۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85435661
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

توجه به ظرفیت‌های داخلی از ویژگی‌های دولت سیزدهم است

رشت - ایرنا - دانشیار دانشگاه و قائم مقام کانون دانشگاهیان ایران اسلامی (شعبه گیلان) با اشاره به تلاش‌ها و فعالیت های ارزشمند دولت سیزدهم گفت: دولت انقلابی سیزدهم بیشتر به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داخلی توجه کرد که این مهم یکی از ویژگی‌های بارز آن است.

دکتر محمد دوستار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با سران قوا و نیز جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام و چهره‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که از دولت سیزدهم به عنوان دولتی فعال و تلاشگر یاد کردند، اظهار کرد: دولت سیزدهم، برخاسته از متن مردم، ساده زیست، پیگیر امور مردم است.

وی با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور و پیگیری برای بهره برداری از پروژه‌های مصوب در سفر نخست به استان‌ها، بررسی پیشرفت طرح‌های در دست اجرا و رفع مشکلات آنها افزود: در جریان سفرهای استانی بسیاری از مسایل و مشکلات بررسی و دستورات لازم برای رفع آنها داده می‌شود که بسیار ارزشمند است.

دانشیار دانشگاه گیلان با تشریح اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف عنوان کرد: اصلاح زیرساخت‌های اساسی بسته اقتصادی دولت همانند تک نرخی کردن ارز، حذف ارز ترجیحی، واقعی کردن قیمت‌ها و در عین حال توجه ویژه به قشر آسیب‌پذیر در قالب طرح کالابرگ از جمله دستاوردهای دولت در حوزه اقتصادی است.

وی اظهار کرد: کاهش نرخ تورم از رقم بیش از ۵۰ درصد به زیر ۴۰ درصد در سال گذشته از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم است که این مهم نخستین بار در کشور رقم خورد ضمن اینکه افزایش نرخ رشد اقتصادی بعد از چندین سال از ارقام منفی، به بالای چهار و پنج درصد مثبت رسیده که امیدواریم تا پایان امسال هم به هشت درصد برسد.

رییس خانه نخبگان بسیج گیلان با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به تولید مسکن عنوان کرد: دولت برنامه‌های زیرساختی در تولید مسکن دارد و اجرایی کرده چنانکه در این مدت هزاران واحد مسکونی به مرحله بهره‌برداری رسیده، ضمن اینکه میلیون‌ها واحد مسکونی نیز در اقصی نقاط کشور در حال ساخت است.

وی در ادامه توجه به جوانان، شرکت‌های دانش بنیان، افزایش چشمگیر این شرکت‌ها و از سویی حل بسیاری از مناقشات در حوزه بین‌المللی (حل مشکلات مربوط به کشور عربستان) را از دیگر اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم خواند و افزود: عضویت در پیمان بریکس کار مهمی بوده و در این راستا تفاهنامه‌های خوبی با چین و روسیه منعقد شد و این مهم می‌تواند دستاوردهایی در عرصه بین‌المللی داشته باشد.

دانشیار دانشگاه و قائم مقام کانون دانشگاهیان ایران اسلامی (شعبه گیلان) عنوان کرد: همه اینها بخش زیادی از دستاودهای دولت در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده که نشان دهنده آینده خوب کشور در حوزه اقتصادی و اجتماعی است.

وی در ادامه با اشاره به همگرایی بین دولت و مجلس اظهار کرد: دولت همگرا توجه ویژه ای به نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر داشته و دنبال کننده نقشه راهی است که مقام معظم رهبری هر سال تعیین می‌کنند.

دکتر دوستار درباره سخنان رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه دولت مقصر و مسبب وضع فعلی نیست و برای رفع مشکلات تلاش می کند، گفت: مسایل و چالش‌های اقتصادی یک شبه به وجود نمی‌آید که یک شبه هم از بین برود، قبل انقلاب و بعد از انقلاب در جامعه نقدینگی بود وهر سال بر آن افزایش شده تا امروز به این وضع متورم رسیده است.

وی افزود: نرخ تورم و تحریم‌هایی که بر کشور اعمال می‌شود و معادلات بانکی را دچار مشکل کرده یا عدم فروش نفت موضوعاتی است که یک ساله یا یک شبه ایجاد نشده‌ ضمن اینکه دولت‌های گذشته توجه اساسی به اصلاح زیرساخت های اقتصادی نداشتند و تنها به روزمرگی گذرانده اند و چون می خواستند رضایت در جامعه حفظ شود دست به اصلاح اقتصادی نزدند.

دانشیار دانشگاه گیلان اظهار کرد: دولت سیزدهم در نخستین سال ورود و مسئولیت نرخ ارز را اصلاح کرد که این امر کار بسیار مهمی بود و موجب شد جلوی تداوم بسیاری از فسادهایی که در این مدت برملا شده از این طریق گرفته شود ضمن اینکه کالا قیمت واقعی خود را یافت.

وی بیان کرد: همراه با این اقدامات، توجه به افزایش حقوق مهم بود که اینک در حال انجام است؛ حقوق بازنشستگان در حال یکسان سازی است و کارمندان نیز متناسب و نزدیک به تورم در حال اصلاح است.

دکتر دوستار در ادامه با اشاره به تمجید رهبر انقلاب ازمسئولیت پذیر بودن دولت عنوان کرد: دولت سیزدهم و دولتمردان آن در دسترس‌ترین دولت‌ها هستند، سفرهای استانی و نشست‌های مختلف از کارهای خوب دولت بوده که موجب امیدواری مردم می‌شود.

به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری در دیدار روز چهارشنبه، ۱۵ فروردین با مسئولان با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم اظهار داشتند: «بحمدالله تلاش خیلی خوب و متراکم دارد انجام می گیرد؛ حقا و انصافا انسان این را می بیند و به معنای واقعی کلمه دارد کار می شود. خب در عین ‌حال، نیازها به کار، بیش از اینها است؛ یعنی خیلی باید کار کنیم تا بتوانیم به سطح مطلوب یا لااقل نزدیک به مطلوب برسیم.»

ایشان در بخش اقتصادی بیانات خود به شیرینی‌هایی اشاره فرمودند که حاصل تلاش دولت در این دو سال بود؛ از جمله فعالیت‌های وسیع زیرساختی که نتایج آن در میان مدت ظاهر خواهد شد و راه اندازی تعداد زیادی بنگاه راکد و بهبود اشتغال و فعال شدن هزاران شرکت دانش بنیان و شکل گیری بنگاه‌های توانمند تولیدی. مقام معظم رهبری در بخش تلخی‌های اقتصاد به گرانی و بی‌ثباتی بازار و کاهش ارزش پول ملی و فاصله طبقاتی اشاره فرمودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha