آنچه شب ایران را در خیمه رمضان مسکو متمایز کرد

۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۲:۰۵
کد خبر: 85436047
آنچه شب ایران را در خیمه رمضان مسکو متمایز کرد

مسکو- ایرنا- خیمه رمضانی شهر مسکو در پارک پیروزی این شهر برپا شده است و هر شب به یکی از کشورهای اسلامی اختصاص دارد؛ امسال نیز همانند گذشته، شامگاه روز جهانی قدس آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برنامه‌های این خیمه به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که با ابتکار امام خمینی (ره) به نام روز جهانی قدس نامگذاری شده و از این منظر، مسلمانان روسیه این روز را با توجه به برکات آن برای همبستگی مسلمانان حول محور فلسطین به برنامه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده‌اند.

آنچه شب ایران را در خیمه رمضان مسکو متمایز کرد

شامگاه جمعه ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ ، شب ایران در خیمه رمضان با نگاهی ویژه به تحولات غزه و کشتار مردم بیگناه فلسطین توسط رژیم صهیونیستی برگزار شد.
در این آیین همچنین بار دیگر همدردی ایرانیان با مردم روسیه به دنبال وقوع حادثه تروریستی در سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو اعلام شد.

آنچه شب ایران را در خیمه رمضان مسکو متمایز کرد

از نگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، بانیان جنایت تروریستی در کروکوس از همان جایی ریشه می‌گیرند که در فلسطین،‌ انسان‌های بیگناه را می‌کشند.
کاظم جلالی در این آیین که با حضور جمعی از مسلمانان شهر مسکو از کشورهای مختلف برگزار شد، خاطرنشان کرد: در آیین افطار بیایید به یاد مردم غزه باشیم که ۶ ماه است که در شرایط و تنگنای شدید از نظر غذا، امکانات اولیه زندگی، دارو و مکان زندگی قرار دارند و در این مدت، ماشین کشتار رژیم صهیونیستی بیش از ۴۰ هزار نفر را در این منطقه به شهادت رسانده و ۸۰ هزار نفر را نیز مجروح کرده است و در اثر این حملات ویرانگر، تعداد زیادی افراد نیز مفقود شده‌اند.

آنچه شب ایران را در خیمه رمضان مسکو متمایز کرد

سفیر ایران در روسیه از مقاومت مردم غزه به مدت ۶ ماه در برابر ارتش مدعی جایگاه ششم ارتش دنیا به عنوان بخش نویدبخش وقایع اخیر فلسطین یاد کرد وگفت: مردم با ایمان غزه با وجود مشکلات شدید فرارو پای آرمان‌های خود ایستاده‌اند و اسرائیل نتوانسته است حریف مقاومت و اراده مستحکم آنها شود.
وی ادامه داد: تحولات غزه همچنین واقعیت‌های دنیای امروز را آشکار کرد، آنجا که دیگر کشورها نمی‌توانند در عرصه بین‌الملل تصویرسازی کنند و بلکه به دنبال این تحولات، مشخص شد که هر ملتی دارای چه درجه‌ای از انسانیت است.
جلالی گفت: کشورهایی که سالیان سال شعار دادند تا تصویر مدافع حقوق بشر را برای خود در جهان ترسیم کنند،‌اکنون کجا هستند؟ وقایع غزه جز این نیست که ماهیت غیرانسانی جهان غرب و حاکمان آمریکا را برای همگان یادآور شد.

آنچه شب ایران را در خیمه رمضان مسکو متمایز کرد

در این آیین که به ابتکار اداره امور دینی مسلمانان روسیه و با همکاری سفارت و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، رئیس مرکز اسلامی کشورمان در سخنانی از ماه مبارک رمضان به عنوان ماه خدا با فرصت‌های طلایی برای همبستگی بیشتر مسلمانان جهان یاد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی بخت‌آور با اشاره به فاجعه انسانی غزه در پی حمله و بمباران وحشیانه رژیم صهیونیستی، یاری رساندن به ملت فلسطین را وظیفه جهان اسلام دانست و بر ایفای نقش مسلمانان برای توقف جنایات صهیونیست‌ها تأکید کرد.

آنچه شب ایران را در خیمه رمضان مسکو متمایز کرد

پخش کلیپ سخنان مقام معظم رهبری درباره قدس، سخنرانی معاون اداره امور دینی مسلمانان روسیه، شعرخوانی با موضوع دردها و مشکلات ملت فلسطین، اجرای تواشیح و مسابقه و همچنین نمایش فیلم کوتاه از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی ایران به زبان روسی از دیگر بخش‌های این آیین بود.

جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ آیین روز جهانی قدس همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با حضور برخی سفیران کشورهای اسلامی، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی و شمار زیادی از مسلمانان در مسجد جامع مسکو برگزار شد.
برگزاری کنفرانس روز جهانی قدس؛ تأثیرات طوفان الاقصی بر شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی -نقش روسیه در حمایت از فلسطین به میزبانی مرکز اورشلیم در مسکو از دیگر برنامه‌های ویژه این روز بود.
همچنین طی فروردین‌ماه ۱۴۰۳ همزمان با ماه مبارک رمضان، آیین‌های جداگانه‌ای با شعار "افطار در قدس- مردم غزه را دریابید" از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد که معاون وزیر امور خارجه روسیه، رئیس شورای مفتیان و رئیس اداره مفتیات مرکزی این کشور و جمعی از سفیران کشورهای اسلامی درباره راهکارهای توقف خونریزی و کشتار اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت و گو کردند.
علاوه بر این، جمعی از سفرای کشورهای اسلامی، شخصیت‌های سیاسی، اعضای جنبش‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد حامی آرمان رهایی قدس شریف از چنگال غاصبان صهیونیست عصر چهارشنبه در آستانه روز جهانی قدس مقابل سفارت فلسطین در مسکو تجمع برپا کردند.
همچنین جمعی از علما و اندیشمندان مسلمان شامگاه پنجشنبه در نشست "افطار در قدس، غزه را دریابید" به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، از بی‌عملی برخی کشورهای اسلامی در قبال جنایت‌های رژیم‌ صهیونیستی و همچنین سیاست دوگانه مجامع بین‌المللی در قبال فلسطین انتقاد کردند.این نشست در آستانه روز جهانی قدس با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو، نفیع‌الله عشیرف رئیس اداره دینی بخش آسیایی روسیه، حجت الاسلام و المسلمین موصلی نماینده آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق، مفتی انار رمضانوف رئیس اداره مفتیات مرکزی، معاونین اول مفتی آلبر کرگانوف رئیس مجمع دینی مسلمانان روسیه، مفتی سیدو فوزی رئیس اداره دینی مسلمانان اورال و برخی دیگر از روسای جمعیت‌ها و اندیشمندان شیعه و سنی مسکو برگزار شد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.
این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.
این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. مذاکرات برای برقراری آتش بس دوباره در غزه و آزادی اسرا با میانجیگری قطر و مصر و مشارکت آمریکا تاکنون به نتیجه نرسیده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش بینی کرده بود که تا قبل از ماه مبارک رمضان، حماس و اسرائیل برای دور جدید آتش بس به توافق دست یابند اما این پیش بینی به واقعیت نپیوست.
اکنون با توجه به وضعیت فاجعه بار غزه و هشدارهای پی در پی سازمان ملل درباره این منطقه از یک سو و تهدید رژیم اسرائیل برای حمله به رفح از سوی دیگر که می تواند بحران در غزه را به فاجعه ای غیرقابل توصیف تبدیل کند، تلاش ها برای جلوگیری از این فاجعه همچنان ادامه دارد.
قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه جنگ در غزه روز دوشنبه به وقت محلی ، ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده است با این رویکرد که زمینه آتش‌بس پایدار را فراهم کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha