حبوبات

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: در سالی که گذشت بازار حبوبات در این شهر دارای هیجانات قیمتی بسیاری بود به طوری که تا پایان سال این افزایش قیمت به حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد رسید، علت گرانی ناگهانی حبوبات در سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت ارز واردات حبوبات بود.

صیادی اظهار کرد: قیمت برنج نیز در سال گذشته با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی همراه بود، به طوری که در ماههای پایانی سال عمده فروشان برنج شمال کشور از فروش این کالا به شهرستانها خودداری و به صورت قطره چکانی عرضه می کردند، این افزایش قیمت، برآمده از تضمین دولت بر خرید برنج‌های ایرانی بود.

وی بیان کرد: روغن نیز در سال ۱۴۰۲ به میزان کافی در بازار موجود بود و حتی قیمت آن در تابستان ۱۴۰۲، کاهش ۱۵ درصدی نیز داشت، این کاهش قیمت به دلیل ارزان شدن مواد اولیه تولید روغن در سطح جهان اتفاق افتاد و چون مواد اولیه تولید روغن در ایران وارداتی است، این کاهش جهانی قیمت به ارزان‌تر شدن تولید روغن انجامید و با هماهنگی وزارت جهاد کاهش قیمت مصرف‌کننده را نیز دربرداشت.

شکـر

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: قیمت شکر و قند در سال ۱۴۰۲ نیز با نوساناتی همراه بود، با این حال قیمت مصوب هر کیلو ۲۸۰ هزار ریال بود که با کنترل شدید بازار توسط بازرسی و نظارت اصناف همچنان این قیمت حفظ گردید.

صیادی اظهار کرد: البته عدم توزیع به موقع شکر توسط کارخانجات و نیز وجود واسطه گری بین کارخانه تا مصرف کننده و بالا رفتن مصرف مخصوصا در ۶ ماهه دوم و شب یلدا و نیز ماه مبارک رمضان و تقارن آن با عید نوروز باعث بوجود آمدن بازار به اصطلاح سیاه برای این محصول شد اما از اواسط اسفند ماه با ورود شکر تنظیم بازار به اصناف قیمت شکر قیمت نزولی گرفت و با تحویل چغندر قند و نیشکر و شروع تولید شکر توسط کارخانجات قیمت آن شکسته شد و تقریبا ۱۰۰ هزار ریال در هر کیلو کاهش قیمت پیدا کرد.

وی بیان کرد: پارسال ۲ هزار و ۳۴۰ فقره بازرسی از حوزه عرضه شکر در بازار مشهد انجام گرفت که منجر به تنظیم ۱۶۷ فرم تخلف و ارسال آن به تعزیرات حکومتی شد.

تخم مرغ

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: تخم مرغ از اواسط تابستان پارسال از نرخ مصوب ۴۷۲ هزار ریال فراتر رفت که علت کلی آن هم اولا صادرات و نیز افزایش مصرف و نیز افزایش قیمت نهاده ها بود. النهایه به قیمت مصوب ۵۶۲ هزار ریال نیز رسید و تاکنون قیمت مصوب آن تغییری نداشته است. قیمت درب مرغداری ۴۷۰ تا ۴۹۰ هزار ریال و نیز عمده آن نیز بین ۵۱۰ تا ۵۳۰ هزار ریال متغیر است.

یکی از اتفاقات مثبتی که در سال گذشته در این حوزه رقم خورد طبق مصوبه دامپزشکی استان ممنوعیت فروش تخم مرغ بدون لیبل از مورخ ۲۵ دیماه بود. همچنین در مورد تخم مرغ بسته بندی گرید b نیز قیمت مصوب بر اساس هر عدد تخم مرغ از قرار ۴۵۷ هزار ریال است.

میــوه

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: در سالی که گذشت با نگاهی به قیمت انواع میوه ها نشان می دهد که اکثر میوه ها با قیمت نسبتا مناسبی در مغازه ها عرضه شده اند، خوشبختانه بازار میوه ها در سال گذشته با سرمازدگی و کمبود مواجه نشد، ضمن اینکه با توجه به شرایط مساعد تولید در اکثر استان ها، تولید مرکبات و کیوی تا ۲ برابر نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشت.

صیادی اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم خرما مضافتی درجه یک در سردخانه در آستانه ماه مبارک رمضان امسال ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار ریال بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۲، ۱۲ الی ۱۳ درصد افزایش قیمت داشت، در آستانه سال ۱۴۰۳ و تقارن آن با ماه مبارک رمضان رطب مضافتی به میزان ۲۰ تن در سکوهای تعیین شده عرضه مستقیم میوه تنظیم بازار به قیمت ۹۵۰ هزار ریال عرضه شد.

لاستیک خودرو

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: کارخانجات و شرکت‌های تولیدکننده تایر موفق شدند از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان خرداد پارسال ۶۵ هزار و ۳۵۳ تن انواع تایر تولید کنند که در هم‌سنجی با سال ۱۴۰۱ رشد چهار درصدی نشان می‌دهد، ثبت نام لاستیک دولتی یکی از راهکارهایی بود که مسوولان برای حل مشکل افزایش قیمت لاستیک در بازار ایران ارائه دادند.

صیادی اظهار کرد: تا پیش از این خرید لاستیک دولتی تنها برای رانندگان تاکسی امکان‌پذیر بود؛ اما با تصمیمات خوبی که دولت اندیشید، امکان ثبت‌ نام لاستیک دولتی برای عموم مردم فراهم شد، با توجه به اینکه لاستیک یکی از اقلام پر مصرف در سطح کشور بوده و در دسترس بودن این کالا جزء یکی از پراهمیت ترین مسائل بازار این صنف است، لذا باید تمهیداتی در مورد عرضه مناسب و راحت در این مقوله انجام گیرد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات مهم در عرضه لاستیک به قیمت مصوب روش ثبت نامی این کالا بود که بیشتر وقتها زمانبر و از همه مهمتر مشکل در سامانه مربوطه است، بیشترین نیاز به لاستیک سایزهای ۱۳ و ۱۴ (به اصطلاح پرایدی) است که باید بیشتر بخش تولید به سمت و سوی این سایز قرار گیرد و سایزهای ۱۵ به بالا نیز چون متقاضی کمتری دارد، کاهش یابد؛ تا هم از انبار و احتکار این کالا جلوگیری گردد و هم شاهد صفهای طولانی و فروش سایزهای ۱۳ و ۱۴ در بازار سیاه به قیمتهای گزاف نباشیم.

صیادی اضافه کرد: در حال حاضر همچنان بازار با کمبود لاستیک ۱۳ (پرایدی) مواجه است که این کمبود باعث شده تا سودجویان این صنف تا آن را با قیمت بیشتری در بازار عرضه کنند، در سال گذشته در مشهد حدود ۴۳۰ بازرسی از این صنف انجام شده که ۷۴ واحد صنفی تنظیم فرم گزارش بازرسی تنظیم وحدود ۲۰ واحد پلمب شد.

روغن موتور

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: در سالی که گذشت شاهد افزایش ۳۵ درصدی قیمت روغن موتور در سطح بازار مشهد بودیم که بالا رفتن هزینه های تولید از جمله دلایل افزایش قیمت روغن موتور اعلام شد است.

صیادی اظهار کرد: به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور با توجه به اینکه به تولیدکنندگان تأکید شده که برخی هزینه ها از جمله حمل و نقل را در قیمت تولید پیش بینی کنند با اینکه در قیمت تمام شده این گونه هزینه ها را اصطلاحا چراغ خاموش محاسبه نمایند، تولیدکنندگان آن را جزء هزینه های عمده فروش قرار می دهند که این مسئله یکی از دلایل افزایش قیمت روغن موتور در بازار آزاد است.

وی گفت: در مجموع روغن موتور در سال گذشته با توجه به نوسانات رو به بالای نرخ دلار، تغییر چندانی را در قیمت تجربه نکرد و عرضه آن در بازار نسبت به تقاضا زیاد بوده و همچنان رایج است.

شوینده و بهداشتی

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت شوینده ها و لوازم بهداشتی با افزایش قیمت و البته با شیب ملایم همراه بود که در ماههای پایانی سال شیب تندتری گرفت به طوری که به ۱۵ تا ۳۰ درصد رسید، البته نوسانات نرخ دلار در این صنف با توجه به وارداتی بودن مواد اولیه آن هم بی تأثیر نبود، با این حال کمبودی در شوینده ها و لوازم بهداشتی بازار مشهد وجود ندارد.

صیادی اظهار کرد: اقلام شوینده و بهداشتی در بازار مشهد از هفته گذشته تاکنون بدون تغییر قیمت بوده که ناشی از تعطیلات نوروزی و کاهش مصرف آنها در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ است.

آهن آلات و مصالح ساختمانی

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: بر اساس مرکز آمار، بازار مصالح ساختمانی در سال گذشته با رشد قیمت روبرو بود، اگرچه آمار دقیقی از ساخت و ساز در این فصل در دسترس نیست، اما شاید از این نسبت بتوان نتیجه‌گیری کرد که در فصل تابستان، تقاضا برای ساخت و بازسازی مسکن تا حدودی افزایش داشت به طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص نهاده‌های ساختمانی در تابستان١٤٠٢ نسبت به فصل قبل از آن افزایش ۹.۱ درصدی را پشت سر گذاشته است.

صیادی اظهار کرد: قیمت آهن آلات در ۶ ماه دوم سال گذشته با نوسانات بسیار کمی (حدود پنج تا درصد افزایش) همراه بود که البته قیمت دلار و نیز تغییرات آب و هوایی نقش بسزایی در این خصوص داشت، در سال جدید با توجه به تعطیلات نوروزی و تعطیلی موقت بازار هنوز قیمت جدیدی از سمت و سوی اتحادیه آهن آلات اعلام نشده و آهن به همان نرخ قبلی عرضه می شود.

کیف و پوشاک

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد در خصوص وضعیت کیف و کفش و پوشاک در سال گذشته گفت: این اقلام در سالی که گذشت با رکود تقریبا شدید مواجه شد، البته افزایش قیمت این حوزه ها با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه که اکثرا وارداتی هستند، صورت گرفت و نوسانات دلار نیز بی تأثیر در رکود این صنف نبود، در کنار آن بالا رفتن هزینه های تولید و وضعیت اقتصادی و معیشیتی مردم رکود نسبی در این صنوف به چشم می خورد.

وی اظهار کرد: با بررسی و بازرسیهای انجام شده در روزهای پایانی سال بویژه ۱۰ روز پایانی، این صنوف از فروش نسبتاً خوبی برخوردار شدند که البته جبران روزهای کسادی قبل را برای آنها جبران نخواهد کرد.

۱۵۰ هزار واحد صنفی زیر نظر ۹۵ اتحادیه در مشهد فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha